[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:05

AdemoJoey schreef:
@ Sideswipe; je hebt hélemaal gelijk! Dat ik voor een korter type wilde gaan kwam doordat ik de Subaru Legacy met zijn 4.68 m wel erg lang vond. En inderdaad door de hoogte ogen de SUV types korter. Ter vergelijking;

Nissan x trail 2.0 & Nissan x Trail sport 2.5; Lengte:4,46 m, Breedte:1,77 m, Hoogte:1,68 m
Subaru Forester 2.0 (langere type); Lengte:4,49 m, Breedte:1,74 m, Hoogte:1,6 m

Daar heb ik me FLINK op verkeken! De toyota RAV 4 is dan nog qua lengte het kortst; 4,25 m, maar die achterklep is niet heel handig met een trailer erachter (en een westernzadel erin).

Ik heb zelf met gemak een VW Golf 2.0 Stationwagon gereden (4,4 m) en parkeerde hem moeiteloos achteruit in ook hele krappe plekken. Dus de lengte moet ik toch maar loslaten!

Bedankt trouwens voor jouw uitgebreide (en eerlijke hahaha :D) reactie! Mag ik nog vragen welke auto je het makkelijkst en prettigst de trailer vond trekken (buiten de Frontera en Suberb om)?



Die Superb reed minder fijn als de Octavia's. Ik denk dat die te soepel/op comfort afgeveerd is. (dat weet ik niet zeker)

Mijn antwoord is denk ik niet objectief genoeg voor jouw vraag.
In de 2 paard trekkerij :+ : De Sorento heel erg fijn maar die reed ik dus alleen met 2p in de trailer dus ook niet echt een vergelijk. Qua dagelijks gebruik was de Sorento ook fijner als de andere 4x4's. Op de snelweg minder herrie en makkelijker een vrachtwagen inhalen. Reed dus wat meer als een normale auto en toch merkte niet als je er wel twee paarden achter had.
Ik hoorde wel dat de Sorento als kwaal had dat het carter kon scheuren. Ik nooit last van gehad maar het is ook geen duitser of jappaner.

En in de "normale" auto's met 1p erachter vond ik de Mazda 6 ook heel fijn rijden (= onderstel van Ford Mondeo). Maar uiteindelijk was een Octavia beter binnen het budget.

Ik zie dat ik de Citroen C4 in mijn lijstje was vergeten, die heb ik ook nog gehad. NIET doen. Wat een rommel is dat zeg... -O- {:)-:(
Dingen zijn nog niet goed genoeg om als frontgewicht te dienen op een tractor.
Versnellings bak was stukgegaan (kromme as, na 15dkm),
de auto trok je letterlijk uit elkaar, mocht op papier 1636kg hebben. De voorruiten sprongen in tweeen en bij de achterwielkasten hoorde je steeds krakende geluiden.
(kan een heel topic maken over alleen die auto, was ook blij dat ik werd weggesleept met pech en dat ie auto total loss werd verklaard)

Maar ik heb nu vanaf 2011 dus alleen Skoda's gereden dus niet echt een objectief vergelijk.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:46

@ ikke, mijn ervaring is inderdaad ook dat hij qua gas geven gevoelig is en met name voor anderen lastig constant te houden was. Verder vond ik het echt een heerlijke auto! Op het motormanagementlampje na... :7

@ neile, ik denk zeker dat een VW golf 2.0 het qua kracht goed aan kan. Voor mij zal het dan een benzine worden, aangezien ik nog maar weinig km's rijd en hij kan 1400kg trekken. Met een trailer van max 600kg en een pony van max 500kg moet dat wel lukken denk ik :D

@ Sideswipe, hahaha geen citroen c4 dus :') Wat een dramatisch verhaal! Staat genoteerd 8-) Mijn vader heeft ook jarenlang skoda's gereden en inderdaad ontzettend fijne auto's! Heel betrouwbaar ook! Maar volgens mij erg zwaar, waardoor hij niet in mijn rijtje stond -O- Ik ga me nog even verdiepen in de Mazda :D

Dank allemaal!!

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:26

AdemoJoey schreef:
@ Sideswipe, hahaha geen citroen c4 dus :') Wat een dramatisch verhaal! Staat genoteerd 8-) Mijn vader heeft ook jarenlang skoda's gereden en inderdaad ontzettend fijne auto's! Heel betrouwbaar ook! Maar volgens mij erg zwaar, waardoor hij niet in mijn rijtje stond -O- Ik ga me nog even verdiepen in de Mazda :D


Offtopic:
Die citroen dingen zijn nog niet goed genoeg als hooifruif! Het verhaal is nog veel erger.
Die auto ging letterlijk om de hoek al stuk (dus net 300mtr mee gereden, hagelnieuwe auto). Stuurbekrachtigingpomp stuk. Twee weken een leenauto gehad.
Bij ca 15000km een nieuwe versnellingsbak
Ik had ook een keer dat er condenswater uit uit het dashboard kwam, daarna was het radio/autoinformatie display naar de knoppen.
Met het trekken ook een keer rook uit het dasboard gehad, hebben ze nooit de oorzaak van kunnen vinden. Veel storingen aan de elektrische ramen en deursloten. 4 keer een nieuw voorraam in gekomen.
Het is echt bende! Ik dacht echt dat ik een chinese imitatie had.

Met Skoda is het voordeel dat het VW techniek is die ook in Audi word toegepast (ik noem het ook mijn oostblokaudi)
Als er bij VW nieuwe technieken/ontwikkeling komen zie je ook dat VW en Audi die eerst krijgen en dat het later pas bij Skoda en Seat terecht komt. Dan zijn de kinderziektes er wel uit.

Voor de rest ben ik geen liefhebber hoor, rijd liever op mijn Gompie (paard), mijn Yamaha R1 of mijn Cube mtb. Ben wel een tevreden Skoda gebruiker.

Mazda of de Ford Mondeo. Volvo kan ook.

De Mazda 6/ Volvo vanaf 50 staat op een Mondeo onderstel, de Mazda3/Volovo tm 40 staat op een Focus onderstel.


AdemoJoey schreef:
@ neile, ik denk zeker dat een VW golf 2.0 het qua kracht goed aan kan. Voor mij zal het dan een benzine worden, aangezien ik nog maar weinig km's rijd en hij kan 1400kg trekken. Met een trailer van max 600kg en een pony van max 500kg moet dat wel lukken denk ik :D


Trailer maar 600kg?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:03

Sideswipe schreef:
AdemoJoey schreef:
De Mazda 6/ Volvo vanaf 50 staat op een Mondeo onderstel, de Mazda3/Volovo tm 40 staat op een Focus onderstel.


Oh interessant, wist ik niet!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:34

Citroën is niks mis mee. Wat een onzin.

Wij hebben hele dikke, vette pech met onze volvo. Moet ik dat merk dan ook maar gelijk de grond in stampen? Kom nou toch...
Soms heb je geluk, soms niet.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:51

Chasey schreef:
Citroën is niks mis mee. Wat een onzin.

Wij hebben hele dikke, vette pech met onze volvo. Moet ik dat merk dan ook maar gelijk de grond in stampen? Kom nou toch...
Soms heb je geluk, soms niet.



Dan kunnen we het waarschijnlijk eens zijn dat we het over Citroen oneens zijn. :D

En ja, ik had continue pech met die auto. Er was altijd wel wat stuk en de dealer stond als favoriet in mijn telefoon.
Ik weet dat er wel eens wat stuk kan gaan, zeker aan mechanische dingen met draaiende delen.
(mijn werk bestaat vooral uit het voorkomen dat dure installaties kapot gaan)

Kun je met andere merken ook hebben, dat snap ik.....Maar met Citroen ben ik wel klaar.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 17-01-20 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:02


Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:08

Eef_Bam schreef:
Omdat iemand een slechte had kan je niet een merk slecht noemen, Maar de citroen c4 cactus is wel de minst betrouwbare compacte suv :Y) :
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-tegenwoordig-de-meest-en-minst-betrouwbare-autos-114384



Bij de MPV's is ie (C4 picasso) ook de minst betrouwbare. Verbaast mij niks......

Ik vind trouwens de grens van de term SUV wel erg laag tegenwoordig hoor. Wat maakt het nog een SUV? Dikkere banden en dikkere bumpers op een Aygo en we hebben een Aygo SUV?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:28

Een SUV is gewoon een opgepompte kleine stadswagen tegenwoordig.
Door die term mag je je echt niet laten vangen...

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:33

s0173957 schreef:
Een SUV is gewoon een opgepompte kleine stadswagen tegenwoordig.
Door die term mag je je echt niet laten vangen...


Sports
Utility
Vehicle


Dan blijft alleen de V nog over eigenlijk... Ondanks dat het prima auto's zijn, maar zeker geen kruising terreinwagen en luxe auto.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:39

Een SUV hoeft natuurlijk geen terreinwagen te zijn. ;)

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:10

Wauw.. Citroen had al niet mijn voorkeur en ondanks dat er meningsverschillen zijn, kunnen we het er wel over eens zijn dat er een paar types zijn die ook niet goed uit de test komen.. Ik ben zelf vooral van de Duitse en Japanse auto's.. Vanuit mijn gezin al goede ervaringen mee, dus met de paplepel in gegoten en zelf ook met ontzettend veel plezier in Honda, Toyota, Volkswagen en Daihatsu gereden. Volkswagen had een probleem ergens in zijn motormanagement, maar was OERsterk! Ik moet zeggen dat Skoda mij ook echt wel aanspreekt..

Ik heb mij tot nu toe vooral gericht op SUV's en stationwagons, maar een Sedan lijkt sneller wat meer te mogen trekken? Ik vrees dat er voor mij wat te weinig kofferbakruimte in zit, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik heb zelf een Toyota Corolla 1.6 GTSI gehad en die mocht 1200kg trekken, maar vond ik echt een speelgoedautootje als ik die voor een trailer zou zetten. Nooit van plan geweest ook hoor :') Maar een Honda Accord 2.0 weegt 1293/1324kg en mag 1500kg trekken en de Toyota Avensis 2.0 weegt 1305/1315kg en mag 1400kg trekken. De verhouding van NM bij tpm ligt wel hoger. Tegelijkertijd wel vrij zuinig op papier. Wat is jullie idee hier bij?

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:20

@ sideswipe, sorry jouw vraag nog niet beantwoord :) Ik heb ondertussen wat gezocht naar ervaringen wat betreft anderhalfpaardstrailers en daarbij kwam de Wijers heel goed uit de bus en die weegt vaak maar 540/580kg, vandaar dat ik 600kg had genoemd :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:43

AdemoJoey schreef:
Wauw.. Citroen had al niet mijn voorkeur en ondanks dat er meningsverschillen zijn, kunnen we het er wel over eens zijn dat er een paar types zijn die ook niet goed uit de test komen.. Ik ben zelf vooral van de Duitse en Japanse auto's.. Vanuit mijn gezin al goede ervaringen mee, dus met de paplepel in gegoten en zelf ook met ontzettend veel plezier in Honda, Toyota, Volkswagen en Daihatsu gereden. Volkswagen had een probleem ergens in zijn motormanagement, maar was OERsterk! Ik moet zeggen dat Skoda mij ook echt wel aanspreekt..

Ik heb mij tot nu toe vooral gericht op SUV's en stationwagons, maar een Sedan lijkt sneller wat meer te mogen trekken? Ik vrees dat er voor mij wat te weinig kofferbakruimte in zit, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik heb zelf een Toyota Corolla 1.6 GTSI gehad en die mocht 1200kg trekken, maar vond ik echt een speelgoedautootje als ik die voor een trailer zou zetten. Nooit van plan geweest ook hoor :') Maar een Honda Accord 2.0 weegt 1293/1324kg en mag 1500kg trekken en de Toyota Avensis 2.0 weegt 1305/1315kg en mag 1400kg trekken. De verhouding van NM bij tpm ligt wel hoger. Tegelijkertijd wel vrij zuinig op papier. Wat is jullie idee hier bij?

Niet. Punt is dat een station vaak iets zwaarder is maar technisch doet het verder miet zoveel voor het trekgewicht. In een onhandige gewichtsverdeling kan de station wel een klasse hoger uitvallen in de wegenbelasting en kan het verbruik wat hoger liggen, afhankelijk van het individuele ontwerp van de auto.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:09

Goedemorgen ikke, begrijp ik het nu goed dat een sedan net zo goed kan als een station?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:24

Uiteraard, een station is wat meer kofferruimte bij, maar voor de rest zijn die normaal gezien mechanisch identiek aan de sedanuitvoering.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:59

s0173957 schreef:
Uiteraard, een station is wat meer kofferruimte bij, maar voor de rest zijn die normaal gezien mechanisch identiek aan de sedanuitvoering.

Dit dus.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:08

Ah, dank beide!!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:10

Ander soort vraag, trailer banden.
Zover ik weet moeten er radiaal banden onder (op dit moment zitten er ook zulke banden op). En klopt het dat ze niet hoeven te worden gebalanceerd? Bij de huidige banden is dit niet gedaan en heb er nog nooit nadeligs aan gemerkt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:03

Laat ik altijd wel doen. Kleine moeite en een wiel dat in balans is, loopt altijd beter af dan eentje die dat niet is.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:24

Blussem schreef:
Ander soort vraag, trailer banden.
Zover ik weet moeten er radiaal banden onder (op dit moment zitten er ook zulke banden op). En klopt het dat ze niet hoeven te worden gebalanceerd? Bij de huidige banden is dit niet gedaan en heb er nog nooit nadeligs aan gemerkt.

Natuurlijk zegt een trailerboer dat; dan slijten de lagers harder en kan ie vaker een setje wiellagers vervangen }:)

Gebalanceerde banden geven minder trilling in de trailer. Dat is comfortabeler voor de paarden. Daarom zou ik het adviseren.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:48

Top, dan zal ik ook aan mijn garage vragen. Ik gelood niet dat het veel meer kost.
En wat zouden jullie voor reserve wiel doen? Ik vindt eigenlijk zonde om hier een dure band op te gooien. Zal ik hier een goedkopere band of een gebruikte band op laten plaatsen?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:24

Blussem schreef:
Top, dan zal ik ook aan mijn garage vragen. Ik gelood niet dat het veel meer kost.
En wat zouden jullie voor reserve wiel doen? Ik vindt eigenlijk zonde om hier een dure band op te gooien. Zal ik hier een goedkopere band of een gebruikte band op laten plaatsen?


trailerbanden moeten een behoorlijk gewicht dragen, ook heb ik graag een band met dezelfde kwalificaties.
denk aan de afmetingen, loadindex en zonder droogte scheurtjes.
Als jij alle banden rondom vervangt, kan je de beste oude als reserve band gebruiken.
Als ook de reserveband vernieuwd moet worden zou ik er gewoon 5 kopen en laten monteren. trailerbanden zijn rond de 50-60 euro en aanzienlijk goedkoper dan autobanden voor een luxemiddenklasser.

bij montage van nieuwe banden altijd laten balanceren. Het is ook een controle dat band en velg in orde zijn. Als je trailerboer niet kan balanceren zou ik daar geen banden kopen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:23

Dank voor de tip. Ga ik zeker voor 5 nieuwe banden.
Banden worden vervangen door een bevriende auto garage. We hebben al geschikte A merk banden gevonden en die kosten idd 50 euro per stuk.
Het zijn 4 seizoenbanden, ik weet niet of dat ook bij aanhangers verplicht is in Duitsland maar voor geval van dat is dat wel handig.

De A-merk banden voor mijn midden klasser auto (195/65 15 ) zijn doorgaans net zo duur.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:10

Dat zijn wel mooie prijzen.
Ik moet ook rondje nieuwe banden op de trailer.

Vorige week mijn tankdop verloren in de wasstraat. Nu is mijn trekhaak droog en verroest.
Kurkdroog zelfs. Wat kan ik er op smeren, zodat de trailer er niet meer krakend achter hangt? Of moet het gewoon weer ‘schoon’ slijten?
En ik moet uiteraard nog terug naar de wasstraat om te vragen of mijn dop daar nog ergens ligt. Anders moet ik maar een nieuwe dop halen. Zal vast wel bij een autozaak te krijgen zijn, neem ik aan.