Shetlander voor dochter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:38

Hallo mama,
Ik was 9 met mijn eerste pony wist van niets maar vond het het beste speelgoed ooit! Ik heb altijd alles zelf gedaan verzorging uitmesten etc maar de mijne stond aan huis. Dus tja er was vaak wel een oogje wat meekeek.
Het rijden heb ik mezelf geleerd, ja heus alles inclusief springen.En van die eigenwijze shet heeft mijn verdere paarden carrière veel profijt gehad.
Mocht je er een willen kopen koop dan in het najaar...dan gaan er vaak shetten van de hand inclusief hun toebehoren ( zeker als deze is aangespannen,loont dat de moeite!).
Juist omdat je dochter wat ouder is zou ze goed een jongere pony aankunnen en dan kan hij lang mee omdat ze echt oud kunnen worden
Hier is er een shet voor de kinderen en geloof het of niet, ik men het vaakst met hem. Gewoon omdat het zo leuk is!.Mijn ouders hadden niets met paarden mijn moeder was bang, mijn vader had er een hekel aan.
Maar ik heb veel gehad aan een lieve behulpzame hoefsmid, en een zakelijke maar echt goede dierenarts... omdat hij juist altijd extra advies gaf aan mijn ouders, ook toen het noodlot toesloeg.
En als laatste als een kind "wilt" doen ze veel voor hun dier, je kent hun karakter het beste als je 11 bent kun je al best veel toch!

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:30

Ook hier als uk van 12 mijn verzorgshet van mijn ouders gekregen. Nu 15 jaar later zijn we nog steeds dagelijks bezig en hebben we een hoop plezier :)

Hij heeft eerst een tijdje op de stal gestaan waar ik toendertijd reed en waar hij stond. Erna is hij verhuisd naar een boerderij/pensionstal. Zorg zoals inderdaad al een paar keer aangehaald is dat er andere mensen lopen met ervaring zodat je bij hun terecht kunt voor vragen en advies. Zelfs met ervaring is het fijn om een extra paar ogen erbij te hebben. Mijn ouders waren ook geen paardenmensen dus die kennis was heel fijn! (Ook al vond ikzelf toendertijd natuurlijk dat ik alles al wel wist :+ )

Richting de Wollebrand en meer richting Delft (langs a13) is te ver gok ik zo? Daar ken ik twee boerderijen die pensionklanten aannemen en speciale plekken hebben voor Shetlanders. Ook leuk qua prijs. Laat maar weten mocht je toch interesse hebben.

Niet de meest ideale tijd momenteel, maar spring op de fiets en ga rondfietsen in de polder. Waarschijnlijk kom je ineens een hoop plekjes tegen wat misschien wel wat kan zijn. Even aankloppen en een praatje maken kan geen kwaad :)

Succes, wat mag dochterlief in haar handjes klappen dat jullie dit overwegen :D

Aissen1983

Berichten: 18
Geregistreerd: 14-04-20
Woonplaats: Midden Delfland

Re: Shetlander voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 21:06

Beste allen die weer gereageerd hebben, bedankt voor jullie reacties. Uiteraard hebben we ook alle extra kosten in onze overweging meegenomen. Geloof me, we hebben al heel wat uitzoekwerk gedaan en lijstjes en berekeningen gemaakt ;) Alleen in de praktijk zijn wij, de ouders, dus echt wel onervaren. Ook weet ze dat als ze de "overeenkomst" aangaat, deze in principe voor het leven is. Dus ook als ze ouder wordt zal ze haar verantwoordelijkheden altijd serieus moeten nemen. We zien nu met de verzorgpony's dat ze dat ook heel serieus neemt. Dat zegt natuurlijk nog niets over haar als echte puber straks, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar iemand die een Paddock Paradise wil realiseren, hier redelijk in de buurt. Daar heb ik wat vragen aan gesteld, maar nog geen antwoord. Het houdt ons bezig :)

Ik heb inmiddels al wel duidelijk voor ogen dat het een plekje moet zijn waar meerdere mensen met de juiste ervaring moeten rondlopen. Dus "gewoon" bij de boer wordt het niet.

Kwita, bedankt voor de tip mbt de aanschaf in het najaar!

Diel_Zor, ik ben erg benieuwd naar welke boerderijen je bedoelt. Ik ben vandaag met dochter wezen fietsen (ze moest er even uit nadat ze vanmorgen hoorde dat ze "haar" pony (ook een grote Shet) van de manege hebben moeten laten inslapen, heel veel huilbuien hier vanmorgen. Zeker omdat ze ook geen afscheid heeft kunnen nemen ivm Corona). Dus we zijn Delft door gereden en langs Neville Stables gereden. Daar staat een pony van onze buren, daar kon ze op afstand even naar zwaaien. Dat is ook in de buurt van de A13. Bedoel je die kant op?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Shetlander voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:17

Kwa kosten ed kan je hier aardig wat informatie uithalen.

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Lees even de laatste paar pagina's, meerdere bokkers (waaronder ik) hebben shetlanders en de kosten lopen nogal uiteen.


Wat ontzettend verdrietig voor je dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:35

Ik ben 22 en heb nu al ruim 11 jaar mijn eigen shet. Heb haar eerst drie jaar verzorgd, dus eigenlijk al 14 jaar mijn maatje door dik en dun. Ik heb altijd de hele verzorging zelf moeten doen en heb het nooit als vervelend ervaren. Niet kunnen rijden was voor mij ook nooit een probleem, ondanks dat ik later ook een rijpaard had, was ik toch het meeste vanaf de grond bezig. Mijn ouders wisten niks van paarden, maar aldoende leert men. Met hulp van wat 'paardenmensen' om ons heen, goede dierenarts en hoefsmid is dat nooit een probleem geweest. Ook zocht ik zelf altijd al veel op op o.a. bokt. Dus als je stalgenoten of andere paardenmensen hebt die je kunnen helpen is dat erg fijn!

In het topic dat onali linkt plaats ik ook mijn kosten voor (o.a.) mijn mini shetlander. Het kan inderdaad heel erg wisselen, soms heb je geluk, de eerste jaren heb ik er weinig kosten aan gehad. Maar sinds mijn pony twee jaar geleden ziek werd, gaat er toch aardig wat geld heen :x Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden en waartoe je ook bereid moet zijn (helaas zie ik nog veel mensen die dat niet zijn, 'want het is maar een shet' en 'voor €100 heb je een nieuwe' ;( ) Ik vind het echt top om te zien hoe goed jullie alles uitzoeken en je voorbereiden +:)+

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:43

Aissen1983 schreef:
DieL_Zor, ik ben erg benieuwd naar welke boerderijen je bedoelt. Ik ben vandaag met dochter wezen fietsen (ze moest er even uit nadat ze vanmorgen hoorde dat ze "haar" pony (ook een grote Shet) van de manege hebben moeten laten inslapen, heel veel huilbuien hier vanmorgen. Zeker omdat ze ook geen afscheid heeft kunnen nemen ivm Corona). Dus we zijn Delft door gereden en langs Neville Stables gereden. Daar staat een pony van onze buren, daar kon ze op afstand even naar zwaaien. Dat is ook in de buurt van de A13. Bedoel je die kant op?


Ach wat sneu :(

Je hebt stal C. Poot aan de Rotterdamseweg zitten, volgens mij is dat inderdaad vlakbij Neville Stables.
Eventueel richting de Wollebrand heb je nog boerderij Harteveld.

Misschien een idee om Chardon zelf ook eens te vragen of hij wat rond zou willen vragen of iets weet? Het wereldje is vrij klein. En als de intentie is dat ze daar wel gewoon blijft lessen zullen ze dat vast niet erg vinden :D

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Re: Shetlander voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:52

Jammer dat je niet hier in de buurt woont. Wij hebben 2 shetjes staan waar we nog iemand voor zoeken. 7 dagen in de week mag er alles meegedaan worden :) Lastige is dat ze echt mini mini zijn dus rijden voor alle kinderen boven de 7 jaar eigenlijk al geen optie is. Vandaar dat we lastig iemand voor ze kunnen vinden, meiden willen toch rijden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:55

Aissen1983 schreef:
Beste allen die weer gereageerd hebben, bedankt voor jullie reacties. Uiteraard hebben we ook alle extra kosten in onze overweging meegenomen. Geloof me, we hebben al heel wat uitzoekwerk gedaan en lijstjes en berekeningen gemaakt ;) Alleen in de praktijk zijn wij, de ouders, dus echt wel onervaren. Ook weet ze dat als ze de "overeenkomst" aangaat, deze in principe voor het leven is. Dus ook als ze ouder wordt zal ze haar verantwoordelijkheden altijd serieus moeten nemen. We zien nu met de verzorgpony's dat ze dat ook heel serieus neemt. Dat zegt natuurlijk nog niets over haar als echte puber straks, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar iemand die een Paddock Paradise wil realiseren, hier redelijk in de buurt. Daar heb ik wat vragen aan gesteld, maar nog geen antwoord. Het houdt ons bezig :)

Ik heb inmiddels al wel duidelijk voor ogen dat het een plekje moet zijn waar meerdere mensen met de juiste ervaring moeten rondlopen. Dus "gewoon" bij de boer wordt het niet.

Kwita, bedankt voor de tip mbt de aanschaf in het najaar!

Diel_Zor, ik ben erg benieuwd naar welke boerderijen je bedoelt. Ik ben vandaag met dochter wezen fietsen (ze moest er even uit nadat ze vanmorgen hoorde dat ze "haar" pony (ook een grote Shet) van de manege hebben moeten laten inslapen, heel veel huilbuien hier vanmorgen. Zeker omdat ze ook geen afscheid heeft kunnen nemen ivm Corona). Dus we zijn Delft door gereden en langs Neville Stables gereden. Daar staat een pony van onze buren, daar kon ze op afstand even naar zwaaien. Dat is ook in de buurt van de A13. Bedoel je die kant op?


Ik begrijp jullie gesprekken heel goed en ook het vertrouwen wat je nu in je dochter hebt. Maar geloof me; ik heb meerdere kinderen die stapelgek op hun pony waren, toch zien afhaken tijdens de pubertijd of net daarna.
Je kan een kind van deze leeftijd niet laten beloven dat ze er altijd voor zal zorgen. Op zich is dat ook geen grote ramp, als jullie samen eerlijk blijven en wanneer de interesse wel zou verdwijnen voor de pony iets beters kiezen.

Een paddock paradise is ideaal. Die maken we nu ook. Hadden iets kleins wat we huurden, maar nu aan huis en kan je meer wensen waarmaken.
Toch zijn er ontzettend veel stallen en weides die geen shetlanders willen. Ze maken vaak de omheining niet geschikt en hebben vooroordelen of ervaring met uitbreken. Wij zelf houden daar natuurlijk altijd rekening mee en die van ons breekt niet echt uit, maar weet dat dit een probleem kan zijn.

Gewoon een boer klinkt te negatief. Er zijn heeeeeeeeel veel mooie,luxe stallen waar ik mijn paarden voor geen goud zou neerzetten en er zijn heel veel boeren waar we ze nooit zouden neerzetten. Maar.........er zijn ook ontzettend veel goede boeren met bergen ervaring. Boeren die wel meedenken, veel ruimte hebben en alles goed onderhouden.
Op veel stallen heb je juist teveel zogenaamde kenners en dan worden jullie gek gemaakt met al die zogenaamde kennis. Zeker als mensen niet zoveel weten en net beginnen, lijken ze een mooi slachtoffer.

Dat de pony is ingeslapen is super rot, zeker in deze tijd. Kinderen hebben het al zwaar en alles is anders, dus dan is zo een verlies nog eens moeilijk te plaatsen.

Aissen1983

Berichten: 18
Geregistreerd: 14-04-20
Woonplaats: Midden Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 22:13

DieL_Zor schreef:
Aissen1983 schreef:
DieL_Zor, ik ben erg benieuwd naar welke boerderijen je bedoelt. Ik ben vandaag met dochter wezen fietsen (ze moest er even uit nadat ze vanmorgen hoorde dat ze "haar" pony (ook een grote Shet) van de manege hebben moeten laten inslapen, heel veel huilbuien hier vanmorgen. Zeker omdat ze ook geen afscheid heeft kunnen nemen ivm Corona). Dus we zijn Delft door gereden en langs Neville Stables gereden. Daar staat een pony van onze buren, daar kon ze op afstand even naar zwaaien. Dat is ook in de buurt van de A13. Bedoel je die kant op?


Ach wat sneu :(

Je hebt stal C. Poot aan de Rotterdamseweg zitten, volgens mij is dat inderdaad vlakbij Neville Stables.
Eventueel richting de Wollebrand heb je nog boerderij Harteveld.

Misschien een idee om Chardon zelf ook eens te vragen of hij wat rond zou willen vragen of iets weet? Het wereldje is vrij klein. En als de intentie is dat ze daar wel gewoon blijft lessen zullen ze dat vast niet erg vinden :D


Hoi, bedankt voor je reactie! Stal C Poot zijn we inderdaad langs gereden vandaag. Dat is de stal die 20 minuten fietsen is. Nu prima, maar in de winter nog wel spannend. Harteveld ken ik niet, ik ga eens kijken!

W.b. Chardon...daar heeft ze een tijd gereden, maar die zijn gestopt met alle jeugdlessen 1,5 jaar geleden. Alle kids die daar geen eigen paard/pony hadden of aan springles deden moesten weg. Toen zijn we uitgeweken naar manege Middenhof in Maassluis. Een heel stuk verder weg, maar ze heeft het er erg naar haar zin. Dus ons contact met Chardon is wel een beetje over. Chardon is echt 5 minuten bij ons vandaan, maar helaas geen optie.

Lovecappie, jammer! Dat had ze vast heel leuk gevonden!

Superpony, excuus als het zo negatief overkwam. Ik bedoel daarmee uiteraard dat we de pony niet zomaar ergens bij zouden zetten. En natuurlijk zijn er genoeg boerderijen met mensen die wel veel expertise hebben. Lastige is dat ik niet goed waar, maar daar kan ik vast wel achter komen.

En natuurlijk, als ik mijn dochter iedere dag naar haar pony moet slepen zullen we een betere optie voor de pony kiezen. Helaas kan ik niet in de toekomst kijken.

Bedankt over de toelichting van de paddock paradise. Ik las inderdaad dat Shets niet altijd welkom zijn. Dat heb ik dus ook gevraagd in de mail. Wat gaaf dat jullie er nu ook 1 maken. Hier in de buurt zijn ze niet zoveel.

Pfff, lastig nog hoor. Als we de stalling hier dicht in de buurt hadden was het makkelijker te verwezenlijken. Het is nu vooral de afstand. Wat ik al zei, Chardon is in de buurt maar die rekent aan "kale" huur al 450 per maand. Dat is voor ons wel teveel als je bedenkt wat er nog allemaal bij komt.

We bekijken nu de opties van:
paddock paradise in de buurt
de boerderijen hier in de buurt
de stalling wat verder weg, maar dan zal het nog wel even duren
leasen van een pony in de buurt (kan maar 1 manege vinden in de buurt die dat doet, met slechte recensies)
het uit het hoofd praten van deze wens ;)

De laatste optie valt denk ik af

Iemand vroeg ook hier nog of er geen plek is bij de verzorgpony's. Dat is bij een dierenweide in de buurt. Daar is ook een ouder meisje bij betrokken, een verzorgster, en die stalt naast die 2 verzorgpony's ook steeds haar eigen pony daar. Zij beheert het inmiddels zo'n beetje dus onze dochter maakt geen kans haar pony daar te stallen helaas...er is niet meer plek.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:17

superpony schreef:
Gewoon een boer klinkt te negatief. Er zijn heeeeeeeeel veel mooie,luxe stallen waar ik mijn paarden voor geen goud zou neerzetten en er zijn heel veel boeren waar we ze nooit zouden neerzetten. Maar.........er zijn ook ontzettend veel goede boeren met bergen ervaring. Boeren die wel meedenken, veel ruimte hebben en alles goed onderhouden.
Op veel stallen heb je juist teveel zogenaamde kenners en dan worden jullie gek gemaakt met al die zogenaamde kennis. Zeker als mensen niet zoveel weten en net beginnen, lijken ze een mooi slachtoffer.


Helemaal eens met dit stukje.
Mbt het dikgedrukte deel, daar ben ik zo allergisch voor.

Ik had het met mijn eerste paard, een fjord. Werd enorm op neer gekeken en het werd niet beter toen ik daarna ook nog een shet kocht (wat moet je daar nou mee)
Ik was gek van grondwerk en wandelen en stond er liever naast dan dat ik erop zat.

Maar dit alles heeft me, zelfs op 21 jarige leeftijd, veel huilbuien, onzekerheid en het gevoel van falen gegeven.

Gelukkig heb ik daarna ook op stallen gestaan waar we niet veroordeeld werden en waar we wel van elkaar konden leren.


En TS je zegt zelf ook al dat je niet elke dag met je dochter mee kan.
Let er wel op dat niet elke pensionklant laat staan staleigenaar gek van kinderen is.
Waar er 1 is zijn er meestal meer want ze willen vaak ook een vriendinnetje meenemen.

Ik wil niet zeggen doe het niet, maar zoek echt een goede stal uit en praat met je dochter over verwachtingen en je aan de afspraken houden.

Aissen1983

Berichten: 18
Geregistreerd: 14-04-20
Woonplaats: Midden Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 22:24

xJitskee schreef:
Ik ben 22 en heb nu al ruim 11 jaar mijn eigen shet. Heb haar eerst drie jaar verzorgd, dus eigenlijk al 14 jaar mijn maatje door dik en dun. Ik heb altijd de hele verzorging zelf moeten doen en heb het nooit als vervelend ervaren. Niet kunnen rijden was voor mij ook nooit een probleem, ondanks dat ik later ook een rijpaard had, was ik toch het meeste vanaf de grond bezig. Mijn ouders wisten niks van paarden, maar aldoende leert men. Met hulp van wat 'paardenmensen' om ons heen, goede dierenarts en hoefsmid is dat nooit een probleem geweest. Ook zocht ik zelf altijd al veel op op o.a. bokt. Dus als je stalgenoten of andere paardenmensen hebt die je kunnen helpen is dat erg fijn!

In het topic dat onali linkt plaats ik ook mijn kosten voor (o.a.) mijn mini shetlander. Het kan inderdaad heel erg wisselen, soms heb je geluk, de eerste jaren heb ik er weinig kosten aan gehad. Maar sinds mijn pony twee jaar geleden ziek werd, gaat er toch aardig wat geld heen :x Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden en waartoe je ook bereid moet zijn (helaas zie ik nog veel mensen die dat niet zijn, 'want het is maar een shet' en 'voor €100 heb je een nieuwe' ;( ) Ik vind het echt top om te zien hoe goed jullie alles uitzoeken en je voorbereiden +:)+


Bedankt voor je reactie! Jij bent dus ook "begonnen" op je 11e. Leuk om te zien dat je het na zo'n tijd nog zo naar je zin hebt met je Shet!

Ik ben inderdaad de 234 blz van dat topic aan het doorlezen! :D Nee hoor, de laatste pagina's wel. Als we ergens voor gaan, doen we dat ook goed. Het is geen vergelijking, maar ook onze katten gaan we volledig voor en we gaan de dierenarts niet uit de weg (van die kosten hadden we al een leuke tijd een Shet kunnen stallen). Maar goed, de ene is 16,5 geworden en de andere is inmiddels 17 jaar dus het is niet zo raar dat ze dan behoorlijk wat geld kosten. Maar je kiest voor zo'n beestje, dan moet je er ook moeite voor (kunnen) doen. Dat nemen we zeker mee, ook bij de aanschaf van een pony!

Onali, ik begrijp ook dat niet iedereen op kinderen zit te wachten. Als het redelijk in de buurt is, is iedere dag mee geen probleem. Maar wanneer het verder weg is wel. Dat is inderdaad een ding. De afstand... Als ze naar de verzorgpony gaat ga ik nooit mee en dat gaat nu prima. Maar ik besef ook heel goed dat een eigen pony natuurlijk andere koek is.
Wat naar dat je je zo rot gevoeld hebt op de eerste stal waar je stond, heel naar.

En als we er niet uit komen heeft ze gewoon pech, dan zal ze nog een aantal jaren moeten wachten. Ook dat is natuurlijk een optie die zeker nog niet uitgesloten is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Shetlander voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 00:39

9 jaar is veel te jong om alleen op stal te zijn of bezig te zijn met een pony. Ik rij ook al mn hele leven en onze zoon was dan wel 3 dat hij zijn pony kreeg, maar altijd met toezicht bezig geweest. Er is denk ik geen stal of manege die een kind van die leeftijd alleen wil hebben rondlopen.

En zeker als het je oudste is lijkt een meisje van 9 al heel wijs enzo, maar er zijn al aardig wat ongelukken gebeurt op stallen en maneges, dus het is logisch dat kinderen er niet alleen bezig mogen zijn of rondlopen.

Als ik terugdenk...........Mijn ouders reden al en hebben elkaar op eem stal ontmoet. Mijn vader was echt een dierenmens en hield van paardrijden. Mijn moeder vond het gewoon wel leuk en wilde daarna vooral in de kantine gezelligheid.

Toen ik jong was en op een manege stond vond ze het wel leuk, maar toen we in pension gingen staan zonder kantine en dergelijke, vond ze het minder leuk om mee te gaan.
Ze hielp ons wel vaak, maar dan waren we samen bezig. Staan wachten of alleen kijken vond ze dan niet zo leuk.
Ik schrijf dat, omdat je misschien ook voor jezelf moet kijken waar jij evt graag mee naar toe wil en kan. In het begin ga je helpen en kijken, maar je kan steeds meer afstand nemen en er wel zijn als er iets als een kantine is bijv.

Aissen1983

Berichten: 18
Geregistreerd: 14-04-20
Woonplaats: Midden Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 08:12

superpony schreef:
9 jaar is veel te jong om alleen op stal te zijn of bezig te zijn met een pony. Ik rij ook al mn hele leven en onze zoon was dan wel 3 dat hij zijn pony kreeg, maar altijd met toezicht bezig geweest. Er is denk ik geen stal of manege die een kind van die leeftijd alleen wil hebben rondlopen.

En zeker als het je oudste is lijkt een meisje van 9 al heel wijs enzo, maar er zijn al aardig wat ongelukken gebeurt op stallen en maneges, dus het is logisch dat kinderen er niet alleen bezig mogen zijn of rondlopen.

Als ik terugdenk...........Mijn ouders reden al en hebben elkaar op eem stal ontmoet. Mijn vader was echt een dierenmens en hield van paardrijden. Mijn moeder vond het gewoon wel leuk en wilde daarna vooral in de kantine gezelligheid.

Toen ik jong was en op een manege stond vond ze het wel leuk, maar toen we in pension gingen staan zonder kantine en dergelijke, vond ze het minder leuk om mee te gaan.
Ze hielp ons wel vaak, maar dan waren we samen bezig. Staan wachten of alleen kijken vond ze dan niet zo leuk.
Ik schrijf dat, omdat je misschien ook voor jezelf moet kijken waar jij evt graag mee naar toe wil en kan. In het begin ga je helpen en kijken, maar je kan steeds meer afstand nemen en er wel zijn als er iets als een kantine is bijv.


Onze dochter is 11, en ze is mijn jongste. We hebben ook nog een oudere dochter. En we hebben geen haast hoor, kunnen ook nog best even wachten! En ik vind het heel leuk om mee te gaan! Ik ben onervaren, maar zeker niet ongeïnteresseerd :)

Ik kan alleen als het verder weg is niet iedere dag mee. Max 5 dagen wel. Ik denk dus dat het goed is om te kijken naar een plek waar ze niet perse iedere dag naartoe moet, maar waar 5 dagen ook goed is. Dus niet in een "dichte" stal. Of een die toch dichtbij is, dan kan ik iedere dag mee. Ik wil ook zeker niet dat ze daar steeds alleen bezig is al die dagen in de week.

Het wordt ons steeds duidelijker! En als het nu niet lukt kijken we over een paar jaartjes wat mogelijk is, als ze nog ouder is. Ik gun haar echt die pony, maar het moet uiteraard wel haalbaar zijn. Het is geen impuls actie.
Bedankt weer voor alle input!

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Shetlander voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:38

Even algemeen, ik zou niet voor een shet gaan maar een maat groter. Dan kan ze nog steeds alles doen wat met een shet kan, maar ook rijden. Stel dat ze echt niet wil rijden dan hoeft het niet maar het is toch tof dat het zou kunnen? En het is qua stalling ook een stukkie makkelijker (shetten zijn beruchte uitbrekers, veel stallen willen dat niet). Aanschaf zal vast wat duurder zijn maar in maandelijkse kosten maakt het weinig verschil en dat is veel belangrijker dan die aanschaf prijs. Een grotere pony is ook makkelijker te herplaatsen mocht er wat veranderen in de toekomst.

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Re: Shetlander voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:56

Hoi! Je zou ook kunnen kijken voor een (extra) verzorgpony. Hang briefjes op bij stallen en dergelijke. Richting delfsehout heb je ook nog stallen zitten, wellicht wat verder voor jullie. Zoals stal duijndam en de kinderboerderij waar ze ook Shetlanders hebben, misschien een keer daar informatie inwinnen?
Verder heb je het over het najaar. Bij sommige stallen doen ze aan winterstalling. Dit omdat de paarden daar alleen in de zomer nodig zijn. Hier kun je dan na die zomer een pony 'lenen' en dan Voor de volgende zomer weer terug brengen. Zo kan je kijken of het echt wat is voor je dochter. Bijvoorbeeld manege ponyhof in aagtekerke doet dit en heeft ook veel Shetlanders (ook grote)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:04

flowerin schreef:
Hoi! Je zou ook kunnen kijken voor een (extra) verzorgpony. Hang briefjes op bij stallen en dergelijke. Richting delfsehout heb je ook nog stallen zitten, wellicht wat verder voor jullie. Zoals stal duijndam en de kinderboerderij waar ze ook Shetlanders hebben, misschien een keer daar informatie inwinnen?
Verder heb je het over het najaar. Bij sommige stallen doen ze aan winterstalling. Dit omdat de paarden daar alleen in de zomer nodig zijn. Hier kun je dan na die zomer een pony 'lenen' en dan Voor de volgende zomer weer terug brengen. Zo kan je kijken of het echt wat is voor je dochter. Bijvoorbeeld manege ponyhof in aagtekerke doet dit en heeft ook veel Shetlanders (ook grote)


Vraag me af in hoeverre dit eerlijk is naar het dier.

Mijn shetlanders zijn onderdeel van een kudde, ieder heeft zijn eigen rang.
Moet er niet aan denken dat zij steeds voor een x aantal maanden weggaan en dan weer opnieuw geïntroduceerd moeten worden in de kudde.

Laat staan wat voor effect het heeft steeds de kudde te moeten ontwrichten.

Dit is ook een dingetje vind ik.
Meeste mensen vinden shetlanders minderwaardig en nemen ze totaal niet serieus, leuk als weide opvulling of als maatje voor het wel volwaardige paard, maar niet als individu zelf.

Misschien ook leuk om door te lezen;

[SMP] Ras van de maand: de Shetland pony

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:08

Wat in dit geval wel heel belangrijk is, is dat je een stal vind waarbij je dochter wat begeleiding krijgt. Er komt namelijk best wat bij kijken, en met ouders zonder kennis is dat best lastig. Zorg er dus voor dat je een fijne klik hebt met de stal eigenaren die een oogje in het zeil houden.
Daarnaast, ik ben vaak genoeg tegen gekomen dat ouders een jonge pony kopen voor hun onervaren kind. Dat is de grootste fout die je kunt maken, want de kans dat dat goed gaat zonder ouder met kennis, is minimaal. Zorg er dus voor dat je een pony vind die wat ouder en ervaren is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:11

Aissen1983 schreef:
leasen van een pony in de buurt (kan maar 1 manege vinden in de buurt die dat doet, met slechte recensies)

Plaats eens wat advertenties op MP, bokt, facebookgroepen in de buurt. Ik denk dat je echt wel respons krijgt (misschien in deze tijd niet ivm Corona maar dan gewoon later proberen), leasen is niet alleen voorbehouden aan bedrijven/maneges. Gewoon duidelijk beschrijven wat je zoekt: te lease gevraagd shet of pony bijv., vooral voor grondwerk, niet kunnen berijden geen probleem, x - y dagen per week, in regio ... .
Het kost dan geld maar ik denk dat het een zeer waardevolle investering zal zijn.