Gewicht auto voor trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:46

Wat wil je dan? Een auto die 1800 kg rijklaar weegt?
Ik heb jaren met een Mazda 6 van 1440 kg met twee paarden er achter gereden, heb nu een nieuwe Mazda CX-5 die zelfs minder weegt en 2 ton mag trekken.
Zo lang je niet denkt dat je met 100 km per uur een tunnel in kunt duiken is het geen probleem.


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:34

Lara_Silver schreef:
Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.


Als het gevaarlijk was een lichtere auto te gebruiken om wat dan ook te trekken, was er geen normale personenauto meer goedgekeurd die meer dan 1400-1500 kg mag trekken. Het gros van de moderne auto's die een beetje gewicht mogen trekken houdt qua eigen auto echt wel op bij 1450 kg, en een hoop zitten daar onder...

Het feit dat een Mondeao die 1800 kg MAG trekken, houdt ook in dat dat bij normaal rijgedrag en onder normale condities ook veilig kan. Overheden hebben sterk de neiging om verkeersdeelnemers tegen gevaarlijke toestanden te beschermen door regels op te stellen en eisen aan voertuigen te stellen.

TS wil een betaalbare, relatief zuinige auto. Daar vallen Touaregs en Tiguans niet echt onder.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:47

Wat ik wel gemerkt heb, ik heb nu een auto die 2 ton mag trekken (en leeg tegen de 1500 kg weegt) - je voelt zó weinig van dat je er nog wat achter hebt hangen dat ik echt heel bewust moet denken: ho, niet te rap de bocht door.
Mijn vorige auto was iets lichter (ook niet echt veel) en mocht 1600 kg trekken, daar voelde ik veel beter bij dat ik er gewicht achter had.

Wat mij betreft is zwaarder dus niet per se beter, want je komt eigenlijk best makkelijk in de verleiding harder te rijden dan voor je paard comfortabel is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers