[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7986
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:27

Varekaj schreef:
Om aan 3000kg te raken moet er al een hele hoop paard achter :))


Onze wagen is niet uitsluitend om een paardentrailer te trekken, dus misschien bij haar ook niet :D

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:33

Afbeelding

Ik nam even een foto van mijn documenten van mijn wagen. De wagen zei mij dat MTM van mijn wagen 1400 is maar ik ben wat in de war met al deze getallen. }:0
Wie kan mij vertellen, wat voor wat staat? Omdat het om een bedrijfswagen gaat werd die door de leasing enkel tot <750 kg gekeurd. Op eigen kosten mag ik hem laten herkeuren maar ik wil toch wel eerst nog eens dubbelchecken of hij wel écht een 1,5 trailers van 1400 kg mag trekken.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:49

Farjen schreef:
s0173957 schreef:
Dat advies van die 75% snap ik ook helemaal niet.
Mijn Amarok is leeggewicht met bestuurder 2078kg.
Dan zou die maar 1500 kg aan de haak mogen best, terwijl die wel 3500kg mag trekken...


Een Amarok mag volgens mij geen 3500 maar trekken, maar 3200 of 3300kg..
Ik heb hem een half jaar geleden bij aankoop van nieuwe pick-up vergeleken met de rest en ik ben zeker dat de Amarok minder mocht trekken dan de rest :) Niet dat het veel uitmaakt, maar wel als je over die 3200/3300 kg gaat


De papieren van de nieuwe Amarok op de oprit zeggen echt wel wat anders... we hebben deze week nog gekeken.
Ligt wel de V6 in, misschien maakt dat het verschil?

Farjen

Berichten: 7986
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:04

Optiwolk schreef:
Farjen schreef:
Een Amarok mag volgens mij geen 3500 maar trekken, maar 3200 of 3300kg..
Ik heb hem een half jaar geleden bij aankoop van nieuwe pick-up vergeleken met de rest en ik ben zeker dat de Amarok minder mocht trekken dan de rest :) Niet dat het veel uitmaakt, maar wel als je over die 3200/3300 kg gaat


De papieren van de nieuwe Amarok op de oprit zeggen echt wel wat anders... we hebben deze week nog gekeken.
Ligt wel de V6 in, misschien maakt dat het verschil?


Wij waren in januari ook in de garage geweest voor een v6 en die mocht minder trekken. Maar kan zijn dat het veranderd is :)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:15

Farjen, je bent echt fout als het over een automaat gaat.
Onze Amarok (nu augustus 1 jaar oud) mag 3500kg trekken.

Wat wel klopt is als je voor de handgeschakelde gaat (maar welke gek doet dat) die maar 3000kg mag trekken en de versie met de extra bladveren (maar welke gek wilt dat) maar 3300 kg.
Heb het ff allemaal nagekeken:

Fiat Fullback: 3100 kg
Mitsubishi L200: 3100 kg
Mercedes X: 3500kg
Toyota Hilux: 3500 kg
Nissan Navara: 3500kg
Renault Alaskan: 3500kg
Isuzu D-max: 3500 kg

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:33

De Ford Ranger waar ik voor ging kijken mocht ook 3500kg trekken, als iemand een lijstje maakt :')

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:13

Dju, toch nog eentje vergeten :D

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:16

Zal dan idd met de versnellingsbak te maken hebben want is hier ook een automaat.
Hebben er de trailer nog niet achter gehangen maar moet zeggen - wel leuk bakje zo voorlopig :D

Paulaaa

Berichten: 232
Geregistreerd: 15-02-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:42

Voor diegene die zich af vroegen hoe het nou zat met dat 75% verhaal van de ANWB, zie link:

https://www.anwb.nl/experts/auto/111/ge ... n-antwoord

Ben nu aan het kijken naar een zwaardere auto. Kwam uit bij een Opel Astra, die weegt bijna 1400kg, met 2 personen in de auto erbij gaat dat dus richting de 1500kg. Zou voldoende moeten zijn om die 75-80% te halen. Alleen mag die maar 1350kg trekken. Dus dan lever je daar weer op in.
Wat is dan beter? Minder trekvermogen (1350kg red ik het nog steeds wel mee maar voelt wat krap) of juist meer eigen gewicht van de auto (want veiliger?)

Farjen

Berichten: 7986
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:47

Dan heeft de verkoper het fout verteld (Amarok was ook niet zijn "afdeling") Misschien in de war met handgeschakeld en automaat :)

Ik wil sowieso nooit meer een handgeschakelde auto, wat een gemak *\o/*
Laatst bijgewerkt door Farjen op 10-07-19 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:48

Paulaaa schreef:
Heeft de kogeldruk niet te maken met watvoor trekhaak eronder zit?

Auto en trekhaak. Beide hebben een getal, laagste telt (de zwakste schakel bepaald de sterkte van de ketting).

Paulaaa schreef:
Wat is dan beter? Minder trekvermogen (1350kg red ik het nog steeds wel mee maar voelt wat krap) of juist meer eigen gewicht van de auto (want veiliger?)

Trekvermogen is een getal dat de fabrikant er aan vast hangt. Opel is over het algemeen wat terughoudend, andere merken zijn wat royaler. Dat zegt dus niet alles. Eigen gewicht speelt een rol, formaat remmen enz. Soms heb je dat alle uitvoeringen van een bepaald model hetzelfde trekgewicht hebben. Dan kan het goed zijn dat je met de instapper met misschien zelfs trommelremmen achter weinig over houdt, met het topmodel met veel sterkere motor, betere remmen royaal voldoende.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:53

Jessol schreef:
[ [url=m/onEnQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik nam even een foto van mijn documenten van mijn wagen. De wagen zei mij dat MTM van mijn wagen 1400 is maar ik ben wat in de war met al deze getallen. }:0
Wie kan mij vertellen, wat voor wat staat? Omdat het om een bedrijfswagen gaat werd die door de leasing enkel tot <750 kg gekeurd. Op eigen kosten mag ik hem laten herkeuren maar ik wil toch wel eerst nog eens dubbelchecken of hij wel écht een 1,5 trailers van 1400 kg mag trekken.

Massa rijklaar 1413 kg, van het voertuig 1471 kg (hangt er maar net aan wat de definities zijn, moet er 10 liter in de tank, halfvol of helemaal enz).

Met personen en bagage mag deze auto 1955 kg wegen en er mag maximaal 1400 kg geremd getrokken worden. Maximale kogeldruk (vanuit auto bekeken, zie post hierboven) 80 kg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:40

Paulaaa schreef:
Paulaaa schreef:
Ik heb een Peugeot 308 uit 2014 op het oog.
Een hatchback met een 1.6 motor 120pk!

Zo eentje? https://www.autoweek.nl/auto/74687/peug ... 6-thp-125/
125 pk, 1400 kg trekgewicht en 1140 kg leeg.
Of het oudere model? Volgens autoweek t/m 2013: https://www.autoweek.nl/auto/60898/peug ... ss-16-vti/
120 pk, deze 1500 kg trekgewicht en leeg 1262 kg.

Paulaaa schreef:
Mijn trailer weegt 620kg en mijn merrie van 1.65m met slank postuur denk ik 600kg?

Ik ben niet van plan grote stukken te gaan rijden. Gewoon wedstrijdjes in de buurt en naar het bos!
Is dit een goede aankoop denken jullie?

Trailer zal in de praktijk waarschijnlijk iets meer wegen (vloermat, misschien zadelkamer), een vrij slank paard gaat de 600 kg niet halen. Maar laten we voor het gemak eens 1200 kg rekenen.

25-30 jaar zou je zonder meer zeggen "dikke bak, gaan met die banaan". Nu misschien ietsje terughoudender, het verkeer is toch ook verandert. Drukker, agressiever, de auto voor je kan -als het een wat jongere is- ook makkelijker hard remmen dan een karretje uit 1990 enz.

Ander punt om rekening mee te houden: de nieuwere 308 heeft een turbo. Kijk maar eens wat dat met het koppel doet: 200 Nm bij 1400 toeren vs 160 Nm bij 4250 omwentelingen. Bij een trekauto is veel koppel op laag toerental erg prettig rijden.

Paulaaa

Berichten: 232
Geregistreerd: 15-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:15

@rex_rolfo

Jaa precies zo een ja zoals die bovenste link! Model uit 2014.
Ik weet echt niet meer wat nu verstandig is. Volgens de ANWB is het dus wel een risico. Wat denk jij?

Bedoel je met nieuwere het model vanaf 2014? Of nog nieuwer?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:42

Met nieuwer bedoel ik idd het 2014- middel met turbo motor.

The proof of the pudding is in the eating. Een echt dikke bak kan wat minder goed afsteken tegen vergelijkbare auto's, je houdt nog steeds ruim over. Andersom kan een kleine auto heel goed zijn in zijn segment, voor een trailer met paard komt het tekort. Een beetje het middengebied, en zeker de onderkant ervan zoals deze 308, moet je per geval bekijken. Ik heb geen ervaring met een 308, laat staan als trekauto. En dan heb je nog bijkomende zaken zoals b.v. de staat van de schokdempers. Zijn die nog origineel en aardig versleten of zit er een upgrade setje in? Speelt allemaal een rol.

Volgens wikipedia valt de 308 onder de compacte middenklasse. Voor een trailer adviseer ik bij voorkeur een auto uit de middenklasse
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 10-07-19 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:45

Granoek schreef:
De Ford Ranger waar ik voor ging kijken mocht ook 3500kg trekken, als iemand een lijstje maakt :')

Ssangyong Rexton en Korando ook

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:36

Paulaaa schreef:
@rex_rolfo

Jaa precies zo een ja zoals die bovenste link! Model uit 2014.
Ik weet echt niet meer wat nu verstandig is. Volgens de ANWB is het dus wel een risico. Wat denk jij?

Bedoel je met nieuwere het model vanaf 2014? Of nog nieuwer?



ANWB is erg conservatief, meer gebaseerd op caravans die met dezelfde combinatie in Frankrijk inderdaad 130 km/uur mogen. Ook zijn caravans erg wind gevoelig.

Voor een eerlijk advies moet je kijken naar jouw gebruik. De eerste vraag is hoeveel paarden je laad, hoe vaak je op pad gaat en ga je bv ook de bergen in met de combinatie zoals bv de Eifel of de Ardennen.

Alle aanhangwagens die meer wegen dan 750 kg hebben een oplooprem, als alles goed functioneerd is jouw remweg bijna vergelijkbaar met een auto zonder aanhanger, in ieder geval heel veel korter dan dat jouw auto alleen het gewicht moet afremmen.

mijn eerste keuze is het trekvermogen van een auto,
PK,s vind ik minder belangrijk dan het koppel, daarom is de diesel nog altijd intressant als trekauto.
Ook heb ik liever een auto met langere wielbasis, liever de station uitvoering als een coupe.

discussies over veiligheid ga ik uit de weg, vaak zorden zaken als ABS gebruikt om harder te rijden in bv de regen, ik heb niet de controlle van Max Verstappen over mijn auto. Veiligheid zit niet voornamelijk in de auto of trailer maar in weggedrag en gezond verstand, het verkeer kunnen beoordelen en potentieele problemen kunnen vermijden voor ze ontstaan.

Luxe helpt om ontspannener en minder vermoeit de plaats van bestemming en ook weer thuis te bereiken.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:30

Granoek schreef:
De Ford Ranger waar ik voor ging kijken mocht ook 3500kg trekken, als iemand een lijstje maakt :')

Dat mocht mocht mijn Range Rover in 1973 al trekken (en nog steeds, trouwens).

Die 75% van de ANWB is vrij simpel te verklaren: Wat denk dat dat een caravan van 5,5mtr doet met 4mtr auto? Nou, laten we het erop houden dat die auto maar matigjes iets in te brengen heeft.
Ik ben eens ingehaald door zo'n combi en die chauffeur ging zo brusk naar rechts dat ie de hele vluchtstrook nodig had om z'n combi weer in het gareel te krijgen.

Maar neem van mij aan, 140km/h met 2500kg Discovery en 2000kg trailer aan de haak geeft geen krimp.
Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je maar 140km/h moet gaan rijden met zo'n combi maar het zegt wel iets over de marge die je hebt wanneer je je gewoon aan de toegestane snelheid houdt.

Aan de andere kant had de oude Escort ook niet zoveel problemen om de 1200kg die ie mocht trekken, ook daadwerkelijk van plek te krijgen en in het gareel te houden ondanks dat ie zelf maar 1100kg woog. Ik heb er vier gehad waarvan de laatste een 90pk turbo Diesel was en die deed helemaal alsof er niks achter hing.
Dan komt het wel meer aan op het inzicht van de chauffeur.......

Paulaaa

Berichten: 232
Geregistreerd: 15-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:19

BMHP schreef:
ANWB is erg conservatief, meer gebaseerd op caravans die met dezelfde combinatie in Frankrijk inderdaad 130 km/uur mogen. Ook zijn caravans erg wind gevoelig.

Voor een eerlijk advies moet je kijken naar jouw gebruik. De eerste vraag is hoeveel paarden je laad, hoe vaak je op pad gaat en ga je bv ook de bergen in met de combinatie zoals bv de Eifel of de Ardennen.


Okee kan me wel voorstellen idd dat een caravan weer een heel ander verhaal is dan een trailer.
Mijn plan is om 1x per maand met mijn E-pony naar het bos te gaan hier 10km verderop. Daarnaast 1x per maand met mijn KWPN merrie op wedstrijd. Ik ga nooit ver op wedstrijd, max 30min rijden en kom zelden op de snelweg.

Paulaaa

Berichten: 232
Geregistreerd: 15-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:23

ikke schreef:
Granoek schreef:
Aan de andere kant had de oude Escort ook niet zoveel problemen om de 1200kg die ie mocht trekken, ook daadwerkelijk van plek te krijgen en in het gareel te houden ondanks dat ie zelf maar 1100kg woog. Ik heb er vier gehad waarvan de laatste een 90pk turbo Diesel was en die deed helemaal alsof er niks achter hing.
Dan komt het wel meer aan op het inzicht van de chauffeur.......


Ohh oke dus jij hebt een soortgelijke auto gehad dus! Nooit problemen gehad dat je ergens vast hebt gestaan ofzo? Of gemerkt dat het te weinig was? Watvoor paard had jij erin staan?
Ik geloof meteen dat het rijcomfort een stuk beter is met de auto die je nu hebt. Maar dat wordt voor mij nu gewoon te duur. Wil 2x per maand weg met de trailer en de rest van de maand ook wel een beetje zuinig rijden, omdat ik 20.000km per jaar rijdt. De paardenhobby is verder al duur genoeg :P

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:47

Paulaaa schreef:
ikke schreef:
Aan de andere kant had de oude Escort ook niet zoveel problemen om de 1200kg die ie mocht trekken, ook daadwerkelijk van plek te krijgen en in het gareel te houden ondanks dat ie zelf maar 1100kg woog. Ik heb er vier gehad waarvan de laatste een 90pk turbo Diesel was en die deed helemaal alsof er niks achter hing.
Dan komt het wel meer aan op het inzicht van de chauffeur.......


Ohh oke dus jij hebt een soortgelijke auto gehad dus! Nooit problemen gehad dat je ergens vast hebt gestaan ofzo? Of gemerkt dat het te weinig was? Watvoor paard had jij erin staan?
Ik geloof meteen dat het rijcomfort een stuk beter is met de auto die je nu hebt. Maar dat wordt voor mij nu gewoon te duur. Wil 2x per maand weg met de trailer en de rest van de maand ook wel een beetje zuinig rijden, omdat ik 20.000km per jaar rijdt. De paardenhobby is verder al duur genoeg :P

Ja, die eerste drie hadden een 60pk Diesel en dat was voor het mooie net te mager met mijn KWPN-er van goed 600kg. De laatste 90pk turbo had er geen moeite mee, ook niet met de grote pony van m'n vriendin in een tweepaards.

De V70 is inderdaad een totaal ander verhaal met 1600kg eigen gewicht en een 200+pk turbo benzine 5-pitter. Maar die mag ook 1800kg aan de haak hebben.....
Overigens doet die 1:11 gemiddeld. Best netjes, eigenlijk voor zo'n bakbeest.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:15

Dit weekend mijn opel corsa uit 2016 ingeruild voor een mooie Opel Insignia uit 2010. V6 2.8 benzine. Mag 1700 trekken dus kan nu heerlijk op pad met mijn 1,5 paards trailer. Super blij!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:43

Mijn huidige mitsubishi pajero sport wordt binnenkort ook ingeruild.
Voor een mitsubishi pajero sport :')
Kwamen toevallig een advertentie gen deze week van eentje bij een Peugeot-dealer. Leek qua prijs te mooi om waar te zijn. Vandaag toch gaan kijken, testrit gemaakt en voorschot betaald :D
De auto is van eind 2005 met 126.000 op de teller. Gemiddelde van 9000/jaar... Lichte vracht, heel mooi omgebouwd en super netjes aan de binnenkant. Trekhaak maar amper gebruikt, de wagen was vooral voor goedkoop woon-werkverkeer.
Sla me dood waarom je dan een 2.5 diesel koopt van dat kaliber, maar goed.
Weinig roest, zachte motor, reed lekker vlot en soepel.
Tijdens het gesprek kwam echt naar voor dat die geen flauw benul hadden van wat ze verkochten :') Ze wilden er eerst €2000 voor vragen maar na wat googelen de verkoopprijs bepaald. Wat nog best goedkoop was volgens mij :))
Alles wordt nu in orde gebracht voor inschrijving, hij wordt nog volledig gepoetst en na 22/7 kan ik 'm gaan ophalen *\o/*

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:07

Mag ik iemand een pb sturen met wat info en foto’s van een auto?


Oh Varekaj wat een geluk!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:18

Kaitlyn schreef:
Mag ik iemand een pb sturen met wat info en foto’s van een auto?


Oh Varekaj wat een geluk!

Als het antwoord tot morgen kan wachten, wel.