Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-16 16:48

Hoi

Ik krijg misschien 2 shetlanders
En dan vroeg ik me af hoe groot de wei moet zijn?

If you dream it, you can do it!


Nachtschade
Berichten: 58
Geregistreerd: 02-08-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:19

Met 1 hectare kom je er denk ik wel. Dan heb je genoeg ruimte om vaak te verweiden en kan je ook nog een stukje wat schraler houden voor het voorjaar en de zomer. Ideaal zou zijn rond de 2-4 hectare. (Hangt er natuurlijk wel vanaf of ze 24/7 op weide staan, het hele jaar en of er bijgevoerd wordt). Veel succes met de shets :)
Laatst bijgewerkt door Nachtschade op 08-08-16 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

How can you hold your ground if everyone around you wants to bury you beneath it?
You have to believe that they were wrong.

~Shane Koyczan, 'To This Day'

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-16 17:27

BontBeest schreef:
Met 1 hectare kom je er denk ik wel. Dan heb je genoeg ruimte om vaak te verweiden en kan je ook nog een stukje wat schraler houden voor de het voorjaar en de zomer. Ideaal zou zijn rond de 2-4 hectare. (Hangt er natuurlijk wel vanaf of ze 24/7 op weide staan, het hele jaar en of er bijgevoerd wordt). Veel succes met de shets :)


Oke dankjewell :)

If you dream it, you can do it!

kohtje
Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:34

ik zou eerder zeggen een halve hectare. Je moet ze op een schrale wei houden vanwege hoefbevangenheid.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:35

1 hectare is meer dan zat.
Een goede paddock vind ik voor shetten veel belangrijker, ik zou ze nooit 24/7 op het land willen hebben.

Ik heb voor 5 pony's 0,6 hectare en dit is meer dan genoeg.
De basis is een fijne paddock van 12x35 en daarbij beperkt op het land. Ze lopen ongeveer van maart tot de 1e nachtvorst op het land.

Wat betreft gras zou ik ze zomers zeker 24/7 op het land kunnen hebben, maar weet dan ook dat ik bevangen pony's heb.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-16 17:38

Dit is waarschijnlijk fout maar ik vraag t toch maar even
Als ze dan een stal hebben en bijgevoerd worden kan de wei dan ook 350/250 vierkante meter zijn?

If you dream it, you can do it!

kohtje
Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:28

Dat is wel heel klein.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Miepie77
Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:30

0,5 hectare heb je wel nodig

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:11

Als je een fijne paddock hebt wel, anders is het te klein. Ze moeten ook goed hun pootjes kunnen strekken.

Mijn pony's doen regelmatig alsof ze nooit los komen als ze het land op gaan (ze staan 24/7 buiten, maar rennen liever op het land dan in de paddock terwijl daar ook ruimte genoeg is).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Miepie77
Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:44

Ja precies, die van mij lopen de hele dag en af en toe moet er even gecrost worden, minder is echt te klein.

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:46

350m² gaat gewoon niet.
daar hou je kippen en een konijn op,maar geen pony's.

een pony is geen dier die je 'in een hoekje van de tuin plant'.
het is een dier die voldoende beweging nodig heeft,hij moet eens een sprintje kunnen trekken,eens gek goed,een rondhollen,....
op 350m² lukt dat echt niet.

Jorex
Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:50

Ik heb voor twee pony's minder dan een halve hectare. Ze staan het grootste deel van hun tijd in de zandpaddock, alleen tijdens onze eigen 2 en een halve week vakantie krijgen ze het hele land. De paddock is dacht ik iets van 10 bij 20 meter. Het zijn ook mini-shetlanders, dus niet van 1 meter, maar van 85 cm.

Die van mij geef ik trouwens bijna dagelijks even alle ruimte die we hebben zodat ze even kunnen rennen.

Mijn twee kleine weides samen zijn dacht ik iets van 400 vierkante meter, bijna een halve hectare dus.

Alex en Jorie <3

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:04

Even een opmerking 350 m2 is ongeveer 20 x 18. Een hectare is 100 x 100 meter, dus 10.000 m2. Voor 2 shetten heb je toch echt wel meer nodig dan 400 m2. Maar dit is wel weer een open vraag, want hoe doe je dit met voeren? Koop je hooi aan, heb je een schuilstal, zit in deze oppervlakte ook een paddock, hoe is de ondergrond (kunnen ze in de winter met droge voeten blijven lopen)?

mvdbijl
Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:50

Nee 350m2 gaat niet, dat lopen ze tot 1 grote modderpoel.

De pony's hebben weidegang nodig waar ze kunnen rennen, schuilen en met droge voeten kunnen staan. Ook al zou je ze onbeperkt hooi bijvoeren gaat dat niet..

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:55

Wij hebben er twee op 3000 m2 lopen, 24/7 erop. Van de winter staan ze thuis. Afgelopen jaar zijn ze eind okt. naar huis gekomen en in het voorjaar er weer op. Kan je zeggen ze zijn nu zo rond als een tonnetje. En nog meer dan genoeg gras.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:00

mvdbijl schreef:
Nee 350m2 gaat niet, dat lopen ze tot 1 grote modderpoel.

De pony's hebben weidegang nodig waar ze kunnen rennen, schuilen en met droge voeten kunnen staan. Ook al zou je ze onbeperkt hooi bijvoeren gaat dat niet..


Als je van die 350m2 een zandpaddock maakt met slowfeeders is het alweer een minder groot probleem hoor.
Ik heb een pony die wegens medische redenen 3jr geen gras gehad heeft en die leeft nog steeds hoor en hier staan ze in de winter overdag ook in een paddock van 20x20 en komen ze niet op het gras, 'snachts gaan ze op stal. In de zomer staan ze 24/7 buiten op de wei overigens.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:06

Als je nu gewoon eens rondkijkt hoe het gemiddelde shetje erbij staat, kun je een beetje inschatten hoe het kan.
Shetjes zijn makkelijke pony's die zeer weinig gras nodig hebben en aan een grote wei heb je niet zoveel, zand is fijner omdat ze schraal gevoerd moeten worden.
Er zijn echt enorm veel shetjes hoefbevangen.
En misschien ga je wel met ze mennen dus dan krijgen ze ook nog veel beweging.
Mijn shet en arab hadden op een hectare nog veel te veel gras iig. :')

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:58

Een hectare is voor 2 echt teveel.
Ik heb 0,5 en ze liepen op 1/3 En de rest hooide ik 3x

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Monster_tos
Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:08

Bij shetjes gaat het er niet echt om hoe groot de wijde moet zijn voor het gras (liever zo min mogelijk) maar ook een shetje moet lekker bewegingsruimte hebben. Dan is een grote schrale weide of droge paddock perfect.

Ik vind 350 qua ruimte te weinig. Een halve hectare zou een mooie ruimte zijn :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

EliseXJoelle
Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:10

Ik heb 2 e-pony's en een mini op een halve hectare staan. Dit redden we nét niet als het ook 1x gemaaid wordt (is ook onderhoud!) gelukkig hebben wij uitwijk mogelijkheid naar meer land en staan ze met strookbegrazing.
Verder lopen die 3 in een paddock/verharding van 6 bij 35 totaal ongeveer. En kunnen ze swinters als wij er zijn ook lekker in de bak ravotten.

Ik denk dat je aan 0,5hectare én een mooie paddock, verhard stuk en stal dus voldoende zou hebben. Ook afhankelijk van de grondsoort kunnen kleintjes er ook niet jaarrond op helaas.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:31

Ik had 0.5ha en daarop had ik een stal, paddock, weiland en winterwei wat in de zomer gemaaid werd.
En ja dan ook nog allemaal op kleibodem dus ongunstiger kan bijna niet maar ik had ze jaarrond buiten en heel soms in de winter een paar dagen binnen maar verder altijd buiten. 0.5ha is ruim, meer dan ruim voldoende. Voor mij was het eigenlijk teveel en ik had er ook nog een pensionklant op staan.
Vergeet niet dat poezelige shetlanderpootjes lang niet zo veel en snel vertrappen dan grote paardenpoten he. Ik heb mijn groninger ruin eens een maand op dat land erbij gehad en het leek wel een maanlandschap.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kyara26
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:26

mvdbijl schreef:
Nee 350m2 gaat niet, dat lopen ze tot 1 grote modderpoel.

De pony's hebben weidegang nodig waar ze kunnen rennen, schuilen en met droge voeten kunnen staan. Ook al zou je ze onbeperkt hooi bijvoeren gaat dat niet..

Ik heb in totaal 621 m2 maar dit is niet alleen gras dit zijn ook steentjes is dit genoeg? De padock en schuilstal liggen hier buiten. Dit is wel berekent op basis van 1 schetlander.

Kyara26
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:29

Hallo!
Ik heb 621 m2 ruimte. Dit is wel niet alleen gras maar ook steentjes. Is dit genoeg? Stal en padock liggen hiet buiten. Berekend op basis van 1 schetlander.

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:29

@Kyara26, een binnenbak is 800 m², en dat is nog een pak kleiner. Lijkt me eerder geschikt om schapen te houden.

Onali
Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoe groot moet een wei zijn voor 2 shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:40

Topic komt uit 2016

Black is the colour of my true love's hair


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 4 bezoekers