[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:55

Over kogeldruk gesproken - wordt dit enkel door de trailer beïnvloed?

Sinds ik de achterbank uit Mn auto gehaald heb, heeft die wat minder gewicht achteraan. Met paard, en zeker met twee voel ik niets, maar ik heb de indruk dat een lege trailer wat meer “danst”.
Kan dit?
Oplossing?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:14

Optiwolk schreef:
Over kogeldruk gesproken - wordt dit enkel door de trailer beïnvloed?

Sinds ik de achterbank uit Mn auto gehaald heb, heeft die wat minder gewicht achteraan. Met paard, en zeker met twee voel ik niets, maar ik heb de indruk dat een lege trailer wat meer “danst”.
Kan dit?
Oplossing?

Ja, in theorie kan dat. Lijkt op het effect van een lege pick-up. Dan het je te weinig gewicht op de achterwielen en dan gaat ie stuiteren. Maar of alleen een achterbank dat al veroorzaakt, vraag ik me af.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:59

Rex_Rolfo schreef:
Daarom suggereerde ik voor jou ook een Golf. Bij dat 600 kg paard was ik minimaal naar een Passat gegaan ;)

Omdat je wagentje én pony wilt vervoeren: Let erop dat je voldoende gewicht op de trekhaak hebt (kogeldruk). Teveel kan minder kwaad dan te weinig!

[ Video ]
.

Een golf of iets word het hem niet. Dan ben ik bang dat k weer regelmatig me uitlaat stuk rij omdat ik door het land rij. Soms zit er ook nog een schaap of kalf in me auto dat wil ik dus niet in zo'n auto hebben. Ik heb nu een aygo en dat vind ik gewoon zonde.

Bij die 600 paard had ik er een transporter voor staan maar toch hield ik hem niet met noodstop ( maar op de vluchtstrook toen verder gereden)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:21

Ja met zoiets in je koffer kom je best wat hoger van de grond.

Ikke: mijn achterbank is er ook uit maar ik had de zetels wel nog. Dat was toch een aardig gewicht hoor.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:23

ikke schreef:
Optiwolk schreef:
Over kogeldruk gesproken - wordt dit enkel door de trailer beïnvloed?

Sinds ik de achterbank uit Mn auto gehaald heb, heeft die wat minder gewicht achteraan. Met paard, en zeker met twee voel ik niets, maar ik heb de indruk dat een lege trailer wat meer “danst”.
Kan dit?
Oplossing?

Ja, in theorie kan dat. Lijkt op het effect van een lege pick-up. Dan het je te weinig gewicht op de achterwielen en dan gaat ie stuiteren. Maar of alleen een achterbank dat al veroorzaakt, vraag ik me af.


Achterbank en vooral, een vast rek. Dat zat vroeger tussen achterbank en cabine maar nu dus niet meer.

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:03

Hallo iedereen!
Wellicht kunnen jullie mij verder helpen want ik kan precies geen geschikte auto vinden. Momenteel rijd ik met een BMW X1 en gebruik ik de auto van mijn moeder voor het trekken van de trailer (Audi A4). Aangezien ik ben verhuisd, ben ik nu op zoek naar een tweedehands auto die de trailer mag trekken (MTM van 2000 kg). Ik ben woonachtig in België, ga zoveel mogelijk met de fiets werken dus auto zou echt enkel dienen voor het trekken van de trailer en het bijkomend woon-werk verkeer (laat zeggen zo'n 200 tot 300 km per maand?). Qua budget dachten we aan 10 000 euro maar kan eventueel opgetrokken worden tot maximaal 12 000 euro. Bij voorkeur geen auto die me helemaal arm drinkt maar grootste prioriteit is vooral een wagen waarmee ik veilig de baan op kan met trailer en minstens 4 zitplaatsen. Hebben jullie voorstellen naar welke modellen ik het best kan uitkijken?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 01:37

Je zou voor dat geld en die weinige km's wellicht beter een auto kunnen huren voor die paar keer. Of ga je veel weg met de trailer?

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:45

Ik ga minimum 1x in de week gedurende de zomermaanden en in de winter is dat minimum 2x per week. De optie huren heb ik zelf nog niet aan gedacht, eerlijk gezegd ook geen idee wat hier in de omgeving mogelijk is daarin (ik woon nogal buitenaf) dus dat kan ik wel even bekijken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:01

Ik neem aan dat je BE rijbewijs hebt. Wat gaat er in de trailer? Één pony of twee grotere paarden?

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:21

Ik heb inderdaad een BE rijbewijs en in het bezit van 2 paarden (quarter-types, dus geen erg grote paarden).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:25

Als je geen 4x4 nodig hebt kan je kijken naar bijvoorbeeld ford mondeo, volvo break etc.
Zolang je met een 4x4 geen autostrade doet aan constant 90 of meer valt dat zuipen nog mee, zeker met straatbanden. Ik heb er nu all terrain onder en dat slurpt iets meer, maar ivm de modder bij (stevige) regen heb ik dat wel nodig.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:34

Sizzle schreef:
Sizzle schreef:
Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf


Ik quote deze nog even.
Echt wel een hele handige lijst.

Er zijn inderdaad een paar Mondeo's en V70's die twee ton aan de haak mogen. Bovenstaand is een Duitse lijst, wel nazoeken of de auto van je keuze dat ook in België mag. Paar dagen geleden kwam ter sprake dat er soms verschil zit in trekgewicht tussen NL en B.

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:14

Bedankt! Deze lijst ga ik eens even doornemen, kan ik aan de hand daarvan ook wat gerichter zoeken. Wat ik me daarnaast ook afvroeg: is het beter om een handgeschakelde wagen te gebruiken voor een trailer of kan een automaat ook perfect? Ik hoor hier verschillende meningen over en heb zelf enkel nog maar gereden met een automaat voor de trailer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:25

De ene chauffeur is de andere niet, de ene automaat is de andere (semi)automaat niet. Wij hadden voorheen een handbak, nu een automaat. Geen gerobotiseerde handbak of DSG maar een "klassieke". Kan 'm wel heel makkelijk handmatig sequentieel schakelen dus als nodig kan ik terugschakelen zodat het blok wat meer toeren draait. Ik vind het ideaal :-)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:46

Zo een mondeo moet normaal in België te krijgen zijn. De ford-dealer waar ik tot 2 jaar terug met mijn transit ging voor.onderhoud gebruikte zo een wagen voor de trailer van zijn dochter, en die mocht 2000 trekken.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:33

Mijn 2.0 Mondeo mag 1800 kg trekken. Is wel het eerste wat ik hoor over Mondeo's die meer kunnen trekken eigenlijk? Als je zo eentje nog aan de 'haak' kan slaan (what's in a name :D), dan zeker doen. Ben heel tevreden van mijn Mondeo.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:07

neile schreef:
Mijn 2.0 Mondeo mag 1800 kg trekken. Is wel het eerste wat ik hoor over Mondeo's die meer kunnen trekken eigenlijk? Als je zo eentje nog aan de 'haak' kan slaan (what's in a name :D), dan zeker doen. Ben heel tevreden van mijn Mondeo.

Nope, die 2.6 6-pitters mogen al enige tijd 2 ton aan de haak hebben.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:19

Oh wat een gemis. Had daar ook best voor willen gaan. Maar helemaal niet tegen gekomen hier. Ben ook blij met mijne Mondeo nu. T is prima zo.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:37

Even een vraag tussendoor, misschien dat iemand hier dit toevallig weet. Wie weet of een iFor Williams trailer achter een busje met een klep past? Gaat de klep dan nog goed open (ook met het neuswiel nog omhoog gedraaid)? Zou helemaal mooi zijn als iemand ervaring had met een nieuw type peugeot expert, maar ervaringen met andere merken zijn ook heel welkom. Dankjewel alvast!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:50

Bedoel je een klep die opzij open draait?
Ik heb een auto met een klep die omhoog opengaat. Dat lukt prima als het deurtje van de trailer dicht is.
Met de autoklep open kan dat deurtje niet volledig open, dat slaat dan tegen de hoek van de kofferklep. Of nouja, Je kan het iig niet vastklikken ik de betreffende deurstop op de dissel. Wind of beweging en de deur klappert tegen je kofferklep aan.

Eerst koffer open en dan deur: kofferbak kan volledig open en trailer deur ruim genoeg om in en uit te kunnen.
Eerst trailer deur open, dan kan de kofferklep hooguit 20 cm omhoog.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:56

Ik bedoelde een klep die naar boven open gaat. Ik heb nu een expert oud model mey achterdeuren, maar ben aan een nieuwe aan het denken met dan een enkele klep ipv deuren. Moet dus alleen niet zo zijn dat je die niet fatsoenlijk open krijgt, dat die tegen de zwengel van het neuswiel aankomt als die omhoog gedraaid is of zo. Dat het zijdeurtje van de trailer en de klep niet tegelijk open kunnen, of dat dat in een bepaalde volgorde moet, is geen probleem.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:12

Speedster schreef:
Ik bedoelde een klep die naar boven open gaat. Ik heb nu een expert oud model mey achterdeuren, maar ben aan een nieuwe aan het denken met dan een enkele klep ipv deuren. Moet dus alleen niet zo zijn dat je die niet fatsoenlijk open krijgt, dat die tegen de zwengel van het neuswiel aankomt als die omhoog gedraaid is of zo. Dat het zijdeurtje van de trailer en de klep niet tegelijk open kunnen, of dat dat in een bepaalde volgorde moet, is geen probleem.

Deuren zijn prettiger als je vaak in- en uitlaad. Een klep is prettig als je de achterbak als "werkplek" gebruikt; dan sta je droog als het regent. Up to you waar je voor kiest, maar houdt inderdaad rekening met een klapperend deurtje en verzin daar dus iets op.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:24

Thnx, en goed om te weten van het deurtje inderdaad!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:36

Ik heb met mijn mitsu ruimte over tussen neuswiel en klep om open te doen :j
Deurtje en klep is vooral frusterend als je klep open staat en de wind rukt de deur uit je handen -O- ook kan ik met deurtje open moeilijk nog aan de achterkant van de auto.

Ik laad dus ofwel eerst paard uit, zet die vast, deurtje dicht en dan klep open.
Of alle spul eruit, klep dicht en deurtje open. Meestal werk ik op de eerste manier, met zoals ikke aangeeft, mijn open klep als afdak.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:25

Ik heb met de mitsu een enkele deur en die kan niet volledig open ivm het neuswiel.
Met de vw transporter is het een open klep en dat past precies, maar enkel als de oplooprem volledig uitgetrokken is. Anders zit de handrem in de weg. Dus na het achteruit rijden, moet ik een stukje terug vooruit.