Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 22:45

NatasjavE schreef:
Overigens staat dit nu onder barock...maar de paarden hier betoont zijn allemaal juist niet barrock.
Het zijn paarden van de omvorming naar koetspaarden.

Het forum is voor barokke en klassieke rassen. [BKR] Regels en richtlijnen [BKR] Barokke en Klassieke Rassen

Getoonde paarden zijn klassiek Hollands te noemen.

Overgens zijn het voornamelijk landbouw types. De veredeling voor lichtere rijtuigen en ruitersport is pas later gekomen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:46

Citaat:
Gods wat zijn ze bijna allemaal oerlelijk!


Echt? Ik vind ze prachtig :o

Weet iemand waar die band met dat loodje voor dient?

~Turbohoof Solutions ~

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:01

Je topic inspireerde me om dit te delen:

Pulaway
geb. 1876 (Hackney).
voshengst v. Fireaway II u. Norfolk merrie. Hij was leidend vaderpaard in de dravers in 1887-1890, 1896, 1897.
[ img ]

Emeer geb 1893 (USA) rec. 1.40
In 1898 geïmporteerd. Heeft als fokmerrie meerdere dravers gebracht.
[ img ]

Chilo geb. 1888 (USA),
Chilo heeft een aantal jaren in Ned. ter dekking gestaan.
[ img ]

Als je dit toch door elkaar ziet is het toch een wonder dat hier nog een correct paard/ras uit is gekomen :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 23:05

ruitje schreef:
Dit is Tabor in zijn jongere jaren. Op jouw foto is hij al veel witter.

Voor meer oude dravers:

https://www.archiefndr.nl/HtmlFotoPaard ... ntieke.htm


Ik heb ook een afbeelding van een draver (Mentor) voor een sulky met die hoge wielen. En nog meer afbeeldingen van dravers, wellicht iets voor het archief.

Ik wilde er ook een aantal op het betreffende forum zetten, maar daar kom ik vandaag niet aan toe. misschien kun jij daar een topic starten met oude foto´s?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:14

Prachtig topic dit! Veel getoonde paarden zouden heden ten dage absoluut niet misstaan.

Zou wel meer van dat type terug willen zien. Goed gebouwde paarden met mooie gespierde schuine schouders, opwaarts gerichte rompen, mooi rondgeribd en goede achterhand.

More more more :+:.

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:33

Sjohh wat een foto’s, geweldig!

Maar man man wat zagen die paarden eruit. Inderdaad bijzonder dat er fatsoenlijke rijpaarden zijn voortgekomen uit die paarden Ruitje.

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 23:37

Halfbloed hengst Aerolite, ingezet om militaire paarden te fokken.

[ img ]

Zeeuwse hengst

[ img ]

De Zeeuw komt niet meer voor in Nederland, maar het is geen groot gemis, het werd omschreven als "zwaar en plomp, grof van hals, heeft weinig schoft, een slappen ingezaten rug, geen sterke lenden, een hellend, breed, dikwijls gespleten kruis. he beenwer is voor de zware romp te licht, vooral zijn de voorbenen niet zwar genoeg, de hoeven zijn wijd en plat. De kleur is meestal bruin of zwart, hoewel ook vossen en schimmels voorkomen; manen en staart en behang zijn grof en sterk ontwikkeld. De stap van het Zeeuwsche paard is vrij goed, de drag niet vlot, maaien en schommelen komen veel voor."
Het Zeeuwse ras had alleen plaatselijk betekenis.

Men deed eigenlijk maar wat in Nederland en de beste paarden werden naar het buitenland verkocht.
In 1884 was er een internationale landbouwtentoonstelling in Amsterdam en kon men de nationale fokproducten vergelijken me die uit Duitsland, Frankrijk en Engeland en dat werkte zer ontnuchterend.

"Wie meende dat he met onze paardenfokkerij nog zoo slecht niet stond, dat wij door de kruisingen der laatste jaren reeds op den goeden weg waren, kregen een gevoelige les. Allen gingen huiswaarts met de overtuging, dat veel verbetereing noodig was, wilden wij een plaats op de wereldmarkt innemen, wilden onze paarden in het buitenland goede prijzen opbrengen en niet door concureerende rassen worden verdrongen.
Vanaf toen begon men ijverig te streven. Iedereen begreep dat er moest worden gehandeld, dat vooral in de goede streken een vaste richting in de fokkerij diende te komen, dat een doel moest worden gesteld, waarop het streven ko zijn gericht. Planlooze kruisingen hadden wel wat verbetering gebracht, doch slechts in geringe mate. De pogingen, toen aangewend, waren vele. De Minister van Oorlog besloot ter bevordering van de paardenfokkerij tot aankoopen van inlandsche paarden voor de remonte, verspreidde raadgevingen omtrent deeischen, welke gesteld moetsen worden, verleend subsidiën aan maatschappijen van landbouw en stamboekverenigingen en gaf raad in zake opvoeding van veulens. Stamboeken werden opgericht...."

Aldus prof dr H.M. Kroon

Dit geeft ook aan waarom de kruisingen die genoemd zijn onder de afbeeldingen. Het zijn bewuste verbeteringen en ze staan vermeld als zodanig in het stamboek. Daarvoor kruisde men maar raak.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:45

Lusitana schreef:
NatasjavE schreef:
Overigens staat dit nu onder barock...maar de paarden hier betoont zijn allemaal juist niet barrock.
Het zijn paarden van de omvorming naar koetspaarden.

Het forum is voor barokke en klassieke rassen. [BKR] Regels en richtlijnen [BKR] Barokke en Klassieke Rassen

Getoonde paarden zijn klassiek Hollands te noemen.

Overgens zijn het voornamelijk landbouw types. De veredeling voor lichtere rijtuigen en ruitersport is pas later gekomen.


Mweh, nee niet mee eens. Ten tijde van het begin van de stamboekvoering was dit zeer modern.

Wat je hier toont is de basis van het moderne wedstrijd paard en het huidige Gelderse paard.

Het is naar mijn mening het tegenovergestelde van Barrock en klassiek.
Daar vallen echt de paarden van het Iberische schiereiland, de Lipizaners en dat soort paarden onder.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 00:27

Als je het over klassieke muziek hebt was dat ook gewoon moderne muziek in de tijd dat het gemaakt werd...

Ik heb me aan de richtlijnen gehouden van het forum (zie link die ik je gegeven heb).
Daarmee is voor mij de kous af.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Shalimar
Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:24

_San87_ schreef:
Prachtig topic dit! Veel getoonde paarden zouden heden ten dage absoluut niet misstaan.

Zou wel meer van dat type terug willen zien. Goed gebouwde paarden met mooie gespierde schuine schouders, opwaarts gerichte rompen, mooi rondgeribd en goede achterhand.

More more more :+:.


Precies mijn idee! Ik denk dat onze paardenstapel erbij gebaat is weer die robuuste, degelijke paarden te fokken. Wat een machtige beesten. Maar dan wel met lange staart :D

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:40

Domburg een van de grote 3 van de Gelderse fokkerij. Was te modern volgens de toenmalige fokleiding en werd in een bijboek ingeschreven. De fokkers van Gelderse paarden waren het hier niet mee eens. Zij wilde een luxe rij en tuigpaard fokken. En het Gelderse Paarden stamboek werd her opgericht.
Domburg stond op Wittenstein in de Betuwe.


[ img ]

Een ander lijntje wat bij de grote 3 van de Gelderse fokkerij hoort is de lijn van Nubert en zoon Ebert. Die lijn kennen we heden ten dage als de lijn van Oregon. Waar de tuigpaarden van afstammen dus.


[ img ]

Zal nog even in de van Wittenstein paarden duiken.

Ik zeg niet dat je je niet aan de richtlijnen gehouden hebt TS. Ik vind dat het beter past bij F-AM juist omdat het de basis is van de moderne fokkerij. Zeer leerzaam voor velen.

Als dit onder klassieke rassen valt dan vallen ALLE paarden van rond die tijd daar onder. Ik vind dat alleen paarden die nu nog klassiek en of barrok zijn onder dit subforum passen.

Maar verder maakt het nou ook niet zo heel veel uit.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:56

[ img ]
Jaconda een dochter van Domburg


[ img ]
Cicero II de grootvader van Domburg. Dat was een uit Holstein afkomstige hengst.


[ img ]
Lady Reveil van Wittenstein stammoeder en een van de belangrijkste merries van het KWPN. Deze merrie vind je in heel veel paarden terug. Onder andere grootmoeder van Wachtmeester en Adjudant.


[ img ]
Reveil. Stond ook op Wittenstein. Een Normandische hengst.

[ img ]
Ot van Wittenstein, Reveil uit Jaconda van Domburg.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:27


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 10:36

NatasjavE schreef:
Jij zegt Anneke. Van Beuningen had dus ook Frelona. Ergens heb ik nog een foto. Was ook een roan.

Ik heb er eens over nagedacht, maar is het niet denkbaar dat Anneke gewoon een dochter is van Frenola? Dezelfde kleur en eigenaar is dan niet zo raar.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:42

Ik ga even kijken. Zou kunnen.
Ben nog opzoek naar een foto van Frelona. Kan het niet vinden nu.
Edit, nee dochter. Ook niet van Cirma I

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Femke_Tweety
Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:49

Wat een gave foto's.

En zeker in de openingspost zitten een paar paarden die ik schitterend mooi vind.


Bijzonder dat er hier mensen zijn die ze lelijk vinden.

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:01

Ik vind ze echt foeilelijk. Denk dat die paarden wel super waren qua karakter, maar lelijk zijn ze.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:04

Ik vind er een paar tussen zitten die prachtig zijn.

Sommige vind ik ook niks aan.

Maar je moet er ook rekening mee houden dat de manier van opstellen ook anders was dan we nu doen.
Dat bepaald het beeld ook wel een beetje.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:10

NatasjavE schreef:
Ik vind er een paar tussen zitten die prachtig zijn.

Sommige vind ik ook niks aan.

Maar je moet er ook rekening mee houden dat de manier van opstellen ook anders was dan we nu doen.
Dat bepaald het beeld ook wel een beetje.

En dan die gecoupeerde staarten. Dat zie je nu ook niet meer.

Door de manier van opstellen moet je door kijken.

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 11:11

NatasjavE schreef:
Ik ga even kijken. Zou kunnen.
Ben nog opzoek naar een foto van Frelona. Kan het niet vinden nu.
Edit, nee dochter. Ook niet van Cirma I

Is het mogelijk Anneke zelf te vinden in een stamboek?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:13

Lusitana schreef:
NatasjavE schreef:
Ik ga even kijken. Zou kunnen.
Ben nog opzoek naar een foto van Frelona. Kan het niet vinden nu.
Edit, nee dochter. Ook niet van Cirma I

Is het mogelijk Anneke zelf te vinden in een stamboek?


Ik ga even kijken. Maar zonder afstamming is dat lastig.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:16

_San87_ schreef:
NatasjavE schreef:
Ik vind er een paar tussen zitten die prachtig zijn.

Sommige vind ik ook niks aan.

Maar je moet er ook rekening mee houden dat de manier van opstellen ook anders was dan we nu doen.
Dat bepaald het beeld ook wel een beetje.

En dan die gecoupeerde staarten. Dat zie je nu ook niet meer.

Door de manier van opstellen moet je door kijken.



Kijk ik ook wel doorheen.

En het is niet mijn smaak. Ondanks dat vind ik het wel interessant, en ik denk dat er een paar tussen zitten die liefhebbers graag zien.

Ik weet ook niet of je moet 'veredelen' met volbloed. Ik vind volbloeden super (heb er 2) maar kruisingen ermee vind ik twijfelachtig qua karakter. Een volbloed kan stress heel goed afvloeien, en waar ik bang voor ben met een kruising is dat ze net zo heet worden, maar het vervolgens niet kwijt kunnen.......

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sandyislief
Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:16

Wat gaaf om te zien! Sommige paarden vind ik erg mooi! Anderen wat minder maar ik vind de grovere bouw wel machtig overkomen.

Ik zou van de week eens mijn berging in moeten duiken. Ik heb daar volgens mij ook nog een aantal oude boeken met foto's liggen. Die heb ik ooit van een rommelzolder van een kennis van mijn ouders gekregen.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:21

Avalanche81 schreef:
Kijk ik ook wel doorheen.

En het is niet mijn smaak. Ondanks dat vind ik het wel interessant, en ik denk dat er een paar tussen zitten die liefhebbers graag zien.

Ik weet ook niet of je moet 'veredelen' met volbloed. Ik vind volbloeden super (heb er 2) maar kruisingen ermee vind ik twijfelachtig qua karakter. Een volbloed kan stress heel goed afvloeien, en waar ik bang voor ben met een kruising is dat ze net zo heet worden, maar het vervolgens niet kwijt kunnen.......


Als je van volbloed paarden houd dan zijn dit niet je paarden nee. :D

kruisen met Trakheners geeft/gaf betere resultaten. Niet zo zeer op karakter maar qua exterieur.
Met volbloed kwam je wel snel naar een rijpaard. De F1 paarden waren erg mooi en goed. Maar de kinderen daarvan waren heel erg wisselend.

Ik kan geen Anneke vinden denk ik. Bij mijn KWPN staat er geen een die aan de beschrijving voldoet. Zit nu te kijken bij horsetelex.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:26

Avalanche81 schreef:
_San87_ schreef:

En dan die gecoupeerde staarten. Dat zie je nu ook niet meer.

Door de manier van opstellen moet je door kijken.



Kijk ik ook wel doorheen.

En het is niet mijn smaak. Ondanks dat vind ik het wel interessant, en ik denk dat er een paar tussen zitten die liefhebbers graag zien.

Ik weet ook niet of je moet 'veredelen' met volbloed. Ik vind volbloeden super (heb er 2) maar kruisingen ermee vind ik twijfelachtig qua karakter. Een volbloed kan stress heel goed afvloeien, en waar ik bang voor ben met een kruising is dat ze net zo heet worden, maar het vervolgens niet kwijt kunnen.......

Ah ja, als je fan bent van volbloeden dan kan in me indenken dat je dit niks vindt :D.

De bouw van deze paarden is over het algemeen wel heel erg correct.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers