Gewicht auto voor trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:00

Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.


Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:53

ikke schreef:
Lara_Silver schreef:
Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.

Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!


No oliebol Sherlock.

Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.

En vergeet niet dat veel mensen in NL zonder trailer rijbewijs rijden vanwege dat 3500 kg rekensommetje waar al 1000 topics over zijn. Mensen die dat dus niet geleerd hebben en gewoon zo rond rijden.

Hier hebben ze dat gelukkig kortgesloten, >750 kg beladen gewicht (dus niet reëel gewicht) BE verplicht.

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:43

ikke schreef:
Je doemscenario's zeggen meer over het gebrek aan stuurmanskunst dan over het feitelijk gevaarlijk zijn van de combi.

Maar zolang je er niet aan wil dat weggedrag voorspelbaar is en je dus je eigen rijstijl aan kunt pasen aan je combi EN de overige weggebruikers; is alles potentiaal gevaarlijk.


Of, om het in een andere context te gieten: Ik werd eens ingehaald door 30 ton met een wit kenteken terwijl we helling af gingen (mijn cruise hield netjes de snelheid vast) maar toen dat witte kenteken bijna bij mijn cabine was, ging het weer bult-op en hield mijn cruise de snelheid vast, waar het witte kenteken terug viel omdat ie niet de power had die bij z'n gewicht paste om een combi op snelheid te houden!
Mijn wagen weegt 8 ton en legt 200 paarden op straat; dat witte kenteken woog duidelijk fors meer (ik schatte 'm dus op 30 ton) bij maar iets meer vermogen, volgens z'n type aanduiding (320pk).


Jeetje jeetje ga je weer lekker. :')
De welbekende (over-)valorisatie van je eigen rijkunsten en neerbuigende toon (en zelfs aanname van onkunde) is een echte dooddoener. Zie je trouwens iedere keer op die manier reageren in dit soort topics. Verder bevat je post ook weinig nuttige argumenten, je speelt duidelijk liever op de man dan op de bal. Niks intessants dus ik ga er verder ook niet op in.

Ibbel schreef:
Als het gevaarlijk was een lichtere auto te gebruiken om wat dan ook te trekken, was er geen normale personenauto meer goedgekeurd die meer dan 1400-1500 kg mag trekken. Het gros van de moderne auto's die een beetje gewicht mogen trekken houdt qua eigen auto echt wel op bij 1450 kg, en een hoop zitten daar onder...

Het feit dat een Mondeao die 1800 kg MAG trekken, houdt ook in dat dat bij normaal rijgedrag en onder normale condities ook veilig kan. Overheden hebben sterk de neiging om verkeersdeelnemers tegen gevaarlijke toestanden te beschermen door regels op te stellen en eisen aan voertuigen te stellen.

TS wil een betaalbare, relatief zuinige auto. Daar vallen Touaregs en Tiguans niet echt onder.


Tiguan zeker wel. Mijn Tiguan verbruikt 14/100 en ik doe 2 weken met een volle tank. De Touareg ja dat was wat anders, zelfs al een Bluemotion maar ik kwam niet onder de 10 liter en ik gebruik mijn geld liever voor wat anders dan benzine die is dus de deur uit gegaan.

En verder ja het klopt dat veel mensen met normale gezinsauto's dan geen grote lasten meer mogen trekken, maar is dit echt een slecht idee? Niet iedereen hoeft een twee ton zware 4x4 voor hun trailer te hangen, maar er zijn toch imo genoeg fijne auto's die zuinig en handig zijn en net wat meer in te brengen hebben tegen het aanhang gewicht.

Die Mondeo 2.0 diesel lijkt me een prima alternatief TS!

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:25

Karreman schreef:
Lara_Silver schreef:
Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.



Dit is natuurlijk je reinste onzin, mits alles goed werkt en afgesteld is.


Mag jij helemaal vinden! Maar als ik in de remmen moet en 1600 kg er achter hangt, dan heb ik liever dat mijn auto zelf al leeg 1600 kg weegt en niet 1200 kg. Je kunt wel een theorie op hangen over normen en afstellingen maar ik weet wat ik in de praktijk veiliger vind.

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:12

Karreman schreef:
De hogere massa van het trekkende voertuig is alleen van belang als de combi gaat slingeren oid, dan is het nodig om MASSA voor de trailer te hebben zodat de trailer de auto niet gaat sturen,Puur remtechnisch maakt het niet uit


Natuurlijk maakt dat remtechnisch ook uit. Hoe meer eigen gewicht, hoe meer de auto te zeggen heeft icm de eigen remmen en oplooprem. En klopt ook voor de stabiliteit is een zwaarder voertuig beter.

Maargoed, uiteindelijk is en blijft dit mijn persoonlijke voorkeur als ik onderweg ben, en als iemand zijn Golf III voor zijn volbeladen 2-paards wil zetten omdat het mag, moet hij dat ook vooral doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers