NSPS hengsten keuring, jullie weten vast meer.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CINDY39
Berichten: 57
Geregistreerd: 24-06-12

NSPS hengsten keuring, jullie weten vast meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-20 11:30

Na veel lezen over de hengsten keuringen zowel op de site van NSPS en bokt ben ik inmiddels veel te weten gekomen over de hoge kosten die er aan gebonden zitten, de verschillende onderzoeken, dat een goede afstamming van belang is. En over de verwachtingen van nakomelingen voor de toekomst bij een goed gekeurde dekhengst.. etc etc

Maar... ik ben net in bezit van een shetlander hengst van 9 maanden oud, een echte druif :+

Nozem v.d Brummelshof
Veulen premie.
Moeder : Valerie v.d. Brummelshof
Kroon merrie
Vader: Edgar v.d. Menger
Reserve kampioen.

Het lijkt mij erg leuk om eens mee te doen met de keuring, maar tot nu hoef ik met al die vele voorwaarden geen goed gekeurde dekhengst..Als ik het goed heb gebeurd deze keuring ook pas bij een leeftijd van 3 jaar. Wie weet denk ik er tegen die tijd anders over..

Maar voor nu lijkt het mij wel heel leuk om eens mee te doen, maar dan niet voor een goed gekeurde dek hengst.. maar bijv als enter of twenter, alleen nu kan ik niet vinden of dit mogelijk is, en welke voorwaarden en kosten hier aan gebonden zitten.... is het mogelijk om met hengst als enter en twenter mee te doen? En is het van uit daar dan ook verplicht om hem mee te laten doen als 3 jarige ? Of kan je als enter en twenter mee doen voor de “ fun” en bijv daarna laten ruinen?

En als ze er zijn.. bijv de enter keuring wanneer dit jaar/volgend jaar ?

Ik zou hem ook eerder kunnen laten ruinen natuurlijk en mee naar de keuring kunnen als ruin, maar ik zou graag eerst antwoorden hebben op bovenstaande zodat ik hem eerst nog hengst kan laten. Mits gedrag dit toelaat.

Veel informatie gevonden maar op deze vragen loop ik vast.. misschien hebben jullie hier antwoorden op :o

En dan wil ik natuurlijk nog weten wat jullie denken van Nozem zijn kansen... :D

Tinker Breanne


Dennis
Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: NSPS hengsten keuring, jullie weten vast meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:04

Ze kunnen als enter en twenter hengst of ruin naar de merriekeuring. Je zal waarschijnlijk wel de enige zijn in je rubriek, de meeste fokkers laten de enter en twenter hengsten thuis en hebben geen ruinen (want daar kan je niet mee fokken ;) ).

Je moet dan lid worden van het stamboek en fokvereniging en dan kan je in jou fokvereniging naar de premiekeuring.

Vanaf dat ze 3 zijn kunnen ze alleen als hengst naar de hengstenkeuring (met alle regels die er bij horen, afstammingen onderzoek, verplicht tonen) of als ruin naar de premiekeuring na stamboek opname (wat veel makkelijker is voor de leuk).

Ik heb nooit hengsten voor de hengstenkeuring gedaan.
Ik heb ze voor mijn lol en om mee te rijden. Ik heb geen zin en tijd (en geld) om afstammingen te tonen. Ik heb niet een aantal goede merries staan om te dekken, en heb geen ruimte om alle veulens op te fokken en voor de keuring te doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

CINDY39
Berichten: 57
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-20 19:50

Dankjewel voor de informatie ! Ben inmiddels al weer een stuk wijzer :+

Ik begrijp idd dat de echte fokkers pas proberen bij een leeftijd van 3 jaar voor de hengsten keuring en niet gewoon voor de enter en twenter premie, voor nu lijkt het mij juist leuk de enter en twenter premie, en de echte hengsten keuring achter wegen te laten, Misschien denk ik er tegen die tijd wel weer anders over maar dat duurt nog even. Nu gewoon genieten van mn kleine druif. En een keertje naar de keuring voor de “ leuk “ :D



Dennis schreef:
Ze kunnen als enter en twenter hengst of ruin naar de merriekeuring. Je zal waarschijnlijk wel de enige zijn in je rubriek, de meeste fokkers laten de enter en twenter hengsten thuis en hebben geen ruinen (want daar kan je niet mee fokken ;) ).

Je moet dan lid worden van het stamboek en fokvereniging en dan kan je in jou fokvereniging naar de premiekeuring.

Vanaf dat ze 3 zijn kunnen ze alleen als hengst naar de hengstenkeuring (met alle regels die er bij horen, afstammingen onderzoek, verplicht tonen) of als ruin naar de premiekeuring na stamboek opname (wat veel makkelijker is voor de leuk).

Ik heb nooit hengsten voor de hengstenkeuring gedaan.
Ik heb ze voor mijn lol en om mee te rijden. Ik heb geen zin en tijd (en geld) om afstammingen te tonen. Ik heb niet een aantal goede merries staan om te dekken, en heb geen ruimte om alle veulens op te fokken en voor de keuring te doen.

Tinker Breanne


petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: NSPS hengsten keuring, jullie weten vast meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:27

F-AM --> SMP. Je zal in dit forum de beste antwoorden krijgen omdat hier de liefhebbers zitten van dit soort pony's.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers