Wie kent mn merrie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-07 00:08

Ik heb zonet een groot risico genomen en een Friese merrie gekocht, zonder keuring of iets. Mn DA zei dat ie op zicht weinig kon doen en zei me haar op proef te nemen en dan zouden ze komen keuren.
Ik mocht haar echter niet op proef nemen en moest nogal vlug beslissen. Omdat dit een one-time-opportunity was heb ik toegezegd. Ze is een heel mooi paard (wel 50 à 100 kg te mager), maar heeft voorlopig een "springknie" wegens een slag van een paard daar vorige maand.
Ze is nu drachtig voor april 2008 van een niet-geregistreerde friese hengst.
Ze werd verkocht omdat de huidige eigenaar geen gras enzo meer had voor haar. Ze leefde van een beetje hooi per dag en oud brood 8)7

Foto's heb ik nog niet, ze is hier sinds vandaag. Maandag bel ik naar het FSP.

Dit zijn haar gegevens. Ze heet
Aukje van Aengwirden, dochter van Thomas 327 en Maaike van Aengwirden. Ze is op 4/06/2000 geboren. Ze is gechipt en heeft een levensnummer. Staat ook in het FPS-register.
Ze is geboren in Luinjeberd. Ze is er nu 6 en 1.68 m.

Ik heb al alles afgezocht, maar niks te vinden over de naam Aengwirden, noch over de fokker "Mink".

Ik zou graag wat meer achtergrondinfo willen over haar en haar familie, alsook over de fokker. Indien iemand me kan helpen, graag, want ben eiglijk nogal een leek wat paardenpapieren betreft :o

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?


mariskaLover
Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 00:31

Jeetje spannend hoor!
Ik kan je niet verder helpen maar vind het tof dat je deze gok hebt genomen..Ga het volgen en ben benieuwd naar foto's

Succes!

Ivi L1+3 dressuur..
Ivanssite

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:44

Vooral erg dapper. Je loopt wel een risico, maar als de klik er is en je hebt er een goed gevoel over..... tja, dan moet je gewoon af en toe een risico durven te nemen.
Ik ga dit ook zeker volgen en ben vooral ook benieuwd naar de foto's.
Ik duim met je mee dat alles goed gaat en dat de knieblessure snel over gaat.
Hou ons op de hoogte!

Kerstmuts

Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-07 11:06

Dank jullie wel voor jullie steun. Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat ze meer een geval van verwaarlozing is dan iets anders... Toen ze bij mij toekwam in haar stal, begon ze te eten... Niet normaal. Ze heeft wschl in geen tijden een stal gezien.

Heb nu ook gezien dat ze blind is aan haar rechter oog. Of ze ziet er in ieder geval bijna niets door |(

Deze namiddag ga ik foto's nemen en laat ik ze jullie zien. Ze staat wel echt veel te mager, maar daar wordt nu aan gewerkt ;)

Ze is sinds gisteravond bij mij aangekomen.

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-07 13:26

Heb het even opgezocht en ik denk dat ze een ver gevorderd geval van maanblindheid heeft. Door niet weten dat het er is of gewoon niet willen weten is er geen goede behandeling geweest voor haar.

Ga nu zien wat ik er verder voor kan doen, mss een operatieve spoeling van het oog? Als het nog zou helpen, tenminste...

Tips ivm haar afkomst nog steeds welkom, hoor.

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-07 16:11

Foto'kes van Aukje. Haar roepnaam is Ceara (lees: Siara) geworden, wat Little Black One wil zeggen. Aukje vind ik persoonlijk niet mooi, en vind Ceara wel bij haar passen met haar 1.68 :D

[ img ]

Dit is nou haar been waar ik me zorgen om maak. Als ze beetje meer op gewicht is, ga ik foto's laten nemen in de kliniek in Merelbeke (België). Hopelijk is het niets, maar wie weet, é. Ik kan het maar zeker weten zo.

[ img ]

En dan haar oogje. Ik weet, het is geen duidelijke foto, maar dat is niet makkelijk met een paardje dat constant wil eten. Ze denkt wschl: Amai, al dat gras nu ;)

http://img206.imageshack.us/img206/3884/img0207ts0.jpg

Hier is een filmpje van haar in een drafje:

http://img532.imageshack.us/my.php?image=mvi0211se7.flv

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

_Saida_
Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:37

Wowsie, je hebt wel een erg groot risico genomen, hoor.......
Ik hoop voor je dat het allemaal blijkt mee te vallen met haar knie en dat je nog veel plezier met haar kunt beleven.
Ik wil je wel als tip meegeven om haar direct een wormenkuur te geven, aangezien ze zo mager is.
Verder kunnen vitaminesupplementen ook geen kwaad om haar weer goed op de been te krijgen.

Paardenmiddel: het gedeelte tussen voor- en achterpaard. :D

Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-07 09:19

Ze is zaterdagavond aangekomen en heb haar dezelfde avond nog ontwormd, want die vent wist blijkbaar niet dat je dat regelmatig moest doen.
Ik ga deze avond om merrie-brokken en deze week zal de DA komen en ook de hoefsmid.

Ik wéét dat ik een risico heb genomen, maar stel je voor bij wie ze anders was terechtgekomen...

Welke vitaminesupplementen zou je me kunnen voorstellen?

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

mariskaLover
Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:22

Wat een leuk koppie..
ik zou ook benieuwd zijn wat er met haar knie aan de hand is..
Let er wel goed op als je haar ontwormt hebt, dat je de volgende dag kijkt of er in haar poep allemaal wormen zitten..

Want dan moet het nogmaals..Succes met deze leuke dame!

Ivi L1+3 dressuur..
Ivanssite

detour
Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:24

Oei, meid, er is vast iets goed mis met die merrie, anders zet die man er vast neit zo'n druk achter; hoe weet je zeker dat ze drachtig is? ZE is wel mager om een foetus te voeden en als ze pijn heeft is het maar de vraag of het vruchtje is blijven zitten.
Maandblindheid is ook niet best..
Wel klasse dat het dier nu bij iemand is die er wat voor over heeft, hoor!!!!!
Sterkte. Vind het been er echt niet prettig uitzien; is het warm? Heb je de merrie getemperatuurd?

Je hebt van die orale spuiten die even een oppertje kunnen geven; verder zou ik een brok voeren die niet te rijk is en het rustig opbouwen; misschien zijn er brokken of muesli's die een paard na een herstelperiode kunnen helpen? Geen idee wat daar precies inzit, hoor!!!! Laat haar lekker veel goed ruwvoer eten! Stinkt ze verder uit haar mond en zijn haar ogen en neus goed schoon?..Is haar ontlasting normaal?

I have pms & a gun.
Any questions

Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-07 09:51

@ Mariskalover: Ik heb de mest bekeken en er zat niets in. Dus, ik denk dat wel goed zit. Ofwel moet alles nog afkomen, zal deze avond nog eens checken.
Dat been ga ik zéker laten checken, hoor, want dat baart me zooooveel zorgen.

@ Detour: Die vent had gewoon geen eten meer voor haar... Er stond enkel onkruid op haar wei!
Het been voelt niet warm aan. Ze lijkt er ook geen pijn in te hebben, maarja, een paard en pijn...
Ik heb de t° nog niet opgenomen, mss kan ik dat best toch even doen.
De ontlasting is volledig normaal en de oren/ogen ook (afgezien van het slechte oog)? Ze stinkt zeker niet uit haar mond. Ze ruikt zelfs redelijk goed.
De brokken die ik van schik ben om haar te geven vanaf vanavond is ProBreed van Cavalor. Dit schijnt goed te zijn en zitten veel opbouwende stoffen in. Wat goed is voor haar.

Ik zal de DA dan wel even om uitleg vragen over wat ik nog allemaal kan doen voor haar.

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:58

ik vind haar wel erg mooi als je door dat schrale heen kijkt !
en ook haar lopen vind ik er goed uitzien.

wat sneu voor zo'n beestje hè dat ze zo aan haar lot overgelaten word.

als ze idd drachtig is dan zal je dat wel gauw gaan zien nu ze lekker eten krijgt !

heel veel succes en ik duim voor je dat het alles meevalt !
in ieder geval een top actie van je dat je haar zo'n goed huis bied !

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

maya1981
Berichten: 116
Geregistreerd: 09-09-07

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:07

wow dat is wel even een risico wat je neemt maar de kans is erg groot dat dit diertje anders bij de slager was beland, veel succes ermee en ik hoop dat het allemaal goed gaat komen!

detour
Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:14

Amigo_tje schreef:
@ Mariskalover: Ik heb de mest bekeken en er zat niets in. Dus, ik denk dat wel goed zit. Ofwel moet alles nog afkomen, zal deze avond nog eens checken.
Dat been ga ik zéker laten checken, hoor, want dat baart me zooooveel zorgen.

@ Detour: Die vent had gewoon geen eten meer voor haar... Er stond enkel onkruid op haar wei!
Het been voelt niet warm aan. Ze lijkt er ook geen pijn in te hebben, maarja, een paard en pijn...
Ik heb de t° nog niet opgenomen, mss kan ik dat best toch even doen.
De ontlasting is volledig normaal en de oren/ogen ook (afgezien van het slechte oog)? Ze stinkt zeker niet uit haar mond. Ze ruikt zelfs redelijk goed.
De brokken die ik van schik ben om haar te geven vanaf vanavond is ProBreed van Cavalor. Dit schijnt goed te zijn en zitten veel opbouwende stoffen in. Wat goed is voor haar.

Ik zal de DA dan wel even om uitleg vragen over wat ik nog allemaal kan doen voor haar.


Hey meid, dan zou je haal oko nog kunnen laten scannen op dracht (mits ze nog niet te lang drachtig is)..

Wie weet heeft ze weinig of geen pijn, alleen zijn friezen keihard voor zichzelf en wie weet heeft ze blessureleed in haar knie; dan is het te hopen dat beweging goed is voor haar!!

Sterkte! Cavalor is mooi voer, he? Heb het ook onrdekt, echt super!
Als je paard goedkomt dan heb je er vast jaren plezier van! Hoop niet dat die eigenaar jou fiancieel te grazen heeft genomen; sommige handelaren zijn zoo hard en glad!...

I have pms & a gun.
Any questions

twister42
Berichten: 523
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:15

succes ermee, Leuk paard, leuk dat je haar een kans geeft, en wat betreft de knie tja ze loopt niet kreupel. kan een aan geboren vergroeiing zijn, daar kun je dan niets aan doen, maar zo lang ze geen pijn heeft, maakt het toch niet uit. leuke shet trouwens op de achter grond.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:23

je hebt een groot risico genomen. Of het de juiste is zal ik niet over oordelen. Vind het wel een leuk paard dat mager vind ik zo op de film redelijk meevallen mag wel wat bijkomen maar is niet een drama nog. Idd de wormen kuur. Zijn de entingen gedaan. Even controleren of de dracht nog goed gaat. En het been nakijken. Vind haar wel op de film erg traag en wil nouwelijks draven, moet zeggen dat het er dan wel goooed uitziet maar ze is me TE traag. Succes/

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:29


wie eerlijk is zal zijn vrienden houden

Krissis
Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:07

heej hallo.
Als je haar weer lekker op gewicht hebt, ziet het er gelijk anders uit denk ik. Misschien dat ze niet actief draaft omdat ze zoiets heeft: ''mens, laat me eten'' ofzo. Idd, wat je al zegt, oog, been en vrucht laten checken en dan verder kijken.

Super dat je deze dame een 2e kans gunt!!

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

Farouche
Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:13

He, als je hem laat keuren en hij is toch niet goed oid kun je volgens de wet hem altijd terug geven, bij een handelaar is het een flinke lange tijd, bij particulier wat minder.
Het is iets voor Koperbescherming oid.

Zorg wel dat je een rapport heeft en meteen zeggen wat er mis is, anders kunnen ze zeggen 'Ja, dat had ie nietm dat is jouw schuld''

Slaap zacht, lieve Farouche

Casarell
Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:25

Phoe............
Je hebt idd een grote gok genomen..
Persoonlijk zou ik de knie gewoon even aankijken.. ziet er naar uit dat het alleen gezwollen is van de klap..
Wat mij meer zorgen baart is de rug van het paardje.. hier zou ik zeker een osteopaat bij halen..!!
Zeker als de merrie straks nog moet bevallen..

Verder wens ik je heel veel sukses met de merrie en toekomstig veulen....

Achilles
Berichten: 364
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:32

Als je maanblindheid vermoed zo snel mogelijk de veearts bellen en met de behandeling starten en niet met vitaminekuurtjes gaan rommelen hoor, die werken nauwelijks en kosten veel geld, vraag aan de arts of hij haar een vitamine injectie wil geven.
Heel goed van je dat je dit paard een kans wilt geven. De vraag of je een goede of slechte keus hebt gemaakt lekker vergeten. Dit was een goede keus voor dat dier. Top!

Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-07 12:25

Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik probeer er idd niet aan te denken wat er allemaal kan misgaan. De meesten die belden voor haar wilden haar louter als fokmerrie houden... Ben er van overtuigd dat ze bij mij beter zit.
Die knie, tja, volgens ik gevonden heb op internet zou het een springknie kunnen zijn. Zelfde symptomen. Dat moet je een halfjaar tot een jaar tijd geven. Maar als ze beetje sterker is ga ik ze naar de Kliniek doen in Merelbeke. Dan zullen we wel zien.

De DA komt deze week, kan ie gelijk eens kijken naar dat oog. Zij kunnen ook een scan doen van haar buik, ma ik denk om te weten of dat veulen nog leeft er een echo zal moeten gebeuren.

Ze had idd iets van: "laat me toch eten", want ik vond dat ze nogal gulzig was met eten en gras gistermiddag. Vanmorgen was het al beter. Mijn paardjes krijgen iedere avond voering (Perfomix Cavalor), een appel en wortels. Ceara bekeek mij zaterdagavond zo van: Nou, wat is dat? Beet zo héél voorzichtig in die appel... Die kent da wschl niet eens...

Tjah, paard teruggeven... Ik weet niet of dat kan, hoor, want die heeft echt geen plaats. Daar liep nog een overvol drachtige C-pony & die wou dat we haar ook meenamen. Kzei dat ik dat niet kon, ook geen plaats.

Ja, ze is wel traag, maar gisteren waren Amigo en zij fkes aan het spelen en dan galopeerde ze ineens, dus ze kan het wel. Mss gewoon ook beetje lui. Er is in geen tijden mee gewerkt...
Het is wel tof. Amigo (mn Haf) zorgt voor haar. Tis een lieverd, mn Hafje. Was er al helemaal mee bevriend met mn arme meid.

@ femmefatale1: Wat zie jij verkeerd aan haar rug? Ik vond juist dat haar rug er nog redelijk goed uitzag.

@ itske: bedankt voor de link, die had ik nog niet gevonden. Ga sebiet ffe bellen met FPS.

Kent iemand de vader trouwens? Thomas 327. Of de moeder Maaike van Aengwirden.

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

Casarell
Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:35

Het is net of haar bekken achterover is gekanteld.. zo op die foto..
Maar als de da toch komt kan je het gelijk vragen..

liannes
Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:40

Thomas leeft niet meer,
en de naam Aengwirden is van de Aengwirderwei in tjallebert, terband en ik geloof nog een stukje luinjebert.

Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-07 12:43

Oei, die leeft niet meer? Dat was toch zo geen oude hengst. Nou, als ik goed opgezocht heb toch.

Aengwirden, bestaat dat nog of ook niet meer?

Zou die mnr. Mink nog fokker zijn of ook al niet meer?

Ik denk dat ik op een dood spoor zal lopen...

Het FSP, heeft dat openingsuren? Heb juist gebeld en er neemt niemand op.

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nicolanca en 41 bezoekers