lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:41

Postuur niet, hoogte in principe wel. Verder vind ik het per paard heel verschillend hoe hij ontwikkeld, zowel lichamelijk als geestelijk. Als hij nog echt baby is dan heeft hij gewoon nog wat meer tijd nodig. :)
Buitenritjes en grondwerk lijkt me dan prima voor zo'n paard. Komt hij verder veel buiten met vriendjes? Die van mij trainen elkaar voornamelijk, vandaar mijn vraag. ;)

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:49

Ja, hij staat 24u buiten in een ruinengroepje. Inderdaad om hem verder bezig te houden, want anders zoekt hij zijn eigen bezigheden en die zijn meestal niet zo gewenst . Hij vind het heerlijk om wat te doen voor de aandacht. Hij is al zadelmak gemaakt in Portugal toen hij 3 was, maar dat is hem niet goed bevallen. Ik onderhoud het door er af en toe op te gaan. Het bos in gaat goed, maar verder is het nog niks waard. Het maakt mij ook niks uit, ik heb alle tijd. Vanaf de grond werken vinden we allebei leuk en hij biedt daarmee al zoveel aan.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:15

Ja joh, neem lekker de tijd. Die van mij is in april 5 jaar geworden en heeft nu 3 keer een zadel mogen dragen. Die is nog zo aan het groeien, die wil ik nog helemaal niet belasten op die manier. Sinds vorig jaar doen we iets serieuzer grondwerk, maar verder is hij nog vooral aan het spelen, met mij en met mijn andere paard.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:39

Hier is scampi bijna 3 jaartjes jong. Nog wel een slungel maar groeit goed (bijna even hoog als onze Cedro maar wel 2x smaller :') ). Hij is mentaal wel echt heel erg werkwillend en wil altijd heel graag wat doen. Die gaat als zijn been weer helemaal goed is (oude wond) eerst voor de wagen beleerd worden. Dan kan hij al wat aan werk maar nog zonder ruiter op de rug.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 12:59

Daphneeeej schreef:
Hier is scampi bijna 3 jaartjes jong. Nog wel een slungel maar groeit goed (bijna even hoog als onze Cedro maar wel 2x smaller :') ). Hij is mentaal wel echt heel erg werkwillend en wil altijd heel graag wat doen. Die gaat als zijn been weer helemaal goed is (oude wond) eerst voor de wagen beleerd worden. Dan kan hij al wat aan werk maar nog zonder ruiter op de rug.

Hele goede optie, en dan zit er ook al stuur op als je er op gaat

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 12:59

Erretje schreef:
Spannend Keona, wat voor hengst is het?

Mooie foto, Rider!

Op welke leeftijd is een lusitano volgens jullie (zo goed als) uitgegroeid? Jaguar is een beetje een late, hij wordt eind mei 5 jaar. Ik heb het idee dat hij nog steeds aan het ‘uitbotten’ is. Klopt het dat ze met 6 ongeveer klaar zijn?

Hij is nu dus nog 4 en omdat hij zo laat is ben ik nog steeds voorzichtig met hem aan het werk te zetten. Mentaal is het helemaal nog een kleuter.

Arabische volbloed

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:44

Die kruising doen ze in Portugal vaker toch?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 20:56

Erretje schreef:
Die kruising doen ze in Portugal vaker toch?

Ja

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:46

Dat heet een Luso-Árabe. Gekruisd met Engels Volbloed is een Anglo-Luso, en met zowel Engels als Arabisch en Lusitano bloed heet três sanges oftewel driebloed. Ze worden vooral gefokt voor de sport en de laatste vooral voor endurance.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:09

En met Quarter is het een Azteca.
Ik heb een 1/2 Lusitano, 1/4 Quarter en 1/4 Anglo-Arabier. Daar zal nog een naam voor uitgevonden moeten worden. :+

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:40

Luckystory schreef:
En met Quarter is het een Azteca.
Ik heb een 1/2 Lusitano, 1/4 Quarter en 1/4 Anglo-Arabier. Daar zal nog een naam voor uitgevonden moeten worden. :+

Dat heet "een leuk paard" :D ;)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 18:32

Lusitana schreef:
Dat heet een Luso-Árabe. Gekruisd met Engels Volbloed is een Anglo-Luso, en met zowel Engels als Arabisch en Lusitano bloed heet três sanges oftewel driebloed. Ze worden vooral gefokt voor de sport en de laatste vooral voor endurance.

Ja ben er heel benieuwd naar als alles lukt

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:57

Luckystory schreef:
En met Quarter is het een Azteca.
Ik heb een 1/2 Lusitano, 1/4 Quarter en 1/4 Anglo-Arabier. Daar zal nog een naam voor uitgevonden moeten worden. :+



Anglo-ArAzteca

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:43

Ik spring ook nog eens binnen. Laatste weken heel erg druk geweest hier %)
Maar Idra heeft er niet onder geleden, die zit heel goed in haar vel <3
https://youtu.be/XN_PVGTAZIc

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 18:05

Gister is geisha gedekt, en morgen nog een keer als ze wilt. En dan ga ik mijn dame weer ophalen. En dan hopen dat het gelukt is. Spannend

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:11

Spannende tijden Keona! Wanneer weet je iets meer?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 19:44

Sunora schreef:
Spannende tijden Keona! Wanneer weet je iets meer?

Ligt er aan wat ik doe. Maar denk dat ik 8 jullie scan dan zijn 40 dagen om. Je kunt eerder scannen of ze drachtig is, maar vaak word de vrucht voor 40 dagen nog wel eens afgestoten. Dus dan scan ik erna

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:42

Gina is ook gedekt. Op 15 mei. Maar ik ga haar wel laten scannen rond 31 mei.
Moest het niet gelukt zijn en mocht ze bijvoorbeeld ook slecht gereageerd hebben op het dekken. (bijvoorbeeld vocht in de baarmoeder ofzo) dan heb je tenminste een maand meer om het op te lossen.
Als je daar met de 40 dagen scan pas achter komt, dan mag je het al bijna vergeten voor dit seizoen.
Niet dat ik dat verwacht in haar geval. Maar er komt toch wel wat bij kijken en het vergt toch wel wat georganiseer en inspanning als eigenaar. Dan zou ik het wel heel jammer vinden als het niet lukt.

Ze ziet er prachtig uit Sunora!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:35

Leuke plannen voor jonge Lusitano's allemaal!


Hier de niet-zo-jonge variant. (25)

Mijnheer staat precies zó ingeparkeerd dat ik hem op een jeukplekje kan kriebelen.
En dat zie je in zijn gezicht... :') :D


Afbeelding



Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:38

Oh zeg, zie die genieten, wat leuk!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 06:56

Luckystory schreef:
Gina is ook gedekt. Op 15 mei. Maar ik ga haar wel laten scannen rond 31 mei.
Moest het niet gelukt zijn en mocht ze bijvoorbeeld ook slecht gereageerd hebben op het dekken. (bijvoorbeeld vocht in de baarmoeder ofzo) dan heb je tenminste een maand meer om het op te lossen.
Als je daar met de 40 dagen scan pas achter komt, dan mag je het al bijna vergeten voor dit seizoen.
Niet dat ik dat verwacht in haar geval. Maar er komt toch wel wat bij kijken en het vergt toch wel wat georganiseer en inspanning als eigenaar. Dan zou ik het wel heel jammer vinden als het niet lukt.

Ze ziet er prachtig uit Sunora!

Als niet lukt en het te laat is, nou dan heb ik pech. Maak me er niet zo druk om

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 06:56

Femke_Tweety schreef:
Leuke plannen voor jonge Lusitano's allemaal!


Hier de niet-zo-jonge variant. (25)

Mijnheer staat precies zó ingeparkeerd dat ik hem op een jeukplekje kan kriebelen.
En dat zie je in zijn gezicht... :') :D


[ [url=m/L7HYbk.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ [url=m/kyXWTL.jpg]Afbeelding[/url] ]
geweldig happy face

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:05

Hallo allemaal, weet iemand mij te vertellen of schimmels veel voorkomen bij de luso? Bij Pre’s ontzettend veel en ik dacht bij de luso ook. Maar vind het meevallen van wat ik zie. Ook bij de fokster van die van mij. Echt veel kleuren en maar 1 of 2 schimmel paardjes. /3 :o

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 01:31

Ik denk misschien iets minder dan bij de PRE's. Maar toch zeker ook wel een aanzienlijk aandeel.
Alle goede en leuke hengsten die mij interesseren zijn steeds schimmels. Helaas... Want mijn merrie is een valk en dan vind ik het zonde om haar te dekken met een schimmel. Ook al zegt men dat een goed paard geen kleur heeft.
Maar naar mijn gevoel zijn er dus zeker wel veel schimmels.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:17

Het merendeel is schimmel. Doordat wij de leuke kleuren er tussenuit importeren en daarmee gaan fokken lijkt het alsof er veel kleur is. Maar ik meende een paar jaar geleden nog te horen van een keurmeester dat 80% schimmel is.