Kleuren | grote maat Shetland Pony

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Kleuren | grote maat Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 17:38

Hoi Bokkers,

Toen ik aan het zoeken was naar een grote maat Shetland Pony, viel mij op dat de keuze in kleuren erg beperkt was in vergelijking met de midden- en kleine maat. In de grote maat komt voornamelijk zwart en zwartbont voor, met hier en daar een uitschieter naar vos en vosbont. Wildkleur, roan, schimmel en verdunningskleuren komen vrijwel niet voor in de grote maat.

Nu vraag ik me af of er überhaupt vraag is naar gekleurde pony's in de grote maat, of dat ik de enige ben die dit leuk zou vinden. Waarom ik dit wil weten? Wel, mijn wens is om mijn merrie in de toekomst in te zetten in de fokkerij, en het lijkt me mooi om door middel van doordachte selectie (met eventueel buitenlandse bloedlijnen) iets te kunnen betekenen voor het verruimen van het kleuraanbod binnen de grote maat pony's.

Informatie waar ik concreet naar op zoek ben:
1. Is er animo voor meer kleur in de grote maat?
2. Welke kleur zou je graag meer willen zien in de grote maat Shetland Pony's?

Ik ben benieuwd!


PS: uiteraard staat bij fokken gezondheid en karakter voorop, laat daar geen misverstand over bestaan!

PS2: ik hoop dat ik dit topic in het juist forum heb geplaatst, zo niet dan hoor ik dat graag!


LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kleuren | grote maat Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:42

Ik had zelf een (papierloze) grullo roan bonte van 105cm, en toen ik die verkocht stonden ze in de rij....
Dus tja, denk wel dat er vraag naar is, maar ik ben er te lang uit (uit het wereldje) om te zien of het ook realistisch is

Onali
Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Kleuren | grote maat Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:56

Persoonlijk zou ik graag een witte grote willen.
Past mooi bij mn zwarte mannen.

Black is the colour of my true love's hair

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:15

_/-\o_ ik denk dat er meer dan genoeg animo is.

Ben zelf nu in het buitenland aan het zoeken en wat blijkt: sommige fokkers in Frankrijk hebben heel wat NL gefokte grote maat staan met de mooiste kleuren.
Je betaalt een stuk meer, maar dan heb je wel een maat waar je wat mee kunt ipv die mini's.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 20:45

LadyMadonna schreef:
Ik had zelf een (papierloze) grullo roan bonte van 105cm, en toen ik die verkocht stonden ze in de rij....
Dus tja, denk wel dat er vraag naar is, maar ik ben er te lang uit (uit het wereldje) om te zien of het ook realistisch is


Leuk om te horen! In eerste instantie was ik ook op zoek naar een grullo of een zwart roan, maar die waren niet te vinden mét stamboom... Ik kan me voorstellen dat ze in de rij stonden!



Onali schreef:
Persoonlijk zou ik graag een witte grote willen.
Past mooi bij mn zwarte mannen.


Bedoel je met wit een cremello of doorgekleurde schimmel? En ja, dat zal absoluut een heel mooi plaatje opleveren!



Sunnda schreef:
_/-\o_ ik denk dat er meer dan genoeg animo is.

Ben zelf nu in het buitenland aan het zoeken en wat blijkt: sommige fokkers in Frankrijk hebben heel wat NL gefokte grote maat staan met de mooiste kleuren.
Je betaalt een stuk meer, maar dan heb je wel een maat waar je wat mee kunt ipv die mini's.


Als er dan zoveel animo is, waarom wordt daar dan niet of nauwelijks op gefokt in Nederland? Wat maakt dat zo goed als alle fokkers voor zwart(bont) en/of vos(bont) kiezen?
En kun je een voorbeeld van zo'n Franse fokker noemen?

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:51

Er is weinig animo voor buitenlands bloed in de fokkerij.
Wat ik zie binnen nsps zijn de Veulens met buitenlandse vader amper aangekekem worden op de keuring.

Op kleur fokken heeft dus ook weinig nut als je dit niet doet met goede fokmerries anders val je al in het niet.

Nspe kijkt niet naar leuke of bijzondere kleur maar echt naar het ras / afstammeling

Onali
Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:57

Rien_92 schreef:
Onali schreef:
Persoonlijk zou ik graag een witte grote willen.
Past mooi bij mn zwarte mannen.


Bedoel je met wit een cremello of doorgekleurde schimmel? En ja, dat zal absoluut een heel mooi plaatje opleveren!



Denk schimmel? Ben niet zo thuis in de kleurenhuishouding :+

Black is the colour of my true love's hair

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:59

Ik heb al vaker op bokt gelezen en gehoord dat mensen op zoek zijn naar een brave grote maat shetlander

Denk dus dat het animo er zeker is en niet alleen voor een speciale kleur

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:03

Grote shetten zijn er zeker en genoeg ook maar op moment denken mensen deze nog voor een lage prijsklasse aan te kunnen schaffen maar dat is niet meer zo.

Dusja1
Berichten: 362
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Kleuren | grote maat Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:11

Ik heb in het verleden 2 grotemaats bruine NSPS merries gehad. 1 is helaas overleden(en zou ook nooit te koop geweest zijn) en de ander heb ik verkocht tijdens de crisis, toen stonden ze niet in de rij...
Wil je op de keuring leuk mee doen kom je toch op zwart uit, ik denk dat er zeker wel vraag naar is in deze tijd! Maar dan meer qua kinderpony.
Trouwens ook een grullobonte gehad, dan wel in de middenmaat. Die werd bij de stamboekopname helaas afgekeurd.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:42

Ik heb wel kleurtjes gefokt, maar ben zo slecht in verkopen dat ik het op gegeven heb. Ik heb het ook in de slechte tijd gedaan, en verkopen was toen altijd lastig en gedoe. Zelfs bij de brave sport pony's!

Inmiddels schijnt dat wel anders te zijn, maar er gaat hier niets meer weg. En mijn merries lopen in de sport en wil ik niet missen in de sport.

Ik heb echt super fijne merries gehad voor de fokkerij.
Een kroon preferente schimmel merrie, een kroon prestatie elite sport-AA vos-roan merrie en een kroon prestatie elite sport-AA ster palomino merrie.

Schimmeltje is inmiddels 25, is met pensioen en hoop ik nog lang van te genieten. Ik heb helaas geen nakomelingen meer van haar lopen.
Mijn vos-roan heb ik vorig jaar in moeten laten slapen, aan die pony heb ik zo enorm veel te danken! Ik heb nog een 1e premie prestatie sport-A vos dochter lopen, en een 2e premie zwartbonte kleindochter (uit de zus van de vos merrie). Die heb ik nu met succes in het 2span lopen.
Mijn palomino merrie heb ik verkocht toen ik niet meer wilde fokken en ze ZZ dresuur en ZZ vaardigheid liep dus hier zich alleen maar vol stond te vreten. Ik heb haar vos dochters verkocht voor de sport (de een is L dressuur en M vaardigheid, de ander Z dressuur en ZZ vaardigheid), haar 1e premie palomino zoon loopt hier nog, M dressuur en ZZ vaardigheid.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Kleuren | grote maat Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:50

Wat hierboven gezegd wordt. Pony’s met een buitenlandse afstamming is veel minder interessant voor de keuring/fokkerij.
Er zal best vraag naar zijn, alleen al omdat er niet veel van zijn. En iets wat schaars is is gewild.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 16:01

StalNollie schreef:
Er is weinig animo voor buitenlands bloed in de fokkerij.
Wat ik zie binnen nsps zijn de Veulens met buitenlandse vader amper aangekekem worden op de keuring.

Op kleur fokken heeft dus ook weinig nut als je dit niet doet met goede fokmerries anders val je al in het niet.

Nspe kijkt niet naar leuke of bijzondere kleur maar echt naar het ras / afstammeling


Wat maakt dat er zo'n negatieve houding is t.o.v. buitenlands bloed? Als je een goede Nederlandse merrie hebt en een goedgekeurde hengst van een zusterstamboek uit het buitenland, dan lijkt mij dat juist alleen maar gunstig (vers bloed > lager inteeltpercentage).


Amber_anne schreef:
Ik heb al vaker op bokt gelezen en gehoord dat mensen op zoek zijn naar een brave grote maat shetlander

Denk dus dat het animo er zeker is en niet alleen voor een speciale kleur


Grote maat is inderdaad een stuk zeldzamer en dus is er best wat vraag naar! Persoonlijk vind ik het jammer dat er zo extreem klein gefokt wordt, maar dat is een kwestie van smaak.


StalNollie schreef:
Grote shetten zijn er zeker en genoeg ook maar op moment denken mensen deze nog voor een lage prijsklasse aan te kunnen schaffen maar dat is niet meer zo.


En dan vind ik de prijzen echt nog meevallen, vergelijk het maar eens met een rashond met stamboom...


Dusja1 schreef:
Ik heb in het verleden 2 grotemaats bruine NSPS merries gehad. 1 is helaas overleden(en zou ook nooit te koop geweest zijn) en de ander heb ik verkocht tijdens de crisis, toen stonden ze niet in de rij...
Wil je op de keuring leuk mee doen kom je toch op zwart uit, ik denk dat er zeker wel vraag naar is in deze tijd! Maar dan meer qua kinderpony.
Trouwens ook een grullobonte gehad, dan wel in de middenmaat. Die werd bij de stamboekopname helaas afgekeurd.


Ik wil niet 'op de keuring leuk mee doen', maar meedenken in de fokkerij om meer diversiteit en gezonde pony's te kunnen fokken. Uiteraard is karakter altijd heel belangrijk, dat is logisch. Enne, 't is ook een tikje eigenwijsheid van mij hoor: als er al zó veel zwarten zijn, wil ik wat anders :D .


poown schreef:
Wat hierboven gezegd wordt. Pony’s met een buitenlandse afstamming is veel minder interessant voor de keuring/fokkerij.
Er zal best vraag naar zijn, alleen al omdat er niet veel van zijn. En iets wat schaars is is gewild.


Zoals ik al zei: wat maakt dat pony's met een gedeeltelijk buitenlandse afkomst (mits goede kwaliteit uiteraard) niet interessant is?

Twiggle
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-04-13
Woonplaats: Zuid Gelderland

Re: Kleuren | grote maat Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:14

Ik ben gezegend met 2 grote maat schimmelbonte merries, inmiddels beide wit. Het is en blijft moeilijk om een mooie lijn schimmels te fokken. Na wat pechgevallen dit jaar, ga ik helemaal stoppen met fokken. Heb beide dames voor de kar gehad.

Heb nu een zwartwitte, witte en zwarte kudde staan. Mis nog een mooie grote vosmerrie, die er ooit wel een keer komt.

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:19

Rien je moet ergens een middenweg zoeken alleen met eigenwijs doen kom je gewoon niet binnen in het stamboek.
Dus gebruik NL hengtsen.
Kleur is leuk als ze braaf zijn voor kinderen en dus particulieren maar voor de fok niet.

Ik vind het een goed punt vind dat er tegenwoordig teveel naar kleur gefokt word. Kleur is leuk maar een goed gebouwde pony nog leuker.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:23

Grote vossen zijn zo gaaf! Maar ook een uitstervend soort helaas.

Ik heb geen enkele kleur dubbel :') , schimmel, bruin, palomino, vos en zwartbont.
Bruine is NMPRS kampioens hengst (wel NSPS gefokt) een middenmaatse en het bontje een grote middenmaate (volgens het stamboek 97, volgens de KNHS 101, volgens mij ligt de waarheid in het midden).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 16:30

Twiggle schreef:
Ik ben gezegend met 2 grote maat schimmelbonte merries, inmiddels beide wit. Het is en blijft moeilijk om een mooie lijn schimmels te fokken. Na wat pechgevallen dit jaar, ga ik helemaal stoppen met fokken. Heb beide dames voor de kar gehad.

Heb nu een zwartwitte, witte en zwarte kudde staan. Mis nog een mooie grote vosmerrie, die er ooit wel een keer komt.


Jammer dat je pech hebt gehad! Ik heb je foto's even bekeken: wat een mooie, luxe schimmels! Enne, die grote vosmerrie komt vanzelf .



StalNollie schreef:
Rien je moet ergens een middenweg zoeken alleen met eigenwijs doen kom je gewoon niet binnen in het stamboek.
Dus gebruik NL hengtsen.
Kleur is leuk als ze braaf zijn voor kinderen en dus particulieren maar voor de fok niet.

Ik vind het een goed punt vind dat er tegenwoordig teveel naar kleur gefokt word. Kleur is leuk maar een goed gebouwde pony nog leuker.


Natuurlijk is een goedgebouwde pony (en gezond, en een goed karakter) het allerbelangrijkste. Maar wat ik me oprecht afvraag is waarom er negatief tegen buitenlands bloed aangekeken wordt, terwijl het NSPS zelf aangeeft samen te werken met haar zusterstamboeken. Even los van eigenwijs zijn en mijn eigen fokplannen: ik probeer het gewoon te begrijpen. Ik kan namelijk geen goede theoretische onderbouwing vinden. Dát is waar ik naar zoek.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 16:31

Dennis schreef:
Grote vossen zijn zo gaaf! Maar ook een uitstervend soort helaas.

Ik heb geen enkele kleur dubbel :') , schimmel, bruin, palomino, vos en zwartbont.
Bruine is NMPRS kampioens hengst (wel NSPS gefokt) een middenmaatse en het bontje een grote middenmaate (volgens het stamboek 97, volgens de KNHS 101, volgens mij ligt de waarheid in het midden).


Als ik het geld, de tijd én de ruimte had zou ik er van elke kleur ook wel eentje willen, haha. Maar inderdaad, grote vossen zie je ook niet vaak.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:35

Hier aan de dijk staat een blonde koffievos grote maat. Echt zo’n schwartzwalder kleurtje. Prachtige merrie

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:47

Natuurlijk is een goedgebouwde pony (en gezond, en een goed karakter) het allerbelangrijkste. Maar wat ik me oprecht afvraag is waarom er negatief tegen buitenlands bloed aangekeken wordt, terwijl het NSPS zelf aangeeft samen te werken met haar zusterstamboeken. Even los van eigenwijs zijn en mijn eigen fokplannen: ik probeer het gewoon te begrijpen. Ik kan namelijk geen goede theoretische onderbouwing vinden. Dát is waar ik naar zoek.[/quote]

Ik weet niet of je ooit Belgische of Duitse hengsten aangekeken hebt? Maar de hengsten die daar ggk worden zullen in Nederland nooit ggk worden. De kwaliteit is daar zoveel minder, keuren wel veel hengsten met kleur goed.
Het enige wat nog wel interessant is zijn Engelse hengsten maar daar ga je de aparte kleuren niet vinden in de grote maat.

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:59

poown schreef:
Ik weet niet of je ooit Belgische of Duitse hengsten aangekeken hebt? Maar de hengsten die daar ggk worden zullen in Nederland nooit ggk worden. De kwaliteit is daar zoveel minder, keuren wel veel hengsten met kleur goed.
Het enige wat nog wel interessant is zijn Engelse hengsten maar daar ga je de aparte kleuren niet vinden in de grote maat.

Ik Engeland toch juist wel? Tenminste, de tofste gekeurde grote maat shet die ik weet is een grullo met Engelse achtergrond. Heeft daarna een gaaf grullobont veulen gegeven met Nederlandse vader. Was leuk geweest als die in het hengstenbestand was gekomen.
Verder weinig actuele kennis en zijn niet mijn dieren, fokker zit wel op bokt maar hengst is ondertussen al geruind. Dus schiet je niet veel mee op naast dat er wel variatie is.


GoLizz
Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Re: Kleuren | grote maat Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:53

Hier ook interesse in keer kleur in de grote maat!
Zelf heb ik een bruine middenmaat merrie die 2e premie kroon is.
Gefokt uit een grote moeder lijn.
Ze is gemeten op 97 cm (Volgens mij wel iets groter)
Ik hoop ooit nog is een mooie vos of schimmel grote maat hengst te vinden voor haar! En dan hopen dat er kleur uit komt!

<3 Diva, Jacintha, Willo <3
Diva drachtig van Zwartbont vd kortenhof! -> 28-04-2018

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 18:58

Late reactie, maar beter laat dan nooit... :)

GoLizz schreef:
Hier ook interesse in keer kleur in de grote maat!
Zelf heb ik een bruine middenmaat merrie die 2e premie kroon is.
Gefokt uit een grote moeder lijn.
Ze is gemeten op 97 cm (Volgens mij wel iets groter)
Ik hoop ooit nog is een mooie vos of schimmel grote maat hengst te vinden voor haar! En dan hopen dat er kleur uit komt!

Schimmel zie je inderdaad ook weinig, en al helemaal niet in de grote maat. Vos komt wel regelmatig voor, maar daar ben ik niet zo'n fan van. Ben je op korte termijn van plan een veulentje te fokken?

mooney schreef:
poown schreef:
Ik weet niet of je ooit Belgische of Duitse hengsten aangekeken hebt? Maar de hengsten die daar ggk worden zullen in Nederland nooit ggk worden. De kwaliteit is daar zoveel minder, keuren wel veel hengsten met kleur goed.
Het enige wat nog wel interessant is zijn Engelse hengsten maar daar ga je de aparte kleuren niet vinden in de grote maat.

Ik Engeland toch juist wel? Tenminste, de tofste gekeurde grote maat shet die ik weet is een grullo met Engelse achtergrond. Heeft daarna een gaaf grullobont veulen gegeven met Nederlandse vader. Was leuk geweest als die in het hengstenbestand was gekomen.
Verder weinig actuele kennis en zijn niet mijn dieren, fokker zit wel op bokt maar hengst is ondertussen al geruind. Dus schiet je niet veel mee op naast dat er wel variatie is.

Ik zal eens kijken of ik wat afbeeldingen kan vinden van in het buitenland goedgekeurde gekleurde hengsten, misschien zie ik dan wat jij bedoelt.
In Engeland zitten wel wat kleuren, maar ook voornamelijk in de kleine- of minimaat. Bovendien wordt het strakst ná de Brexit een grotere uitdaging om sperma naar Nederland te krijgen.

LadyMadonna schreef:
Hier aan de dijk staat een blonde koffievos grote maat. Echt zo’n schwartzwalder kleurtje. Prachtige merrie

Ik kan me voorstellen dat dat een heel mooie merrie is, lijkt me prachtig om te zien!

GoLizz
Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:33

Rien_92 schreef:
Late reactie, maar beter laat dan nooit... :)

GoLizz schreef:
Hier ook interesse in keer kleur in de grote maat!
Zelf heb ik een bruine middenmaat merrie die 2e premie kroon is.
Gefokt uit een grote moeder lijn.
Ze is gemeten op 97 cm (Volgens mij wel iets groter)
Ik hoop ooit nog is een mooie vos of schimmel grote maat hengst te vinden voor haar! En dan hopen dat er kleur uit komt!

Schimmel zie je inderdaad ook weinig, en al helemaal niet in de grote maat. Vos komt wel regelmatig voor, maar daar ben ik niet zo'n fan van. Ben je op korte termijn van plan een veulentje te fokken?


Niet perse op korte termijn. Al begint het wel te kriebelen. Maar wil niet zomaar een veulen fokken. Moet wel een 'goeie' worden want heb geen mogelijkheid om het te houden. Dus moet wel vraag genoeg zijn.
Ben zelf ook niet echt fan van vossen maar je moet wat als er wel markt voor is

<3 Diva, Jacintha, Willo <3
Diva drachtig van Zwartbont vd kortenhof! -> 28-04-2018

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 19:37

GoLizz schreef:
Niet perse op korte termijn. Al begint het wel te kriebelen. Maar wil niet zomaar een veulen fokken. Moet wel een 'goeie' worden want heb geen mogelijkheid om het te houden. Dus moet wel vraag genoeg zijn.
Ben zelf ook niet echt fan van vossen maar je moet wat als er wel markt voor is


Gelijk heb je! Zeker als je het veulen niet houdt, moet je zorgen dat het een interessant veulen is om te verkopen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers