Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 16:52

Voor mijn friese merrie ben ik op zoek naar een barokke dekhengst. De voorkeur gaat niet uit naar een friese hengst of barock pinto, liever kijken wij richting spaans/portugees bloed. Andere barokke rassen zijn ook zeker een optie. De reden om niet voor een friese hengst te gaan is inteelt tegen gaan en daarnaast spreken PRE's mij meer aan qua uiterlijk en karakter :o Ook denk ik dat bijvoorbeeld een PRE qua uiterlijk niet erg ver van mijn merrie af staat en je met zo'n kruising wel redelijk safe zit.

Afstamming van de merrie is Sjouke 453, mv Teunis 332. Merrie is 155 hoog, zelfde maat of groter veulen is geen probleem, maar we zoeken geen kanon en ook niet (veel) kleiner ;)

Voordelen van de merrie :list:
- fijn paard om mee te werken
- braaf en eerlijk karakter
- komt makkelijk in de bespiering
- prima basis allround paard, voor alles in

Verbeterpunten :list:
- meer voorwaarts denken
- achterhand er van nature meer onder/verzameling
- betere galop
- van nature minder onderhals

Andere punten :list:
- geen fan van sterk convex hoofd
- PSSM vrije hengst

Het fokdoel is een allround paard voor de basissport voor eigen gebruik.

Ik heb dit topic voornamelijk geopend in de hoop dat insiders in de barokke wereld goede aanbevelingen doen van hengsten die ik misschien over het hoofd heb gezien. Heeft iemand tips/aanbevelingen?

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Rijfoto uit 2017

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~


Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:00

Fredrikborger ook overwogen?
Eponas Staccato bijvoorbeeld?

criollo_yess
Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:18


mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 18:37

Sizzle schreef:
Fredrikborger ook overwogen?
Eponas Staccato bijvoorbeeld?

Ik had nog niet gekeken naar Frederiksborger, ben ook totaal niet bekend met het ras :o De hengst die je noemt is qua bouw wel waar ik voor zou kunnen kiezen :j bedankt voor je input! Ik neem hem mee :)

criollo_yess schreef:

Deze hengst had ik inderdaad ook gevonden en staat hoog op mijn lijstje :j ik vind het alleen jammer dat er geen gewone stand foto's te vinden zijn, maar mocht het een kanshebber zijn dan wil ik sowieso langs gaan om hem in het echt te bekijken.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

ElCid
Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:28

Lusitano? Ultramar is homozygoot zwart en je behoudt dan dus de zwarte kleur bij het veulen. Stokmaat is 165 cm. Hij is in 2008 goedgekeurd met 71 punten ( hoogst aantal dat jaar en toen Kampioen der Kampioenen) + 2 zilveren medailles en was in 2015 Ned. Kampioen Working Equitation. Hij heeft nu 12 kinderen, het merendeel volbloed Lusitano's maar ook Azteca's ( kruising met Quarter) en 1 Azteca zoon hebben we zelf in bezit. Hij geeft steeds paarden met fijne karakters, maat, goede gangen en allemaal plaatjes om te zien. In mijn profiel staan links naar zijn pagina's en anders kan je per PB informatie vragen.

[ img ]

[ img ]

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:37

Ik zou even lid worden van de facebookgroep pre (andalusier) en lusitano forum en daar je oproep plaatsen. Dan krijg je veel reacties van mensen die dekhengsten hebben en kun je kiezen uit heel veel verschillende! Ik zou wel opletten dat je er eentje hebt met een ruim achterbeen want dat gekrabbel is denk ik niet iets waar je op wil fokken en dat zit er bij heel veel pre’s wel in.

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:02

Sizzle schreef:
Fredrikborger ook overwogen?
Eponas Staccato bijvoorbeeld?


Nou, mijn idee! Staccato voldoet zéker aan je eisen, zeer correct gebouwd, fijn karakter, en qua hoofd moet hij vast ook wel aanspreken ;) Als je de mogelijkheid hebt zou je hem echt eens in het echt moeten leren kennen!

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Kinke
Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:07

Ik wou ook Ultramar zeggen. Ik ga niet fokken met mijn merries, maar als ik dat wel zou doen dan wist ik het wel :D

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:59

En, heb je al een hengst gevonden?

Zo niet, dan wil ik zo brutaal zijn je te wijzen op de vader van mijn hengst. Solano, P.R.E., (h)eerlijk karakter en uit ervaring weet ik dat hij zeer mooie barokke maar sierlijke paarden fokt in combinatie met friezen.

http://dekhengsten.nl/hengst-gegevens/108/Solano

Mijn mooie man is een combi van deze hengst en een elegante fries. Hij staat trouwens ook als veulen op 1 van de foto's. De fokker doet het echt uit passie en hobby, en heeft daarom online niet zoveel informatie staan. Zijn insteek is; als mensen echt iets willen, vinden ze het wel. ;) Je kunt hem ook makkelijk op FB vinden.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 18:42

Toevallig dat je Solano noemt. Solano stond uiteindelijk met stip bij ons op nummer 1, helaas zijn we tot ontdekking gekomen dat hij afgelopen november zeer plotseling overleden is.

Na contact met de eigenaar blijkt dat er geen sperma meer beschikbaar is van dit ongelooflijk mooie paard. Eigenlijk hebben we ng geen hengst gevonden waarbij we hetzelfde gevoel hebben qua perfecte match voor onze merrie. We hadden een jaar eerder moeten zoeken ;( we zijn nu dus ook nog aan het denken over een jaar uitstellen, want dit wordt niet "zomaar" een veulen, maar echt een tweede paard voor ons. Dan moet het geen moetje zijn.

Zou je een foto (evt in pb) willen sturen van jouw knappe man?

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Kabayo
Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:54

Pier aarnold of eibert? Geven barokke Friezen.
Kruisingen zijn er wel veel en met andalusiers krijg je al helemaal krabbelaars

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 19:05

Kabayo schreef:
Pier aarnold of eibert? Geven barokke Friezen.
Kruisingen zijn er wel veel en met andalusiers krijg je al helemaal krabbelaars

Nee ik wil sowieso geen volle fries fokken en we selecteren bewust op hengsten die niet krabbelen. Mijn merrie krabbelt niet, ze heeft een fijn rijtypisch been- en gangenwerk. Enkel met spanning geeft ze veel knieactie (en rug wegdrukken). We zouden wel graag in de hengst van nature al eenvoudiger verzameling zien.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:14

Ik heb je PB gedaan, dat krabbelen van de Pre wordt er al jaren uitgefokt. Er wordt al jaren flink meer op maat exterieur en beweging gefokt en dat zie je echt al terug in de fokkerij! Zelfde als dat maaien en de toontredendheid, vele male minder al.

Kabayo
Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:18

Pippaa schreef:
Kabayo schreef:
Pier aarnold of eibert? Geven barokke Friezen.
Kruisingen zijn er wel veel en met andalusiers krijg je al helemaal krabbelaars

Nee ik wil sowieso geen volle fries fokken en we selecteren bewust op hengsten die niet krabbelen. Mijn merrie krabbelt niet, ze heeft een fijn rijtypisch been- en gangenwerk. Enkel met spanning geeft ze veel knieactie (en rug wegdrukken). We zouden wel graag in de hengst van nature al eenvoudiger verzameling zien.

Wat is de reden om geen volle fries te fokken. Pure interesse hoor :)

Fijn dat je daar al op selecteerd! Succes verder met je keuze

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 19:29

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb je PB gedaan, dat krabbelen van de Pre wordt er al jaren uitgefokt. Er wordt al jaren flink meer op maat exterieur en beweging gefokt en dat zie je echt al terug in de fokkerij! Zelfde als dat maaien en de toontredendheid, vele male minder al.


Ja je PB is ontvangen en wordt zeer gewaardeerd +:)+ +:)+


Kabayo schreef:
Wat is de reden om geen volle fries te fokken. Pure interesse hoor :)

Fijn dat je daar al op selecteerd! Succes verder met je keuze

Omdat ik graag een meer voorwaarts denkend paard wil, werkwilliger, "strijdlustiger". Mijn merrie is ontzettend lief, leuk, geweldig en onbeschrijfelijk fantastisch, maar ik zou soms wat meer drive willen. Daarnaast spreekt het uiterlijk van PRE/Lusitano mij meer aan, al denk ik dat we wel dichtbij de fries zullen blijven met deze type paarden. Het moet niet ineens een welsh worden ofzo :P Als laatste vind ik vers/ander bloed ook belangrijk om inteelt tegen te gaan zoals je bij de friezen veel ziet.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:50

Je kan ook aan Alexandro P denken. Alexandro geeft altijd een paard die kan lopen.
Zal de croupe verbeteren(dus meer dragend maken)
Geeft een mooi hoofd.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

kimmie261
Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:53

Ik heb jaren geleden met mijn toch wel ouderwetse fries een veulentje gefokt met een heel barokke andalusier...

Warlander heet deze kruising ,je kan er eens op googlen of dat hetgeen is wat je als type paard terug wil zien :)

Janine1990
Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:03

Als Friezenliefhebber lees ik even mee. Ik denk dat het goed is om even de moederlijn uit te pluizen, misschien even het keuringsrapport van je merrie? Zodat je een nog beter overwogen keuze kan maken.

Het is immers niet een kwestie van het optellen en delen van de verschillende eigenschappen.

kimmie261 schreef:
Ik heb jaren geleden met mijn toch wel ouderwetse fries een veulentje gefokt met een heel barokke andalusier...

Warlander heet deze kruising ,je kan er eens op googlen of dat hetgeen is wat je als type paard terug wil zien :)


Ik heb naar aanleiding van deze reactie even gegoogled... Vind dit echt hele gave paarden om te zien, in welke kleur ook. Waarbij ik ook denk dat deze rassen best wel gelijkende eigenschappen hebben, waardoor je niet twee paarden kruist die mijlenver uit elkaar staan.
Vind er wel wat voor te zeggen om naar een meer gemaakte kruising te kijken, die al relatief succesvol is gebleken.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:20

Pippaa schreef:
Omdat ik graag een meer voorwaarts denkend paard wil, werkwilliger, "strijdlustiger". Mijn merrie is ontzettend lief, leuk, geweldig en onbeschrijfelijk fantastisch, maar ik zou soms wat meer drive willen. Daarnaast spreekt het uiterlijk van PRE/Lusitano mij meer aan, al denk ik dat we wel dichtbij de fries zullen blijven met deze type paarden. Het moet niet ineens een welsh worden ofzo :P Als laatste vind ik vers/ander bloed ook belangrijk om inteelt tegen te gaan zoals je bij de friezen veel ziet.

Ik stuur je per PB wel even wat foto's zoals je vroeg! Heb zelf geen camera dus ben afhankelijk van wat ik zo nu en dan op de foto zet met andermans smartphone. Zijn dus geen hoogstaande fotografische kunstwerken. ;)

Wel leuk, wat je beschrijft te willen is waarom ik als een blok viel voor mijn paardje. Ik was eigenlijk ook helemaal niet op zoek naar een paard, maar kwam er toevallig langs en viel als een blok voor hem. :)

Janine1990 schreef:
Ik heb naar aanleiding van deze reactie even gegoogled... Vind dit echt hele gave paarden om te zien, in welke kleur ook. Waarbij ik ook denk dat deze rassen best wel gelijkende eigenschappen hebben, waardoor je niet twee paarden kruist die mijlenver uit elkaar staan.
Vind er wel wat voor te zeggen om naar een meer gemaakte kruising te kijken, die al relatief succesvol is gebleken.

Het is zelfs zo dat de Fries van oorsprong behoorlijk wat Spaans bloed in zich draagt. Ik vind het een ontzettend mooie kruising waarbij je eigenlijk meer wel dan niet fantastische rijpaarden uit voort ziet komen die goed dragen, sterk in hun lijf zijn, toch met elegantie bewegen en een heel intelligent en sensitief karakter bezitten. Ik had er nog nooit van gehoord voordat ik mijn eigen kerel tegenkwam, sindsdien per direct enorm fan. Maar ik ben sowieso een liefhebber van barokke rassen, dus zo opmerkelijk is dat nou ook weer niet. ;)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 21:28

NatasjavE schreef:
Je kan ook aan Alexandro P denken. Alexandro geeft altijd een paard die kan lopen.
Zal de croupe verbeteren(dus meer dragend maken)
Geeft een mooi hoofd.

Wat leuk dat je reageert! Ik weet dat jij altijd goed in de warmbloeden zit, dus bedankt voor je input! Deze hengst is zeker mooi, maar die richting heeft op dit moment niet onze voorkeur. Ik kan echter wel inzien dat zoiets een mooie, misschien meer sportieve combinatie zal geven.
Als ik combinaties uit dit topic zie ben ik ook wat minder gecharmeerd van de kruising [RPA] Wie heeft er ook kruising Fries? (FriesxKWPN) (ik hoop niet dat ik hiermee voor het hoofd stoot). Het zou voor mij een warmbloed zijn met friese kenmerken en die friese kenmerken zijn nou juist waar ik niet per se kapot van ben. Ik ben ook bang dat het dan wat meer gokken is wat eruit komt qua verhoudingen, dan zou ik eerder een volle warmbloed kopen (want daar zitten ook zeker prachtige paarden bij). Wel heel erg leuk dat je reageert +:)+

kimmie261 schreef:
Ik heb jaren geleden met mijn toch wel ouderwetse fries een veulentje gefokt met een heel barokke andalusier...

Warlander heet deze kruising ,je kan er eens op googlen of dat hetgeen is wat je als type paard terug wil zien :)

Ja Warlander was al bekend en inderdaad wat we graag zouden willen fokken! Heb je een foto van je kruising? Ik ben heel erg benieuwd :D

Janine1990 schreef:
Als Friezenliefhebber lees ik even mee. Ik denk dat het goed is om even de moederlijn uit te pluizen, misschien even het keuringsrapport van je merrie? Zodat je een nog beter overwogen keuze kan maken.

Het is immers niet een kwestie van het optellen en delen van de verschillende eigenschappen.

[...]

Ik heb naar aanleiding van deze reactie even gegoogled... Vind dit echt hele gave paarden om te zien, in welke kleur ook. Waarbij ik ook denk dat deze rassen best wel gelijkende eigenschappen hebben, waardoor je niet twee paarden kruist die mijlenver uit elkaar staan.
Vind er wel wat voor te zeggen om naar een meer gemaakte kruising te kijken, die al relatief succesvol is gebleken.


De moederlijn loopt al snel een soort van dood. De directe moeder is gebruikt als fokmerrie, ze heeft achter elkaar een heel x aantal jaren een veulentje geproduceerd, verder terug konden we niet veel vinden helaas. De merrie is inmiddels overleden en een tweetal broers/zussen van onze merrie ook geloof ik. Ik heb het niet helemaal meer paraat, maar we hebben ernaar gekeken. We hebben ook geen beeldmateriaal van moeder of broers/zussen van onze merrie kunnen vinden.

Die gelijkende eigenschappen van beide rassen is ook wat ons aanspreekt :j

Leuk Serenity350 !

Allemaal bedankt voor het reageren! Erg leuk en interessant :D

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Kabayo
Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Gezocht: barokke hengst voor friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:42

Is ze niet een Sjouke x Gradus? Kan geen andere Jara vinden met Sjouke als vader. Veulenboek merrie uit 2011. Haar moeder is ster. Oma en overgroot oma stamboek. Moeder 4 nakomelingen gekregen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 21:45

Kabayo schreef:
Is ze niet een Sjouke x Gradus? Kan geen andere Jara vinden met Sjouke als vader. Veulenboek merrie uit 2011. Haar moeder is ster. Oma en overgroot oma stamboek. Moeder 4 nakomelingen gekregen

Op papier heet ze Jada en de afstamming staat in de OP. Ze komt wel uit 2011.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Kabayo
Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:47

Pippaa schreef:
Kabayo schreef:
Is ze niet een Sjouke x Gradus? Kan geen andere Jara vinden met Sjouke als vader. Veulenboek merrie uit 2011. Haar moeder is ster. Oma en overgroot oma stamboek. Moeder 4 nakomelingen gekregen

Op papier heet ze Jada en de afstamming staat in de OP. Ze komt wel uit 2011.

Ah gevonden.
Moederlijn is stamboek. Zelf veulenboek. Moeder 8 nakomelingen.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

kimmie261
Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:08

Pippaa schreef:
Ja Warlander was al bekend en inderdaad wat we graag zouden willen fokken! Heb je een foto van je kruising? Ik ben heel erg benieuwd :D


hoeveel foto's wil je hebben ,hahah

hier was ze 1 dag oud:

[ img ]

3 weken:
[ img ]

en nu is ze zo ( ze is inmiddels niet meer van mij.. ) :
[ img ]

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 22:11

kimmie261 schreef:
Pippaa schreef:
Ja Warlander was al bekend en inderdaad wat we graag zouden willen fokken! Heb je een foto van je kruising? Ik ben heel erg benieuwd :D


hoeveel foto's wil je hebben ,hahah

Ooooh wat een mooie lange benen en olijk koppie! Ze is prachtig uitgegroeid, ook hier kan je de samenvloeiing van beide rassen goed zien, heel erg mooi!

Volgens mij heb ik nog geen enkele warlander gezien die ik niet mooi vond. Ze zijn allemaal mooi in verhouding en je kan beide rassen terug zien wat ik erg leuk vind!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, daannie_x, Druif_01, henshem en 32 bezoekers