Hoe groot wordt mijn shet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:34

Je zet een baby die net nog niet kan zitten toch ook niet al in een kinderstoel? Heel niet goed voor dat lijfje. Bij pony s van 1.5 niet anders, laat hem lekker groeien zodat hij er straks echt klaar voor is in plaats dat je hem al voor de slee zet.

Niet perfect is ook goed


Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 12:39

Amado7 schreef:
Je zet een baby die net nog niet kan zitten toch ook niet al in een kinderstoel? Heel niet goed voor dat lijfje. Bij pony s van 1.5 niet anders, laat hem lekker groeien zodat hij er straks echt klaar voor is in plaats dat je hem al voor de slee zet.

Cayenne schreef:
Er zit toch echt een verschil in.


Leg het dan eens uit?[/quote]


Wij doen het met rust onspanning en als hij er geen zin heeft stopt die en dan hoeft die ook niet verder. In plaats van als die 3 is alles er in een keer in doen rustig opbouwen zodat hij het ook leuk vind, het enige verschil dat ik maak met lange lijnen is dat ik er achter loop ipv ernaast, wat die meer en deel zelf doet als die daar zin in heeft. Wij doen nooit iets met zwepen of wat, als hij iets niet wilt doet die het niet, en dan hoeft het ook niet.

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 12:41

Amado7 schreef:
Je zet een baby die net nog niet kan zitten toch ook niet al in een kinderstoel? Heel niet goed voor dat lijfje. Bij pony s van 1.5 niet anders, laat hem lekker groeien zodat hij er straks echt klaar voor is in plaats dat je hem al voor de slee zet.


Pff een sleetje (die fatsoenlijk sleet!!!) Is niks met dikke sneeuw, wie zegt dat ik er op ga zitten of iets? Hij loopt gewoon (wat die normaal ook doet) en dat ding (dat op dat moment NIKS weegt, gaat er achter aan. Pff

Jorex
Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:46

Zwepen is niet meteen mishandeling, bij het mennen is juist de zweep erg belangrijk, want die gebruik je als je been. Verder kun je als die 2,5 is ook nog rustig aan beginnen en daarvoor gewoon lekker schriktraining doen met diverse objecten. Als hij overigens leert dat ie als ie stilstaat niet meer hoeft te werken dan werkt dat algauw in je nadeel, vooral zodra hij begint te puberen, dan krijg je een shet die nooit weer wil lopen. Ik zou hem gewoon nu nog niet overvragen, even 5 minuten borstelen/wandelen/whatever is fijn. Maar compleet optuigen kost al een kwartier en dat duurt dus al te lang voor zijn concentratieboog. Mijn 4 jarige nu kan soms de les van 45 minuten nog niet eens uit lopen, omdat zijn hoofd dan vol zit. Ze moeten het mentaal ook aankunnen.
Ik vind het langelijnen echt niet kunnen overigens, want dat betekent meestal ook al een hoofdstel+ bit of een onduidelijk stalhalster dat gebruikt wordt. Er achter lopen heeft hij juist minder steun aan je dan als je er gedeeltelijk naast loopt.

Alex en Jorie <3

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:48

TS het gaat helemaal niet over het rustig aan doen of dat ie het wel leuk vindt. Het gaat om de belasting op het kleine lijfje van je shet. Ik neem aan dat je wil dat ie lang mee gaat en niet met 10 jaar al op pensioen moet door problemen met gewrichten etc?
Wacht dan nog lekker een jaartje. Zo'n tuigje lijkt voor ons maar heel weinig maar is voor zo'n jonkie echt al heel wat!
Ik snap heel goed dat het kriebelt om dingen te gaan doen, ik heb dit ook met mijn jonkie maar ik geef haar lekker de tijd om uit te groeien en paard te zijn.
Zet even je ambities en kriebels opzij en laat je pony nog eventjes een jaartje pony zijn. Af en toe een wandelingetje, wat poetsen, voetjes geven, vast staan kan je wel allemaal doen. Maar hou het kort en bondig, want die kleuters hebben maar een korte concentratieboog.

Everything will be alright.

Isabel
Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:50

Gewoon pure dierenmishandeling dit

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Jinte
Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:53

Maxxxxxxxx schreef:
Wij doen het met rust onspanning en als hij er geen zin heeft stopt die en dan hoeft die ook niet verder. In plaats van als die 3 is alles er in een keer in doen rustig opbouwen zodat hij het ook leuk vind, het enige verschil dat ik maak met lange lijnen is dat ik er achter loop ipv ernaast, wat die meer en deel zelf doet als die daar zin in heeft. Wij doen nooit iets met zwepen of wat, als hij iets niet wilt doet die het niet, en dan hoeft het ook niet.


Want het is of nu met 1,5 je paard mishandelen of als ie 3 is alles doen? Beest gaat hopelijk nog 25 a 30 jaar mee. Laat m paard zijn en koop een hobbelpaard voor jezelf.

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 12:54

Jorex schreef:
Zwepen is niet meteen mishandeling, bij het mennen is juist de zweep erg belangrijk, want die gebruik je als je been. Verder kun je als die 2,5 is ook nog rustig aan beginnen en daarvoor gewoon lekker schriktraining doen met diverse objecten. Als hij overigens leert dat ie als ie stilstaat niet meer hoeft te werken dan werkt dat algauw in je nadeel, vooral zodra hij begint te puberen, dan krijg je een shet die nooit weer wil lopen. Ik zou hem gewoon nu nog niet overvragen, even 5 minuten borstelen/wandelen/whatever is fijn. Maar compleet optuigen kost al een kwartier en dat duurt dus al te lang voor zijn concentratieboog. Mijn 4 jarige nu kan soms de les van 45 minuten nog niet eens uit lopen, omdat zijn hoofd dan vol zit. Ze moeten het mentaal ook aankunnen.
Ik vind het langelijnen echt niet kunnen overigens, want dat betekent meestal ook al een hoofdstel+ bit of een onduidelijk stalhalster dat gebruikt wordt. Er achter lopen heeft hij juist minder steun aan je dan als je er gedeeltelijk naast loopt.



Ik weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt maar wie zegt dat uk hem helemaal aan het optuigen ben? Hij vind het juist prettig als ik achter hem loop zodat hij kan kiezen welke kant we op gaan

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 12:55

Jinte schreef:
Maxxxxxxxx schreef:
Wij doen het met rust onspanning en als hij er geen zin heeft stopt die en dan hoeft die ook niet verder. In plaats van als die 3 is alles er in een keer in doen rustig opbouwen zodat hij het ook leuk vind, het enige verschil dat ik maak met lange lijnen is dat ik er achter loop ipv ernaast, wat die meer en deel zelf doet als die daar zin in heeft. Wij doen nooit iets met zwepen of wat, als hij iets niet wilt doet die het niet, en dan hoeft het ook niet.


Want het is of nu met 1,5 je paard mishandelen of als ie 3 is alles doen? Beest gaat hopelijk nog 25 a 30 jaar mee. Laat m paard zijn en koop een hobbelpaard voor jezelf.


Uhm ja sure

Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:55

Met een sleetje moet je er toch tuig op doen? Hoe wou je anders de slee er achter binden?

Niet perfect is ook goed

yakari123
Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:57

Het gaat er niet om dat die dat leuk vindt, het gaat er om dat zijn lijf nog niet klaar is voor arbeid. En daarbij hoort een pony van deze leeftijd gewoon in de wei te lopen om niks te doen. Je kan hem echt wel af en toe poetsen en voetjes tillen etc. leren maar meer als dat is gewoon mishandeling.

Every rider, has that one, special horse, that one horse, who changes, everything, about them

Jorex
Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:59

Maxxxxxxxx schreef:
Jorex schreef:
Zwepen is niet meteen mishandeling, bij het mennen is juist de zweep erg belangrijk, want die gebruik je als je been. Verder kun je als die 2,5 is ook nog rustig aan beginnen en daarvoor gewoon lekker schriktraining doen met diverse objecten. Als hij overigens leert dat ie als ie stilstaat niet meer hoeft te werken dan werkt dat algauw in je nadeel, vooral zodra hij begint te puberen, dan krijg je een shet die nooit weer wil lopen. Ik zou hem gewoon nu nog niet overvragen, even 5 minuten borstelen/wandelen/whatever is fijn. Maar compleet optuigen kost al een kwartier en dat duurt dus al te lang voor zijn concentratieboog. Mijn 4 jarige nu kan soms de les van 45 minuten nog niet eens uit lopen, omdat zijn hoofd dan vol zit. Ze moeten het mentaal ook aankunnen.
Ik vind het langelijnen echt niet kunnen overigens, want dat betekent meestal ook al een hoofdstel+ bit of een onduidelijk stalhalster dat gebruikt wordt. Er achter lopen heeft hij juist minder steun aan je dan als je er gedeeltelijk naast loopt.



Ik weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt maar wie zegt dat uk hem helemaal aan het optuigen ben? Hij vind het juist prettig als ik achter hem loop zodat hij kan kiezen welke kant we op gaan

Oké, ja, daar gaat het ook al mis, jij moet de pony sturen niet de pony jou laten sturen. Het is nu nog leuk, maar minder grappig als ie straks 3-4-5 jaar oud is en hij loopt gewoon maar heen waar hij wil zonder rekening te houden met jou. Voor langelijnen moet ie al minstens een hoofdstel+bit+leidsels+schofttuig op hebben. Of loop je met hem te wandelen aan het halster+touw waarbij hij jou overal heen leidt. Beide is gewoon niet goed op deze leeftijd, ik zou zeggen wacht en spaar een jaar en haal er dan desnoods betaald iemand bij met verstand van mennen zodat je dan rustig aan kunt gaan beleren.

Alex en Jorie <3

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:00

Wat word ik ontzettend verdrietig van dit soort topics. Dat mensen zó weinig geduld hebben met hun (veel te) jonge dier en het op alle mogelijke manieren blijven goedpraten :n

Ik hoop van harte dat dit een vakantie-penny-topic is.

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:06

Pff laat je pony alsjeblieft nog een jaar staan...
Ik heb mijn paard sinds veulen af aan en ben toen hij 3 was langzaam aan begonnen met lange lijnen etc en pas na een paar maanden stond hij voor de eerste keer voor de kar. Nu is ie bijna 5 en we genieten er volop van.

Het lichaam van jouw shetje is nog niet klaar om druk op te zetten. Hoe weinig dat ook is.

Ik heb zelf nog een mini van nu 1,5 jaar en wij gaan er 1x per week lekker wandelend op uit, we zijn soms wel 2 uur lang aan het wandelen (dus niet rennen en over dingen heen springen oid)
Dit is ook echt genieten met een grote G en zo leert hij dat niks eng is in deze wereld!

Geef je pony alsjeblieft nog een jaar de tijd voor je uberhaupt aan longeren begint. Je krijgt er later zoveel meer voor terug dan wanneer je nu al begint!

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Billy
Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:09

Domheid is niet strafbaar helaas... Als het beestje met 5jaar stuk is, snapt ze niet hoe dat nou komt..

Goedgekeurd onderschrift :)

MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:34

Maxxxxxxxx schreef:
Amado7 schreef:
Je zet een baby die net nog niet kan zitten toch ook niet al in een kinderstoel? Heel niet goed voor dat lijfje. Bij pony s van 1.5 niet anders, laat hem lekker groeien zodat hij er straks echt klaar voor is in plaats dat je hem al voor de slee zet.


Pff een sleetje (die fatsoenlijk sleet!!!) Is niks met dikke sneeuw, wie zegt dat ik er op ga zitten of iets? Hij loopt gewoon (wat die normaal ook doet) en dat ding (dat op dat moment NIKS weegt, gaat er achter aan. Pff


Waarom wil je dan andere kussens op het ruggedeelte van de slee, als je er toch niet op gaat zitten?

Je banketstaaf jezelf vast TS.

Hoe je het ook went of keert, je bent met dat dier te vroeg aan het werk. Braaf of niet, rustig en kalm of niet, je hebt er lange lijnen aan en een tuig voor gekocht, dus moet je hem inspannen (zonder wordt het lastig sleen, of wil je dat ding aan de staart knopen?).

Wees eens eerlijk naar je dier toe en laat hem nog een jaar staan. Ga niet voor je eigen genot en ego met dat beest aan het werk. Je krijgt nog tijd zat.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

yeentll
Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:42

Ik denk dat we dit kind maar gewoon moeten negeren, want ik mag hopen dat dit inderdaad een vakantietopic is waar ze lekker de boel probeert op te naaien.

*Na een gluur in haar profiel blijkt ze 18 te zijn... jeetje TS gedraag je aub naar je leeftijd en lees je wat in en dan voornamelijk over de groeifases van paarden en pony’s. Wat jij van plan bent is gewoon echt mishandeling en belemmering voor de groei van je pony. Maar hey! Als jij je geliefde beestje (wat ik me niet kan voorstellen) lekker wil verzieken, moet je dat vooeal doen, maar je bent door iedereen gewaarschuwd. Koop ipv een heel tuig voor die jaarling dan een oudere shetlander voor dat geld, dan kan je er gelijk mee aan de gang.

Echt sommige mensen....

mika11
Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:44

Arm dier.
Er is toch niks aan te doen helaas.

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 01:17

Moderatoropmerking:
Letten jullie erop dat het geven van advies vrij staat, maar ook het aannemen van dat advies niet verplicht is.
Wel is het de bedoeling respectvol met elkaar om te blijven gaan, en welke keuze dan ook te respecteren. Dit geldt uiteraard voor beide kanten.

Bedankt!

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


smit_ilse
Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 02:53

Je hebt mensen met paarden en paardenmensen......

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers