Bouw Friese paard.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 20:59

Ik weet niet of dit hier mag maar ben nu toch echt wel beniewd wat anderen zien dat ik niet zie.

Ik kom op Facebook regelmatig foto's tegen van Friese paarden die ik persoonlijk super on functioneel gebouwd vind. Maar alle reacties zijn altijd helemaal weg van zo'n paard.

Nu kwam ik deze foto tegen
*knip*

Het enige wat ik zie is een paard in drie delen net alsof er geknipt en geplakt is met de bouw , met een enorm weke rug. Of zie ik dit nou helemaal verkeerd.

Dus mijn vraag eigenlijk is dit nou echt een goed gebouwd paard, en heb ik er gewoon geen verstand van :')

Of heb ik wel degelijk een punt, heb hier altijd hele discussies over op stal en iedereen lijkt een andere kijk erop te hebben.

Moderatoropmerking:
De foto is uit de OP verwijderd, hij was niet van een eigen paard of openbaar op internet te vinden. Het is op Bokt niet toegestaan om dit soort foto's te posten, maar omdat de discussie interessant is en iedereen openbare of eigen foto's kan posten om te bespreken laten we het topic open.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 29-01-19 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd, deze was niet openbaar en plaatsing is tegen de Bokt regels

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.


Anoniem

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:08

Ik vind deze rug zelfs nog meevallen voor een Fries. Maar ik vind ze ook dramatisch slecht gebouwd: holle rug, vaak een ontzettend weke verbinding tussen lendenen en bekken, steile koten, vaak ook vrij rechte achterbenen enzovoorts.
Maar zolang een Fries maar obees is en een kap op de hals heeft is het barok, dus top. :)

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:14

alice0cullen schreef:
Ik weet niet of dit hier mag maar ben nu toch echt wel beniewd wat anderen zien dat ik niet zie.

Ik kom op Facebook regelmatig foto's tegen van Friese paarden die ik persoonlijk super on functioneel gebouwd vind. Maar alle reacties zijn altijd helemaal weg van zo'n paard.

Nu kwam ik deze foto tegen
[ [url=m/mBhwc9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het enige wat ik zie is een paard in drie delen net alsof er geknipt en geplakt is met de bouw , met een enorm weke rug. Of zie ik dit nou helemaal verkeerd.

Dus mijn vraag eigenlijk is dit nou echt een goed gebouwd paard, en heb ik er gewoon geen verstand van :')

Of heb ik wel degelijk een punt, heb hier altijd hele discussies over op stal en iedereen lijkt een andere kijk erop te hebben.


Ik vind m heel beroerd gebouwd. Neerwaarts, week. Nope geen mooie fries.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:18

Ik vraag me af of dit wel een volle Fries is.
Lijkt wel of er trekpaard doorheen zit.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:18

Is dit een goedgekeurde fries ( papieren erbij?)

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 21:27

Papieren weet ik niet, maar hij wordt ter dekking aangeboden vanuit Frankrijk. Dat is hoe ik hem tegenkwam op internet.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:28

Wat is zijn naam dan?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

DaraBariton
Berichten: 1303
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:30

T is net of die rug er niet bij hoort :)) idd ertussengeplakt is...

[ img ]
Deze vind ik dan wel mooi. Lammert 260 echt nog het oudere type.

Dit is de mijne:

[ img ]



[ img ]


Ook wel wat ouder type opzich
Laatst bijgewerkt door DaraBariton op 21-01-19 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:31

Ik denk dat dit er 1 is met heel oud bloed. Vroeger zag je dit type wel vaker

Roze schoentje

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 21:44

Naam staat er niet bij, afstammeling werd al naar gevraagd door anderen in de groep. Hij zegt dat die Nederlands gefokt is, maar weet niet of dit een misvertaling is of iets anders :o

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Doutz16
Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:52

Ik vraag me af of je deze foto zomaar mag gebruiken?
Kun je flinke problemen mee krijgen als die gewoon van Facebook hebt gekopieerd haha.

Ik vind de Fries ook niet mooi en functioneel gebouwd. Beetje teveel van het goede

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:53

Als ze de naam en de afstamming niet bij vermelden dan zal het vast om een niet goedgekeurde hengst gaan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 22:01

Ik heb werkelijk geen idee. Mijn Frans is daarbij niet zo heel best.

Gaat me ook niet om wie het is of wat goed is. Wil er ook niemand mee beledigen of afkeuren. Ben gewoon oprecht benieuwd naar hoe paarden in elkaar zitten en wat je nu wel wil en niet. Vind het soms best lastig in te schatten want zo blijkt wel weer waar de een helemaal gek van is, vind de ander weer helemaal niks.

Trek nu dit paard van het internet, maar kan er zo nog een paar bij zetten bij welke in mijn ogen gewoon niet ideaal gebouwd zijn.

Zitten wel eens paarden bij waar mee gefokt wordt waarvan ik denk, waarom in godsnaam. :+

Maar dat is dan blijkbaar smaak.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:52

Dan is dit geen fries maar een kruising en je post het met een vraag of friezen wel juist gefokt worden.
Dan moet je er ook een met papieren bijzetten, die gekeurd is en voldoet aan de rasstandaard.
Zo kan je elke kromme doorgefokte kruising er wel bij zetten.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 22:57

Ho ho wat een aannames, hij wordt gepost als volledige Fries. Het gaat trouwens niet specifiek om deze Fries maar als paard uperhaupt.

Heb trouwens nog wel grovere paarden gezien als deze die ook gewoon Fries zijn dus zegt niks

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:07

Heb je de link?
Je opent een topic met de titel Bouw friese paard en zet er vervolgens een neer waarvan je niet eens weet of die gekeurd is en zo te zien totaal niet aan de rasstandaard voldoet.

Zet er dan niet : Is dit paard correct gebouwd.
Dat je een fries niet mooi vind dat kan maar vind nu je vraag stelling met betreffende foto bijzonder
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-01-19 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Avalanche
Berichten: 15796
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:11

Wat, je kan toch gewoon vragen of het paard correct gebouwd is?

Ik heb niet vreselijk veel verstand van Friezen, maar ik vind de rug wat week, achterbenen erg steil, en de kap op de hals doet me aan een IR kap denken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sanet
Berichten: 7851
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:13

Barok is tegenwoordig hetzelfde als 150 kilo te zwaar. Dat is deze sowieso.
Door de onwijs verticale hals stand kunnen ze vaak in de “giraf-stand” niet anders dan de rug weg drukken. Wil niet zeggen dat de rug niet met rijden alsnog juist kan functioneren en netjes opbollen.

Verder weet ik niet zo goed wat je met dit topic wilt bereiken :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Avalanche
Berichten: 15796
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:15

Sanet schreef:
Barok is tegenwoordig hetzelfde als 150 kilo te zwaar


Sssssttt :')

is wel waar.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 23:43

Wij hadden op stal een discussie, los van of het nou een Fries is of niet, over de bouw van dit paard.

De vraag blijft hetzelfde, is dit iets wat wordt gezien als fokdoel. Iedereen vind het een wauw paard, en ik kreeg er een enorm dubbel gevoel bij.

Mij lijkt het buiten het ras om, dat je fokdoel toch echt een goed gezond en functioneel bewegend paard moet zijn binnen de functie die hij heeft. En dan komen daar de ras kenmerken nog bij als het ware.

Mijn vraag was dus eigenlijk alleen of dit paard zou voldoen aan rasstandaard aangezien zowat iedereen in een Friese paarden groep helemaal weg is van dit paard en de manier waarop die gebouwd is en ik dit gewoon niet zie.

Binnen de Friezen zit ook echt veel verschil met types dat ik eigenlijk nooit meer zo goed kan inschatten wat nou echt wordt gezien als het ideaal.

Gerlof bijvoorbeeld, zou ik ook barok noemen, maar in mijn ogen beter gebouwd als die hierboven, of dit ook echt zo is hangt misschien af van het oogpunt
[ img ]

Maar binnen het stamboek heb je dan ook weer een compleet ander type
Bijvoorbeeld tiede, compleet ander paard binnen het ras, maar deze zal dan ook wel zen min en pluspunten hebben


[ img ]

Dus wat is nou echt een goed gebouwd fries paard.


Wat ik met dit topic eigenlijk wil bereiken is meer kennis eigenlijk, omdat iedereen het een geweldig paard vinden in bouw en rasstandaard, en ik dit eigenlijk niet zo zie. Was gewoonweg nieuwschierig wat "kenners" er dan van vinden. Of dat ik gewoon te hard oordeel.

Wordt wel een hele lange post zo :')

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:41

Opzich vind ik een wat hollere rug niet slecht bij een fries. Zeker als ze compact zijn gebouwd. Een holle rug is altijd sterker dan een bolle, dat is bij de mens ook zo. De voorzijde van de ruggengraat kan veel meer hebben qua draagkracht en druk.
Ik vind dat dieren die compact gebouwd zijn vaak wat makkelijker onder kunnen treden en soepeler zijn in het lichaam.
De rassen/paarden met een rechte rug missen soort van souplesse ofzo, uitzonderingen daar gelaten.

Ik ben echt geen kenner maar zo voelt dat voor mij. Heb diverse rassen gereden en toch voelen de compactere paarden fijner aan voor mij.
Overigens vind ik deze foto ook vreemd van die friese hengst.
Ziet er uit alsof er iets niet oke is maar wat.
Ik zie ook vaak 'weke rug' maar eigenlijk is dat op bokt al direct als een bokker een holle rug ziet. Terwijl een holle rug in mijn ogen zeker niet slecht hoeft te zijn. Een rechte rug heeft ook weer z'n nadelen.

Second star to the right, straight on till morning.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 06:38

LENTI schreef:
Opzich vind ik een wat hollere rug niet slecht bij een fries. Zeker als ze compact zijn gebouwd. Een holle rug is altijd sterker dan een bolle, dat is bij de mens ook zo. De voorzijde van de ruggengraat kan veel meer hebben qua draagkracht en druk.
Ik vind dat dieren die compact gebouwd zijn vaak wat makkelijker onder kunnen treden en soepeler zijn in het lichaam.
De rassen/paarden met een rechte rug missen soort van souplesse ofzo, uitzonderingen daar gelaten.


Dit is is echt niet waar. Een holle rug is niet sterker dan een bolle rug.

Een weke rug is soupeller dan een strakke rug. Maar een weke rug is dan ook minder sterk.

En dan is nog van belang waar is de bolling dan wel holling. Ietsjes hol op de rug maar iets strak op de lendenen is wat het meest gezien wordt bij top dressuurpaarden. Brede sterke lendenen zijn nodig voor het overbrengen van de draagkracht van de beweging.

Een holling op de lenenden dat wordt het minst vraag gezien. Dat gaat ten koste van de draagkracht.

Een echte karperrug en een echte holle rug zijn beide een afwijkingen. Die laat ik maar even buiten beschouwing.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 06:59

Avalanche81 schreef:
Sanet schreef:
Barok is tegenwoordig hetzelfde als 150 kilo te zwaar


Sssssttt :')

is wel waar.


Ik heb het idee dat dat vooral in het buitenland zo is. Die hengst die als mooiste paard ter wereld bestempeld is vind ik ook simpel te dik.

Leffert is voor mij een voorbeeld van een mooi ouderwets type zoals ik ze het liefst zie.
https://www.google.nl/search?source=hp& ... qoI7EKJfDM:

Wat nou precies de goede bouw is hangt af van je wensen en voorkeuren. Het is toch vooral smaak geworden nu, ik zie liever een compact, ouderwetser type dan de slankere modellen.
Bij de laatste post van TS kies ik dan ook voor de bovenste.

Sanet
Berichten: 7851
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:10

Dit paard voldoet op de volgende punten niet aan wat we graag willen zien qua bouw bij een Fries:

Onderhals
Korte rug
Zware hoofd hals overgang
Voos beenwerk
Stand achterbeen is niet correct
Verre van keuringsconditie :)

Wat ie wel heeft:
Mooi klein hoofd (of komt dat alleen omdat die hals zo enorm is?)
Diep zwart
Mooie welving in het lijf

Maar goed, effectief is daar lastig echt iets van te zeggen op 1 foto, want misschien drukt hij zich nu wel net even op en heeft ie juist wel hele mooie ruimte achter de kaak.
Ik vind dit niet een mooie Fries, zoals ik al zei is hij veel te vet, dat beenwerk zint me niets, de hals is te zwaar. Ik zoek naar een functioneel type paard en dan hoeft de rug niet recht-recht te zijn, als hij maar functioneel kan bewegen en wel tot bolling komt en gaat dragen.
Zo week is de rug van dit paard nu ook weer niet..

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Bouw Friese paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:38

TS ik weet niet of het op prijst gesteld wordt. Dat je foto’s van andere uit de friezenpaarden groep van FB op bokt plaatst en een discussie start!

Diegene plaatst met trots een foto van haar paard. En meteen wordt het gedeeld op een forum.

Lijkt me niet de bedoeling!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker