Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:38

Ik kom regelmatig negatieve beoordelingen van deze handelsstal tegen op bokt, maar zie weinig gedetailleerde info over wat er dan precies zo onbetrouwbaar is.
Gaat het om net geïmporteerde paarden die nog murv zijn en daardoor later gedragsproblemen tonen?
Zijn de paarden ongezond of met mankementen/gedrogeerd?
Kloppen leeftijden/ rapporten/ Carta niet?

Een vriendin en lesklant heeft er een aantal x les gehad op een PRE en is razend enthousiast. Ik wil haar bijstaan in een gezonde en rationele keuze en heb dus meer info nodig dan alleen gehoord van etc.

Dus...kom maar op!

Flynnder
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-19

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:00

Ik volg hier even mee, ik wil hier namelijk aan het eind van het jaar (ben goed aan het sparen) voor een paard gaan kijken.
Al met al gaat het toch om het paard en niet om de handelstal?

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:08

Ik heb geen ervaring met de handelstal, maar al wel regelmatig op de website gekeken. Wat me opvalt is dat alle paarden volgens de omschrijving een fantastisch karakter hebben, bomproof, voor de beginnende ruiter, met ongelooflijke gangen, geen hengstenstreken en talenten voor de toekomst zijn. Dan gaan bij mij de alarmbellen toch wel rinkelen, want zo'n paarden ben ik nog niet vaak tegengekomen. Wel toevallig dat zij deze paarden altijd weten uit te kiezen voor een zeer schappelijke prijs.

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:32

De eigenaar is tot nu toe heel realistisch over de paarden die hij heeft staan. Vriendin is een recreatie ruiter en hij zegt dan ook eerlijk welk paard je wel en niet moet kiezen. En ook eerlijk dat je wat hem betreft meerdere paarden kunt uitproberen ( voor zolang ze er staan).
Als er al gekocht wordt, wordt er zeker herkeurd.
Er zijn echter VEEL mensen negatief, maar niemand komt met een echt verhaal, dus kan ik er weinig mee.

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:34

En zo schappelijk zijn de prijzen niet. Vind ik dan.
Wat ik heb zien lopen is recht en heeft bovengemiddelde gangen, dus so far maakt hij waar wat hij claimt.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:38

Probleem met Spanjaarden is dat er vaak wat mee is,mentaal. Als ze nog murf zijn van de nieuwe omgeving goed te hanteren tot dat ze ineens een ontsporen krijgen omdat ze in Spanje heel kort gehouden werden en hier alles mogen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:40

Liegt dat dan aan de verkoper? :D

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:42

Nee, maar wel ff handig om te weten.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:50

Flynnder schreef:
Al met al gaat het toch om het paard en niet om de handelstal?


Mwah, niet helemaal mee eens. Sommige handelstallen hebben er een handje van om het kaf van het koren te scheiden op de verkeerde manier en het kaf vervolgens te verkopen als koren. ;)

Als je vriendin er koopt zou ik in elk geval door een zelfgekozen DA laten keuren en scherp blijven op verandering in karakter.

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:07

Het is een soort autoverkoper en ipv. auto's verkoopt hij spaanse paarden. Ik weet er niet heel veel van, maar ik zou er geen paard durven te kopen.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:08

Het probleem met verreweg de meeste handelsstallen, zeker in de lagere/ gemiddelde prijsklasse, is dat de klanten vergeten dat de verkoper geen filantropische instelling runt. Die denken heel naief dat de verkoper een soort Sinterklaas is die graag zo goedkoop mogelijk hun het perfecte paard wil verkopen. De realiteit is dat de kachel moet roken en dat de dieren er enkel staan om zo snel mogelijk en met maximale winst verkocht te worden. En dat gaat beter bij een braaf paard dan bij een kreng. Daarom staat er zelden in een advertentie dat het paard een kreng is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:14

Caritas schreef:
Probleem met Spanjaarden is dat er vaak wat mee is,mentaal. Als ze nog murf zijn van de nieuwe omgeving goed te hanteren tot dat ze ineens een ontsporen krijgen omdat ze in Spanje heel kort gehouden werden en hier alles mogen.


Dit is er inderdaad vaak aan de hand met geïmporteerde Spanjaarden. Ik heb zelf een paardje die uit Spanje is geïmporteerd door een handelaar. Het is zeker een geweldig lief paard, zonder hengsten streken (is wel een ruin maar wss pas sinds aug) en loopt echt leuk. Maar zodra je dus meer van hem gaat vragen op onze manier kan hij gewoon agressief worden. Je moet wel echt weten hoe om te gaan met paarden die slecht behandeld zijn.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:20

Caritas schreef:
Probleem met Spanjaarden is dat er vaak wat mee is,mentaal. Als ze nog murf zijn van de nieuwe omgeving goed te hanteren tot dat ze ineens een ontsporen krijgen omdat ze in Spanje heel kort gehouden werden en hier alles mogen.


Dat is het dus! Ik vroeg het me al af.

Een aantal jaar terug een pas geruinde pre gereden echt super te hanteren op stem en been. Na een paar weken was het een monster. Heel veel werk aan gehad maar alsnog door de mevrouw verkocht. Hoop dat hij goed terecht is gekomen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:06

troi schreef:
Het probleem met verreweg de meeste handelsstallen, zeker in de lagere/ gemiddelde prijsklasse, is dat de klanten vergeten dat de verkoper geen filantropische instelling runt. Die denken heel naief dat de verkoper een soort Sinterklaas is die graag zo goedkoop mogelijk hun het perfecte paard wil verkopen. De realiteit is dat de kachel moet roken en dat de dieren er enkel staan om zo snel mogelijk en met maximale winst verkocht te worden. En dat gaat beter bij een braaf paard dan bij een kreng. Daarom staat er zelden in een advertentie dat het paard een kreng is..


Dit dus.... allemaal sprookjesverhalen en soms plakken ze er nog een stempel op dat ze het paard hebben “gered” om alle gebreken te verbloemen en op de kopers zijn gevoel in te spelen.

Spanjaarden zijn gewoon niet voor iedereen... ik ken echt zo ontzettend veel voorbeelden van mensen die een spanjaard hebben gekocht voor weinig geld, stuk voor stuk hebben ze problemen. En nee die problemen komen niet alleen met een keuring naar boven.

Als je bij een handelstal gaat kijken voor een Spanjaard bedenk je dan dat het vervoer al 1000 euro per paard kost, dan nog de inkoop erbij, ofwel een Spanjaard uit Spanje voor 3000 euro is gewoon geheid niet het beste paard.

Overigens zegt de prijs ook niks want je kunt er gewoon 15000 euro van maken en wat spectaculaire foto’s maar dan is het nog steeds geen fijn gezond, goed gebouwd (!!!) paard.

En natuurlijk kan het gewoon goed gaan, een vriendin van mij heeft bij de ypenburghoeve een hele leuke gekocht! Gelukkig kan ze heel fijn rijden want makkelijk is hij zeker niet.

Ik heb zelf ook een Spanjaard, lijkt zo een super brave, makkelijk in omgang, leuk lopen etc. Maar daar zit een heel beleid achter om dat zo te houden ;)

Kortom, niet geloven in sprookjesverhalen, niet verwachten dat je goud in handen hebt voor weinig geld, altijd uitgebreid laten keuren en dan hopen dat het goed komt.

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 10:26

Maar het is niet “weinig” geld. Hij heeft er geen goedkope tussen staan hoor. Ze kosten echt 3x meer dan het gemiddelde paard. En qua bouw/exterieur kan ik aardig oordelen en ook een dierenarts kan daar over oordelen.
Qua karakter moeten we dus heel goed nadenken. Gebreken komen er met een goede keuring wel uit. Daar ben ik niet zo bang voor. Dierenarts staat al paraat en is al jaren haar dierenarts, dus bekend en betrouwbaar.
Het enige stuk dat lastig blijft, maar dat is bij iedereen, ook de meeste particulieren: je moet redelijk snel beslissen, want komt er iemand die sneller denkt/beslist dan is het beestje weg. Weinig ruimte om op je gemak uit te proberen.
Ze lest in ieder geval al daar en hopelijk kan ze een aantal x op het paard waar ze nu weg van is lessen. Plan is om daarna een paar maanden daar te blijven staan met begeleiding van de mensen daar en pas daarna te verhuizen.
Toch jammer dat er niet meer verhalen uit de praktijk zijn. Het blijft vrij vaag.
We hebben daar al wat meiden gezien met pittige paarden. Erg ril en hectisch. Hij heeft mijn vriendin ook per paard verteld hoe ze in elkaar zitten en wat voor ruiter er voor nodig is. Hij heeft er 20 staan en daarbij waren er 4 braaf en fijn te rijden, 5 of 6 echt sportpaarden en daarnaast compleet buiten budget ( 20.000 en hoger) en sensibel en de rest was nog niet onder het zadel of te pittig maar wel binnen budget (2). En het dier waar mijn vriendin op het oog erg weg van was, werd gelijk afgeserveerd: te macho, sportpaard en niet voor de gemiddelde ruiter.
Is het een autoverkoper: jep, absoluut! banketstaaf als brugman. Prachtige verhalen. Grotendeels niet waar. Snappen we. Prikken we doorheen. Wil veel liever verkopen, dan praten over lease opties.
Lastig hoor!
Vriendin zit niet op bokt. Is een lesklant van mij, maar ik rij niet op het moment en kan haar dus niet helpen door bij te springen. Wellicht in de toekomst wel weer.
Eerst maar eens een paar x lessen. Hopelijk op deze en dan verder kijken. Ik zorg wel dat ze helder blijft denken. Hoe moeilijk dat ook is!
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 27-01-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 10:29

Gwenvd schreef:
En natuurlijk kan het gewoon goed gaan, een vriendin van mij heeft bij de ypenburghoeve een hele leuke gekocht! Gelukkig kan ze heel fijn rijden want makkelijk is hij zeker niet.

Ik heb zelf ook een Spanjaard, lijkt zo een super brave, makkelijk in omgang, leuk lopen etc. Maar daar zit een heel beleid achter om dat zo te houden ;)

Kortom, niet geloven in sprookjesverhalen, niet verwachten dat je goud in handen hebt voor weinig geld, altijd uitgebreid laten keuren en dan hopen dat het goed komt.


Kan je wat meer info geven over de problemen die jij en je vriendin tegen komen?

Pssm is steeds vaker een ding bij PRE’s toch? Dus dat zou dan getest moeten worden. Dat is dan alvast niet te regelen bij een aankoop keuring.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:39

Misschien je vraag eens stellen op de PRE groepen op facebook. ;) Of even de zoekfunctie gebruiken daar. Staan voor zover ik weet best wat ervaringen op.

Kinke

Berichten: 20520
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:39

Er zijn genoeg serieuze stallen die PRE's verkopen, dus ik zou gewoon het risico niet nemen.

_Toverbal
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:44

Ik heb daar ooit voor 2 PRE's gekeken, in de lagere prijsklasse. Dit waren 2 jonge, groene hengsten welke nog niet beleerd waren.
De grootste was erg pittig en constant kijkerig, niet veel bijzonders qua mentaal. Hij kwam sowieso over alsof hij veel zelfvertrouwen had. Wel respect voor de mens.
De ander, een mooie goud achtige kleur (welke achteraf heel lang te koop stond!) Was wat kleiner en liep wat gek. Ook kon je merken dat deze weinig of niet goed in de hand was geweest, vrij respectloos naar de mens. Na wat meer rondom het paard te zijn geweest kon ik gewoon echt merken dat hij mentaal schade had opgelopen. Zonde, want hij was erg rustig als hengst zijnde, alleen geen vertrouwen meer in de mens.
Toen ik vroeg of ik de paarden mocht keuren (klinisch) zei hij: nee daar komt niks van in. Deze prijs is inpakken en wegwezen we gaan niet nog is keuren. Toen was ik daar al meteen klaar mee.
Verder rookte de eigenaar sigaretten bij de paarden in de stallen terwijl er overal 'niet roken' bordjes hingen. Prima, jouw stal alleen tegenstrijdig. Plus dat is tegenwoordig is 95% van alle paardenstallen verboden in Nederland.
Hij wou me ook direct ALLE paarden laten zien (ondanks te hoog geprijsd voor mijn budget), naja prima, was best leuk, alleen hij sleepte een zweep redelijk hard tegen de tralies aan, waarbij alle paarden meteen een beetje in paniek raakten en het paard in kwestie direct zijwaarts tegen de muur aan ging staan. Zo van 'ga mooi staan, er wilt iemand je komen bekijken', maar de reactie was echt vlucht/angst gedrag ipv dat ze een commando opvolgen.
Ze zullen vast goede en mooie paarden hebben staan. Ik denk alleen dat je er goed rekening mee moet houden dat je er waarschijnlijk een beschadigd paard (mentaal) gaat kopen. Al komt dat bij veel import Spanjaarden voor, dus zo bijzonder is dat niet.
Het vreemde vond ik wel dat ik niet mocht keuren.
Maar dit is slechts mijn (eenmalige) ervaring .

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:47

Heb er ooit een paard gekocht, kwpn, ook gekeurd door dap Bodegraven. Toch wel een hele goede kliniek. Maar de foto's in Lienden na laten kijken. Niets mis mee, nog klinische keuring gedaan, ook goed. Zadelmak gemaakt en leuk kunnen verkopen. Nu 2x geweest bij de pre's en nog steeds een toch wel op het oog. Maar... wat mij ten zeerste tegenstaat is dat er gereden wordt met Pelham bit en dan ook nog sperriem erbij. Daar alleen om heb ik nog geen afspraak gemaakt. Wat de prijzen aangaat, zo goedkoop zijn ze niet, degene die ik op het oog had was/is tegen de 10.000

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Ypenburghoeve wat is daar nou precies mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:54

DAt doet hij idd, brengt zelf veel spanning bij de paarden teweeg. Hij wil ze op zijn mooist laten zien, maar dat werkt totaal averechts. Ook aan de longe. Jammer, want daar doet hij zelf geen goed aan. En het zou handig zijn als hij zou luisteren, hij zegt de hele tijd 'Luister" maar zelf kan hij dat niet. Ik zei al tegen hem, ik heb nu al de hele tijd naar jou geluisterd, nu moet je eens naar mij luisteren. Maar zelfs dat hielp niet

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 10:56

Hmmm, pelham is ook een no go bij mij.
De rest van wat je vertelt deed hij dan nu iig niet. En keuren geen probleem.
Dier was in de box relaxt en open in zijn benadering.

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 10:56

Mousmous schreef:
DAt doet hij idd, brengt zelf veel spanning bij de paarden teweeg. Hij wil ze op zijn mooist laten zien, maar dat werkt totaal averechts. Ook aan de longe. Jammer, want daar doet hij zelf geen goed aan. En het zou handig zijn als hij zou luisteren, hij zegt de hele tijd 'Luister" maar zelf kan hij dat niet. Ik zei al tegen hem, ik heb nu al de hele tijd naar jou geluisterd, nu moet je eens naar mij luisteren. Maar zelfs dat hielp niet


Niet gekocht dus?

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 10:59

Mousmous schreef:
Heb er ooit een paard gekocht, kwpn, ook gekeurd door dap Bodegraven. Toch wel een hele goede kliniek. Maar de foto's in Lienden na laten kijken. Niets mis mee, nog klinische keuring gedaan, ook goed. Zadelmak gemaakt en leuk kunnen verkopen. Nu 2x geweest bij de pre's en nog steeds een toch wel op het oog. Maar... wat mij ten zeerste tegenstaat is dat er gereden wordt met Pelham bit en dan ook nog sperriem erbij. Daar alleen om heb ik nog geen afspraak gemaakt. Wat de prijzen aangaat, zo goedkoop zijn ze niet, degene die ik op het oog had was/is tegen de 10.000


Welke heb jij dan op het oog nu?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:01

TS, wat vind jij een prijs die 3 x meer is dan de gemiddelde prijs?

Want voor 20.000 zou je wel een goede moeten verwachten ja.

Maar is dat het paard waar je naar gaat kijken?

Neem anders een ervaren instructeur mee. Of iemand anders die al veel paarden heeft gezien.

De stal ken ik overigens niet.