Knietjes op slot?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 10:18

Het is me opgevallen dat Lola's knietjes af en toe op slot gaan. Nu heb ik begrepen dat dit "typish" kan zijn bij mini's.
Is er iets wat ik kan of zou moeten doen hieraan?
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 04-03-19 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Achter kneetjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:20

Bedoel je knietjes? Kun je misschien nog verbeteren als je dat bedoelt.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:20

Smid laten komen en kijken of die het binnendoor kan bekappen :j
Is helaas inderdaad veel voorkomend..

Feline3

Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-16

Re: Achter kneetjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:23

Heb ook wel eens verzorgshetjes gehad die dat hadden, meestal viel het wel mee als ze 24/7 op de wei stonden, hadden ze t bijna nooit, en hadden ze het opeens veel erger als ze een keer een nachtje op stal hadden gestaan, dus buiten houden kan ook nog wel eens helpen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Achter kneetjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 10:29

LOL! Ja, knietjes!

Ze staat 24/7 buiten. Met binnendoor bekappen bedoel je iets korter aan de binnenkant? Smid komt over twee weken en zal het beslist aankaarten!

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Achter kneetjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:32

Veel beweging en binnendoor bekappen kan helpen maar niet altijd.
Mijn vorige paard had het ook na jaren dokteren en speciaal beslag ging het niet beter , wij hebben toen haar knieband laten insnijden en ze heeft er nooit meer last van gehad.
Mocht je dat willen doen 1 tip ga naar België dat scheelt de helft.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 10:41

marjoleinft schreef:
Veel beweging en binnendoor bekappen kan helpen maar niet altijd.
Mijn vorige paard had het ook na jaren dokteren en speciaal beslag ging het niet beter , wij hebben toen haar knieband laten insnijden en ze heeft er nooit meer last van gehad.
Mocht je dat willen doen 1 tip ga naar België dat scheelt de helft.


Thanks! Ik heb niet het idee dat het haar echt dwars zit, maar zeker weet ik dat ook weer niet...? Hebben jullie het idee dat het pijnlijk is? Of alleen lastig voor ze?

Belgie is helaas nogal een eindje vliegen :D

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:48

Ik ken ook een paard die dit had/heeft. Binnendoor bekappen is vaak het eerste wat gedaan wordt en meestal is dit ook wel een tijdelijke oplossing. Alleen wordt niet aangeraden om dit altijd te blijven doen. Een behandeling van een goeie chiropractor heeft bij dit paard heel goed geholpen!

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:55

Idd,corrigerend laten bepakken en spieren kweken kan helpen maar niet altijd.
Ook een merrie gehad van jongs af aan die het had,is nooit overgegaan.
Zij had er geen last van had ik de indruk,je zag het vooral in haar draf,dan bleef haar knie zo telkens iets hangen.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:00

En hoe lang zouden jullie zoiets aankijken?

Mijn bijna twenter heeft het sinds afgelopen oktober.
In december/ januari nauwelijks merkbaar en sinds een week is het constant weer raak.

Ostheopaat is in november geweest, hoefsmid november en 30 januari.

Als hij gewoon doorstapt zie je niks aan hem, rent en vliegt ook door de wei heen.
Is enkel opstarten en weglopen.

Verschillende adviezen gehad maar het meeste komt neer op ga maar lopen met hem.
Maar ik wil hem niet overbelasten omdat hij zo jong is.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:04

Mijn shet heeft dit ook, bij haar is het dan alleen de linkerknie. Bij haar helpt acupressuur heel goed. Vooral in de zomer heeft ze last van die knie en dan moet ik 'r soms een paar keer per week onder handen nemen maar ze blijft in elk geval mobiel. Ook met hoeven uitkrabben en bekappen is het veel makkelijker zo.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:57

Mijn shet van 25 heeft dit ook. Vroeger vooral als hij van stal af kwam. Hij is altijd binnen korter bekapt en ik heb met hem gewoon in de hoogste klasse mendurance gelopen zonder problemen. Vooral oefeningen doen waarbij de bilspieren goed ontwikkelen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 14:00

Fijn te horen Napie, had je een idee of het pijnlijk is/was voor hem of niet? Aangezien Lola niet echt hoeft te presteren maak ik me meer druk om de hoeveelheid last/pijn die ze er eventueel van heeft.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:09

Misschien onnozele vraag, maar hoe zie je dat de knietjes op slot staan? Heeft iemand een filmpje ofzo?

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:19

Als je even op patella luxatie zoekt op youtube vind je genoeg filmpjes.

Ik zou een dierenarts even laten kijken en een kundige smid om advies vragen.

Hier met 2 paardjes gehad, beide tijdelijk op speciaal beslag gehad, zijn ingespoten en 24/7 naar buiten gegaan.

Maar heeft het paardje luxatie of fixatie? Zou even kundig advies inwinnen..

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:24

Binnendoor bekappen, indien het knietje op slot staat is achterwaarts meestal voldoende om ze ''eruit'' te krijgen. Hoe oud is de pony? Vaak groeien ze er met flink veel beweging en binnendoor bekappen overheen, totaal niet nodig om nu speciaal beslag of DA kosten te maken. Mocht je over een jaar nog steeds denken ''hmmmm'' dan is idd het doorsnijden van één van de 3 bandjes de beste (en blijvende) oplossing.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:26

criollo_yess schreef:
Misschien onnozele vraag, maar hoe zie je dat de knietjes op slot staan? Heeft iemand een filmpje ofzo?

Ze houden dan het pootje stijf vanuit de knie en/of kunnen helemaal niet meer lopen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 14:29

Wildgirl schreef:
Binnendoor bekappen, indien het knietje op slot staat is achterwaarts meestal voldoende om ze ''eruit'' te krijgen. Hoe oud is de pony? Vaak groeien ze er met flink veel beweging en binnendoor bekappen overheen, totaal niet nodig om nu speciaal beslag of DA kosten te maken. Mocht je over een jaar nog steeds denken ''hmmmm'' dan is idd het doorsnijden van één van de 3 bandjes de beste (en blijvende) oplossing.


Ze wordt van de zomer pas 3. Ik zal beslist beginnen met de smid te vragen te bekappen en ga ook even youtube bekijken om te zien of het om fixatie of luxatie gaat, bedankt ook mvdbijl!

Feline3

Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:01

Jeddah schreef:
Fijn te horen Napie, had je een idee of het pijnlijk is/was voor hem of niet? Aangezien Lola niet echt hoeft te presteren maak ik me meer druk om de hoeveelheid last/pijn die ze er eventueel van heeft.


De knie op slot zetten is een beweging die paarden sws kunnen maken, dus dat is verder niet pijnlijk voor ze en het schiet ook wel weer los als ze even een tijdje lopen of als je ze achterwaards zet idd. Het lijkt me vooral irritant en het ziet er een beetje gek uit, maar kan me niet voorstellen dat het pijn doet omdat paarden de knie altijd op slot zetten als ze op rust staan

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:26

Aangezien ze nog geen 3 is kan het ook komen door slappe spieren.
Mijn vorige pony had dit ook. Heb hem verkocht maar die hebben hem dan getraind tot L1 niveau en zou nooit last gehad hebben van een op slot gaande knie. Bij hem was Het linksachter.

Echter heeft zijn moeder het ook en nog steeds. Eigenaar van de moeder zei dat als ze conséquent rijdt het wel beter gaat.

Dus wat raadde de kliniek mij aan?
-> spieren trainen, als je de mogelijkheid hebt in mul zand of in water net knie diep (voorknietjes). Eventueel peesjes met gewichten omdoen.

Pony van vriendin heeft echter beslag waar aan 1 kant een klein stop je onder zit zodat het effect hetzelfde is als binnendoor bekappen, dit werkt voor haar heel goed.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Knietjes op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 15:34

Bedankt voor de tips dames!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 14:58

Inmiddels is de hoefsmid geweest en hebben we na overleg besloten haar niet binnendoor te bekappen. Mijn hoefsmid is van mening dat het minimaal zal helpen en dat het binnendoor bekappen een negatief effect kan hebben op de rest van haar gestel.
Gezien ze geen pijn of last lijkt te hebben en ze geen werk hoeft te verrichten laten we het voor nu zoals het is.
Bedankt allemaal voor jullie imput! Ook namens Lola!


Afbeelding