Ras van de maand: de Shetland pony

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:15

StalNollie schreef:
Overigens nog een kleine aanvulling

Ik merk wel bij shetlanders dat de consequente opvoeding nog weleens vergeten word.
Waardoor je van die verwende diertjes krijgt.

Klein zoals ze zijn opvoeding!!


Wij hebben Welsh pony's, een grote shetlander en een mini shetlander, maar bij de Shetlanders moet je veel consequenter en ook strenger zijn dan bij de Welsh pony's en paarden die we dus ook hebben.

Desondanks ben ik wel gek op ze *\o/*


LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ras van de maand: de Shetland pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:35

Och ciska, ik heb ook helemaal gemist dat Roos er niet meer is :(:)

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:45

sneeuwpop schreef:
StalNollie schreef:
Overigens nog een kleine aanvulling

Ik merk wel bij shetlanders dat de consequente opvoeding nog weleens vergeten word.
Waardoor je van die verwende diertjes krijgt.

Klein zoals ze zijn opvoeding!!


Wij hebben Welsh pony's, een grote shetlander en een mini shetlander, maar bij de Shetlanders moet je veel consequenter en ook strenger zijn dan bij de Welsh pony's en paarden die we dus ook hebben.

Desondanks ben ik wel gek op ze *\o/*

Shetlanders moeten gewoon als paarden worden opgevoed en dan heb je er toppaarden aan maar helaas zijn ze vaak in handen van mensen die de ballen verstand niet hebben van paarden.
Voordeel van een ahet is dat ze niet heel snel beledigd zijn en vergevingsgezint. Toch een aantal ongelukjes met ze gehad door mijn schuld maar kon ze zo weer inspannen. Ze vertrouwen me en wachten af wat voor oplossing ik hun bied.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:21


Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:00

Jaren lang heb ik onder het zadel gereden, met als droom ooit een eigen paard. Had niet zoveel met Shetlanders. Niet op zoek naar een pony en al helemaal niet naar een shet kwam ik Switch hier op bokt tegen. Hij stond een dorp verder op en ben toch maar gaan kijken. Nu ruim 7,5jaar
later hebben we zoveel leuke dingen mee gemaakt. Echt een pony van goud, niks is hem te gek. Eigenwijs maar ook alles voor je willen doen. Inmiddels is hij met pensioen, neem hem af en toe nog mee voor een buitenritje <3.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Als opvolger heb ik Chip erbij gekocht. Kleine pony met een heel groot ego. Maar ook met een geweldig karakter. Waar Switch nergens bang voor is en altijd cool in z’n koppie blijft is Chip heel anders. Vind veel dingen spannend en is snel afgeleid. Ook Chip loopt voor de wagen en starten ook wedstrijden.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]

Mowgli4
Berichten: 1377
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:26

Al 7,5 jaar mijn eigen lieve shet Mowgli <3
In het begin was hij vreselijk lui, maar door hem wat uit te dagen in spelletjes bijvoorbeeld, is hij enorm gegroeid. Wou alles voor me doen! Lekker nuchter en geeft eigenlijk niet zoveel om “enge” dingen. Later kwam er een 2e shet bij.

balance schreef:
Hoe zit het met de gezondheid? Het is denk ik wel algemeen bekend dat ze gevoelig zijn voor te rijke voeding. Zijn er nog andere dingen die een beetje rasgebonden zijn?


Helaas hebben beide pony’s last van eczeem, maar is dit prima onder controle te houden met een deken en de juist voeding.

Laatst is er bij Mowgli nog wat anders geconstateerd. Sabelschede trachea. Het komt eigenlijk neer op een platte luchtpijp. De dierenarts vertelde dat dit vaker voor kwam bij de Shetlanders. Meestal zou dit ook aangeboren zijn en komt dit duidelijk ten uiting wanneer er intensiever getraind word.
Zelf had ik hier eigenlijk nog nooit over gehoord.
Wel is het zo, dat hierdoor hij eigenlijk niks inspannends meer mag doen. Hij mag wandelen en eventueel stappen voor de kar.
Het volledige verhaal van Mowgli is ook uitgewerkt in een topic: [MD] Het raadsel van Mowgli

De 2 eczemers samen
[ img ]

En het speelse van de Mowgli
[ img ]

Great friends are hard to find, difficult to leave, impossible to forget Mowgli, Blitz & Jay

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:29

Wat een mooie ponies allemaal ! <3
Ben gek op die kleine donderstenen :D
Maar de paardenfamilie is al overcompleet hier...anders wist ik het wel

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ras van de maand: de Shetland pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:12



En stoer dat ze kunnen zijn :')

Black is the colour of my true love's hair


balance
Moderator Kantine
Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: de Shetland pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 07:50

Twintig November alweer en dat betekend het sluiten van dit topic zodat de samenvatting gemaakt kan worden.
Bedankt voor jullie bijdrage :)

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers