[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:53

F3 is de max. massa van auto en trailer samen dan?

De tmm van de auto is 2015 en er mag max. 1500 achter. Dat is samen voor zover ik kan tellen 3515 toch?
Waarom zouden ze trekvermogen tot max 1500 zetten als dat er dan nooit vanzeleven achter mag?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:28

Rex_Rolfo schreef:
F.3 max massa samenstel is toch werkelijke massa?

Als de trailer als voorbeeld tot 1450 kg geladen is mag het trekkend voertuig met inhoud nog 3150 - 1450 = 1700 kg wegen. En als trailer met paard 1300 kg zou wegen is er nog 1850 kg over voor auto en inhoud.

Ja, dat klopt. Dat is ook precies wat ik uitreken. Je trekt de lege massa's af van het samengesteld gewicht en dat is wat je totale laadvermogen is. WAAR die lading zit is niet van belang, zolang het betreffende voertuig maar niet overbeladen is.


Varekaj schreef:
F3 is de max. massa van auto en trailer samen dan?

De tmm van de auto is 2015 en er mag max. 1500 achter. Dat is samen voor zover ik kan tellen 3515 toch?
Waarom zouden ze trekvermogen tot max 1500 zetten als dat er dan nooit vanzeleven achter mag?

Omdat de lege auto die 1500kg wel mag trekken. 3150 - 1500 = 1650 wat op dat moment 290kg laadvermogen voor de auto overlaad. Dat redt een mens plus volle tank benzine meestal niet.....

Maar ik ben dan nog steeds heel benieuwd naar wat voor auto het is. Dergelijke rare rekensommen kom je bijna nooit tegen op NL-kentekens. Ik weet alleen van enkele grotere Sprinters waarbij dit fenomeen voorkomt. 3500kg TMM voertuig, 3500kg trekhaak maar een treingewicht (auto plus aanhanger) van 6 ton.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:52

Hoe voeg je foto toe in dit topic, want ik heb twee printscreens van de de gewichten (opgehaald aan de hand van de kentekens)

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:57

Afbeelding

Afbeelding

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:38

Jammer dat je nu niet meer reageert @ikke....

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:24

Iloonie schreef:
Jammer dat je nu niet meer reageert @ikke....

Nou, omdat ik ook gewoon moet werken om al die Range Rovers te kunnen blijven rijden?
O:)

Maar ik moet je helaas teleur stellen. Mijn rekensom klopt. Het gaat dus niet alleen om wat je mag rijden met B-rijbewijs, maar voor jou is serieus van belang wat je geladen trailer daadwerkelijk weegt en wat dat dus betekent voor het resterende laadvermogen van de auto om binnen die toegestane 3150kg treingewicht te blijven.

De term "treingewicht" kom je vaker tegen in technische info van auto's en is dus de Maximum Massa Samenstel (F3).

Ben ik nog steeds heel benieuwd welk merk/type auto dit is

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:05

Wie kan even met me meekijken voor de zekerheid
?

Trailer totaal massa 1300
Auto mag 1500 trekken
Totale massa 1810 (heet tegenwoordig gvw)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:07

StalNollie schreef:
Wie kan even met me meekijken voor de zekerheid
?

Trailer totaal massa 1300
Auto mag 1500 trekken
Totale massa 1810 (heet tegenwoordig gvw)

En wat is de achtergrond van die vraag? Zo je wil: welk antwoord moet je weten?

Overigens is er niks nieuws aan de term Gross Vehicle Weight; dat is gewoon de gangbare engelse term voor Toegestane Maximum Massa (TMM).

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:11

Oh echt dat wist ik niet!
Weer wat geleerd

Nieuwe auto aan het kijken rijd de mijne als combi al jaren
Ik mag met deze gewichten toch gewoon met alleen b rijden?
Want naar meer hoef je niet te kijken toch

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:35

TMM auto = 1810kg?
TMM trailer = 1300kg?

In dat geval mag je met B-rijbewijs rijden volgens art 15 reglement rijbewijzen

Let op: er bestaat ook nog art 5.18.18 van het voertuigreglement en daarin staat nog even toegevoegd dat de daadwerkelijke kogeldruk (dat heet: vertikale last onder de koppeling) van de trailer lager moet zijn dan de toegestane waarde van de trekhaak of auto (laagste waarde geldt).

Zo, dan heb je het volledige antwoord en ben niet verbaast als art 5.18.18 je de das omdoet......

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:04

Ikke ja klopt qua gewichten
Dan mag ik ermee rijden
Dank voor antwoord/bevestiging

Altijd weer even dubbelcheck met nieuwr auto. Rijd mijn combi al jaren.

Ook kogeldruk is geen probleem

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:29

ikke schreef:
Iloonie schreef:
Jammer dat je nu niet meer reageert @ikke....

Nou, omdat ik ook gewoon moet werken om al die Range Rovers te kunnen blijven rijden?
O:)

Maar ik moet je helaas teleur stellen. Mijn rekensom klopt. Het gaat dus niet alleen om wat je mag rijden met B-rijbewijs, maar voor jou is serieus van belang wat je geladen trailer daadwerkelijk weegt en wat dat dus betekent voor het resterende laadvermogen van de auto om binnen die toegestane 3150kg treingewicht te blijven.

De term "treingewicht" kom je vaker tegen in technische info van auto's en is dus de Maximum Massa Samenstel (F3).

Ben ik nog steeds heel benieuwd welk merk/type auto dit is


Bedankt voor je reactie.

Het betreft een Renault Laguna. Waarvoor wil je dan het soort auto weten??

Dat ik binnen die 3150 KG moest blijven begreep ik al. Dus de vraag is hoeveel ik het laadvermogen van de trailer terug moet doen om er met B rijbewijs mee te mogen rijden en dat mijn paard er nog in mag.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:47

Iloonie schreef:
Dat ik binnen die 3150 KG moest blijven begreep ik al. Dus de vraag is hoeveel ik het laadvermogen van de trailer terug moet doen om er met B rijbewijs mee te mogen rijden en dat mijn paard er nog in mag.

Rex_Rolfo schreef:
Met een auto met TMM 2015 kg zou ik de trailer terugkeuren naar 1480 kg. Blijf je opgeteld onder de 3500 kg dus te rijden met B.

Dat is je antwoord wat betreft rijbewijs.

Maximale kogeldruk hangt ook af van de gemonteerde trekhaak, staat meestal op een sticker ergens onder de achterklep van de auto.

Je mag de trailer ook tot 1480 kg beladen, voorwaarde is dan dat de auto + inhoud dan niet meer weegt dan 3150 - 1480 = 1670 kg. Ruwe inschatting (met nadruk op ruw!) is dat trailer + doorsnee KWPN-er zo rond de 1200 kg uit zal komen. In dat geval kun je de auto beladen tot 1950 kg.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:15

Iloonie schreef:
Bedankt voor je reactie.

Het betreft een Renault Laguna. Waarvoor wil je dan het soort auto weten??

Dat ik binnen die 3150 KG moest blijven begreep ik al. Dus de vraag is hoeveel ik het laadvermogen van de trailer terug moet doen om er met B rijbewijs mee te mogen rijden en dat mijn paard er nog in mag.

Zoals ik al eerder schreef is het hoogst ongebruikelijk dat het treingewicht lager is dan de optelsom van de TMM auto plus het toegestane trekgewicht.

Ik heb een 10-tal willekeurige Laguna's nagetrokken bij de RDW en bij alle auto's klopt het treingewicht exact met de optelsom van TMM auto plus toegestaan trekgewicht.

Waarom wijkt jouw auto af??
Ik zou de RDW eens hele vervelende vragen gaan stellen. Op Laguna's zit gewoon typegoedkeuring dus tenzij het een of andere bijzondere uitvoering is die geïmporteerd is, zou er geen reden mogen zijn dat het afwijkt.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:03

Misschien ligt het er aan dat het al een beetje een oude Laguna is..ik weet het niet precies, maar 10 jaar oud ofzo.

Maar @ikke is jouw antwoord op basis van de nu bekende gegevens anders dan die van @Rex_Rolfo?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:15

Iloonie schreef:
Misschien ligt het er aan dat het al een beetje een oude Laguna is..ik weet het niet precies, maar 10 jaar oud ofzo.

Maar @ikke is jouw antwoord op basis van de nu bekende gegevens anders dan die van @Rex_Rolfo?

Nee, RR schrijft het anders op, maar als je het narekent, zie je dezelfde uitkomst.


Heb je bij de RDW weleens gekeken naar de historie van je auto onder de kop "vervaldata en historie"?

Afbeelding

Hier zie je dat ik deze auto op 18 sept 2017 gekocht heb maar vooral dat de auto z'n eerste toelating op dezelfde datum heeft als de eerste registratie. Dit is dus een nieuw in NL geleverde auto.

Afbeelding

Andere auto, die ik op 30-05-1998 kocht en waarvan je kunt zien dat de eerste registratie in 1973 was maar de eerste toelating in NL twee weken voordat ik de auto kocht.
Onderdeel van de koop was namelijk een NL-kenteken :D

Ik zou niet verbaast zijn als jouw Laguna ook import is. Ik ben op mijn Defender (uit Zitserland) ook 100kg kwijt geraakt. Boeit niet op een HCPU met ruim een ton laadvermogen maar bij jouw is het vervelender.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:19

Geloof het niet....

Afbeelding

Maar nu durf ik dus nog steeds geen conclusies te trekken...

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:53

Wat ik zeg klopt ;)

Wat ikke zegt klopt ook, al legt hij de nadruk meer op treingewicht. Voor rijbewijs is dat niet van belang.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:57

Met hulp van een paar van jullie hier ga ik om 15u naar een mogelijke opvolger voor mijn Mini Cooper kijken := hij wordt ietsje groter, ben helemaal zenuwachtig :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:08

Leuk! Waar ga je naar kijken?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:10

Ik durf het niet te zeggen want ik wil niks jinxen _O- heb schrik dat ik misschien wakker wordt als ik het hardop zeg hahahaha

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:12

Oké foert, ik heb het toch zelf in de hand nu want de prijs etc is al gezet, we moeten alleen even kijken wat ze voor de mini terug willen geven.

Ik ga kijken voor een ford ranger limited black edition. Niet de super black, die vond ik net wat te macho voor mij :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:13

Dat is wel een dikke bak, moet ook wel met Dexter en Duke :')

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:34

Rex_Rolfo schreef:
Wat ik zeg klopt ;)

Wat ikke zegt klopt ook, al legt hij de nadruk meer op treingewicht. Voor rijbewijs is dat niet van belang.


Ok bedankt! het bedracht mij weer erg in verwarring.. ik moet gewoon opletten dat ik niet boven die 3150 kg uit kom

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:01

Iloonie schreef:
Geloof het niet....

[ [url=m/KuuO9O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar nu durf ik dus nog steeds geen conclusies te trekken...

Nope, je hebt gelijk.
Ik zou de RDW vervelende vragen gaan stellen.
Mocht je een vervelend antwoord terug krijgen, dan weet je ook wat je moet doen.....