Hoe krijg ik paard in trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

J_emma
Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Hoe krijg ik paard in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 00:26

Of hulp vragen, of er tijd voor uittrekken en het rustig oefenen.
Waarom wil ze niet?
Is het angst of heb je te weinig overwicht?
Wat gebeurt er, wat doe jij?
Etc.
Probeer dat eerst eens helder te krijgen.
Wij hebben hier een nieuwe pony staan die het ook niet doet. Combi van factoren: ze was sowieso bang voor alle smalle doorgangen (hekken enz) en voor opgesloten staan.
Én haar ervaring met trailerladen bestond uit met 3-4 man sterk haar erin takelen. Lijn om de voorstang en die aantrekken en ook nog een lijn om haar kont naar voren trekken, en dan een tik erbij.
Wat heb ik gedaan: eerst investeren in grondwerk. Geoefend met doorgangen en stallen tot ze die niet eng meer vond. Volgende stap; stal dicht. Ook weer rustig opgebouwd tot de spanning eraf was.
Daarna de trailer. Eerste keer was mijn streven voorvoetjes op de laadklep en verder niks. Meteen weer op mijn initiatief naar achter, voor ze zelf naar achter kon vliegen.
Dat opbouwen. Voorbenen erop, achterbenen erbij, voorbenen erin, helemaal erin. Zo ver zijn we nu.
En dat is dan 2x per week 10-15 minuutjes oefenen, en we zijn nu in 2 maanden tijd van stress bij doorgangen en van steigeren en achteruit vliegen bij het zien van de trailer, gegaan naar probleemloos door hekken gaan, op stal kunnen staan en de trailer in lopen en kort blijven staan. Zonder enige dwang. Want omdat die dwang zo'n negatieve ervaring voor haar was, wil ik dat ook wegnemen.
Kost wat tijd, kan vast sneller met hulp of vaker oefenen. Maar het werkt. En ik vind het ook een interessante puzzel, en leuk om dat samen met haar op te lossen.
Als je dat niet wil aangaan, hulp inschakelen. Want de irritatie die ik een beetje in je bericht proef gaat je sowieso niet verder helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, x_Elise en 55 bezoekers