Welke hengst voor Felle x Adel merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Welke hengst voor Felle x Adel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 12:43

Ik zit er voorzichtig over na te denken om een veulen te fokken uit mijn Friese merrie.
Afstamming: Felle 422 x Adel 357
Stokmaat: 1.68m
Anke loopt momenteel Z1 dressuur, aangespannen ZZ dressuur en ZZ vaardigheid

Anke heeft een super karakter. Echt een heel lief en braaf paard. Ik zou wel graag willen dat het veulen iets zekerder is en mag voor mij meer temperament hebben. Qua gangen zou de galop iets soepeler mogen zijn.

Welke hengst zouden jullie gebruiken voor Anke?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Welke hengst voor Felle x Adel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:53

Ik ken niks van Friezen maar wauw, wat een knappe heb je daar! <3

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 19:07

Evelien__ schreef:
Ik ken niks van Friezen maar wauw, wat een knappe heb je daar! <3


Dank je :)

Kabayo

Berichten: 13945
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:17

Ik vind je merrie iets neerwaarts en overbouwd. Niet erg, niet storend. Maar zou wel naar een opwaartse hengst zoeken.

Ik zou zelf Teun 505 adviseren of zijn vader Bartele 472

Ik heb dit jaar bartele gebruikt op mijn iets neerwaartse merrie. Nou het veulen is op deze foto 1 dag oud en stijgt bijna op zo opwaarts
Afbeelding

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:08

Bartele lijkt me geen goed idee. Hij is namelijk drager van het waterhoofd gen en Felle was dit ook. De kans dat deze merrie dat dus ook is, is aanwezig. Dus tenzij de merrie is getest en vrij is zou ik zeker geen Bartele gebruiken. (@Kabayo dat jij dit adviseert verbaast mij echt... :n )

Daarnaast elk veulen wat net geboren is, lijkt opwaarts gebouwd aangezien de achterbenen er nog niet recht onder staan. Dit is bij het veulen van Kabayo ook heel duidelijk te zien. De merrie van TS heeft 106 gescoord op romprichting en is dus zeker niet neerwaarts gebouwd en behoeft daarmee ook geen verbetering.

Volgens het lineair score formulier mocht haar hals stand wat verticaler en is haar stap een aandachtspuntje (maar met zulke sportstanden zal dat ook wel meevallen :o )

Als je voor een jonge hengst wil gaan dan is Teun of Yme een optie (beide volledig vrij van waterhoofd en dwerg gen) en als je voor een reeds bewezen hengst wilt gaan dan is Epke of Beart een goede optie. (deze zijn ook beide vrij van waterhoofd- en dwerg gen)
In de verwachte fokwaarde komen deze 4 hengsten er allemaal positief uit.

Ik weet niet of je lid bent van het KFPS, maar daar is veel informatie te vinden over jouw merrie en haar + en - punten, verwachte fokwaarde, dragerschap waterhoofd of dwerg gen van de hengsten enz enz. Als je nog een keer verder wilt brainstormen welke hengsten er nog meer goed bij jouw merrie passen dan mag je me ook altijd een pb doen.

Veel plezier en succes bij het uitzoeken van de hengst en vergeet vooral niet je gevoel erbij te gebruiken. Cijfertjes zijn leuk en interessant, maar het gevoel bij een hengst moet ook WAUW zijn.


ps. Misschien ook nog interessant om nogmaals naar de keuring te gaan om te kijken of ze haar Ster predicaat kan bemachtigen. Het is een mooie merrie en haar sportprestaties tellen zeker mee in haar voordeel. (Moet je wel haar sokken weer aan laten groeien :+ )

Kabayo

Berichten: 13945
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:36

Wauw isabelle :+ Normaal test je ook een merrie als je gaat fokken. En ik heb juist alleen maar neerwaartse veulens gezien. Bedankt voor het afkraken :+

Ik zie zeker wel een neerwaartse merrie. Jij ziet wellicht alleen maar cijfertjes

Epke en beart vind ik juist een slechte keuze. Lekker het friese ras vast fokken met beart/jasper...

Edit mijn merrie is een pier en gedekt door bartele. Die is vrij van alles. Je moet natuurlijk testen en als die vrij is zou ik zeker wel bartele overwegen

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Welke hengst voor Felle x Adel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:48

Ik schat zo maar in dat TS geen ervaren fokker is :+ en dan mag je niet zomaar aannemen dat de merrie is getest of getest gaat worden.

Het benoemen/waarschuwen van het risico op een waterhoofd veulen als de merrie niet getest is lijkt me dan wel het minste wat ik kan doen. Juist om een hoop onnodige ellende te voorkomen.

Alle erg jonge veulens zijn/lijken opwaarts gebouwd. Kijk over een paar weken nogmaals naar hetzelfde veulen en dan zijn ze ineens veel rechter. Dat is normaal en dat hoort ook zo.

Mocht de merrie wel zijn of worden getest en vrij zijn... Dan is Bartele wel degelijk ook een goede keus (net zoals de andere 4 hengsten die ik aandroeg) De moeder van Anke heeft een nakomeling van Jerke gekregen (Zowel Jerke als Bartele zijn beide een jonge Onne) welke ster is geworden (een halfzus van Anke dus)

Maar ook Jehannes (vrij voor waterhoofd maar drager van dwerg gen) en Tjebbe (vrij van allebei) zijn hengsten die goed bij de merrie van TS aansluiten. Ik geef een aantal passende opties zowel qua inteelt als verwachte fokwaarde en geef daarnaast ook aan dat je niet alleen naar cijfertjes moet kijken maar ook zeker je gevoel moet volgen.

Wil je dit jaar nog dekken en je wilt je merrie nog laten testen dan krijg je een vrij laat veulen (testen duurt een paar weken). Wil je geen laat veulen en dus nu gaan dekken. Ga dan voor een hengst die vrij is van alles.
Wil je volgend jaar pas dekken en spreekt een hengst je aan die drager is van waterhoofd of dwerg gen. Dan eerst testen en dan pas dekken.

Kabayo

Berichten: 13945
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke hengst voor Felle x Adel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:50

Ik zou niet enkel naar die gebreken kijken...

Jehannes zal een stap niet snel verbeteren met Tsjalle als vader. En ook dan fok je je weer vast in het fries ras

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:22

Nee je blind staren op 1 hengst omdat je daar zelf toevallig een veulen van hebt. Dat is verstandig...

Een Jehannes zal de stap waarschijnlijk niet verbeteren.
Een Bartele kan een kiephals krijgen aangezien Bartele die zelf ook heeft en dit genetisch is
Een Epke kan erg groot worden aangezien de merrie ook 1.68 is
Een Beart fok je inderdaad terug op Jasper en vanwege de bloedspreiding ook niet helemaal gewenst (inteelt van 2.15% over 5 generaties en 3.22% over 6 generaties. Advies is onder de 5% te blijven en dit is dus ook)
Een Teun of Tjebbe zijn nakomelingen van Bartele en is verder nog weinig over bekend aangezien ze zelf nog nauwelijks nakomelingen hebben en zijn dus ook een gok
Een Yme is ook een jonge Tsjalle en weet je ook nog niets van aangezien die ook nog geen nakomelingen heeft

en zo kan ik nog wel even doorgaan. Elke hengst heeft + en - punten en je zult daarin naast de cijfers je gevoel moeten laten spreken wat voor jou belangrijk.

Ik persoonlijk zou geen paard met een kiephals willen. Jij hebt daar blijkbaar geen bezwaar tegen anders had je niet met Bartele gedekt.
Jij wilt blijkbaar niet terugfokken op een nakomeling van Jasper, maar ik heb daar minder bezwaar tegen zeker als de inteelt cijfers (alle hengsten die ik heb voorgedragen zijn dik onder de 5% over 6 generaties) en verwantschapspercentages geen problemen voorzien

Kabayo

Berichten: 13945
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:44

Isabelle succes met verder advies geven. En succes met op cijfertjes letten ipv de merrie zelf ;)

Tis duidelijk hoe diep je in de friezen zit met deze uitspraken

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:52

Mees 497 is mooi opwaarts in galop, werkwillig en een plaatje om te zien. Wel aan de maat

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:48

Wij hebben een nu 2 jarige Epke merrie een hele nuchtere merrie met een heel lief karakter. Ze is wel aan de maat nu 161.


Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13945
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:30

Hier nog eens mijn opwaartse veulen. "Met kromme poten" Inmiddels bijna een maand oud
Afbeelding
Ik ben zeker tevreden

Heb je al een keuze gemaakt TS? Als tip wil ik mee geven dat jonge hengsten snel volgeboekt zijn. Ik wil zelf met de Fabe x Fridse fokken die in de verrichting loopt. Hoge verwachtingen van die hengst