Voer shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yffiejj

Berichten: 2304
Geregistreerd: 06-05-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:35

Mijn shet krijgt 2 keer op een dag een handje basisbrok..
En nog 2 keer per dag een hele grote pluk kuil Lachen

Udella

Berichten: 805
Geregistreerd: 12-02-08

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:45

Ze staan hier op een wei met voldoende gras en krijgen ook hooi bijgevoerd. Bij arbeid krijgen ze wat biks!

Tussendoor natuurlijk ook appeltjes e.d

Piiaffe
Berichten: 102
Geregistreerd: 04-01-08
Woonplaats: Kontich [Belgie]

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:06

Piaffe krijgt per dag zo'n 400 gram mengeling van Mijten geloof ik, en dan paar wortelen. En 3 plakken hooi per dag.
Ahja, en regelmatig wat bietenpulp of wat banaan!

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:09

Wij voeren de paarden (waaronder mijn Shet van 9 maand) hooi en we geven ze water uit de sloot: veel meer mineralen dan kraanwater. Mijn merrie (de moeder van Vendetta, inmiddels verkocht) gaf ik altijd 2x daags een halve kilo basisbrok met lijnzaad- en knoflookolie. Ik ga Vendetta als ze 1 jaar is ook bijvoeren met veulenbrok en supplementen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:08

Jack en Buck krijgen per dag samen bijna een kilo strucomix

Miss_Shet

Berichten: 573
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:47

Mijn shet krijgt s'ochtend een half kopje Nature's Best met een peen,½ appel en een schepje zeewier met een grote plak hooi.S'avonds hetzelfde en soms s'middags nog een pluk hooi.Hij heeft een liksteen hangen.Ik merk wel dat als ik het zeewier weg laat,hij binnen 2 weken de liksteen op heeft,met zeewier ong 1 ½ maand.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:27

behalve hooi/gras en haar dagelijkse koekje krijgt mijn shet verder niets.
Word ze veelste dik van Bloos

miika
Berichten: 82
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:19

mijn shetlanders krijgen hooi, biks en haver.
opzich zou voor jou shet hooi waarschijnlijk ook wel voldoende zijn Knipoog

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:27

Mijn 2 shets krijgen samen denk ik toch een wel een goed volle kruiwagen met kuilgras op een dag. En samen 1 Pavokoek (veulen/jaarling 1/3 en haar moeder de andere 2/3).

En als er peen is ook nog wel 3/4 tot 1 kilo daarvan op een dag voor met z'n 2-en.

Mandyy

Berichten: 30482
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:01

Mijn pony krijgt een aantal keer per dag kuil.
En elke dag een handje basisbrok.

heleen_b123
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:29

hoi,
zelf heb ik voor mijn 2 shetjes een speciale brok. hier zit geen suiker in. hiervan krijgen ze een half handje per dag van. op onze wei staat helemaal niks. ze eten een klein beetje gras. we geven ze ook een beetje hooi, zodat je iets te eten hebben. op het begin heb ik de shetjes teveel gegeven, nu hebben ze een rond buikje, maar ze zijn niet dik. ik kijk ook zelf elke dag naar de hoeven en of ze anders doen. maar hoed dat echt goed in de gaten. ik train ze ook elke dag. om dat buikje er af te halen. het is al steeds minder. een liksteen is ook goed. en check af en toe de poep door het in een emmer met water te doen. na een dagje kun je zien of er veel of weinig zand in zit. als er te veel in zit. kun je een zandweg kuur geven. en daarna en beetje lijnzaadolie (slaolie) bij het eten doen. door lijnzaadolie of sla olie gaat het zand uit de maag/darmen weg.
mijn tip is geef niet te veel, want aan hoefbevangenheid wil je echt niet beginnen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:51

Na 11 jaar mag je best een eigen topic openen ;)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:00

heleen_b123 schreef:
hoi,
zelf heb ik voor mijn 2 shetjes een speciale brok. hier zit geen suiker in. hiervan krijgen ze een half handje per dag van. op onze wei staat helemaal niks. ze eten een klein beetje gras. we geven ze ook een beetje hooi, zodat je iets te eten hebben. op het begin heb ik de shetjes teveel gegeven, nu hebben ze een rond buikje, maar ze zijn niet dik. ik kijk ook zelf elke dag naar de hoeven en of ze anders doen. maar hoed dat echt goed in de gaten. ik train ze ook elke dag. om dat buikje er af te halen. het is al steeds minder. een liksteen is ook goed. en check af en toe de poep door het in een emmer met water te doen. na een dagje kun je zien of er veel of weinig zand in zit. als er te veel in zit. kun je een zandweg kuur geven. en daarna en beetje lijnzaadolie (slaolie) bij het eten doen. door lijnzaadolie of sla olie gaat het zand uit de maag/darmen weg.
mijn tip is geef niet te veel, want aan hoefbevangenheid wil je echt niet beginnen.


Dat ligt er maar net aan wat je er mee doet en hoe je pony is.

Ik zie trouwens vaker bevangenheid voorbij komen door die zogenaamde ‘fijne’ schrale landjes (waar het gras dus zo extreem gestresst is en daarvoor een fructaanbommetje is) dan van normale porties hooi, beperkt (door bv graasmasker) maar op een normale wei, en een muesli welke laag in suiker+zetmeel is of vitamine brokje.