PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lavitabella
Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:22

Lusitana: Ik zoek alleen in Nederland en ik heb best moeite om een gezond en braaf paard te vinden. Tuurlijk zijn ze er maar voldoen ze dan ook aan mijn andere 'eisen' en vallen ze dan wel binnen mijn budget. Je hebt ook verschil tussen wat mensen gezond vinden. Ik wil bijvoorbeeld geen paard met een bemerking. Maar het dier kan dan toch gezond zijn. Ik heb gelukkig de tijd om te zoeken .

Ik ben inderdaad wel al gaan compenseren.. kleur maakt me sowieso niet veel uit maar ik kijk nu ook naar hengsten. Castratie kan altijd !


Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:20

ebi_tempura schreef:
Earth schreef:
Ik rijd nu een lusi die is niet van mij, maar zie is wel precies het type paard wat ik zou kopen.
Ik dacht dat je bang was dat het qua lengte niet zou passen, maar als je dat gewoon mooier of fijner vindt moet je dat gewoon doen natuurlijk :)


Hey wat leuk zeg! Super dat je op andermans paard hebt ervaren wat je zelf zoekt, lijkt me best verhelderend. Ben je zelf ook opzoek met specifieke eisen? Ik heb er zelf nog nooit een in het echt gezien of gereden, alleen PRE's.

Ja natuurlijk moet dat kunnen, je betaald er immers een hoop voor in geld en tijd! ;)


Nee hoor, ik ben zelf niet op zoek. Dat hoeft ook neit want ik heb haar :D <3 Door ziekte kan ik niet veel rijden helaas.
Wat ik mooi vind aan dit ras, is dat ze heel gevoelig en slim zijn. Ze zijn niet altijd relaxed en 'braaf', maar wel eerlijk en betrouwbaar. Ook in het rijden, je krijgt direct terug wat je vraagt, goed of fout. Deze merrie heeft aanleg voor de hogere dressuur en ze is zo blij onder het zadel dat ik soms het gevoel heb dat ik op een blije labrador zit _O- Ze gaan dan ook dingen aanbieden, zoals verzameling enzo terwijl ik dat niet eens vraag :P Zo leuk om te voelen. Voor mij is het heel belangrijk dat we samen plezier hebben, en dat voel ik bij haar heel goed. Als ik haar hoofdstel in doe dan doet ze haar mond al open voor het bit. :P

Earth het reisbureau.

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:48

Lavitabella schreef:
Lusitana: Ik zoek alleen in Nederland en ik heb best moeite om een gezond en braaf paard te vinden. Tuurlijk zijn ze er maar voldoen ze dan ook aan mijn andere 'eisen' en vallen ze dan wel binnen mijn budget. Je hebt ook verschil tussen wat mensen gezond vinden. Ik wil bijvoorbeeld geen paard met een bemerking. Maar het dier kan dan toch gezond zijn. Ik heb gelukkig de tijd om te zoeken .

Ik ben inderdaad wel al gaan compenseren.. kleur maakt me sowieso niet veel uit maar ik kijk nu ook naar hengsten. Castratie kan altijd !

Ik denk dat het binnen Nederland inderdaad lastiger is. In de eerste plaats zijn er weinig fokkers. Ten tweede zoeken Nederlanders vaak zo goedkoop mogelijk, waardoor er in het verleden ook de niet al te beste paarden naar Nederland zijn gegaan. Ik ben ook ooit een advertentie tegengekomen van mensen in Kaatsheuvel (dit is meer dat tien jaar geleden) met paarden zijnde volbloed Lusitano "want brandmerk" -dat volkomen onzin is, iedereen kan brandmerken en het is het brandmerk van de fokker, niet het stamboek- en die paarden waren gewoon te erg om te zien zo mismaakt! Ik hoop dat deze oplichters niet meer bestaan als handelsstal.
En zo zijn er wel meer die hier goedkoop niet de beste paarden weghalen en in Nederland duur doorverkopen/verkochten aan leken die geen kennis van het ras hadden en zich alles aan lieten praten.
Ik weet ook van een fokker kwam hier voreger Altermerries van de veiling kwam halen, maar dan wel de overblijvers, want goedkoop. Ik weet niet hoe de producten daarvan zijn uitgevallen, maar ik vind dat zelf een slechte start. Ik weet ook niet of hij dat nog doet en of er andere paarden zijn toegevoegd, ik heb geen zicht op wat in Nederland gebeurt.
Daarbij zie ik ook vooral veel ruinen naar Nederland gaan, of hengsten die meteen gecastreerd worden, wat betekent dat de aanfok , met een klein aantal goedgekeurde merries die werkelijk voor de fok gebruikt worden, ook niet groot kan zijn.
Als je dan bedenkt dat ook niet iedereen die een paard heeft, het gaat verkopen, zit je met een behoorlijk kleine markt.
Als de reden van verkoop is omdat het paard door de ruiter verpest is, of een verpest paard is gekocht waar de ruiter niet mee om kan gaan, of het paard door een andere reden niet meer geschikt is voor het doel van die ruiter, dan zit je daar ook nog mee. Dat zijn natuurlijk niet de beste.
Ik ga er vanuit dat men goede paarden zelf houdt, of er moeten al byzondere omstandigheden zijn.

Maar er zijn wel fokkers met goede paarden en particulieren die door omstandigheden moeten verkopen en het moet mogelijk zijn een normaal paard te vinden. Maar ik snap dat budget dan in de weg gaat zitten, want ik weet dat veel fokkers al 5.000 € voor een veulenje vragen. Dus de prijzen zullen in Nederland wel niet zo laag liggen.
Wat houdt je tegen om in Portugal te zoeken? Want dan zou ik wel kunnen helpen, hoor.

Ik zie trouwens gezond ook als zonder bemerkingen en chronische toestanden, want ziektes gaan wel weer over.
Ik denk trouwens dat veel bemerkingen ontstaan door verkeerd houden en rijden en te jong inrijden en dus te voorkomen zijn. Maar dat is een ander onderwerp.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:27

Ik denk dat je in Nederland de (hobby) fokkers even los moet zien van de particulieren met een (rij)paard voor eigen gebruik. De fokkers in Nederland hebben over het algemeen goede merries en de meeste zoeken daarbij ook steeds een passende hengst, ook buiten de landsgrenzen. Het Lusitano bestand van de Nederlanders is klein, maar de kwaliteit is hoog. Dit blijkt elk jaar wel weer uit de resultaten op de keuringen in Nederland en België, en het aantal recommended Lusitanos waar hier mee gefokt wordt. Dit wordt allemaal beoordeeld door het Portugese stambook, dus je kan niet zeggen dat er hier met het afval van Portugal wordt gefokt. Er worden elk jaar veulens en jonge paarden verkocht. Daar hangt vaak wel een prijskaartje aan. Realiseer je dan ook wel dat een goede, bewezen Portugese fokmerrie niet goedkoop is en een dekking van een goede hengst ook niet. Dan nog is het veel geld hoor, dat is gewoon een feit.

Daarnaast heb je particulieren en af en toe een handelaar die wat paarden hebben gekocht vanuit Portugal en daar soms ook weer een veulen bij fokken. Dat kan uiteraard heel ander materiaal zijn en daarbij ook een heel andere prijs.

Ik denk dat het net is als bij elk ras. Wat wil je, waar wil je het zoeken en wat wil je er aan uitgeven. Ik denk dat er voor iedereen en voor elk budget wel een passende Lusitano te vinden is. Maar je moet wel realistisch zijn over die drie vraagstukken.

Mijn advies is dan ook, neem lekker de tijd en geniet van je zoektocht. Ga kijken en beleven wat het ras nu precies is en maak daarop een realistisch plan. Natuurlijk heb je in Portugal de meeste keuze, maar ook in Nederland en België is genoeg te beleven, leren en kopen. Zelf ben ik dichtbij huis begonnen en heb uiteindelijk mijn zoektocht uitgebreid naar Portugal. Ik heb over al leuke herinneringen aan over gehouden en een paar vrienden voor het leven. Veel geleerd en uiteindelijk 2 pracht Lusitanos rijker. Een uit Portugal, de ander gewoon van de Hollandse bodem.

tempura
Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 16:47

Lusitana schreef:
Gezond en braaf is toch wel de eerste eis voor een NORMAAL paard? Waarom zou dat moeilijk te vinden zijn? Ik ben eerlijk gezegd hier in Portugal maar heel weinig onbrave paarden tegengekomen of die wat mankeren dat ze onbruikbaar maakt.
Zeker als je voor een goedgekeurde Lusitano gaat, want anders komen ze er gewoon niet door, hoor.
Ze fokken niet met crap, want bruikbaarheid staat voorop en karakter is heel belangrijk.
Daarbij zijn ze van inborst nogal moedig en niet zo van het vluchten of bokken. Ze willen eerder doodmaken waar ze bang voor zijn.
Ze willen zich wel eens verheffen als ze strak ingehouden worden, maar dat is gewoon een ruiterfout.
Hier rijden kinderen gewoon op hengsten,ook op maneges in lessen, dus dat zegt wel genoeg lijkt mij.

Ik koop zelf gewoon oude paarden die hun leven lang hard gewerkt hebben en die zijn gewoon nog goed. Ze groeien dan gewoonlijk ook op op grote, niet vlakke, landerijen met wilde grassen en kruiden waardoor het gestel goed kan harden.
Werkende paarden van over de 20, en 25 zelfs, is vrij normaal hier.

Een paard van groter dan 1.70m zal vaak gewoon lange benen hebben, maar er zijn er zeker die gewoon een barok uiterlijk hebben. Als je tijd hebt om te zoken, helpt dat natuurlijk.

En ja, ik begrijp zo´n eisen lijstje wel. Je moet een richtlijn hebben en het is de moeite waard om met je verstand in de weer te gaan. Ik heb zelf ook niks met gaan voor een "klik". Dat komt vanzelf en anders maar niet. Het is niet zo dat ik niet met een paard kan werken waar ik geen klik mee heb.
Dat wil niet zeggen dat het niet spontaan kan gebeuren als ik een paard zie of dat het niet kan groeien.
Maar over het algemeen is er altijd wel een dingetje waar men moet compenseren als het verder het ideale paard is. Vaak gaat het dan om kleur of geslacht, soms leeftijd.

Overgens groeien veel Lusitanos nog flink na hun derde. Ze wassen ook nog in de breedte uit, reden waarom hengst vaak na hun zesde pas aangeboden worden voor stamboekopname.
Als je voor een jong paard gaat, is dat iets om rekening mee te houden.


Ben het helemaal met je eens en toen ik dit las werd het voor mij steeds meer duidelijk dat ik voor de Lusitano wil gaan.

Ik denk dat ik dan toch voor een goedgekeurde hengst ga mocht dit lukken binnen mijn budget en, zoals ik eerder zei, anders spaar ik verder of wacht ik wat langer.

Ik ga er eigenlijk ook een beetje vanuit dat de Lusitano's wel voldoen aan het karakter die bij het ras hoort. Mocht ik er toch een tegenkomen die echt tegenvalt qua karakter, maar verder goed is, dan laat ik die toch staan. Want het karakter is een van de redenen waarom het ras me trekt.

Fijn om te horen dat ze toch ook wel in grotere maten te vinden zijn én barok. Vind ik wel de moeite waard om naar te kijken.

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:01

Ik heb inmiddels al 10 jaar Pre’s en importeer ze zelf hij betrouwbare fokkers. Ik heb gelukkig ook maar heel weinig ongezonde paarden gehad. Alleen wat ik hier in NL kocht was niet goed. Helaas kende ik die handelaar toen niet. (Veranderde continu van naam)
Ook ik heb Lusitano’s gehad maar vind die toch wel degelijk anders dan de Pre ook al is de oorsprong aardig het zelfde. Ze zijn uiteindelijk wel echt anders gaan fokken.
Ik vind persoonlijk de Pre leuker en socialer. De lusitano’s die ik had vond ik meer gesloten, moeilijker te doorgronden en sneller geagiteerd.
Een pre vind ik grappiger, socialer knuffeliger en qua uiterlijk aansprekender. Lusitano’s hebben vaak een convex hoofd en daar houd ik echt niet van.
Pre’s zijn wakker maar moeten wel altijd bij je blijven. Ze blijven ook niet doorzeuren in een hoek, eenmaal goed is goed is mijn ervaring. Ook mijn merries zijn allemaal super lief en sociaal zonder echt merrie gedrag. Ik heb nu een hengstveulen te koop die maat beweging karakter en uiterlijk mee heeft. En het is schandalig wat mensen erop bieden. Grote pre’s zijn er nog niet veel, maar worden nu echt wel veel meer gefokt! Dus ze komen eraan de grotere generatie. Al vind ik tussen 1.60 en 1.65 meer dan prima.

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:23

@_Zsazsa_ Hoe liggen de prijzen bij de PRE´s?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

tempura
Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 17:28

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb inmiddels al 10 jaar Pre’s en importeer ze zelf hij betrouwbare fokkers. Ik heb gelukkig ook maar heel weinig ongezonde paarden gehad. Alleen wat ik hier in NL kocht was niet goed. Helaas kende ik die handelaar toen niet. (Veranderde continu van naam)
Ook ik heb Lusitano’s gehad maar vind die toch wel degelijk anders dan de Pre ook al is de oorsprong aardig het zelfde. Ze zijn uiteindelijk wel echt anders gaan fokken.
Ik vind persoonlijk de Pre leuker en socialer. De lusitano’s die ik had vond ik meer gesloten, moeilijker te doorgronden en sneller geagiteerd.
Een pre vind ik grappiger, socialer knuffeliger en qua uiterlijk aansprekender. Lusitano’s hebben vaak een convex hoofd en daar houd ik echt niet van.
Pre’s zijn wakker maar moeten wel altijd bij je blijven. Ze blijven ook niet doorzeuren in een hoek, eenmaal goed is goed is mijn ervaring. Ook mijn merries zijn allemaal super lief en sociaal zonder echt merrie gedrag. Ik heb nu een hengstveulen te koop die maat beweging karakter en uiterlijk mee heeft. En het is schandalig wat mensen erop bieden. Grote pre’s zijn er nog niet veel, maar worden nu echt wel veel meer gefokt! Dus ze komen eraan de grotere generatie. Al vind ik tussen 1.60 en 1.65 meer dan prima.


Leuk dat je je ervaring deelt met Lusitano's en pre's! Toch heb ik het gevoel dat mijn match bij de Lusitano's zit :D Ik hoef niet persée en paard met een uitgesproken leuk karakter, zolang het dier braaf is en geen streken heeft ben ik blij om het te leren kennen een een band te scheppen.

Ik vind paarden met een convex profiel juist echt het allermooist! Hoor vaker dat mensen het niet mooi vinden, maar als ik mocht kiezen dan neem ik er een met een ramsneus.

Heb trouwens ook gelezen dat paarden die 1 effen kleur hebben, zonder aftekeningen, duurder zijn dan met. Klopt dit?

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:05

Ik heb wel Lusitanos met een uitgesproken leuk karakter! Heel gezellig en knuffelbaar, alleen geen allemansvrienden. Maar dat hoeft voor mij ook niet. Misschien bedoelt _Zsazsa_ dat met socialer? Maar de meeste mensen kiezen of voor de PRE of voor de PSL, en hebben daarin dan ook een duidelijke voorkeur.

Dat over aftekeningen heb ik nog nooit gehoord. Wel betaal je voor eenzelfde kwaliteit paard met een kleurtje doorgaans meer dan voor een witte.

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:24

Lusitana: Ik merk dat door Corona ik wel iets makkelijker nu aan een betaalbare Pre kom omdat ze het daar wel moeilijk hebben nu qua economie. Maar de goede houden echt wel vast aan hun normale prijzen. Een goed bewegende gezonde 3/4 jarige hengst Gaat vanaf €8000,- en met kleur €15.000. Vooral palomino’s en Pearl/Dubbel Pearl zitten echt in de hoge prijsklassen. Valken waren heel duur maar die zijn er inmiddels zoveel dat dat juist weer iets betaalbaarder wordt. Fijne merries zie ik vanaf €5000,-. En indd maatjes rond de 1.70 liggen echt vaak tegen de 20K.

Pre’s zijn geen allemansvrienden vaak maar willen wel altijd contact leggen. Ik had echt beduidend minder connectie met mijn Lusitano’s. Best raar want je zou zeggen dat zoiets niet per definitie rasgebonden is. Maar mijn hart ligt indd bij de Pre. Maar ik houd ook zeker van een goede Lusi hoor. Denk dat je in beide rassen zeker kunt vinden wat je zoekt, er zijn gewoon minder Lusi’s ik NL.

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:37

_Zsazsa_ schreef:
Pre’s zijn geen allemansvrienden vaak maar willen wel altijd contact leggen. Ik had echt beduidend minder connectie met mijn Lusitano’s. Best raar want je zou zeggen dat zoiets niet per definitie rasgebonden is. Maar mijn hart ligt indd bij de Pre. Maar ik houd ook zeker van een goede Lusi hoor. Denk dat je in beide rassen zeker kunt vinden wat je zoekt, er zijn gewoon minder Lusi’s ik NL.


Dat klopt wel, de lusi die ik rijd is heel zelfstandig, die komt niet zomaar naar je toe. Op de grond heb ik ook niet heel erg een klik met haar, met het rijden des te meer. De eigenaar heeft een hele mooie band met haar, maar ook bij haar blijft ze soms afstandelijk ofzo.
De Pre die ik reed had ik het juist andersom, hij was echt mijn vriendje op de grond, maar onder het zadel klikte het niet helemaal.

Earth het reisbureau.

sneppie
Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:21

Leuk topic!!

Ik ga in het voorjaar ook opzoek naar een barok paard. Heb eigenlijk dezelfde eisen als TS alleen juist liever een vanaf 1.55 Mag iets kleiner of groter maar liever niet boven de 1.65 want mijn paddock paradise is ingericht op pony`s, dwz de omheining is dan te laag voor een grote :D


Ik heb weinig vertrouwen meer in aankoop van paarden of pony`s. Mijn laatste aankoop was een Ijslander, hartstikke lief en mooi maar hij kreeg vrij snel "last" van een oog, dit bleek uiteindelijk een hele ernstige oogziekte en hij is nu al blind aan 1 kant en het andere oog is onderweg blind te worden, ik heb hem nu 3.5 jr. Gekocht bij betrouwbare mensen, volgens de kenners maar ik weet helaas nu beter.........bleek het al te hebben bij aankoop maar was nagenoeg niet zichtbaar. (heel lang verhaal, heel veel kosten inmiddels)
Daarvoor 2 jaarling welsh hengstjes gekocht (wij mennen met a welsh) en allebei absoluut onbruikbaar. Je denkt wat kan er mis zijn met jaarlingen?! nou heel veel! Juist voor jong gekozen omdat veel pony`s die beleerd te koop komen vaak al veel onhebbelijkheden hebben aangeleerd.
Uiteindelijk zelf een veulen gefokt en hij is perfect in alles. Alleen kan er niet op rijden :D

Ik train/verbeter graag en heb jaren geleden WE gereden en vond dat geweldig. Nadeel was dat ik voor alles toen uren in de auto moest zitten. En ik toen niet het juiste paard had. Dressuur aanleg is dan ook een vereiste voor mijn toekomstige paard.
Ik heb 15 jaar geleden een lipi uit Hongarije gehad van vrienden die terug verhuisde en hem niet mee wilde nemen. Hij was een wereld paard, deze kwaliteit koop je als buitenlander niet in Hongarije. Dit paard was onze Hongaarse vriend gegund. Zoiets zoek ik eigenlijk weer. Ras, kleur maakt me echt niet uit, als het maar barok is.
Mijn idee was om weer een nieuwe IJs te kopen maar na een aantal teleurstellingen was het mij duidelijk dat ik niet meer in dat wereldje wil verkeren. En mijn hart toch bij het dressuur rijden ligt wat ik al mijn hele leven doe, samen met het mennen. Vanwege mijn leeftijd is een veulen of heel jong paard geen optie. Ik zoek een paard waar ik "gelijk" mee aan de slag kan.

Door het lezen van dit topic weer hele andere inzichten gekregen en is kijken in het buiteland misschien wel juist beter. In Hongarije kan ik via mijn vrienden wel terecht.
Voor Portugal en Spanje zijn jullie dan zelf gaan kijken met of via contact personen?
Want ik vraag me dan af hoe dat gaat met keuren.

Erica`s Yellow x Zomerdijks willie Wortel => begin mei 2017

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:57

@ Sneppie: jij bent een beetje mijn verhaal :) . Ik zoek inmiddels al 7 maanden, pfff. Mijn zoektocht startte in het voorjaar van dit jaar. Het is echt moeilijk: belachelijke prijzen voor incorrecte paarden, verhalen die helemaal niet kloppen, ... Ook ik heb weinig vertrouwen in de paardenhandel. Vooral bij PRE’s is het echt het kaf van het koren weten scheiden.
Ik zoek een beetje wat jij wil: mijn hart ligt ook bij de dressuur, ik men ook, ga graag op buitenrit en wil graag een clinic WE meenemen, maar omwille van lichamelijke beperkingen en leeftijd wil ik graag ip zijn minst 3 bevestigde gangen bij een betrouwbaar paard.
Succes straks met je zoektocht

Don't take anything for granted

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:59

Ik heb een vast betrouwbaar adres is Spanje en een eigen veearts in die regio. Die keurt klinisch en RX en die foto’s stuur ik door naar mijn veearts.
Ik ben ook altijd voorzichtig met aankopen door eerdere miskopen. Ergens anders dan bij hem durf ik ook niet goed te kopen.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:09

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb een vast betrouwbaar adres is Spanje en een eigen veearts in die regio. Die keurt klinisch en RX en die foto’s stuur ik door naar mijn veearts.
Ik ben ook altijd voorzichtig met aankopen door eerdere miskopen. Ergens anders dan bij hem durf ik ook niet goed te kopen.


Wanneer je daar al meerdere paarden vandaan hebt, weet je natuurlijk wel wat je aangeleverd krijgt. Kies jij je paarden uit, of biedt hij ze aan, of gaat hij op zoek voor jou naar een bepaald paard afh van de vraag van de klant?

Don't take anything for granted

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:19

Ik zoek iets en meestal heeft hij wel iets of weet hij wel iets. Ik ben nu bezig met 2 2,5 jarige merries met super papier. 2 bruine voornamelijk escalera gefokt en super bewegen. Die zou ik best ongezien durven kopen, wel met keuring uiteraard. 1 voor mezelf, 1 eventueel voor de verkoop. Het zijn 2 halfzusjes. Dat soort dingen durf ik wel. Maar begin dit jaar heb ik ook mogen merken dat Spanje vol oplichters zit helaas.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:13

_Zsazsa_ schreef:
Ik zoek iets en meestal heeft hij wel iets of weet hij wel iets. Ik ben nu bezig met 2 2,5 jarige merries met super papier. 2 bruine voornamelijk escalera gefokt en super bewegen. Die zou ik best ongezien durven kopen, wel met keuring uiteraard. 1 voor mezelf, 1 eventueel voor de verkoop. Het zijn 2 halfzusjes. Dat soort dingen durf ik wel. Maar begin dit jaar heb ik ook mogen merken dat Spanje vol oplichters zit helaas.


Oh spannend !

Don't take anything for granted

neile
Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:35

Als je er weinig van af weet, dan raad ik je aan om contact op te nemen met de stamboekvereneging zodra je een paard in het vizier hebt en die naam door te geven, de verkoper door te geven en je te bevragen. Ik zit in het Belgische PRE-stamboek en mensen mogen ons altijd bevragen als ze een paard willen kopen, om wat achtergrond te weten. Vaak kennen we de verkopers, het paard, is het al eens op keuring geweest. Namen gaan snel rond en zo kom je wel wat achtergrondinformatie te weten. Het is niet de bedoeling om achterklap te verkopen, dat gebeurd ook niet, maar je krijgt dan feitelijke informatie (althans bij ons). Zo kom je wél heel wat te weten en dat raad ik je ook aan, want wij kennen bijvoorbeeld wél de handelaars waar je gewoon echt weg moet blijven...

En sowieso raden wij altijd aan om bij fokkers te kopen, om de redenen die hierboven al gezegd zijn. En ik ga er van uit dat dat ook voor Lusi's telt. Maar verkijk je niet, want er zijn een aantal handelaars/fokkers die de beide doen en je op die manier ook een rad voor de ogen draaien... ;) Contact opnemen met je stamboek dus!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:45

Ik begrijp wel de raad om bij fokkers te kopen. Echter velen willen toch graag een paard wat op zijn minst zadelmak en licht ingereden is. Bij de fokkers vind je praktisch uitsluitend jong spul. En vind je uitzonderlijk daar toch eens een wat ervaren paard, dan moet het natuurlijk ook nog net je ding zijn.
Ik zoek nu al zo een 7 maanden en laatst liep ik vast bij een fokker met een licht ervaren paard omdat ik niet kon laten keuren bij mijn DA.

Don't take anything for granted

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:33

TS: heb je wel ervaring met het rijden van iberische paarden? Het zijn prachtige paarden maar voor veel mensen niet geschikt omdat ze sensibel zijn en enorm spiegelen. Met alleen manege ervaring zou ik ze nooit aanraden als eerste paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

neile
Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:43

Lukasje, dat klopt. (Wij spraken elkaar in een ander topic ook al hé?)... Dat is inderdaad een nadeel en er zijn veel minder gereden paarden bij fokkers. Maar de raad om je stamboek te contacteren is ook voor een gereden paard van bijvoorbeeld een particulier geen slecht idee. Dat raad ik iedereen gewoon aan. Brengt het niets van informatie op (omdat het paard bijvoorbeeld toch niet gekend is), dan is het zo, maar mogelijks geeft het je wel wat achtergrond.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:46

Er zijn naast fokkers en handelsstallen natuurlijk ook gewoon particulieren die paarden verkopen. Contactpersonen kunnen die vaak wel vinden.
Betreffende keuring, gewoon een dierenarts uitzoeken via internet als je de DA van de verkoper niet vertrouwd.
Je kunt er ook gewoon bij zijn als je een dagje overkomt. Daarbij kan alles op CD gezet en kan ook per e-mail naar een eigen DA in Nederland voor een second opinion...

Ik heb trouwens op het moment aanbod van jong volwassen paarden van een aantal particulieren, als mensen interesse hebben.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:58

neile schreef:
Lukasje, dat klopt. (Wij spraken elkaar in een ander topic ook al hé?)... Dat is inderdaad een nadeel en er zijn veel minder gereden paarden bij fokkers. Maar de raad om je stamboek te contacteren is ook voor een gereden paard van bijvoorbeeld een particulier geen slecht idee. Dat raad ik iedereen gewoon aan. Brengt het niets van informatie op (omdat het paard bijvoorbeeld toch niet gekend is), dan is het zo, maar mogelijks geeft het je wel wat achtergrond.


Klopt! We hebben elkaar volgens mij -als je tenminste bent wie ik denk :) - ook al gesproken bij een ander bestuurslid van het Belgische stamboek.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:03

Lusitana schreef:
Betreffende keuring, gewoon een dierenarts uitzoeken via internet als je de DA van de verkoper niet vertrouwd.
Je kunt er ook gewoon bij zijn als je een dagje overkomt. Daarbij kan alles op CD gezet en kan ook per e-mail naar een eigen DA in Nederland voor een second opinion...


Ik ben een lastige tante. Wanneer het paard uit België of Nederland komt, wil ik het door mijn eigen DA gekeurd. Tot vorig jaar nam ik ook eventueel een andere DA , anders dan die van de verkoper uiteraard, maar na mijn laatste wel erg slechte ervaring hou ik het liever bij mijn DA.
Natuurlijk, wanneer je koopt in Portugal of Spanje gaat dan niet, logisch.

Don't take anything for granted

neile
Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:23

(@Lukasje: no clue, maar ja dat kan!! In ieder geval véél succes met je zoektocht!)

Ja keuring zou ik ook aanraden trouwens. Ik hoor nog altijd veel mensen die niét keuren, ja daar kan ik met mijn hoofd niet bij...

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Sanet en 3 bezoekers