Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 17:43

Welkom in het 2e deel van het Andalusier/PRE eigenaars, verzorgers en liefhebbers topic

Het topic waar we onze Spaanse paarden delen en alle lief en leed dat erbij komt kijken!

Geniet alvast van de prachtige paarden die met regelmaat voorbij komen in het topic, en wees vrij om aan te sluiten en jouw paard toe te voegen.

Fuego van _Tarzan:
Afbeelding

Pegaso van BugsFunny:
Afbeelding

Latino van Captain:
Afbeelding

Nero en Autumnn:
Afbeelding

Jenara van Jenara:
Afbeelding

Hugo en keeyzie
Afbeelding

Cabana van Matheno:
Afbeelding

Lissy van Maartje_M:
Afbeelding

Chi-Chi van Balou_k:
Afbeelding

Izarra van Ineke2:
Afbeelding

En laat ik mijn eigen niet vergeten:
Cortes van Ania:
Afbeelding


Oh en hier nog een linkje naar het eerste deel: [BKR] Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:41

Leuk gedaan!

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:11

Onwijs leuk gedaan!
Mijn Doraatje mist nog, ze stond te koop, was verkocht, maar. Ik kan het niet. Ze is te leuk, lief en betrouwbaar. Ik zelf ben nog herstellende van een auto ongeluk, maar ze vind het helemaal niet erg om niet zoveel te moeten doen!

Afbeelding

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:17

Wat een knapperds allemaal <3

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:18

Och en mijn Taruga dan?

Afbeelding
Februari 2023


Afbeelding
Als baby, voorjaar 2021

Met een beetje geluk gaat ze eind 2024 onder het zadel. Ik kijk ernaar uit!

Dank Ania, voor het nieuwe topic.

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:14

Leuk gedaan Ania, dankjewel <3

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:03

Leuk! En nieuw topic is ook weer een goede reden me weer wat actiever te melden. Inrijden van Lis staat om meerdere redenen even op een laag pitje, maar we hebben geen haast. Elevada doet het naar omstandigheden best goed, ze loopt over het algemeen zuiver *\o/*

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:08

Leuk een nieuw topic! Ik lees nog altijd mee, reageren vergeet ik helaas vaak

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:02

Leuk gedaan Ania!!!

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:07

Wat superleuk en wat een knappe paarden <3

Ik zou graag aansluiten als dat kan nu ik weer een Spaanse heb! :o

Aslan:

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:36

hey daar!

Wat een leuke opening van het nieuwe topic :D
Ik ben ook weer even stil geweest!

Nog even reageren op een paar dingen uit het vorige topic!

@Tarzan, hoe gaat het met Rambo ondertussen? al wat verbetering verder?

@Twirrewyn, ohjee wat heftig!!! Veel beterschap zeg en ik hoop heel hard voor je dat het hersenletsel mag meevallen! Wat een stom ongeluk.

Hoe gaat het nog met de rest?

Hier eventjes druk en behoorlijk mentaal heftig geweest ...
De laatste tijd weer wat niet zo kleine akkefietjes op stal, te nat, paarden te weinig eten ... pff zo vermoeiend :/ 3 van mijn stalgenoten lieten met vandaag weten dat ze gaan vertrekken eind dit jaar :(

Ik en mijn man zijn in volle voorbereiding om maart komend jaar ons huis te beginnen bouwen, maar met de gestegen rentes kunnen we helaas minder lenen dan gehoopt. Hierdoor is een hele cascade in gang gezet, waardoor we nu al komende zomer zouden willen verhuizen naar onze grond en gaan wonen in zo'n wooncontainer om geen huur meer te moeten betalen.
Ben nu dus ook actief beginnen rondkijken voor een fijne plek voor Jenara in de nieuwe omgeving.
Ik kende sowieso al 1 waar zij het volgens mij heel fijn zou hebben, maar waar er voor mij weinig sociale activiteit is en geen accommodatie ... Via via nog een andere plek gezien, maar daar gaan ze 's nachts wel op stal ... nu heeft ze ooit zo gestaan en vind ik dat zelf wel kunnen als ze overdag lang genoeg naar buiten kunnen met vriendjes, maar ze komt van 24/7 buiten natuurlijk ...

Heb nog wel even tijd, we zouden ten vroegste juli denk ik verhuizen. Maar wat denken jullie? Zouden jullie van 24/7 buiten terug naar 's nachts op stal gaan?

Verder gaat het wel top! Ik krijg steeds meer inzicht in Jenara en haar mentale spanningsmomenten hangen heel duidelijk ook samen met spanning in haar spieren. Telkens de ostheopaat kwam, leek er niets aan de hand, paard is soepel! Maar 1 van mijn (helaas vertrekkende) stalgenoten is masseuse voor paarden en blijkbaar heeft Jenara behoorlijk last van spierspanning en overcompensatie door haar hypermobiliteit. Superinteressant wel, dus ik ben helemaal terug aan de slag met dressuren om haar te helpen haar rechter te maken en jeetje, wat maken we vooruitgang :D

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:39

Leuk! Een nieuw topic!

En Xada!

Afbeelding

Van lelijk eendje aan het uitgroeien tot een prachtig paard!

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:58

_Zsazsa_ schreef:
Leuk een nieuw topic! Ik lees nog altijd mee, reageren vergeet ik helaas vaak

Dit gebeurt mij dus ook vaak.
En uit mezelf wat vertellen over Taruga… Ze is nog geen 3, ze groeit en is lief, maar er is gewoon niet zoveel te vertellen. Het enige wat ik momenteel doe met haar is enkele keren per week wat poetsen en tutten. That’s it ;)

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:12

Nou moe! Het oude topic was blijkbaar ontstipt en stond ook niet meer in mijn lijst.
Bij deze meld ik mij ook weer met Siarah!

Ze doet het goed, maar helaas zijn er half september 2 paarden ontsnapt en bij haar in de wei gekomen, waarschijnlijk een trap gekregen. Gevolg: griffelbeen gebroken. Inmiddels de “laatste” controle gehad. Foto’s en echo zagen er goed uit, alleen loopt ze nog niet zuiver in draf dus de boxrust van 2 maanden is met nog eens 2 maanden verlengd..
in overleg met de arts mogen we wel vandaag gaan verhuizen, dus we gaan zo richting stal, laatste spullen verzamelen, opladen en door naar de nieuwe stal. :D

Nog even een fototje van Siarah voor als jullie vergeten zijn wie ze ook alweer is!
Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:40

Seni:
Bij mijn PRE merrie had ik vorig jaar precies hetzelfde. Pensionpaard ontsnapt en komt bij haar in de wei en slaat zo haar griffelbeen door de midden. Ze hadden gezegd dat het 100% goed zou komen na de operatie maar dat is helemaal niet gebeurd. Het been is nog altijd dik en ze loopt er kreupel op. Ik kon haar niet op stal houden want dat wil zij echt niet dus ze stond op een kleine paddock, denk dat dat ook niet goed is geweest. Maar neem dus echt de rust en de tijd! Echt een rot blessure!

Ik heb nu nog 3 PRE’s en 2 crossbreeds KWPN x PRE.
En nog 2 niet Spanjaarden.

Volgend jaar verwachten we nog een crossbreed Bloomberg uit mijn mooie vos PRE.
Haar Topgun veulen van dit jaar is echt ontzettend gaaf en mega goed bewegen. Ook het Le Formidable veulen is heel goed gelukt. De verkoop valt tegen van dat veulen. Mensen vinden het nog te nieuw denk ik.
Ik zal ook wat foto’s toevoegen:



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:08

Afbeelding


Leuk, nieuw topic!
Hier weer met mijn lieve Belle.. Die helaas voorlopig in de lappenmand ligt..

Horseappol
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:16

Wat een knapperd
Hier is mijn knapperd apollo 4 jarige andalusier
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:29

Leuk! Een nieuw topic.
Ik lees voornamelijk nog veel mee, doe wel mn best om te reageren op andere.
Maar heb zelf niet zo heel veel te melden want mn gup Solana is 2.5 en ik doe erg weinig met haar nog.

Alhoewel ze best enorme stappen maalt qua ontwikkeling, dus ben trots op mn gupje
Afbeelding

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:57

@Jenara
Wat balen van alle troubles rondom het huis!
Schijnbaar is een echt fijne stalling met o.a. voldoende hooi echt een uitdaging... ik heb zelf even helemaal uit de paarden gelegen, maar hoor en zie het overal heel veel...

Ik denk dat van 24/7 buiten naar snachts op stal prima haalbaar is. Afhankelijk hoelang de "nacht" duurt?

@Tilmar
Wat is Xada een knap paard <3

@Seni
Jeetje wat balen van zo'n banketstaaf ongelukje... Dan zijn paarden ineens heel kwetsbaar... succes met de verhuizing, ze is knap!

@_Zsazsa_
Wat een knappe verzameling :D

@_tristan
Jeetje wat balen, beterschap gewenst :+:

@horseappol
Wat een knap goudje!

@Rianne1807
Ohhh die is al breed, benieuwd hoe die gaat ontwikkelen!

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:12

Dorien66 schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Leuk een nieuw topic! Ik lees nog altijd mee, reageren vergeet ik helaas vaak

Dit gebeurt mij dus ook vaak.
En uit mezelf wat vertellen over Taruga… Ze is nog geen 3, ze groeit en is lief, maar er is gewoon niet zoveel te vertellen. Het enige wat ik momenteel doe met haar is enkele keren per week wat poetsen en tutten. That’s it ;)


Ik lees ook altijd braaf mee, maar het reageren schiet er toch ook vaak bij in. Dan is het te druk in mijn hoofd, of überhaupt te druk.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:13

Griffelbeen blessure spreek me er niet van. Mijn vorige Spaanse heeft er ook een trap op gehad van een venijnige merrie. Gevolg breuk en operatie. Revalidatie verliep erg goed, maar toch door overcompenseren een kleine pees blessure in het andere been. Wat een drama zeg.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:22


_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:43

Voor degenen die vroegen hoe het met Rambo gaat, stukken beter! :D
We gaan morgen kijken hoe hij loopt, tot die tijd klooi ik lekker met hem in de bak.

En tegenwoordig doen we vliegeren met het paard :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_O-

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:52

@Tilmar, die wordt knap inderdaad :D mooie foto!

@Dorien66, ah gewoon gezellig vertellen, altijd leuk paardjes die het goed doen, ook al is het nog niet veel!

@Seni, Siarah is zo knap <3 Maar bah, wat een vreselijke blessure, ik duim heel hard voor je dat het binnenkort betert en dat ze er helemaal door komt. Succes ook met de verhuis!

@Zsazsa, leuke verzameling paarden :D wat jammer dat de crossbreed niet aanslaat in de verkoop, lijkt me juist een super interessante combinatie! Heb je evt een filmpje van het veulen? Ben wel eens benieuwd naar de bewegingen!

@Horseappol, Die van jou mag er ook wezen, mooie kleur heeft die!

@NikkivanOlst, ja dat aantal uren op stal zit in inderdaad mee, vaak wordt het eerst allemaal heel rooskleurig voorgesteld, maar dan uiteindelijk staan ze toch meer dan binnen dan beloofd :/ dat is toch mijn ervaring.
Heb ondertussen al bij iemand kunnen navragen over 1 stal, maar die is ook wat aan de dure kant voor mij.
Heb nog wel even tijd, heb in ieder geval bij verschillende mensen al eens rondgevraagd!

@Tarzan, Rambo arilines :') geweldig wel dat je dat op beeld hebt! die heeft duidelijk wat energie te veel :')

Jorinda

Berichten: 13460
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 01:19

Leuk, nieuw topic!

Twirrewyn: wat ontzettend heftig zeg wat er is gebeurd (en wat je nog te wachten staat ongetwijfeld). Heel veel sterkte!

Welkom aan “de nieuwen” haha.

Jenara: wat vervelend dat er stalgenoten gaan verhuizen. Hopelijk lukt het jou ook een nieuwe plek te vinden, ik zal duimen! Sterkte ook met de woonperikelen. Lijkt me best intens, “in” de verbouwing wonen in zo’n wooncontainer. Voor een verder erg goede plek zou ik het niet erg vinden van 24/7 buiten naar ‘s nachts op stal te gaan.

Seni: wat erg, zo’n afloop van een ongeluk. Fijn dat de revalidatie goed gaat!

Tarzan: wat fijn van Rambo <3 Weer eens wat anders, vliegeren met je paard haha.

Neva reageert helaas weer erg chagrijnig op aansingelen, dus in december wordt ze weer behandeld (behandelaar was net geweest op stal). Verder gedraagt ze zich normaal. Ik denk dat ze wat last heeft van haar middenrif / ribben, want ze is weer aan het hoesten (steeds met vochtig en koud weer sinds vorig jaar, niet heftig maar wel af en toe een of twee keer van flink diep zeg maar, de dierenarts kan niets vinden verder).

Verder vermaakt ze zich goed en hebben we gisteren een fijn stapritje gemaakt. Gaat ze uiteraard niet meer van hoesten anders hadden we het niet gedaan.

Afbeelding
Afbeelding