Welk ras/kruizing??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:54

Brandmerk had ook niet geholpen hoor, want zegt niets over ras. Het is gewoon een stempeltje van de fokker dat ook op zijn vee en ezels komt. Wel kan het zijn dat als je een fokker kunt achterhalen en in contact kan komen, hij of zij het paard herkent en meer kan vertellen.

Als er geen papieren bij zitten, hoef je er niet vanuit te gaan dat het een Lusitano of PRE is.
Veel kruisingen waar fokkers trots op zijn, zullen ingeschreven worden bij het register voor kruisingen.
Als er niks bij zit, of geen afstamming in het boekje staat, is het hoogst waarschijnlijk gewoon een willekeurig veulentje uit een merrie geweest en daar hier (in Portugal) en in Spanje bijna elk mannetjes paard gewoon nog hengst is, kan het gewoon van een buurpaard zijn die ook helemaal niet ingeschreven hoeft te staan.


Wat via DNA wordt doorgegeven is algehele kalmte of vurigheid, leergierigheid, etc. Oftewel echte eigenschappen.
Gedrag kan voortkomen uit bepaalde eigenschappen, maar dat is dan meestal als zodanig te herkennen.

Ik heb zelf een "mysterie merrie" gekocht (wel met brandmerk trouwens) onlangs en ik snap een zoektocht naar achtergrond, maar het is bijna onmogelijk om uitsluitsel te geven. Het enige dat ik van die van mij kan zeggen is dat er duidelijk Arabisch bloed in zit, puur op uiterlijk.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:09

Wat heeft hij bij zijn borst? Ik kijk er zo raar tegenaan. Hij ziet er wat ouder uit vind ik. Wel een opvallend dier. Veel plezier ermee!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:12

Enige zekerheid is dat het een cruzado is.

Er kan best een klein beetje arabier in zitten maar in ieder geval geen halve, eerder een kwart.
Vaak is het zo als een ras gekruist is met een arabische bloed is dat ie lastiger is en wat drukker is.
Heel vaak is een volle arabier veel makkelijker en rustiger als een kruising ervan, gek genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:14

goeroe schreef:
Wat heeft hij bij zijn borst? Ik kijk er zo raar tegenaan. Hij ziet er wat ouder uit vind ik. Wel een opvallend dier. Veel plezier ermee!



Hij heeft een flinke borst en onderhals. De rest van de bespiering is minimaal. Dat is het denk ik hahahah. Gelukkig staat geboortedatum er wel in (hoop wel dat dat ook z'n echte is) en hij is van 2014.

Zeker opvallend dier. Heb zelf deze een tijdje gereden:
Afbeelding

Dit is wel een echte pre en zelfde kleur alleen andere kleur ogen. Zei altijd ik moet een 2.0 van deze hebben hahaha. Is me aardig gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:15

Ragdollcat schreef:
Enige zekerheid is dat het een cruzado is.

Er kan best een klein beetje arabier in zitten maar in ieder geval geen halve, eerder een kwart.
Vaak is het zo als een ras gekruist is met een arabische bloed is dat ie lastiger is en wat drukker is.
Heel vaak is een volle arabier veel makkelijker en rustiger als een kruising ervan, gek genoeg.


Hij is niet druk zoals een arabier hoor, meer druk zoals een PRE. Lastig is ie zeker niet. Hij is zelfs heel makkelijk. Hij laat veel toe en als je gewoon bij hem blijft staan doet ie ook niet gek op de wasplaats.

Johnie

Berichten: 523
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: Welk ras/kruizing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:46

Ik vind hem niet direct op een pre(kruising) lijken. Maar misschien dat betere foto’s meer duidelijkheid geven

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:47

Arabieren zijn juist niet druk maar eerder bij een halfarabier.

Veel paarden laten veel toe (moet ook wel als je afhankelijk bent van een mens), zegt dus niets over het ras.