lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:49

Dat snap ik raya00, anders zou je je hier niet melden. :D
De verschillen die Elisa2 beschrijft zijn inderdaad wel de punten die steeds genoemd worden. Ik zou het persoonlijk niet weten, ik heb immers geen PRE's. Ik heb de keuze tussen Spanjaard en Portugees zo'n 10 jaar geleden gemaakt en kwam al gauw op de Portugees uit.

Ik vind het een geweldig ras. Ik vind ze mooi, lief, betrouwbaar, slim, dapper, snel, en gewoon super fijn in de omgang en in training. Al zijn er nog wel andere rassen die ik ook graag zie, de PSL staat voor mij op nummer 1. :j

Als je echt kennis wil maken met het ras en zijn kwaliteiten dan raad ik je aan naar Portugal te gaan. Daar heb je er gewoon zoveel meer en kun je echt op grotere schaal het ras ervaren.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:49

Ik vind ze vaak ook iets beter bewegen dan PRE’s, minder stamperig, vaak wat minder maaien en wat ruimer.
Al zijn in elk ras natuurlijk mindere en betere bewegers te vinden.

Ik sprak een aantal jaar terug een Spanjaard wiens vader PRE’s fokte en die zei zelf dat hij voor het werk/de sport liever een lusitano had omdat dat meer werkers waren volgens hem en PRE’s meer showers.
Maar dat is ook een persoonlijke mening natuurlijk, ik vond het wel grappig uit de mond van een Spanjaard...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 21:10

Nouvel schreef:
Ik vind ze vaak ook iets beter bewegen dan PRE’s, minder stamperig, vaak wat minder maaien en wat ruimer.
Al zijn in elk ras natuurlijk mindere en betere bewegers te vinden.

Ik sprak een aantal jaar terug een Spanjaard wiens vader PRE’s fokte en die zei zelf dat hij voor het werk/de sport liever een lusitano had omdat dat meer werkers waren volgens hem en PRE’s meer showers.
Maar dat is ook een persoonlijke mening natuurlijk, ik vond het wel grappig uit de mond van een Spanjaard...

Heb dat ook al eens gevraagd aan een Spaans meisje die hier in nl kwam en kwpn paarden rijden in de sport. Zei zei ook dat de Lusitano beter was voor de sport dan de pre. Vaak beter in elkaar zit en beter beweegt. Pre is voor mij ook vaak meer show, echt lopen kunnen de meeste niet. Lusitano vind ik zeer allround en ook daar heb je betere en slechtere bij. Ik heb kwa beweging zeker geen topper, maar puur veiga gefokt en dus is karakter belangrijk, en dat heeft ze. Scheelt ben geen dressuur rijden. Maar cross en spring graag, en dat doet ze geweldig.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:53

Qua karakter vind ik moeilijk om iets over te zeggen, ik heb meer ervaring zelf in het werken met PRE's maar die hadden allemaal al een wisselend karakter. Volgens mij zijn de bloedlijnen waar een paard uit komt belangrijk voor wbt het karakter. En de fokkerij van de Lusitano's is imo wat meer geselecteerd op hardheid en een werkbaar karakter.

Ik ben zelf trouwens fan van beide, kan genieten van een mooie barokke PRE met goede bewegingen en van een mooi gebouwde barokke Lusitano. De gangen van PRE's zijn wel goed te verbeteren mits ze correct over de rug getraind worden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:17

Ik ben sinds kort in het bezit van een Lusitano merrie van 3,5 jaar oud. Deze is redelijk fijn gebouwd voor een barok paard en kan goed bewegen. Ik vermoed dat ze nog wel goed uitzwaart, aangezien ze er nog erg puppy uitziet.

In mijn zoektocht heb ik gemerkt, dat de kwaliteit van de aangeboden PRE's erg wisselend was, zowel qua bouw als qua beweging. De bouw was meestal wat meer barok, maar de beweging viel dan soms tegen. De Lusitano's die ik heb gezien, waren geen uitgesproken barokke paarden, maar wel beter bewegend. In ieder geval niet maaien of veel knieactie.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:41

Hoe beter gefokt, hoe meer de rassen op elkaar lijken heb ik het idee, maar dan bedoel ik wel echt in de hogere prijsklasse. Ik heb geen ervaring met PRE's verder dus over het karakter kan ik weinig zeggen. Wel zou ik inderdaad heel scherp zijn op te veel voorbeen actie en te weinig achterbeen, gezwaai met de benen en een slechte rug. Zorg er ook voor dat je een paard uitkiest waarmee je fijn kunt werken en die niet alleen mooi en imposant is. Een heethoofd met mega nek heb je weinig aan in de praktijk. Geldt overigens voor beide rassen.

Als je een paard in Spanje of Portugal koopt ook rekening houden met de rijkunsten van de Spanjaarden en Portugezen. Dat bedoel ik in positieve zin. Zij kunnen vaak heel stil zitten, gebruiken lichte hulpen en zijn in de omgang heel duidelijk in wat wel en niet mag. Ik zie regelmatig voorkomen dat Nederlandse dames denken zo weg te kunnen rijden met een jonge hengst. Ik moet mijzelf er ook elke dag aan blijven herinneren om duidelijk te zijn en niet te veel ruimte te geven. ;)

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:42

Tessebes schreef:
Ik ben sinds kort in het bezit van een Lusitano merrie van 3,5 jaar oud. Deze is redelijk fijn gebouwd voor een barok paard en kan goed bewegen. Ik vermoed dat ze nog wel goed uitzwaart, aangezien ze er nog erg puppy uitziet.

In mijn zoektocht heb ik gemerkt, dat de kwaliteit van de aangeboden PRE's erg wisselend was, zowel qua bouw als qua beweging. De bouw was meestal wat meer barok, maar de beweging viel dan soms tegen. De Lusitano's die ik heb gezien, waren geen uitgesproken barokke paarden, maar wel beter bewegend. In ieder geval niet maaien of veel knieactie.


Wat leuk! Heb je foto's?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:12

Toevallig heeft een stalgenoot gisteren foto's gestuurd.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:11

Leuk dier Tessebes!

Ja ik vind het gewoon lastig om een heel ras te beschrijven. Ik merk nu al aan de voorgaande reacties dat mijn mening gebaseerd op mijn ervaring soms heel anders is. Ik ben dus geen fan van de PRE en zie juist vooral de verschillen. Een PRE in de hogere prijsklasse vind ik vaak wel een verbetering maar nog altijd geen PSL. Hier in het topic ben ik al eens getest of ik het verschil altijd kan zien, en ja dat kan ik. De PSL in de hogere prijsklasse zijn uiteraard ook de betere paarden, maar dat geldt imo voor elke paard in de hogere prijsklasse. Aan kwaliteit hangt nou eenmaal een prijskaartje, ook bij de KWPNer zie je dat terug.

Daarbij speelt persoonlijke smaak een grote rol. De een vindt beide rassen mooi de andere enkel de PRE of juist de PSL.

En wat karakter betreft, ik vind het juist super makkelijke paarden. En mijn eigen hengsten krijgen juist weer heel veel vrijheid, dus ja... zo gaat het natuurlijk alle kanten op. :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:22

Leuk dier inderdaad Tessebes, die ziet er wel uit dat hij/ zij lekker barok gaat worden.

Juist interessant toch al die verschillende ervaringen meningen?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:24

Elisa2 schreef:
Leuk dier inderdaad Tessebes, die ziet er wel uit dat hij/ zij lekker barok gaat worden.

Juist interessant toch al die verschillende ervaringen meningen?

Misschien, maar lijkt me lastig voor iemand die het ras niet kent om daar dan een oordeel uit te trekken. :D Je mening kun je het beste zelf vormen, vandaar ook mijn tip om zoveel mogelijk paarden te gaan bekijken/uitproberen. Het liefst in Portugal.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:05

Het is altijd een beetje generaliseren natuurlijk, het ene dier is het andere niet, er er komt ook nog heel veel wat-past-bij-jou-als-mens bij kijken natuurlijk, en niets is persoonlijker dan dat. Maar ik vind het toch erg leuk om jullie ervaringen en ideeën hierover te lezen.

@nouvel, ja, moeilijk om een lijn te trekken. Interessant wat je zegt over de gangen.
@tessebes, ja, dat herken ik wel, ik heb tot nu toe ook geen maaiende lusi’s gezien en wel PRE’s.
@eefie, dat vind ik wel opvallend, dat ze dan weer meer op elkaar gaan lijken. Ik heb ook meer PRE’s in de hoge(re) prijsklasses gezien dan Lusi’s, maar waarschijnlijk gewoon omdat ik in Spanje woon.
Wat jij zegt over de rijkunst kan ik me in vinden. Mijn PRE (jonge Spaanse hengst ;) ) is Spaans ingereden (en ik heb ook les op een Spaanse stal) en joh, wat kunnen ze zitten! Tegelijkertijd zijn er ook dingen die wij anders zouden doen en waar ik niet zo van gecharmeerd ben, maar stil zitten kunnen ze. Het was/is echt even schakelen.

Ik woon in Spanje en zoek hier nu in de regio, maar niet heel rasspecifiek.
Toevallig volgende week bezoekjes aan 2 Lusitano’s op de planning, dus ik ben erg benieuwd.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:31

Daphneeeej schreef:
Elisa2 schreef:
Grappig ze heeft zo'n jonge uitstraling dat ik dacht dat het nog een jong paard was.

Guapa is ook nog jong :) 7 a 8 jaar dacht ik. Scampi is pas 3,5 :) Jonge mama.


Guapa is in april 8 jaar geworden :j

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:12

Tessebes schreef:
Toevallig heeft een stalgenoot gisteren foto's gestuurd.[ [url=m/mdIxdl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X9qo5i.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/u3YAlf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die gaat heel gaaf worden als er straks meer bespiering op zit! Knappe jonge dame hoor, lekker van genieten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:10

Eefiepeefie schreef:
Die gaat heel gaaf worden als er straks meer bespiering op zit! Knappe jonge dame hoor, lekker van genieten.


Dank je! We nemen lekker de tijd om aan elkaar te wennen. We wandelen wat over het erf en ik longeer haar een paar keer per week. Als dat goed gaat, wil ik met haar aan de hand met de kaptoom werken, ze moet eerst nog wat meer zelfverzekerd worden. Ze heeft de laatste 2 jaar bij mensen aan huis is NL gestaan en bij ons op stal met 50 paarden, zijn er natuurlijk veel meer prikkels.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:08

Hallo,

ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar mijn google skills zijn wat gesleten merk ik. Ik ben op zoek naar een lusitano dekhengst met de volgende punten:

- goede stap
- sterke draf
- normale galop
- fijne ruglijn
- uitmuntend karakter
- kleur niet relevant
- stokmaat +/- 1,60 mag 10 cm afwijken.
- dekgeld niet relevant

Ik zie graag jullie berichtjes tegemoet.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 14:27

Balou_k schreef:
Hallo,

ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar mijn google skills zijn wat gesleten merk ik. Ik ben op zoek naar een lusitano dekhengst met de volgende punten:

- goede stap
- sterke draf
- normale galop
- fijne ruglijn
- uitmuntend karakter
- kleur niet relevant
- stokmaat +/- 1,60 mag 10 cm afwijken.
- dekgeld niet relevant

Ik zie graag jullie berichtjes tegemoet.

Romina heeft een hengst staan top karakter. Loopt nu gewoon tussen de 3 jaarling hengsten in buiten. Hij zit goed in elkaar maar is inderdaad 155cm. Hij is creme maar draagt ook schimmel. Sterke en correcte benen

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:32

Stokmaat is echt het minst belangrijk, het veulen is voor eigen gebruik en ik ben ook niet zo groot. :D
Ik vind goede en ruime gangen wel echt belangrijk, mijn merrie schiet hier echt in te kort. Zowel qua bouw als qua jarenlang dezelfde krabbelende houding voor de kar. Ruimte in de gangen is dus een must.

Ik ga even kijken!

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 22:46

Thalya Willems haar Gafanhoto is in september goedgekeurd voor de dekdienst.
Heel fijn paard, gouden karakter en goede gangen :-)

Over de discussie PSL vs PRE: het is wel wat individu-afhankelijk, maar mijn Luso's zijn duidelijk veel dapperder en cooler van karakter dan onze PRE. Dat hele sensibele en schrikkerige zie ik wel vaker terug ook bij PRE's van klanten.
Daarbij zie je imo bij de PRE veel vaker een heel zwaar front, weke rug en overbouwde achterhand. De gemiddelde PSL is functioneler gebouwd vind ik.
Maar dat is puur persoonlijke ervaring.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:25

Balou_k schreef:
Hallo,

ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar mijn google skills zijn wat gesleten merk ik. Ik ben op zoek naar een lusitano dekhengst met de volgende punten:

- goede stap
- sterke draf
- normale galop
- fijne ruglijn
- uitmuntend karakter
- kleur niet relevant
- stokmaat +/- 1,60 mag 10 cm afwijken.
- dekgeld niet relevant

Ik zie graag jullie berichtjes tegemoet.


Wb karakter is Don Inacio van Clairmonts Stables voor zover ik hoor een hele fijne hengst. Ze heeft er meer staan dus ik zou Gaby eens contacten: http://www.lusitano-paarden.nl/clairmon ... aarden.php

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:53

Ik heb al jaren PRE's, heb er nog steeds twee in mijn bezit en heb recent een Lusitano erbij gekocht. Die is nog maar 18 maanden, maar wat ik al kan zeggen is dat dat een heel dapper en onverschrokken peuterpaard is, nergens van onder de indruk.

Mijn PRE's zijn ook geen bangerikken in de zin dat ze wegvluchten ofzo, mijn hengst (inmiddels 22 en op pensioen) was voor de duvel niet bang - maar wel bloedheet, maar mijn ruin (10 jaar) is best kijkerig en heeft weinig zelfvertrouwen. Door training is dit echter volledig onder controle, het is een echt mensenpaard, als ik zeg dat het goed is doet hij het ook allemaal - we zijn al in behoorlijk impressionante dressuurpistes gaan rijden, op het strand al allerlei "gevaren" tegengekomen en hij laat me nooit in de steek. Maar ik moet hem wel leiden en hij heeft alles gezien.
Terwijl mijn lusitano volgens mij gewoon alles heel erg ok vindt.

En extra reden voor mij om deze keer voor een Lusitano te kiezen is toch dat ik merk dat heel wat PRE's gezondheidsproblemen hebben. Het lijkt een zwakker ras, ze zitten minder goed in elkaar en het lijkt moeilijk om er eentje te vinden zonder gebreken. Ruglijn, lendenpartij, achterhand zijn beter gefokt bij de Lusitano. Ik zie PRE's zelde met een gekanteld bekken lopen terwijl ik dat net zo fijn vindt bij Lusitano's, die gaan echt "zitten". Toch een fokprobleem van de Spanjaarden vind ik -O-

Ik ben nog benieuwd hoe het uitdraait met mijn Lusitanohengstje, ik heb namelijk nog geen ervaring met het trainen van Lusitano's. Heb wel al tientallen PRE's gereden en dat zijn stuk voor stuk fijne karakters en meewerkende dieren.

Voor een Lusitano dekhengst, eens informeren bij Coudelaria Do Luar of LP Lusitano's in België? Bij Do Luar hebben ze hele functionele dressuurhengsten (Jiu-Jitsu, pas nog Europees kampioen geworden bij de jonge paarden op het EK van de MCI - en ook de hengst IRS).
Ook is er nog Haras de Sautour, die hebben Nevado de la Font, een zwarte Grand Prix hengst.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 21:07

Wie is in golega, wij gaan morgen vroeg

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:54

Zijn er nog mensen op zoek naar een Lusitano? Ik heb er twee in de aanbieding, zonder papieren, maar de afstamming is bekend.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:02

Helaas, nu is mijn ruimte wel op.
En ik geniet nog van de drie die via je zijn gekomen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 00:38

Gelukkig (dat je er van geniet), ik vroeg me gisteren nog af hoe het nu zou gaan met ze.