[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:49

palousa_boy schreef:
Dat is alleen om het gebruik van de kerncentrales te verantwoorden :+

Er is zelfs niet zoveel mis met kerncentrales, als ze niet noodzakelijk zouden moeten dienen voor kernwapens.......

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:55

Behalve het afval die ze veroorzaken en we nergens kwijt kunnen...

Dat benzine en dieselauto's gaan verdwijnen, de komende decennia, is een feit. Dat het financieel steeds onaantrekkelijker wordt om ze te rijden, ook.
Over 10 jr word je met de nek aangekeken als je er nog in eentje rijdt, denk ik.

Of het alternatief electrisch wordt... Geen idee. Misschien gecombineerd met waterstof...
Maar dat het rijden in een diesel duurder wordt, de komende paar jaar, ligt al vast. En meteen daarna de benzine auto's.
Als ik nú een andere auto moest aanschaffen, zou ik sowieso geen dure, nieuwe of bijna nieuwe diesel meer kopen.
Benzine over een paar jaar ook niet meer.
Ik ga liever altijd voor de langere termijn dus zou een elektrische zéker overwegen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:31

Ben eigenlijk wel benieuwd welke kant dat op gaat in de toekomst. Zullen we dan überhaupt nog wel paarden mogen houden ivm welzijn etc, of zijn dat ook beesten voor in de dierentuin straks..

Geen particuliere paarden meer is dan dus ook geen vervoer meer en hoeven auto's daar niet meer op uitgerust te zijn.

Vrachtwagens en tractoren zijn tegenwoordig ook al volledig elektrisch leverbaar, al dan bestuurt..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:01

Ik wil gerust overstappen naar een alternatief, als dat alternatief ook de job kan doen.
Daarbij zaten wij in België met groot risico op stroomtekort deze winter. Indien nodig werden bepaalde zones afgesloten.
Stel, je rijdt elektrisch en je zit een dag/nacht zonder. Auto niet opgeladen voor de dag erna woonwerk af te leggen. Hoe zien ze dat aan te pakken? Met openbaar vervoer en te voet ben ik zowat 1u op weg voor amper 7km. Met de fiets is een optie als het niet sneeuwt of vriest, hier strooien ze de fietspaden niet. Thuiswerken is in mijn job geen optie.

Sta je dan wel mooi in de zorg met je personeel dat niet kan komen door zoiets.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:33

sflj schreef:
Behalve het afval die ze veroorzaken en we nergens kwijt kunnen...

Dat benzine en dieselauto's gaan verdwijnen, de komende decennia, is een feit. Dat het financieel steeds onaantrekkelijker wordt om ze te rijden, ook.
Over 10 jr word je met de nek aangekeken als je er nog in eentje rijdt, denk ik.

Of het alternatief electrisch wordt... Geen idee. Misschien gecombineerd met waterstof...
Maar dat het rijden in een diesel duurder wordt, de komende paar jaar, ligt al vast. En meteen daarna de benzine auto's.
Als ik nú een andere auto moest aanschaffen, zou ik sowieso geen dure, nieuwe of bijna nieuwe diesel meer kopen.
Benzine over een paar jaar ook niet meer.
Ik ga liever altijd voor de langere termijn dus zou een elektrische zéker overwegen.

Nou, om heel eerlijk te zijn, ik verwacht niet dat het principe van de verbrandingsmotor verdwijnt. In ieder geval niet binnen tien jaar; dat is een te kort tijdspad om je volledige infrastructuur opgebouwd en aangepast te hebben. Reken eerder op het dubbele.

De huidige generaties elektrische auto's wordt je over 10 - 15 jaar net zo hard om uitgelachen.
Ik verwacht eerlijk gezegd meer van synthetische brandstof (energiedrager, zo je wil) dan van het elektrische alternatief zoals ons dat nu opgedrongen wordt.

Enne, dat afval van die kerncentrale is geen enkel probleem, als ze een betere brandstof zouden kiezen, maar ja, daar kun je geen kernbommen van bouwen.....

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:14

Hee !
Ik ben een stille meelezer in dit topic. Ik heb vorige week voor mijn BE rijexamen in een Seat Leon gereden. Deze was een benzine automaat die 1500KG kan trekken.
Iemand ervaring met deze auto's? En trekken die (gemakkelijk) een 1,5 paard trailer. Met een KWPN-er?

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:37

Orthos schreef:
Hee !
Ik ben een stille meelezer in dit topic. Ik heb vorige week voor mijn BE rijexamen in een Seat Leon gereden. Deze was een benzine automaat die 1500KG kan trekken.
Iemand ervaring met deze auto's? En trekken die (gemakkelijk) een 1,5 paard trailer. Met een KWPN-er?


Ja heel tevreden mee, ik heb de Seat Leon FR 150 pk benzine versie als automaat. Prima voor snelweg en gewone binnenwegen, maar uiteraard off-road niet te vergelijken met een SUV/4x4.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:35

Vraagje, dit weten jullie vast wel.

Wij hebben een Lexus RX450H leeg gewicht van deze auto is 2000kg. Nu hebben wij een trailer op het oog. Gewicht is 800kg, max laadvermogen is 1680 kg en de max massa is 2500.

Om dit als combi te rijden hebben we een BE rijbewijs nodig? We laden maar 1 paard dus terug keuren is mogelijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:43

Je moet de max massa (en niet het leeggewicht) van de lexus optellen bij de 2500 van de trailer. Als jje dan onder 3500kg blijft mag je die met B rijden. Ga je erover heb je BE nodig.

Een trailer met tmm 2500 die leeg 800 weegt... Zeker dat dat klopt? Er zijn er niet zoveel waar dit van toepassing is. De meeste tmm 2000 wegen al zoveel in ongeladen toestand.

Edit: nu ik het teruglees... je lexus weegt leeg al 2000 en de trailer is tmm 2500. Dan zit je al op 4500 en ruim boven de limiet van 3500. Lijkt me onmogelijk om die combi onder 3500 te krijgen, zelfs met terugkeuren. Je hebt nu al 1000kg teveel.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:35

Varekaj schreef:
Je moet de max massa (en niet het leeggewicht) van de lexus optellen bij de 2500 van de trailer. Als jje dan onder 3500kg blijft mag je die met B rijden. Ga je erover heb je BE nodig.

Een trailer met tmm 2500 die leeg 800 weegt... Zeker dat dat klopt? Er zijn er niet zoveel waar dit van toepassing is. De meeste tmm 2000 wegen al zoveel in ongeladen toestand.

Edit: nu ik het teruglees... je lexus weegt leeg al 2000 en de trailer is tmm 2500. Dan zit je al op 4500 en ruim boven de limiet van 3500. Lijkt me onmogelijk om die combi onder 3500 te krijgen, zelfs met terugkeuren. Je hebt nu al 1000kg teveel.


Ook voor de lexus moet je de tmm nemen, 5 personen, bagage benzine, dus ergens rond de 2600 of 2700 is de TTM, dat betekend dat je minder dan 1000 kg met alleen B mag trekken. Je hebt dus een BE rijbewijs nodig

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:13

Thanks!! Weet ik voor nu genoeg. BE halen dus :j

Of altijd aan mn vader vragen of hij mee wilt :Y)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:40

Nog steeds aan het zoeken naar dé mobiel die graag onder mijn kont wil zitten voor alledaagse ritjes, mét of zonder paard. Het is moeilijk zoeken, heb mijn pijlen nu op een break gezet die liefst 1600 minstens kan trekken (maar meer mag altijd, maar liefst met een fijn verbruik ook, moet beetje op 1 lijn zitten). Ik kom verschillende interessante wagens tegen, maar vaak maar 1500 kg trekken of zelfs minder of echt boven mijn budget. Niet te geloven: bvb het hedendaagse Fordgamma bestaat uit megawagens met echt amper een deftig pk. Oké, we willen graag zuiniger en economischer, maar een SUV die nog geen 1200 kg trekken... Facepalm!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:44

En de breaks van skoda? Geloof dat de superb wel 2000 zal mogen en kunnen hoor. Hele fijne auto. Het is dat ik 2600 minimaal wil en 4x4 anders had die hier al voor de deur gestaan.

Xsensibel: BE halen. Is niet goedkoop maar de vrijheid die je ervoor in de plek krijgt is onbetaalbaar.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:29

Jep. Ik aas vooral op de octavia combi en de superb combi, maar die vind ik niet zwaar genoeg binnen budget (12000 max).

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:49

Zijn er hier mensen die willen meedenken? Ik zoek een trekauto die ik ook ga gebruiken voor woon/werkverkeer. Ik rij niet veel km's per jaar (12/15.000 denk ik). We hebben liever wat te veel power dan dat we op het randje gaan zitten (toch ons meest kostbare bezit dat wordt vervoerd). Op dit moment zou er een vrij lichte 1,5paards trailer achter komen te hangen maar dit kan veranderen in de toekomst. Trailer zal voor korte afstanden gebruikt worden en max. 2x per maand of zo.
De auto is tevens zadelkamer dus gemakkelijk inklapbare achterbank of grote kofferbak zou wel heel prettig zijn. Budget ligt tussen 5 en 7 duizend euro.

Wat is verstandiger, een schakelbak of automaat? Mijn gevoel zegt schakelbak omdat een automaat te laag in toeren kan gaan zitten maar bij een schakelbak kan je weer je koppeling om zeep helpen...

Ik vind het echt enorm lastig, heb altijd van die kleine felle scheurijzertjes gereden, om nu enthousiast te worden over een logge grote bak lukt nog niet helemaal. Ik kwam nu de Sportage, Tucson en Grand Vitara tegen binnen mijn budget. Iemand ervaring met deze auto's?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:06

Grote kofferbak: VW Transporter. Mooi hoog zitten en 2-2,5 ton aan de haak (ruim genoeg power)

De meeste automaten zijn inmiddels ook wel zover te schakelen/in te stellen dat hij hoger in toeren komt. Automaat rijdt stiller en rustiger voor paard.
Zelf vind ik schakelen dan weer leuker (behalve in de file)

Grand Vitara heb ik eerder wel mee gereden en vond ik fijn veel power hebben.
Sportage en Tucson is beide Hyundai toch? Vond ik erg traag, zwaar (=duur in wegenbelasting) en de paar mensen die ik ken die ze reden hadden veel technische problemen met de auto.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:12

Dee_Es schreef:
Zijn er hier mensen die willen meedenken? Ik zoek een trekauto die ik ook ga gebruiken voor woon/werkverkeer. Ik rij niet veel km's per jaar (12/15.000 denk ik). We hebben liever wat te veel power dan dat we op het randje gaan zitten (toch ons meest kostbare bezit dat wordt vervoerd). Op dit moment zou er een vrij lichte 1,5paards trailer achter komen te hangen maar dit kan veranderen in de toekomst. Trailer zal voor korte afstanden gebruikt worden en max. 2x per maand of zo.
De auto is tevens zadelkamer dus gemakkelijk inklapbare achterbank of grote kofferbak zou wel heel prettig zijn. Budget ligt tussen 5 en 7 duizend euro.

Wat is verstandiger, een schakelbak of automaat? Mijn gevoel zegt schakelbak omdat een automaat te laag in toeren kan gaan zitten maar bij een schakelbak kan je weer je koppeling om zeep helpen...

Ik vind het echt enorm lastig, heb altijd van die kleine felle scheurijzertjes gereden, om nu enthousiast te worden over een logge grote bak lukt nog niet helemaal. Ik kwam nu de Sportage, Tucson en Grand Vitara tegen binnen mijn budget. Iemand ervaring met deze auto's?

V70 R-design met 300pk en AWD snel genoeg? ongeveer 6 sec naar 100..... Met iets meer budget redt je zelfs 2 ton, maar binnen jouw budget probleemloos met 1800kg trekgewicht te vinden :D

De "gewone" AWD versie:
https://www.autowereld.nl/volvo/v70/2-5 ... tails.html

Beetje boven budget, maar dan heb je ook een echte:
https://www.autowereld.nl/volvo/v70/2-5 ... tails.html

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:20

Sportage is kia geloof ik?

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:23

Ik vond persoonlijk een transporter niet zo fijn voor een tweepaards. Niet slecht, maar ook niet fijn.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:27

Ligt er wel aan welke transporter je hebt. Hoeveel PK, hoe oud etc.

Oja, Sportage is natuurlijk KIA. Dan heb ik niets gezegd :=

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:42

@ikke, love it! Helaas is even doorsparen geen optie ben ik bang. Mijn huidige autootje rijdt op zijn laatste adem ;(

Sportage is van Kia inderdaad. Busjes sta ik ook voor open al moet ik dan op mijn werk iets verder lopen want de parkeergarage is nogal krap ;).

We rijden nu trouwens met een BMW touring voor de trailer. Trekt met gemak maar is niet handig op blubberweilanden (en hij gaat er sowieso uit).

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:54

Pk weet ik noet vanbuiten maar t is een transporter uit 2014 met een 2.5liter denk ik

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:18

Pff zo lastig een auto zoeken die niet te duur is maar toch leuk trekt.
Zit nu met de Ford Mondeo, lekker goedkoop kwa wegenbelasting en verzekering en trekt 1500 KG.
Of de Land Rover Freelander die 2000 KG trekt maar wel wat duurder is.
Lastig lastig, zeker ook omdat ik niet zo heel veel met de trailer op pad zal gaan.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:54

Hier een tevreden Kia Sportage gebruiker. Ik heb er een uit 2006, 4wd versie, 2.0 bezine. Mag 1600 kg trekken (vandaar de 4wd versie, de 2wd mag minder trekken) en doet dit makkelijk.
Mijn standaard combi is een alu 2paards trailer en grotere pony, ook met zwaardere wind etc fijne auto om er voor te hebben. Rijdt dan wel net aan 1 op 9, normaal 1 op 10 a 11.

Ik rij ook wel eens met een oudere volvo 240, maar ben nu aan de hogere suv gewend.

Edit: twee stalgenoten hebben een wat nieuwere sportage voor de trailer, familie een kia sorento voor de caravan, ook tevreden.
Bij die van mij is de achterbank zo naar beneden te klappen, westernzadel past ook achter.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 01:12

We hebben al jaren tot volle tevredenheid een Freelander voor onze aluminium 2-paardstrailer staan. Mijn man wil hem inruilen, omdat we voor een diesel veel te weinig kilometers rijden. Eigenlijk wil ik hem niet kwijt, is zo'n fijne auto. Weten eigenlijk ook nog geen vergelijkbaar alternatief op benzine.