Mini paardje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heinvanvarik
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-05-19

Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 20:28

Mijn vraag wie heeft er ervaring
Ik gaat waarschijnlijk een mini paardje 70 cm kopen voor mijn dochter van 8 jaar
Die wil ze dan gaan uitlaten net als een hond gaat ook staan bij ons in de tuin
Nou hebt ik een hele mooie hengstje gezien
Van 1 jaar oud
Nu hoor ik van mensen je moet geen hengt doen maar een merrie die zijn veel rustiger
Wie kan mij hier advies in geven


Jolynne
Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:30

1 is geen..het zijn en blijven kuddedieren, die nood hebben aan een maatje. :)

AnnoNiemand
Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:31

Een hengst is niet geschikt voor een kind. Een pony van 1 jaar is uberhaupt niet geschikt voor een kind. Zo'n pony heeft nog jaren opvoedwerk nodig. Dat kan een kind niet. Uitlaten zoals een hond doe je ook niet met een pony. Daar heeft een pony geen behoefte aan. Wandelen kan, maar vanuit een totaal andere insteek. En hiervoor moet je pony opgevoed worden.

Merries zijn trouwens -vind ik- over het algemeen veel lastiger dan ruinen.

Een pony alleen zetten én een kind er mee laten omklooien is vragen om problemen. Pony krijgt nooit tegengas van soortgenoten en je krijgt zo een sociaal gestoord dier die daar de rest van zijn leven problemen van ondervindt. Het recept voor een enkeltje slager.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 21-05-19 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:34

Als je er zelf niks van kent zou ik er al zeker niet zomaar aan beginnen, veel kinderen verliezen hun interesse en wat ga je dan doen? Als je geen ervaring hebt en je wil het perse ga dan voor een dier die al reeds opgevoed is een ruin of een merrie zonder kuren als ze hengstig is. En inderdaad 1= geen, als je ze op een eigen stuk grond wil houden moeten ze met 2 zijn en nee geen paardje en een geit, 2 paardjes.

Susanne
Berichten: 11609
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:03

AnnoNiemand schreef:
Een pony alleen zetten én een kind er mee laten omklooien is vragen om problemen. Pony krijgt nooit tegengas van soortgenoten en je krijgt zo een sociaal gestoord dier die daar de rest van zijn leven problemen van ondervindt. Het recept voor een enkeltje slager.


Dit.
Een pony is géén speelgoed. En zeker een hengst niet! Een mini paardje mag dan klein zijn maar heeft dezelfde behoeftes als elk ander paard. Dit gaat je dochter uiteindelijk heel veel tranen opleveren.

Is het misschien een optie om haar op een manege te laten rijden? Dan kan ze daar tutten met lieve pony’s, leren rijden etc.

Britta31
Berichten: 13122
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:50

Blijft ze het ook leuk vinden.Met de leeftijd van je dochter is het een grote kans dat ze het een half jaar later niet meer leuk vindt en jij de zorg heb.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

lisat7
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-12-17

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 01:34

Ze zijn mega leuk! Je kan ze ook echt veel leren.
Het is wel handig om te komen kijken maar de mini paardjes voordat je er 1 koopt om te kijken of doe wel rustig genoeg is en vriendelijk.
De meesten komen zo uit het land en die zijn niet direct geschikt voor kinderen aangezien ze eerst wel even moeten snappen wat er word verwacht van ze.
Je kan ze zo veel aanleren en ze raken er ook snel genoeg aan gewend.

Het is alleen wel handig wat al is genoemd om er 2 te nemen omdat het wel echt kuddedieren zijn. Ook als ze zeggen dat hij alleen kan staan zie je op een gegeven moment de conditie achteruit gaan bij een pony.

lisat7
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-12-17

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 01:37

Naar mijn mening zal ik echt niet snel een merrie nemen... Ik vind dat die sneller geïrriteerd zijn en wat kortaf waardoor ze eerder wat onverwachts kunnen doen.
Een hengstje kun je altijd nog castreren maar als er geen merrie in de buurt is zal een shetlander hengst (mijn ervaringen) geen hengstendrag zo snel vertonen

Tilmar
Berichten: 3312
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 05:42

Wij hebben 2 mini's, echt superleuk. Alleen geen kinderpony's! Ze zijn echt slim en je moet ze consequent opvoeden.
Ons merrietje is brutaal, dus die doet wat ze zelf wil als je geen leiding geeft. Zij kan heel veel kunstjes, maar om dat aan te leren is ook nog niet zo eenvoudig.
Ons ruintje is lief en nieuwsgierig, maar daar moet je weer heel rustig mee omgaan.
Een pony heeft ook meer ruimte nodig dan alleen een tuin. Ze moeten een schuilstal hebben en waar laat je het hooi?

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

Mando
Berichten: 15681
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 06:48

Ik krijg door de post het idee dat je weinig van paarden af weet.
Behoeftes, opvoeding, huisvesting enz.

Ik zou je dochter eerst een tijdje op rijles bij een manege onderbrengen zodat ze de omgang met paarden leert en dan zien of ze het over een half jaar nog leuk vind.

Een mini paardje ... ieder paard... is geen pop die je voor de leuk koopt voor je kind.
Het is een levend wezen.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Apple
Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:48

Dit is geen wedstrijd gerelateerde vraag dus ik verplaats het even naar het onderdeel over shetlanders en mini paarden.

capopjekop
Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:19

Ik sluit me bij de rest aan. Als ze de pony graag wil uitlaten als een hond dan kunnen jullie beter een leuke hond aanschaffen.

Wil je toch perse een pony dan zou ik aanraden om je eerst goed te gaan inlezen in paarden houden. Mini's zijn klein, maar dat wil niet zeggen dat ze niet dezelfde behoeften hebben als een groot paard. Een pony alleen houden is erg sneu aangezien ze dan hun natuurlijke gedrag niet kunnen uitoefenen en eenzaam worden. Dat kan een mens of ander dier niet compenseren. Daarnaast is de gemiddelde tuin niet bepaald geschikt voor paarden. Ook mini's hebben ruimte nodig om lekker hun benen te kunnen strekken, te kunnen spelen en eventueel te grazen. Je moet ruimte hebben om de mest kwijt te kunnen. In de zomer gaat het snel ruiken en je hebt dan best kans dat er klachten gaan komen.

Daarnaast is een paard in onderhoud duurder dan een hond of knaagdier. Denk aan ontwormen, hoefsmid, dierenarts, tandarts, mestafvoer, stalbedekking, weide-onderhoud etc. Je kunt van een 8 jarige niet verwachten dat ze ziektes kan herkennen en een pony op te voeden. En opvoeden kan nog best lastig zijn om dat goed te doen, zeker bij zo'n jong dier. Dat zal dus op de schouders van de ouders komen. Maar ik krijg aan de hand van je bericht niet het idee dat er al veel kennis en ervaring is. Beter zoek je dan een adresje waar je samen met je dochter een pony mag verzorgen en samen leert over hoe dat moet.

Amber_anne
Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:34

Ik ben ook heel benieuwd hoe je dit voor je zag. Pony in de tuin en dan?

Shenavallie
Berichten: 11548
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:44

Mijn advies: niet doen. Ik kan er een heel pleidooi over houden, maar neem maar gewoon aan dat het geen goede keuze is. Wij hebben zelf twee mini's (waarvan eentje onlangs geruind is) en dat zijn echt geen kinderpony's. Onder begeleiding kom je een eind, maar ze zijn razend snel voor kinderen (ook voor volwassenen af en toe). Bovendien hebben pony's aanzienlijk veel ruimte nodig, wat nog wel eens onderschat wordt.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

capopjekop
Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:00

Heb je er ook bij stil gestaan dat ponyhoefjes in de winter binnen no time een graslandje hebben omgeploegd? Ze moeten ten alle tijden een fijne droge plek hebben. Afhankelijk van je bodem zul je moeten investeren om de plek geschikt te maken om pony's te huisvesten.

Daarbij moet je ook aan de risico's denken. Paarden zijn vluchtdieren en kunnen onverwacht op situaties reageren. Als je ervaring hebt met paarden kun je de risico's veelal wel inschatten en vaak zie je het aan komen door de lichaamshouding van het dier, maar als leek zul je door schade en schande wijs moeten worden. Maar houd er rekening mee dat zelfs met 70 cm zo'n pony schade kan aanrichten bij je dochter. Wandelen als een hond klinkt leuk, totdat de pony onverwacht bokt of schopt en je dochter raakt. En die kleine tandjes kunnen ook goed pijn doen. Een eenjarige hengst zal opgevoed moeten worden. Uit ervaring kan ik zeggen dat hengsten vaak speelser zijn dan merries. Mijn inmiddels ruin houdt ervan om zachtjes te happen als hij wil spelen. Ik zie dat aankomen en kan hem corrigeren met mijn stem, maar een kind van 8 zal dat nog niet kunnen.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:16

Kan me bijna niet voorstellen dat iemand zo naïef is dat dit een goed plan lijkt.... Laat staan het uitvoeren ervan.

Misschien kun je 2 konijntjes kopen of een hondje voor het hele gezin? Als iedereen daar achter staat?

When you get tired, learn to rest, not quit.


Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Mini paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:14

Ja, zo naïef kunnen mensen zijn!

Een collega van mij had voor haar dochtertje een shetlander gekregen (verjaardagskado), ze had toch een klein weilandje en het zou zo leuk zijn voor de dochter. Toen ik aangaf dat ik een goede smid wist, werd gevraagd waar dat voor nodig was. Toen heb ik meteen maar verteld dat het diertje ook ontwormd moet worden, een tetanusenting moet krijgen, in principe jaarlijks de tandarts erbij, dat ze moest oppassen met gras ivm hoefbevangenheid, etc. Geloof dat ze snel de shet verkocht hebben.
Daarna werd ik door iemand gevraagd te kijken bij een jonge pony, want die was wat vervelend. Ook deze pony was voor een meisje, maar dat ging niet meer goed. De pony bleek het kind aan te vallen, steigerde wanneer je wat vroeg, sprong bij de volwassenen in de nek wanneer het mee moest lopen, dat diertje was levensgevaarlijk geworden om dat het niet opgevoed werd. Ik kon maar één advies geven: meteen wegdoen en dat hebben ze ook gedaan.

Echt, sommige mensen denken dat een pony een huisdier is, zoals een kat of konijn. Ook die kunnen slecht opgevoed zijn en bijv. bijten, maar die zijn niet 150-200 kilo en sterk. Genoeg goede adviezen hierboven, ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Bij helemaal geen ervaring, niet doen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers