Gewicht auto voor trailer

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikke
Berichten: 29399
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:50

Lara_Silver schreef:
Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.

Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!

DaraBariton schreef:
Telt kogeldruk niet ook mee? Ik dacht dat je voor het trekken van 2 paards wel een auto nodig hebt met een kogeldruk van 100kg
Of misschien heeft deze auto dat wel?

Nee, je moet rekening houden met de werkelijke kogeldruk. Die ligt echt een stuk lager dan de TOEGESTANE kogeldruk van 100kg die voor de meeste tweepaards trailers opgegeven wordt.


Voor TS: ik zou kijken of je een goede 2.5 6-pitter kunt vinden. Zuipt misschien iets meer, maar geeft fors wat koppel (en vermogen) ervoor terug. Die 2.0 is leuk, de 2.5 is beter (mits technisch goed!)

Voor alle overige zaken: [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info



ikke
Berichten: 29399
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:38

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:
Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!


No oliebol Sherlock.

Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.

En vergeet niet dat veel mensen in NL zonder trailer rijbewijs rijden vanwege dat 3500 kg rekensommetje waar al 1000 topics over zijn. Mensen die dat dus niet geleerd hebben en gewoon zo rond rijden.

Hier hebben ze dat gelukkig kortgesloten, >750 kg beladen gewicht (dus niet reëel gewicht) BE verplicht.

Ik stam nog uit de tijd dat je gewoon B-E kreeg......

En ik heb rondgereden met alles wat Bokt (en een enkele keer zelfs de wet) verboden heeft en ja, je merkt donders goed dat er 1400kg achter een auto hangt die maar 1200kg mag trekken (en zelf maar net 1100kg weegt).
Je doemscenario's zeggen meer over het gebrek aan stuurmanskunst dan over het feitelijk gevaarlijk zijn van de combi.
Wanneer je als chauffeur niet wenst na te denken over datgene wat je daadwerkelijk onder je kont hebt, is zelfs een wat-groter-dan-wat-je-gewend-bent-auto al levensgevaarlijk!
Maar zolang je er niet aan wil dat weggedrag voorspelbaar is en je dus je eigen rijstijl aan kunt pasen aan je combi EN de overige weggebruikers; is alles potentiaal gevaarlijk.


Of, om het in een andere context te gieten: Ik werd eens ingehaald door 30 ton met een wit kenteken terwijl we helling af gingen (mijn cruise hield netjes de snelheid vast) maar toen dat witte kenteken bijna bij mijn cabine was, ging het weer bult-op en hield mijn cruise de snelheid vast, waar het witte kenteken terug viel omdat ie niet de power had die bij z'n gewicht paste om een combi op snelheid te houden!
Mijn wagen weegt 8 ton en legt 200 paarden op straat; dat witte kenteken woog duidelijk fors meer (ik schatte 'm dus op 30 ton) bij maar iets meer vermogen, volgens z'n type aanduiding (320pk).

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 29399
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:01

Ereste schreef:
Vreemd, ik heb zelf een Ford Mondeo diesel (wel een 1.8l), die op papier 1800 kg mag trekken, maar mij is het altijd afgeraden om een trailer met 2 paarden erin te trekken. Het zou te nipt zijn, geen overschot bij moeilijke situaties. Ik heb het dus nooit geriskeerd.

Welk overschot?

Natuurlijk leg je het af als we gaan vergelijken met mijn Range Rover, maar is jouw combi dan per se te licht? En waarom dan?

Weet je wat vervelend rijdt? De tweepaards achter een Fiat Panda. En ja, dat is volstrekt legaal!

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 29399
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:19

Myca schreef:
ikke schreef:
Welk overschot?

Natuurlijk leg je het af als we gaan vergelijken met mijn Range Rover, maar is jouw combi dan per se te licht? En waarom dan?

Weet je wat vervelend rijdt? De tweepaards achter een Fiat Panda. En ja, dat is volstrekt legaal!


Uit de OP van TS
1800 - 1550 = 250kg overschot

Het lijkt me inderdaad geen goed plan om een 2P trailer achter een Fiat Panda te hangen.
En dat is dan ook niet legaal.

Oh? Wat is er illegaal aan 750kg trailer achter 800kg-toegestaan-trekgewicht-Panda?

Diezelfde trailer aan 1100kg geladen gewicht achter 1200kg-toegestaan-trekgewicht-Escort gaat ook goed zolang er geen windkracht 8 staat.

Wat het punt is, waar je niet aan wil, is dat naarmate de marges kleiner worden, de kunde en het inzicht van de chauffeur belangrijker worden. Maar dat is niet per se hetzelfde als dat een combi onverantwoord is.

Wie ben jij om de kunde van TS te veroordelen?

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers