shetlander

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 14:36

hey, ik krijg binnen een paar weken een shetlander.
Ik heb al veel informatie opgezocht dus ik ben best wel bekend. Toch zijn er nog dingen die ik niet snap.
even voor info: mijn shet komt op een inloop stal te staan waar hij als het goed is een klein weitje hebben waar hij kan grazen... Verder weet ik niet of er nog iets bijgegeven moet worden om hem weerbaarder te maken tegen bijvoorbeeld hoefbevangenheid of andere dingen..?!

kan GRAS voor ruwvoer (hooi) dienen of moet je echt hooi aanschaffen?
en welk soort brok voor shetlander is goed?

en als de shetlander alleen komt te staan, wat hij eerst komt. Is er dan een manier waardoor hij zich snachts bijvoorbeeld minder alleen voelt?


en zijn er nog andere dingen waarvan jullie zeggen: dat is echt belangrijk om te weten, te geven, te doen enzovoort.. Ik lees alles en ik vind het leuk om nog nieuwe dingen te leren voor dat ik mijn shetlander heb, dus leef je uit *\o/*


alvast bedankt voor de reacties!! :)
Laatst bijgewerkt door shetlanderss op 27-02-19 15:10, in het totaal 4 keer bewerkt


Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:41

Leuk dat je een shetlandertje krijgt! Heeft je shetje ook een paardenvriendje? Waarmee hij kan spelen? Praten, kriebelen enz? Mijn shetlander(s) veulen krijgt onb. hooi op een groot schraal weiland en elke dag 1\2 handjes brok. Hij doet het hier keurig op. Ruwvoer is dus hooi, ik ben van 24\7 hooi geven in netten, vind dat ook het fijnste. Ik zou geen kuil geven, maar hier heb ik persoonlijk geen ervargingen mee.

Wat ben je van plan om te doen met je shetlandertje? Nog veel plezier trouwens, het zijn echte schatjes als je ermee om kan gaan, :D

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:41

Alsnog vind ik het wel leuk dat je een shetje krijgt<3 Aan het begin had ik ook niet heel veel ervaring maar iets meer, alsnog succes!
Laatst bijgewerkt door Misty444 op 27-02-19 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali
Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:42

Misty444 schreef:
Is het dan misschien nog niet te vroeg om een shetlander te weten als je dit soort vragen hebt? Niet stom bedoeld maar gwn voor het praktische? :o


Dat vraag ik mij ook af.

Black is the colour of my true love's hair

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:52

Ts is 18 en als ze een vriendje voor de pony heeft is er niks ergs aan om het zo te leren toch? Je moet ergens beginnen.

Leuk ts! Ruwvoer is gewoon hooi.

Niet perfect is ook goed

shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 14:55

Onali schreef:
Misty444 schreef:
Is het dan misschien nog niet te vroeg om een shetlander te weten als je dit soort vragen hebt? Niet stom bedoeld maar gwn voor het praktische? :o


Dat vraag ik mij ook af.



ik heb al 2 verzorg shetlanders gehad.
Ik heb genoeg ervaring alleen sommige dingen vraag ik me nog af, omdat het bij die shetlanders anders ging. En de shetlander is er niet morgen al ofs dus heb nog genoeg tijd om de overige dingen te weten te komen :j

shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 14:56

Anastasia24 schreef:
Leuk dat je een shetlandertje krijgt! Heeft je shetje ook een paardenvriendje? Waarmee hij kan spelen? Praten, kriebelen enz? Mijn shetlander(s) veulen krijgt onb. hooi op een groot schraal weiland en elke dag 1\2 handjes brok. Hij doet het hier keurig op. Ruwvoer is dus hooi, ik ben van 24\7 hooi geven in netten, vind dat ook het fijnste. Ik zou geen kuil geven, maar hier heb ik persoonlijk geen ervargingen mee.

Wat ben je van plan om te doen met je shetlandertje? Nog veel plezier trouwens, het zijn echte schatjes als je ermee om kan gaan, :D


de stal is 2 minuten van mijn huis dus ik kan ieder moment dr even heen gaan. De stalling is bedoeld voor 2 shetlanders dus waarschijnlijk komt mijn vriendin ooit intrekken met haar shetlander, maar in het begin staat hij wel alleen, maar dat gaan we wel ff goed regelen!! en ja het zijn echt schatjeess!! x

wat voor brok krijgt die van u? Kan slobber ook of is brok beter voor ze??
Laatst bijgewerkt door shetlanderss op 27-02-19 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:58

Mijn shetlander merrie krijgt onbeperkt hooi (dus ruwvoer) in een slowfeedernet. Slobber zou ik niet geven, dit is een dikmaker. Shetlanders zijn vaker te dik dan te dun, dus goed het gewicht in oog houden is een must. Ook krijgt mijn merrie 180 gram vitalbix daily complete.

Everything will be alright.

shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 14:59

amado7 schreef:
Ts is 18 en als ze een vriendje voor de pony heeft is er niks ergs aan om het zo te leren toch? Je moet ergens beginnen.

Leuk ts! Ruwvoer is gewoon hooi.


bedankt!! En is gras dan ook goed of moet hij wel echt hooi krijgen?

JudithO
Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:03

Gras kan wel, maar let erop dat niet alle Shetlanders er goed tegen kunnen om altijd gras te kunnen eten.

Onali
Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:11

shetlanderss schreef:
ik heb al 2 verzorg shetlanders gehad.
Ik heb genoeg ervaring alleen sommige dingen vraag ik me nog af, omdat het bij die shetlanders anders ging. En de shetlander is er niet morgen al ofs dus heb nog genoeg tijd om de overige dingen te weten te komen :j



Blijkbaar niet.

Nee shetlanders hoeven in principe geen brok/ slobber te hebben.
Wel ruwvoer (hooi) en zeer beperkt met gras. Hooi moeten ze voldoende hebben maar ook weer niet teveel.
Ze moeten met paardenvriendjes staan, niet alleen, niet met een geit/ ezel/ ganzen/ kikkers of muizen en ook niet voor "heel even".

Shetlanders zijn nog steeds paard (pony) dus alles wat voor een paard geldt, geld ook voor een shetlander. Op tijd met de hoefsmid, de dierenarts voor enten, tandarts voor controle jaarlijks, passend tuig (mentuig/ zadel/ hoofdstel/ halster) en meer dan voldoende loop/ renruimte.

Goed topic om door te lezen:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Black is the colour of my true love's hair

nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:25

shetlanderss schreef:
Anastasia24 schreef:
Leuk dat je een shetlandertje krijgt! Heeft je shetje ook een paardenvriendje? Waarmee hij kan spelen? Praten, kriebelen enz? Mijn shetlander(s) veulen krijgt onb. hooi op een groot schraal weiland en elke dag 1\2 handjes brok. Hij doet het hier keurig op. Ruwvoer is dus hooi, ik ben van 24\7 hooi geven in netten, vind dat ook het fijnste. Ik zou geen kuil geven, maar hier heb ik persoonlijk geen ervargingen mee.

Wat ben je van plan om te doen met je shetlandertje? Nog veel plezier trouwens, het zijn echte schatjes als je ermee om kan gaan, :D


de stal is 2 minuten van mijn huis dus ik kan ieder moment dr even heen gaan. De stalling is bedoeld voor 2 shetlanders dus waarschijnlijk komt mijn vriendin ooit intrekken met haar shetlander, maar in het begin staat hij wel alleen, maar dat gaan we wel ff goed regelen!! en ja het zijn echt schatjeess!! X

wat voor brok krijgt die van u? Kan slobber ook of is brok beter voor ze??


Als TS 18 is, vreet ik een bezem..

Een paard moet niet alleen staan.. Als het even is (max 3 dagen) dan oké.. Maar zeker niet langer.. Onbeperkt gras voor een shet zou ik niet doen en brok is ook niet nodig als je er niet veel mee doet..

<3 Sneakers <3

mvdbijl
Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:33

Een paard kan niet alleen staan ook niet een week..

Ik zou een maatje regelen die aankomt als hij er ook is. Koppelen zal anders later minder makkelijk gaan.

Hoeveel gras heb je? Je zult er goed aan doen van te voren te vragen aan een kenner in je buurt of dat voldoende is. En staa n er geen giftige planten en of bomen?

Zorg dat je hooi in huis hebt, een shetlandertje zal zo 3 tot 4 dagen met een baaltje doen. Geef hem gewoon in de ochtend en avond een goed gevuld hooinet.

Brok en dergelijke niet geven tot dat je merkt dat hij wat te kort komt. Shetten zijn gauw hoefbevangen of veel te dik. Ben je bang dat hij wat te kort komt heb je van bv pavo paardenkoeken. Hier kan je hem dan bv om de dag 1/3 van geven.

Let verder op met snoep, wortels en dergelijke, je geeft zo diertje al gauw veel te veel.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:37

mvdbijl schreef:
Een paard kan niet alleen staan ook niet een week..

Ik zou een maatje regelen die aankomt als hij er ook is. Koppelen zal anders later minder makkelijk gaan.

Hoeveel gras heb je? Je zult er goed aan doen van te voren te vragen aan een kenner in je buurt of dat voldoende is. En staa n er geen giftige planten en of bomen?

Zorg dat je hooi in huis hebt, een shetlandertje zal zo 3 tot 4 dagen met een baaltje doen. Geef hem gewoon in de ochtend en avond een goed gevuld hooinet.

Brok en dergelijke niet geven tot dat je merkt dat hij wat te kort komt. Shetten zijn gauw hoefbevangen of veel te dik. Ben je bang dat hij wat te kort komt heb je van bv pavo paardenkoeken. Hier kan je hem dan bv om de dag 1/3 van geven.

Let verder op met snoep, wortels en dergelijke, je geeft zo diertje al gauw veel te veel.


In die koeken van Pavo zit nog heel veel suiker en is echt niet geschikt voor een shetlander!
Ook als het gras op is is 1/4 van een baaltje echt niet genoeg. In combinatie met gras wel :)

Everything will be alright.


khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:19

Mijn shet staat op een perfecte stal, waar voldaan wordt aan wat een shet (vind ik) nodig heeft:
- ruime paddock met plaats om een sprintje te trekken en te spelen
- vriendjes
- beperkt hooi
- 3-4 voerbeurten per dag
- ervaren mensen in de buurt die ik kan vragen even mee te kijken

Metazoa brok, of Marstall (muesli) is vaak een goede aanvulling.

Je kunt niets geven om ze weerbaarder tegen bijvoorbeeld hoefbevangenheid te maken. Je kunt ze wel iets níet geven ;) teveel (voorjaars) gras is bijvoorbeeld al niet goed.

Zijn de weide en stal van jezelf?
Wie doet het onderhoud daaraan (denk aan het onderhoud van het gras en de omheining)
Is het mogelijk een stevig stuk te bestraten/grasvrij te maken?
Zo nee, mag je aan strookbegrazing doen, en heeft de pony dan nog ruimte om even lekker (veilig) uit z'n plaat te gaan?
Is het weitje echt shet-proof? Zeker met een wintervachtje doet een stroomdraadje niet veel meer als ze willen ontsnappen ;)
Waar gaat de mest naartoe?
Welke stroom (draad) en watervoorziening is er, en hoe ga je 's winters water geven? (als er een waterleiding is, heb je grote kans dat die bevroren is 's winters, kun je met jerrycans slepen zo'n 1-2 keer per dag?
Heb je al een hoefsmid en dierenarts geregeld? (beter vantevoren iemand hebben dan achteraf moeten zoeken)
Heb je iemand die in noodgevallen je pony naar een kliniek kan brengen? Hopelijk hoef je er nooit gebruik van te maken, maar als het moet en je kunt niemand vinden...dat is heel erg onprettig.

Buiten dat soort praktische dingen helpt het ook om te bedenken wat je precies met je pony wilt doen; ook om de juiste pony te kiezen.

Stel, je wilt gaan mennen- waar kun je menles nemen?
Als je pony niet beleerd is, waar kun je dit laten doen?
Rijden zal met 18 al niet meer kunnen eigenlijk (of je moet bijzonder klein en licht zijn), hoe geef je je pony voldoende beweging?

En als afsluiter; 'forumzaken' waar dit topic nu nog staat, is meer bedoeld voor vragen over het forum. Het past beter in Rassenpraat, voor shetlanders en mini's, daarom verhuis ik het daarnaartoe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers