Goede plek om PRE aan te schaffen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:04


Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:05

wacht als ik de link in jouw bericht aanklik krijg ik een foutmelding.
Maar als ik de link in de quote in mijn bericht aanklik doet ie het wel

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:09

Het is een lastige situatie, maar er zijn Nederlandse Spanjaarden die je heel goed kunnen helpen.

Denk aan
Chrissy Fenny en Mariette Stegwee

Ik weet niet hoe het nu met corona zit, maar het lijkt mij dat ze nog steeds kunnen bemiddelen.
Ze kennen veel fokkers, zowel PRE als voor Cruzado en weten dan ook wie wel en niet betrouwbaar zijn.

De röntgen keuring stelt in Spanje niet zoveel voor. Ik heb de mijne in Nederland gekocht en over laten keuren. De kliniek hier kon geen barst met de foto's uit Spanje, onduidelijk of half in beeld.
Dus als je foto's wilt laten maken in Spanje, laat je adviseren door je contactpersoon (niet de verkoper) en stuur het door naar een kliniek in Nederland voor een dubbele check.

Zelf heb ik bewust gekozen voor een groen paard. De Spaanse stijl staat me niet zo aan :| denk dus goed na of je ingereden paard wilt, of een wat oudere die nog groen is. Er staan genoeg +- 6 jarige hengsten die nog onbeleerd zijn. Op de een of andere manier laten de Spanjaarden hun paarden veel makkelijker langer staan als wij in Nederland.

Mocht je voor onbeleerd willen gaan, Carla van der Kemp, Nederlandse fokker, heeft een pittig barokke merrie te koop staan, wel iets onder jouw maat helaas.
Wellicht dat Woeste Hoeve ook nog wat heeft.

Verder zou ik van de Nederlandse handelsstallen weg blijven. Het kan goed gaan, maar gaat ook heel vaak fout. Zeker als je niet volledig laat keuren.

Veel succes meis!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:20

Sosha schreef:
wacht als ik de link in jouw bericht aanklik krijg ik een foutmelding.
Maar als ik de link in de quote in mijn bericht aanklik doet ie het wel


Bijzonder, bij mij doet ‘ie het ook gewoon...
Nou ja, je kunt ‘m vinden zo!
Anders even via Google

Anoniem

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:27

Er zijn een hele boel Facebook groepen waarin je hulp kan vragen emt eventuele bemiddeling. Hier kun je ook een "zwarte lijst" krijgen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:09

Nouvel schreef:
Spijkhoven heet ze :)

Voor een lusitano kun je ook eens op deze site kijken of een mailtje sturen:
https://www.lusitano-paarden.nl


Ow, typefout. Heb haar op fb en dat wist ik, haha Sorry, ts

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 18:14

Marije_1997 schreef:
Er zijn een hele boel Facebook groepen waarin je hulp kan vragen emt eventuele bemiddeling. Hier kun je ook een "zwarte lijst" krijgen


De desbetreffende zwarte lijsten heb ik nog steeds niet echt gezien.. Zit inmiddels in alle groepen maar over vele is ook weinig te vinden.

Qua bemiddeling heb ik Mariette Stegwee al benaderd, maar die heeft de laatste twee maand weinig voorbij zien komen. Enkel in de hogere prijsklasse, maar ook vooral heel veel kleinere stokmaatjes.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:42

ittakesmore schreef:
Marije_1997 schreef:
Er zijn een hele boel Facebook groepen waarin je hulp kan vragen emt eventuele bemiddeling. Hier kun je ook een "zwarte lijst" krijgen


De desbetreffende zwarte lijsten heb ik nog steeds niet echt gezien.. Zit inmiddels in alle groepen maar over vele is ook weinig te vinden.

Qua bemiddeling heb ik Mariette Stegwee al benaderd, maar die heeft de laatste twee maand weinig voorbij zien komen. Enkel in de hogere prijsklasse, maar ook vooral heel veel kleinere stokmaatjes.


Zit je in het pre andalusier vrienden forum op facebook? Daar kwam van de week nog een waarschuwing voorbij. Op barokke paarden groep staan elke week nog paarden te koop en wordt gevraagd.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:31

ittakesmore schreef:
Marije_1997 schreef:
Er zijn een hele boel Facebook groepen waarin je hulp kan vragen emt eventuele bemiddeling. Hier kun je ook een "zwarte lijst" krijgen


De desbetreffende zwarte lijsten heb ik nog steeds niet echt gezien.. Zit inmiddels in alle groepen maar over vele is ook weinig te vinden.

Qua bemiddeling heb ik Mariette Stegwee al benaderd, maar die heeft de laatste twee maand weinig voorbij zien komen. Enkel in de hogere prijsklasse, maar ook vooral heel veel kleinere stokmaatjes.
pb

daiswees

Berichten: 1156
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:59

ik volg lucia le piane al een tijd op facebook zij bied regelmatig grote maat PRE's aan die zij zelf fokt. mooie dieren en mooi aan de maat

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:45

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb er niet veel verstand van maar bij thamar zie ik er ook geregeld voor bij komen, weet alleen de prijsklasse niet.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:31

Ik denk niet dat zij erg goedkoop is maar ik heb al wel gehoord dat zij betrouwbaar zou zijn (van meerdere personen gehoord). Kennissen hebben vorig jaar een 3jarige bij haar vandaan en dat is echt wel een mooi en tof beest.

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 15:27

KellyR schreef:
Het is een lastige situatie, maar er zijn Nederlandse Spanjaarden die je heel goed kunnen helpen.

Denk aan
Chrissy Fenny en Mariette Stegwee

Ik weet niet hoe het nu met corona zit, maar het lijkt mij dat ze nog steeds kunnen bemiddelen.
Ze kennen veel fokkers, zowel PRE als voor Cruzado en weten dan ook wie wel en niet betrouwbaar zijn.

De röntgen keuring stelt in Spanje niet zoveel voor. Ik heb de mijne in Nederland gekocht en over laten keuren. De kliniek hier kon geen barst met de foto's uit Spanje, onduidelijk of half in beeld.
Dus als je foto's wilt laten maken in Spanje, laat je adviseren door je contactpersoon (niet de verkoper) en stuur het door naar een kliniek in Nederland voor een dubbele check.

Zelf heb ik bewust gekozen voor een groen paard. De Spaanse stijl staat me niet zo aan :| denk dus goed na of je ingereden paard wilt, of een wat oudere die nog groen is. Er staan genoeg +- 6 jarige hengsten die nog onbeleerd zijn. Op de een of andere manier laten de Spanjaarden hun paarden veel makkelijker langer staan als wij in Nederland.

Mocht je voor onbeleerd willen gaan, Carla van der Kemp, Nederlandse fokker, heeft een pittig barokke merrie te koop staan, wel iets onder jouw maat helaas.
Wellicht dat Woeste Hoeve ook nog wat heeft.

Verder zou ik van de Nederlandse handelsstallen weg blijven. Het kan goed gaan, maar gaat ook heel vaak fout. Zeker als je niet volledig laat keuren.

Veel succes meis!


Hoe heb je ze overlaten keuren en welke afspraak maak je dan? Dat een paard weer terug moet als hier blijkt dat het niet correct is of hoe moet ik dit zien? Vind het idee om een paard 2x die reis te laten maken best heftig. Onbeleerd valt af omdat ik zelf weet dat ik ver onder dat niveau zit na 8 jaar niet rijden. Zal in het begin zelf weer veel moeten herpakken en leren.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:47

@ts,

Mijn paard stond al in Nederland, 2 dames hadden er 2 geïmporteerd en zijn daarna gestopt met de "handel".
Ik had dus de mazzel dat ik hem uiteindelijk niet uit Spanje hoefde te halen. In de tussentijd was ik namelijk al wel bezig om naar de mogelijkheden te kijken om het via Chrissy te fixen.

Als je belt met de kliniek in Nederland, dan kunnen ze de foto's vanuit Spanje bekijken.
Wellicht kunnen ze zelfs op papier zetten wat ze precies willen zien zodat de foto's wat specifieker kunnen zijn.

Het is hierbij wel belangrijk dat je een goede aanbevolen krijgt via je contactpersoon (chrissy of mariette bijv) en niet via de fokker. Er zijn er namelijk genoeg die de DA een zakcentje toe leggen voor andere foto's. Je contactpersoon zal de dierenartsen die niet omkoopbaar zijn wel kennen ;)

Laat je verder niet afschrikken door je onervarenheid. Met de juiste persoon/begeleiding van buitenaf, is dit echt een geweldig leerproces als ze groen zijn!
De PRE's die ik ken, zijn echte goedzakken en als je ze met begrip en geduld opleidt, dan zal je weinig tot geen gekke fratsen hebben.
Zelf heb ik nog nooit zo een betrouwbaar en relaxed paard gehad en dat terwijl hij 4 was toen we begonnen. Hij is over het algemeen de "wijze oude man" van de groep, terwijl hij de jongste is.

In de tussentijd ben ik met mezelf aan de slag gegaan op een beleerd paard met 2 centered riding clinics zodat ik hem niet meer zoveel in de weg zou zitten.

Er zijn dus echt zat mogelijkheden als je geen beleerd paard kan vinden. Maar ik begrijp dat dit de voorkeur heeft!

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:41

Thalya Willems heb ik fijne ervaringen mee als het komt op assistentie in het aankopen van PRE/Lusitano.

Stal Prinsenhof ook.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:24

Ik moest aan Tess - Pure raza Divino denken, heeft zij misschien niet iets staan of connecties ?

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:58

Buena Suerte in Beekbergen
stal de Woeste Hoeve
Adelante stables

Daar hoor ik goedde verhalen over.

Ik heb de mijne bij een handelaar gekocht, in NL gekeurd en heb er een topper aan. Heb contact met zn fokkers en deze zijn heel eerlijk ed. Ook contact met zn vorige eigenaar in Spanje, dit is een vriend van de fokker. Soms moet je ook geluk hebben.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:11

In Doetinchem staat een prachtige 5-jarige PRE merrie te koop ( 160 cm en nog kort onder het zadel VP. was geloof ik 8500,-) van een kleinschalige fokkerij die er mee gaat stoppen. Als je op FB zoekt op Carla van der Kemp of via haar website http://www.spaanse-paarden.nl/?fbclid=I ... 7Pymx7WOpU .

Voor een goede, grote Lusitano ken ik wel wat adressen o.a. in Portugal maar met een maat van boven de 165 cm en doorgereden ga je dat niet redden voor 10000.......en dat zal ook lastig worden voor een PRE met dezelfde eisen.

Pippotje
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:34

Trojan stables België super mooie paarden waaronder ook grote. extreem goed behandeld eerst wordt er grondwerk mee gedaan op jonge leeftijd voor ze bereden worden. zwembad voor paarden, paarden met een blessure worden daar behandeld in het revalidatie centrum zeer eerlijke mensen

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:13

Pippotje schreef:
Trojan stables België super mooie paarden waaronder ook grote. extreem goed behandeld eerst wordt er grondwerk mee gedaan op jonge leeftijd voor ze bereden worden. zwembad voor paarden, paarden met een blessure worden daar behandeld in het revalidatie centrum zeer eerlijke mensen


Tja, en ook hier hoor je andere, veel mindere positieve verhalen over. Zo zal het met handelsstallen vaak zijn vermoed ik.

Ik probeer zo meer info te verkrijgen over Adelante stables. De ene zegt “betrouwbaar adres”, een andere zegt “weg blijven”.

Pippotje
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:56

Lukasje schreef:
Pippotje schreef:
Trojan stables België super mooie paarden waaronder ook grote. extreem goed behandeld eerst wordt er grondwerk mee gedaan op jonge leeftijd voor ze bereden worden. zwembad voor paarden, paarden met een blessure worden daar behandeld in het revalidatie centrum zeer eerlijke mensen


Tja, en ook hier hoor je andere, veel mindere positieve verhalen over. Zo zal het met handelsstallen vaak zijn vermoed ik.

Ik probeer zo meer info te verkrijgen over Adelante stables. De ene zegt “betrouwbaar adres”, een andere zegt “weg blijven”.


Wat zijn zoal de mindere verhalen van trojan stables? iedereen heeft een andere ervaring natuurlijk ik vond alles er netjes. ik denk dat het altijd belangrijk is om nog eens te laten keuren door eigen DA dan ben je zeker. ik ga ook opzoek naar een PRE volgend jaar. En heb contact opgenomen met verschillende stallen wat zijn dan de minderheden van adelante stables? hier heb ik namelijk ook contact mee gezocht

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:11

Er zijn zoveel goede fokkers in België en Nederland. Ik zou eerst met hen contact opzoeken. Er zijn mogelijks ook paarden van +2 of +3 te koop, eigen aanfok dat gehouden is of fokmerries of dekhengsten... Weet dat die handelstallen gewoon opkopen in Spanje en Portugal, en vaak niet weten wat ze precies op de hof hebben. Kan ook niet, want daar wordt niet per paard gekocht maar per lot paarden...

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Goede plek om PRE aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:36

Ja Neile, er zijn idd goede fokkers in Belgie en Nederland, dat is zeker zo. Ik zoek ook al een hele poos naar een PRE of PSL, ev cruzado. Echter fokkers verkopen doorgaans niet zadelmakke paarden en ik probeer toch graag eerst hoe een paard voelt vooraleer ik aankoop. Vele fokkers zijn ook behulpzaam met andere betrouwbare namen doorsturen maar daar volgt mijn geldbeugel niet altijd. Ik heb geen 70000€ voor een 6jarige. Zelfs 13000€ voor een 2jarige vind ik veel geld.
Het is gewoon een erg moeilijke zoektocht.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:06

Dat zijn ook wel héél stevige prijzen en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het aantal fokkers dat zo'n dure paarden kan aanbieden echt zéér beperkt is. Tenzij je inderdaad gaat voor gereden paarden, ja dat kost meer. Dan heeft de fokker inderdaad ook nog de traingstijd. Meeste fokkers huren dan een ruiter in die de paarden zadelmak maakt en rijdt en daar hangt inderdaad ook weer een prijskaartje aan vast. En correct: veel fokkers verkopen inderdaad vooral jonge dieren.
Zelf heb ik steeds ongereden paarden gekocht en zelf zadelmak gemaakt of laten maken. Ik vind dat je aan de hand ook al veel kan voelen, en steek dan liever mijn geld in een goed ongereden paard dat ik bij een degelijke trainer zet dan een gereden paard dat door janweetwie gereden is...
Ik ben zelf ook in Spanje gaan zoeken naar een gereden merrie via een betrouwbaar tussenpersoon, enkel van fokkers uit. Merendeel was wel weer niet gereden, uiteindelijk ook niets gekocht. Een goede tussenpersoon is al veel waard. Er staan hier al enkele.

Er worden hier mensen/stallen genoemd die in de kringen bekend staan als gewoon ronduit onbetrouwbaar qua gezondheid paarden, papieren, afkomst,... Ik ga niet in op namen, ook niet via PB. Via google en facebook vindt je wellicht die informatie ook al en voor je een paard aanschaft, raad ik iederen aan om met de stamboekvereniging contact op te nemen om eventueel informatie over het dier op te vragen. Daar kan je ook al wat uit afleiden.
Weet dat je via fokkers toch al een stukje dit uitschakelt. Niet helemaal, ga ook af op je buikgevoel bij de verkopende partij. Maar realiseer je dat een handelaar doorgaans geen afkomst of geschiedenis weet van zijn paarden, wat bij een fokker wel het geval is. En daar hoort ook gezondheid bij.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:50

Ik ga binnen enkele jaren tegen hetzelfde aanlopen. Al een aantal jaar niet gereden, ooit is mijn nu 28-jarige er niet meer en dan wil ik graag een nieuw paard. Ik wil relaxt buiten kunnen rijden, ook de mogelijkheid voor dressuur en een knap paard, en kwam zo uit op iets Iberisch. Wat nu een beetje mijn plan is, is dat ik gewoon ergens ga lessen zodat ik er weer een beetje in kom en dan wel een onbeleerd paard koop. Als ik wat verder van huis ga zijn er wel stallen die bv. prive les aanbieden op goed getrainde paarden. Ik heb toch veel les en begeleiding nodig na er zolang uit te zijn geweest of het nou een onbeleerd of beleerd paard is. Desnoods zet ik 'm tijdelijk ergens anders neer voor het zadelmak maken, of bv. 2-3 maanden op een trainingsstal waar ik goed begeleid wordt. Met mijn huidige paard heb ik dat ook wel eens gedaan, dat betaalde ik het bedrag om mijn paard daar in training te zetten en dan reed zij 'm 1 keer en had ik nog 3 keer les in de week. Dat is voor een jong dier teveel maar daar valt vast uit te komen. Ik vind vaak wel beleerde dieren ook al teveel gedaan hebben voor hun leeftijd, in Spanje beleerd is vaak ook niet zo fijn etc. Scheelt wel dat ik ze aan huis heb, dus bv. een 2,5 jarige hier nog minimaal een jaar in de wei hebben lopen en een beetje mee rond wandelen zou ook een prima optie zijn. Dat doe ik nu namelijk ook :D.