CPL topic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:41

Sommige paarden reageerden verkeerd dpordat ze reageerden op de hulpstof erin. Dat is nu aangepast.
Ik heb in december 2 maal gespoten, maar alsnog niet jeukvrij ( en 90 euro lichter) dus ik blijf bij de cydectin.
Preventief kan idd niet, maar zodra er jeuk is uiteraard wel.


mindful
Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 08:16

is er niemand die Finecto gebruikt? Ik ben mijn jongste van 2,5 jaar nu aant ontgiften en wil er dan mee starten

Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 08:48

Ik weiger het te gebruiken omdat ze de samenstelling niet willen vrijgeven. Der zijn ook een hoop paarden met slechte leverwaarden na gebruik ervan.

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 08:51

Ik ook niet. Hoor teveel wisselende verhalen, vond het te duur om 'even te proberen' en dat ze niets vrij willen geven vind ik zo vreemd.

Ik ga de diameterinaarde (oid, weet de concrete naam even niet) proberen dit jaar.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

mindful
Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:27

ja het is heel duur idd, ben het enkel zo beu om altijd weer die chemische brol te gebruiken, haar weerstand is al zo kwetsbaar
als jede naam terug weet Jaan, graag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:53

Ik heb finecto een jaar gebruikt. Geen goede ervaring mee en uiteindelijk een paard die het weigerde nog te eten, slechte leverwaarden had en zich van top tot teen kapot schuurde. Plekken hoger het het lijf hadden geen mijten. Dus was echt jeuk van wat anders.

Sinds mijn merrie een aangepast dieet heeft vanwege pssm 1 is haar ribbel gehalveerd en heeft ze haar laatste cydectin in oktober gehad. Tot nu toe geen gestamp gezien en ze is nog nooit zo mooi de winter door gekomen.

tjaakje
Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:09

Ik bedoelde met preventief niet zozeer het voorkomen van mijten, maar meer de paar mijten die er zitten en die nog geen gestamp veroorzaken maar misschien wel schade geven aanpakken. Maar dat heeft geen zin dus zeggen jullie? Mijn trekpaard is nu 3. Heb hem nog nooit behandeld, heeft ook nog nooit gestampt. Maar ik wil er alles aan doen om hem te helpen geen mijten en cpl te krijgen.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:38

Dan zou ik eerder naar byemite gaan dan naar dectomax.
Ik start met byemite of sarnacuran. Zo lang je ze daarmee goed kan houden dat gebruiken. Als dat niet meer afdoende helpt ga ik naar cydectin of een equivalent. En pas als dat niet helpt naar injecties. Als je een 3 jarige nu al gaat inspuiten heb je niks meer achter de hand als ze resistent worden.

tjaakje
Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:50

Dat is waar. Dank je voor de tips.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:19

mindful schreef:
als jede naam terug weet Jaan, graag :j

Had je op FB getagd, gezien?
Diatomeeënaarde :D schijnt echt heel fijn te zijn. Ga het een dezer weken eens allemaal op een rijtje zetten en bestellen.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:45

Sorry dat ik kom binnenvallen.
Mijn tinker heeft beginnende cpl. Kleine ribbels in de koot.
Nou dacht ik dat het voor haar ondersteund kan werken als ik kleefkruid en brandnetel bij ga voeren. Hebben jullie daar ervaring mee of met een ander middel wat goed werkt

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:08

Ik voer dat ook bij, (als hij wil eten tenminste, maar dat is een ander verhaal) Gio staat aardig droog op de benen.

Ik wissel het elke maand af met goudsbloem en guldenroede.

Julius <3

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:23

Die van mij krijgt verse bleekselderij iedere dag en gedroogde kruiden, zit idd ook kleefkruid en brandnetel in als ik het goed heb

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

mindful
Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:26

Jaan81 schreef:
mindful schreef:
als jede naam terug weet Jaan, graag :j

Had je op FB getagd, gezien?
Diatomeeënaarde :D schijnt echt heel fijn te zijn. Ga het een dezer weken eens allemaal op een rijtje zetten en bestellen.

ja!! heb het gelezen, kga me er nog in verdiepen, druk druk druk.
Ik wil iets vinden, ze schuurt elke dag, stampt ook soms. Het is mijn eerste en ik weet het echt niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:47

Testen op pssm1. Was bij ons het ontbrekende stukje en wordt nu 0,0 geschuurd terwijl ze normaal 9 maanden per jaar als zomereczemer rond liep.

Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:22

maar zomer exceem uit zich niet in de benen toch? Paard van mindful schuurt volgens mij enkel met de benen.

Kaatastrof
Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:36

Sowieso stemt het dieet naar mijn weten voor een PSSM paard best overeen met een CPL paard. Dus als je dat al aanpakt, ben je al goed op weg.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:43

ik ging net zeggen, voor pssm1 kan je niet veel meer doen dat het dieet aanpassen, en als het goed is zijn onze cpl'ers al op de goede weg.
Mindful: wat geef je nu van voer? niet meer die quatro?

mindful
Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:33

Duhelo schreef:
ik ging net zeggen, voor pssm1 kan je niet veel meer doen dat het dieet aanpassen, en als het goed is zijn onze cpl'ers al op de goede weg.
Mindful: wat geef je nu van voer? niet meer die quatro?

nee hoor, ik geef nu het nieuwe voer van Mijten
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-zero-vp%20115%2020

er had iemand op gereageerd dat er melasse in zit volgen voervergelijk, ik heb contact genomen met de leverancier en dit is verkeerde info, ze zijn er aan bezig om alles door te geven. Het product is nog maar van januari '19 in de winkel. Ik heb het sinds december al via mijn leverancier

mindful
Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:35

mindful schreef:
Duhelo schreef:
ik ging net zeggen, voor pssm1 kan je niet veel meer doen dat het dieet aanpassen, en als het goed is zijn onze cpl'ers al op de goede weg.
Mindful: wat geef je nu van voer? niet meer die quatro?

nee hoor, ik geef nu het nieuwe voer van Mijten
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-zero-vp%20115%2020

er had iemand op gereageerd dat er melasse in zit volgen voervergelijk, ik heb contact genomen met de leverancier en dit is verkeerde info, ze zijn er aan bezig om alles door te geven. Het product is nog maar van januari '19 in de winkel. Ik heb het sinds december al via mijn leverancier


en ja ze schuurt enkel aan de benen, ook soms met de kont tegen haar deur of borstel maar niet zoveel. Die arme dieren hebben ook zo'n zotdikke vacht :(

Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:38

die hippalgo ziet er niet slecht uit.
de quattro was misleidend, arm in suiker (maar geen percentage vrijgeven) en wel 28 % zetmeel bevatten ...

Kaatastrof
Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:45

De Hippalgo werd aangeraden aan paarden met CPL, maar wegens er luzerne in zit twijfel ik beetje aan t product. Ook dacht ik te lezen dat het geen volledig paardenvoeder is en moet je er swso veel van voeren om aan de dagelijkse behoeften te voldoen. Ik ben echt niet meer gewend om veel te voeren sinds ik vitaminenbrokken geef, haha.

Luzerne wil ik zo veel mogelijk vermijden ivm ook nadelige effecten zou hebben op rasp bij Tinkers. Of het waar is, weet ik niet. In de Vital dat ik voer zit swso ook luzerne in. De vertegenwoordigster van Mijten heeft me toen verteld dat als je onder de 20% blijft je safe zou moeten zitten.. Maarja, wat is wijsheid.

Hier is de boel wel verbeterd na het scheren van de sokken. :j Kan ik enkel aanraden eerlijk gezegd. Het ziet er wel niet uit, maar kon zo ook wel zien dat mijn merrie toch wel vochtophoping had thv de kogel. Paar rimpeltjes, maar niets super ernstig gelukkig.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:49

ik geef ook gewoon een vitaminebrok hoor. In de zomer enkel dat.
in de winter krijgt mijn jonge 350 gram pulp en een handje pre active voor de smaak, de oude krijgt 350 pulp, 220 fetura en 250 pre-active, want die wordt mager.
Moest ze niet mager worden zouden ze enkel de vitaminebrok krijgen, meer dan genoeg.

Kaatastrof
Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:01

Welke voer je Duhelo? Ik geef momenteel de Vital, op zich wel tevreden over. Fijn qua prijskwaliteit en makkelijk te krijgen. Gaf er nu nog grasmix bij aan gebrek van goed alternatief die makkelijk verkrijgbaar is in de buurt, maar Pavo kwam nu op de markt met de Fibre Nuggets (gelijkaardig aan Wiesencobs) en hoop dat dus in combinatie te kunnen gaan voeren. Enkel vitaminenbrok vind ik weinig en is hap-slik-op. :P Mijn ene paard moet bijgevoerd worden ook, dus om de eettijden beetje te synchroniseren is het wel handig zo.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:04

Daarom krijgen de andere idd ook pulp. Anders krijgt een paard een giga emmer en de andere 6 brokjes :D.

Ik geef lexa wintercobs. Mooi kwa prijs en kwaliteit, paarden eten het super graag en is in handige snoepjesvorm.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 2 bezoekers