Hoe groot wordt mijn shet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-19 17:24

[ img ]
Hi allemaal,
Ik heb een stamboek shetlander van 1.5 jaar, hij is nu 92cm, ik vraag me af hoe groot hij zou worden, wat denken jullie? Hij lijkt echt niet op een shetlander: hierbij een foto, hij lijkt meer op een miniatuur paard.


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:59

Ik verplaats dit topic naar Shetlanders en minipaarden.

JoyCiej007
Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:14

Heb je toevallig ook zijn afstamming? Zal waarschijnlijk wel tegen de 1 meter aan worden gok ik, maar 't blijft altijd lastig te voorspellen.

Is dit trouwens de Max, de shet waar je ook mee wil gaan sleeën deze winter?.... :\ :=

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 07:46

JoyCiej007 schreef:
Heb je toevallig ook zijn afstamming? Zal waarschijnlijk wel tegen de 1 meter aan worden gok ik, maar 't blijft altijd lastig te voorspellen.

Is dit trouwens de Max, de shet waar je ook mee wil gaan sleeën deze winter?.... :\ :=


Yes zeker, hij is inmiddels zijn ouders al voorbij, 90cm en 91cm

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 07:50

Hij is pas anderhalf jaar. Waarom zou je in vredesnaam met hem willen sleeën?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 08:02

Cayenne schreef:
Hij is pas anderhalf jaar. Waarom zou je in met hem willen sleeën?


Alleen sleetje er achter, niemand zegt dat uk er iets mee ga doen, oefenen voor voor de kar (over 1.5 jaar.)

Onali
Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:16

Wacht daar gewoon nog een jaar mee.

Black is the colour of my true love's hair

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 08:21

Onali schreef:
Wacht daar gewoon nog een jaar mee.


Pff als hij dit leuk vind niet, als ik zie dat hij het niet leuk vind stop ik meteen, laat die merken.

Onali
Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:25

Maxxxxxxxx schreef:
Onali schreef:
Wacht daar gewoon nog een jaar mee.


Pff als hij dit leuk vind niet, als ik zie dat hij het niet leuk vind stop ik meteen, laat die merken.


Je hebt een peuter, die zet je nog niet aan het werk.

Wacht met de slee gewoon nog een jaar, als je nu geduld hent heb je er later meer en langer plezier van.

Black is the colour of my true love's hair

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:26

Kerstvakantie is vroeg dit jaar.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:35

:n het gaat er niet om of hij het leuk vind of niet. Het gaat erom dat zijn lichaam er gewoon nog lang niet klaar voor is om op dergelijke manier belast te worden :n en zijn geest ook helemaal nog niet.
Maar goed, je bent gewaarschuwd :) als je het toch beter denkt te weten, ga je gang ;)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 08:56

Keet schreef:
:n het gaat er niet om of hij het leuk vind of niet. Het gaat erom dat zijn lichaam er gewoon nog lang niet klaar voor is om op dergelijke manier belast te worden :n en zijn geest ook helemaal nog niet.
Maar goed, je bent gewaarschuwd :) als je het toch beter denkt te weten, ga je gang ;)


Dat begrijp ik, hij kent lange lijnen en een klein dingetje meenemen (zo'n plateau mrt wielen) verder ben ik gewoon aan het kijken hoe en wat ik met hem doe hiermee :)

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:02

Waarom laat je je pony niet lekker jong zijn..? Als je zulke dingen ermee wou doen had je een volwassen pony moeten kopen.. toppunt van ongeduld dit, en arme beestje is er de dupe van.

Omany
Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:08

Oh mijn god, beestje is 1,5 jaar 8)7 . Arm beest ^)

Carpe diem

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:11

Maxxxxxxxx schreef:
Keet schreef:
:n het gaat er niet om of hij het leuk vind of niet. Het gaat erom dat zijn lichaam er gewoon nog lang niet klaar voor is om op dergelijke manier belast te worden :n en zijn geest ook helemaal nog niet.
Maar goed, je bent gewaarschuwd :) als je het toch beter denkt te weten, ga je gang ;)


Dat begrijp ik, hij kent lange lijnen en een klein dingetje meenemen (zo'n plateau mrt wielen) verder ben ik gewoon aan het kijken hoe en wat ik met hem doe hiermee :)


Ben je serieus met een 1.5 jarige al bezig met lange lijnen?

Een puppy pony van deze leeftijd kan je af en toe een stukje mee gaan wandelen, en voor de rest lekker in de weide laten, halstermak, voetjes, poetsen en dat soort basis dingen.

Niet lange lijnen, lichte dingen trekken, sleetje er achter (dan moet er dus ook tuig op).
Veel te vroeg.

Schrik er echt van dat dit gebeurd, zet dat dier lekker nog een jaar in de wei voordat je hier mee bezig gaat. En zet niet je eigen plezier voor de gezondheid van je dier. Want dat is wat je in mijn ogen nu doet.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:13

Wat een leuke pony! Lief koppie heeft hij. :)

Hij zal waarschijnlijk nog wel een paar cm doorgroeien. En ik herken het wel, mijn shetlander is nu ook anderhalf jaar oud en oogt al als een volwassen jongen. Daardoor merk ik dat ik soms ook "vergeet" dat het nog een puppy is eigenlijk. Dat zie je dan vooral terug in zijn gedrag. Had het er gisteren nog met een vriendin over, ik zag laatst een mooie sulky langskomen en aangezien ik later ook met die van mij wil gaan mennen begon het meteen te kriebelen. We hadden het erover dat ook al oogt hij al zo volwassen, het lijf is nog volop in ontwikkeling. Nu bijvoorbeeld al een tuigje aanmeten zou onverstandig zijn, want grote kans dat die over een half jaar/jaar niet meer goed past en een goed tuig is wel heel belangrijk voor de juiste verdeling van druk en gewicht. Dat gaat dan enkel om het lijf, maar mentaal kun je hem vergelijken met een kleuter. Hoewel hij heel veel dingen erg leuk vind, is het hoofd ook snel vol. En los van het lijf dat ontwikkeld, doet het hoofdje dat ook. Zelf zou ik dus ook aanraden hem nog lekker jong laten zijn en behalve wat spelen, kroelen en wandelen hem vooral ook lekker nog even met rust te laten. Tussen al dat slapen en grazen door zijn ze echt heel druk met zichzelf, ook al willen we dat wel eens vergeten omdat ze zo snel volwassen ogen.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:19

Ik heb mijn shetlander met drie jaar beleerd, daarna weer weggezet afgelopen jaar. Hij was nog te jong in zijn koppie om verder te gaan. Zet dit diertje alsjeblieft nog een jaar weg en pak hem dan weer op. Mijne is nu 4 jaar en is nu pas geen slungel meer. Ik denk dat als je je pony gewoon lekker laat groeien nu dat hij nog wel 95+ cm gaat worden. Maar dan moet ie wel de kans krijgen om energie daarin te steken.

Alex en Jorie <3

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 09:36

Oké dit kan zo overkomen maar er zit een verschil, ik leer het mijn paard door met hen te spelen, ging ik rennen ging hij voor me uit rennen, zo heb ik het hem geleerd, geen zweep of iets, hij heeft dus er ook geen last van. Met de slee bedoel ik gewoon iets dat achter hem is. Ik begin heel rustig aan zodat het niet allemaal in een keer op hen af hoeft te komen.

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:42

Heel rustig beginnen doe je pas op 2 en een half jaar. Vooral lange lijnen is echt geen spelen meer. Wandelen met tuig op de rug aan een halster is nog tot daar aan toe(heb ik zelf ook gedaan op anderhalf gewoon zodat hij went aan zooi op zijn rug, net als dat ik hem wel eens een dekentje op heb gelegd), maar spul trekken is vanaf 3 jaar en echt niet eerder. En lange lijnen om de commando's erop te zetten niet eerder dan 2,5 jaar. Daarvoor kun je bij kort wandelen ook alvast ho zeggen als je zelf stopt, eens een drafje doen en daarbij "drraf" roepen. Dan leert hij al genoeg voor zijn leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 02-12-19 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:43

Maxxxxxxxx schreef:
Oké dit kan zo overkomen maar er zit een verschil, ik leer het mijn paard door met hen te spelen, ging ik rennen ging hij voor me uit rennen, zo heb ik het hem geleerd, geen zweep of iets, hij heeft dus er ook geen last van. Met de slee bedoel ik gewoon iets dat achter hem is. Ik begin heel rustig aan zodat het niet allemaal in een keer op hen af hoeft te komen.

Dat kan beter als hij 3 of 4 is, dit is allemaal veel te vroeg.
Een rijpaard ga je toch ook niet als jaarling inrijden omdat hij het wel leuk vind en het dan rustig aan kan? -O-

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 09:52

Jorex schreef:
Heel rustig beginnen doe je pas op 2 en een half jaar. Vooral lange lijnen is echt geen spelen meer. Wandelen met tuig op de rug aan een halster is nog tot daar aan toe(heb ik zelf ook gedaan op anderhalf gewoon zodat hij went aan zooi op zijn rug, net als dat ik hem wel eens een dekentje op heb gelegd), maar spul trekken is vanaf 3 jaar en echt niet eerder. En lange lijnen om de commando's erop te zetten niet eerder dan 2,5 jaar. Daarvoor kun je bij kort wandelen ook alvast ho zeggen als je zelf stopt, eens een drafje doen en daarbij "drraf" roepen. Dan leert hij al genoeg voor zijn leeftijd.

Ja dat is ook alles wat we doen, hij pakt het alleen snel op. Dat is het enige dat we doen.

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 09:52

Azmay schreef:
Maxxxxxxxx schreef:
Oké dit kan zo overkomen maar er zit een verschil, ik leer het mijn paard door met hen te spelen, ging ik rennen ging hij voor me uit rennen, zo heb ik het hem geleerd, geen zweep of iets, hij heeft dus er ook geen last van. Met de slee bedoel ik gewoon iets dat achter hem is. Ik begin heel rustig aan zodat het niet allemaal in een keer op hen af hoeft te komen.

Dat kan beter als hij 3 of 4 is, dit is allemaal veel te vroeg.
Een rijpaard ga je toch ook niet als jaarling inrijden omdat hij het wel leuk vind en het dan rustig aan kan? -O-

Dit is toch echt iets anders

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe groot wordt mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:31

Je hebt anders al wel een mentuig aangeschaft en wilt hem voor de slee zetten, dus dat is helemaal niet anders en gewoon werken.
Jij verwoordt het anders maar het is gewoon nog steeds veel te vroeg, hoe je het ook wilt noemen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 10:35

Cayenne schreef:
Je hebt anders al wel een mentuig aangeschaft en wilt hem voor de slee zetten, dus dat is helemaal niet anders en gewoon werken.
Jij verwoordt het anders maar het is gewoon nog steeds veel te vroeg, hoe je het ook wilt noemen.


Er zit toch echt een verschil in.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:16

Maxxxxxxxx schreef:
Cayenne schreef:
Je hebt anders al wel een mentuig aangeschaft en wilt hem voor de slee zetten, dus dat is helemaal niet anders en gewoon werken.
Jij verwoordt het anders maar het is gewoon nog steeds veel te vroeg, hoe je het ook wilt noemen.


Er zit toch echt een verschil in.


Leg het dan eens uit?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker