[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:21

Varekaj schreef:
Maar geen 2 kleinere paarden van 1.60 want die tikken 500kg ook al snel aan.

Stokmaat is minder van belang dan borstomvang. Het gewicht zit in de body, niet in de benen. Er zijn diverse formules om het gewicht te schatten, sommige met stokmaat, andere zonder.
Met: ((Borstomvang in cm x 4,3) + (Schofthoogte in cm x 3)) - 785 kg = Gewicht in kg.
Zonder: (Borstomtrek in cm)² x (Lengte in cm) / 11.880 = Gewicht van het paard in kg

De meeste warmbloeden zullen tussen de 500 en 550 kg zitten. Ik heb mijn paarden nooit op de weegschaal gehad maar ik kon aan de auto wel merken dat de merrie met veel Gelders bloed en flink body zwaarder was dan mijn puur dressuur gefokte KWPN-er. Daar lijkt de auto ongeveer evenveel moeite voor te moeten doen als met een grote D pony. Die laatste werd op de kliniek op 470 kg gewogen.


Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:57

xLoki schreef:
Dus je in principe een trailer met Max toegestane massa van 2600 kan nemen bijvoorbeeld?

Ja dat kan.
Voor een tweepaards heb je sowieso rijbewijs BE nodig, of de trailer dan maximaal 2000 of 2600 mag wegen doet er niet toe. Wel moet je in dit geval zorgen daar het werkelijke gewicht onder de 2000 kg blijft want je auto mag niet meer trekken.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:25

ikke schreef:
In die context ben ik dus erg benieuwd waar die Duitsers mee gerekend hebben.

met Duitsers :+




[ img ]

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:21

miss_lizje schreef:
Echter is het soms knap lastig om bij automerk websites de trekgewicht terug te vinden.

Je zoekt nieuw? Als je er een tegenkomt die al op kenteken is gezet kun je dat invoeren bij rdw.nl (https://ovi.rdw.nl/default.aspx), onder 'gewichten' staat ook aanhanger geremd en ongeremd.

Andere optie: op www.autoweek.nl merk en model selecteren en het 3e keuzevak op 'specificaties' zetten. Uitvoering van je keuze opzoeken en dan staat daar ergens in de uitgebreide lijst met specificaties "max aanhangermassa geremd".

Voor een overzicht de vaker in dit topic genoemde genoemde lijst en op gaspedaal.nl en autotrack.nl kun je als één van de selectiecriteria het trekgewicht ingeven.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:27

Chasey schreef:
Die C5 bevalt eigenlijk we prima! Ja, hij heeft niet zo veel pit als die Volvo, maar trekt de trailer keurig. Is zelfs stabieler voor de trailer dan de Volvo. De Volvo is een beetje een dweil, beter kan ik het niet omschrijven. De C5 staat er strak voor.
edit. En net dat ik dat schrijf bedenkt ik me, dat zou wel eens aan het lekke stuurhuis kunnen liggen. :o

Stuurhuis zal zeker een rol spelen, versleten schokdemper wordt de wegligging ook niet beter op. Ik heb die ooit bij een vorige auto laten vervangen (ca 150K op de teller), bij de eerste de beste verkeersdrempel wist ik al dat het een prima investering was geweest.

Citaat:
Moest wel weer wennen aan het schakelen, want heb de laatste 2 jaar alleen maar automaat gereden. Dat schakelen gaat prima hoor, maar in een automaat word ik gewoon wel lui... en dan heb je gewoon geen zin meer om te schakelen. _O- Gewoon verwend dus.

Went echt snel hè. En als je straks terug in de automaat zit trapt de linkervoet in het lege omdat je net weer die koppelingsreflex aangezet hebt _O-

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:13


Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:36

Leeggewicht staat bij de specificaties, anders had je ook het kenteken op rdw.nl in kunnen vullen. Leeggewicht (massa ledig voertuig) is 1595 kg. Vul bij de belastingdienst in "bestelauto particulier", gewicht 1551-1650 kg en je ziet hoeveel wegenbelasting je af mag tikken.

Verder hebben we het geluk een in-house Landrover kenner te hebben, die kan je vast verdere tips geven waar op te letten bij dit specifieke model.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:39

De Koreaanse soep wordt niet zo heet gegeten als ze hem in Japan opdienen _O-

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:25

Daarom zijn ze ook zo goed, het zijn échte Japanners. Er is wel een fabriek in de Unaaitmesteeds maar het zou zo maar kunnen dat alle Subaru's in Europa daadwerkelijk uit het land van de rijzende zon komen.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:43

Sideswipe schreef:
Ik denk dat het niet over houd......dwz, volgens mij zit je al aardig snel op de grens en is het echt afhankelijk van de trailer (alu, polyester, hout) en gewicht van je Haf.

Och, trailer 700, Haflinger 500, en dat achter een auto met een eigen gewicht van 1300 kg of meer (afh. van uitvoering), ik heb wel eens combinaties gezien die -althans op papier- slechter voor de dag kwamen.

Onze Zafira (eigen gewicht 1400 kg) mocht 1200 aan de haak. Die heeft heel wat ritten gemaakt met onze Haflinger van 470 kg, probleemloos.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:20

Sideswipe schreef:
Ik vrees dat ik de volgende keer minder geluk heb en dat ik wegens policy wellicht in een hybrideauto terecht kom... :') :+ Als ik nu zelf zou moeten kopen dan ga ik liever wel hoger zitten.

Mitsubishi Outlander PHEV. Mag 1500 kg trekken en valt (althans vorig jaar) onder 50% regeling wegenbelasting. Ideaal ook als je veel korte stukjes doet en zelf zonnepanelen hebt, ding kan ongeveer 25 km elektrisch rijden (sommige plug-in SUV's halen net 4-5 km op accu).

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:19

AdemoJoey schreef:
Ik zag al een paar 'lange lellen' voorbij komen, maar in kleine straatjes (werk) is dat niet zo handig. Ik hoor graag wat jij en goed idee zou vinden qua grotere personenauto in combi met dat het wat behapbaar is :j

Standaard rijtje Passat, Mondeo, Mazda6 enz.
Als kort een eis is zou ik naar een Audi A3 kijken.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:04

A3, Leon, Mazda6 zijn allemaal al zolang op de markt en zoveel verschillende specificaties, daar moet je even per auto kijken wat mag (kenteken invullen op www.rdw.nl). Ik schat een AV in op 525 kg (hele dikke duim), aan 1400 kg heb je in principe genoeg. Beetje leuk blok voor voldoende vermogen en gaan met die banaan.

X-Trail of Forester is ook prima (vooral de Subaru), maar hou er rekening mee dat je permanente 4wd best voelt in de portemonnee qua onderhoud en verbruik.


Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:53

Trekhaak moet altijd gesmeerd zijn. Persoonlijk gebruik ik graag wat dikker vet, dat blijft wat langer zitten. Er zijn ook mensen die er voor elk gebruik een tufje WD40 op spuiten.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:01

Igniss schreef:
Maar nu welke auto.. ik heb mijn oog laten vallen op de SUV volkswagen tiguan. Die zou 1800 mogen trekken en ik vind het ook een hele mooie auto. Het oog wil ook wat.

Voor lijstje kijk naar de compacte SUV's op https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle.

Veel gewone middenklassers kunnen een 1,5 paards ook trekken, maar genoeg mensen met een SUV die niet eens een trekhaak hebben. Om te zien wat je voor je budget kunt krijgen zoekfunctie op gaspedaal.nl of autotrack.nl gebruiken, beide hebben in de uitgebreide zoekopties de mogelijkheid een trekgewicht in te vullen.

Hoorde trouwens dat een Tiguan met af-fabriek opklapbare trekhaak naar een andere programma overschakelt als die haak uitgeklapt is. Meer vermogen :D


[ img ]

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:30

Sideswipe schreef:
Een Qasquai een SUV?? Eerder een hogere personenauto.

Dat is inderdaad de momenteel gangbare definitie van SUV :j

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:35

Amke_Silver schreef:
Wij zouden hiermee af en toe (lees 4 keer per jaar) een trailer mee willen trekken. Dit voor 2 paarden,


Rex_Rolfo schreef:
Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op trekgewicht: http://www.autotrack.nl


De standaard anderhalfpaards trailer met één paard is met een fatsoenlijke gezinsauto (al dan niet met een SUV sausje overgoten) prima te trekken. Een tweepaards met twee paarden wordt lastiger, dat merk je ook meteen in de dagelijkse kosten.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:59

Wel met een Hyundai IX35 met inschakelbare 4wd. Niet bepaald een drivers car maar doet het uitstekend met de trailer er achter.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:22

Sterre98 schreef:
Als ik een auto ga kopen om echt 2 paarden te laden ga ik uiteraard mijn E halen
Om een tweepaards trailer te trekken is ALTIJD rijbewijs BE nodig. Ook met maar één paard erop. Sterker nog, zelfs met lege trailer is is in de praktijk altijd BE nodig (de theoretische uitzondering is om de lege trailer achter een Fiat Panda oid te hangen, niet echt verstandig)


Citaat:
Nog wel 1 vraag. Waar kan ik zo'n weegschaal vinden mocht ik toch 2 paarden willen trekken?
Even googelen waar er bij jouw in de buurt een weegbrug is. Die zijn er op meer plaatsen dan je denkt.



Sterre98 schreef:
-max €240 euro wegenbelasting per kwartaal -> liever minder, maar dit is de max, maar dan verwacht ik ook een auto die 2000kg mag.

Met dat budget voor motorrijtuigenbelasting kun je een auto kopen tot 1650 kg leeggewicht (bron: belastingdienst). Maar die 2000 kg trekgewicht heb je helemaal niets aan als je geen BE hebt. Hoeveel is de maximaal toegestane massa van de trailer die je wilt huren? Als dat 1600 kg is (vrij gebruikelijk voor een recente anderhalf paards) dan moet je een auto hebben die zelf een maximaal toegestane massa heeft van 1900 kg of minder. Leeggewicht zo rond de 1200-1300 kg of daar in de buurt.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:45

Standaard advies voor anderhalf paards, niet te zwaar, duur of onzuinig is een gewone middenklasser a la Mondeo, Passat, Mazda6 enz. met een fatsoenlijke motor erin.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:51

Sterre98 schreef:
Dus als ik het goed begrijp is de mtm van de Vitara dus te hoog?

Meestal wordt dan de trailer teruggekeurd. Als dat niet kan -niet jouw trailer bv- kun je ook de auto terug laten keuren.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:20

rina schreef:
Volvo-fan van boven tot onder, ....
..Mijn paarden zijn Paint en Quarter van rond de 1.50 en 500 kilo. Trailer die ik op het oog heb is een Ifor 1,5 paards die volgens de advertentie 720 kg eigen gewicht zou moeten hebben.

Volgens eerdere berichten in dit topic wegen Ifor's meestal vrij aardig wat op papier staat. Dan zit je aan zo'n 1250 kg, zeg een auto die 1400-1500 mag trekken.

Rex_Rolfo schreef:
De complete lijst (dus ook onder 1800 kg) is deze (bron)

Zijn dus ook de nodige niet al te grote Volvo's die 1500 aan het haakie mogen.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:49

rina schreef:
Thanks Rex, maar het ging mij eerder om de niet-Volvo's die nog een beetje kunnen trekken ;) En de ervaringen ermee.
Die staan ook in die lijst ;)
Verder is de vuistregel een beetje "als het groot en sterk is trekt het wel". Sommige auto's mogen bij een beperkt eigen gewicht veel trekken, moet je dat willen? Er zijn een paar korte hoge auto's (barbie jeeps) die relatief veel mogen trekken. Moet je dat willen?

Achterwiel aandrijvers (o.a. BMW, Mercedes) mogen vaak net wat meer trekken dan voorwielaandrijvers. Het ene merk is wat terughoudender met trekgewicht dan het andere (een Ford of VW mogen vaak net wat meer aan de haak dan een vergelijkbare Opel) enz.


En niet te vergeten, ervaringen zijn vaak gebaseerd op de combinatie van één auto met één trailer. Heeft die auto net nieuwe schokdempers gekregen kan een wereld van verschil maken. Toen ik dat bij onze vorige auto liet doen wist ik na de eerste de beste verkeersdrempel al dat dit een goed besluit was geweest. Ook trailer maakt verschil, onze huidige hangt veel fijner achter de auto dan de vorige.

Mijn reactie hier is meestal
Rex_Rolfo schreef:
Standaard advies voor anderhalf paards, niet te zwaar, duur of onzuinig is een gewone middenklasser a la Mondeo, Passat, Mazda6 enz. met een fatsoenlijke motor erin.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:40

rina schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Verder is de vuistregel een beetje "als het groot en sterk is trekt het wel".

Nah ben ik niet met je eens. Miss verwend hier :+ rijd een Volvo XC 90. Dat is toch echt wel een bakbeest, met een 185 PK motor erin, maar trekken................ :x Persoonlijk, ik vind het geen trekauto.

Daarom ook vuistregel en niet "gouden regel" ;)

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:39



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers