Nakomelingen van Doaitsen 420

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:32

Schitterend paard,een heel herkenbaar Doaitsen hoofdje en voorgebracht door Sibma zie ik. een 1 ste premie en 3de dan liep er wel kwaliteit bij jou paard in de ring. Was dit in Oldeholtpade? Dat wegvliegen en bokken heeft Yfke maar één keer gedaan gelukkig.(we hebben haar gekocht was ze 4) En die van jou is nog maar 3 zal wel beter worden naarmate ze ouder wordt. Yfke is ook al veel rustiger nu en bokt ook niet meer. En ze heeft hetzelfde structuur van manen ook zo te zien. Yfke wordt in de zon wel bruiner.


daphneM
Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:48

Yvke: nee in ambt delden. :) nee in de 3 jarige ring liep zij op kop, en er was er maar 1 met een 1e premie.
Daarna mochten ivm fokdag, iedereen terug komen van de heledag die een 1e premie hadden behaald voor de kampioenstitel, dus de veulens, jaarlingen, 2 jarige, 3jarige 4 jaar en ouders, etc. Totaal liepen daar 12 paarden, alleen de veulens vielen af, en uiteindelijk waren er 9 over waar ze tegen op moest boxen, en daar is ze 3de van geworden dus net geen reserverkampioen

we gaan in Sept, naar Drachten hopen op kroon :)

Ze is nu hopelijk drachtig van brandus de hengstenhouder kwam gelijk bij ons en had interesse in haar omdat ze volpapier heeft met 4x model preferent achter haar naam.
onze evaring is als ze 1x een veulen heeft gehad, zijn ze ook rustiger in omgang.

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:51

Ach ja is ook zo, je had ook wel geschreven dat het in de kampioensring was.
In ieder geval heel veel succes in Drachten +:)+

daphneM
Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:29

Dankje, we houden jullie op de hoogte! Heb er wel zin in,
We hebben nu 4 ster merrie's waarvan Iteke alleen met een 1e premie dus extra leuk, en spannend keertje een andere evaring, we gingen altijd wel kijken in drachten maar nu zelf deelnemen is natuurlijk Veeeeeel leuker *\o/*

Elianna_
Berichten: 3801
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:40

Wat leuk dat ik I.teke hier tegen kom! Heb met haar gewerkt op de trainingsstal.
Een echte D.oaitsen, maar wel een goud eerlijk paard. Gefeliciteerd nog met de 1e premie van haar!

daphneM
Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:17

Elianna: Dankje, jij werkt bij Sibma? Misschien werk je in Sept nog wel weer met haar. We brengen haar terug voor drachten . :)

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:15

Gisteravond mijn eerste les met Yme gehad en het ging super! Ook een fijne instructeur. Legt alles uit en vertelt ook waarom Yme reageert op bepaalde dingen. Hij is bekend met de Fries en de manier van lopen en kan ook vertellen waarom hij nu loopt zoals hij loopt (hoofd omghoog en gespannen)
We zijn dus vooral bezig geweest met het laten zaken van zijn hoofd, ontspanning, zijn tempo en mijn houding. Het was duidelijk dat Yme het er moeilijk mee had, werd in het begin ook boos (niet gemeen hoor, maar zo iedere keer een huppel/sprong). Instructeur gaf aan dat hij zo gewend is dat omhoog balans is. Nu moest hij zakken en raakte uit balans.

Na de les vroeg mijn instructeur van welke hengst Yme was.. Ik zei "Doaitsen". Nou als hij op een stoel had gezeten was hij er af gevallen haha... Hij stond er van te kijken. Hij zei ook "en je rijdt met hem buiten?" Yep! Hij heeft ook het ééa vertelt over de nakomelingen en daar zag ik Yme niet in terug.
De dingen waar we dus nu tegen aan liepen hebben niet met afstamming te maken denk ik. Positief commentaar, ondanks dat hij moeilijk vindt hij wil wel graag..

daphneM
Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:05

Masi!: Misschien heeft de moeder van jou'n paardje een sterke karakter vererfenis! Dat is altijd mooi.
Ik hoor ook vaker de dat Doaitsen paarden, meer voor de keuring zijn.
Ook voor onder het zadel alleen het blijft wel opletten geblazen.
Dan is dit alleen maar mooi als je zulk commentaar krijgt van je lesgever.

En inderdaad lang en lang is goed voor de friezen.

Lijk mij een fijne lesgever!
Mag ik zn naam weten?

Willen jullie ook wedstrijden rijden?.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:06

Ja daar ga ik dan maar van uit. Zijn moeder liep op moment van verkoop meen ik M2 en heeft als vader Sape.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen zijn voornaam weet. Dat is Marcel. Een stalgenoot krijgt les van hem en heb toen eens een les staan kijken. Hij is heel rustig. Legt goed en duidelijk uit en kijkt ook naar wat het paard op dat moment kan. Wij moeten vooral voltes rijden, grote kleine, slangevoltes, achtjes.. en maar oefenen op het zakken, ontspanning en zo balans krijgen.
Yme is volgens hem niet star, hij vind het alleen nu moeilijk.. maar dat gaat goed komen.

Laat ik het zo zeggen, ik zou het leuk vinden om te kijken wat we samen kunnen bereiken. Het is alleen geen "moetje". Mijn ambitie is niet om binnen een x aantal jaar Z te rijden. Gewoon rustig aan opbouwen en kijken wat mogelijk is. Voor nu eerst hem ontspannen krijgen met dressuur, af en toe een beetje vrij springen en lekker buiten rijden.

daphneM
Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:56

Ja hier net zo, eerder wou ik altijd zoveel mogelijk wedstrijden nu nog wel, maar geen drang meer. eerder bij elke 10 winst over haha, heb nu al 17 in de B..Wil over als het wijken goed is, niet eerder geen half werk mee..
Ze is ook net 1 jaar onder hetzadel start al een maandje of 2 geen wedstrijden meer lekker rustig aan.

patrick1994
Berichten: 1184
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Ergens verstopt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:47

Ik heb een 6 jarige merrie van Doaitsen 420 onder het zadel.
Ik breng haar uit voor de Applonia Hoeve in de Wilp.

[ img ]

Egano L2+12
Shadow Z2+8 - Yselina Z1+5 (eindstanden)
Cheyenne M (v.Bing) <3 Lavatera M (v. Benson) <3

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:37

Ziet er goed uit Patrick.
Hoe is ze met het rijden en op wedstrijden, een beetje braaf?
Yfke is nu in de B gestart, heeft ook al een paar winstpunten, maar is verder heel braaf. Tot nu toe geen last van bakkabouters of dingen eromheen.
Buitenritten vind ze ook leuk, loopt voorop groot verkeer geen probleem.
Ze staat dan ook op de boerderij met veel tractoren en groot materiaal, ze is inmiddels al heel wat gewend.

patrick1994
Berichten: 1184
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Ergens verstopt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:40

@Yvke07:

Ze is op wedstrijden beetje kijkerig, ze heeft best veel mee gemaakt in het begin is er iemand mee bezig geweest en dat is niet helemaal goed verlopen zeg maar.
Ik ben nu een jaartje met haar bezig en heb haar nu paar keer op wedstrijd mee gehad, ze begint nu lekker het sjouwen de eerste paar wedstrijden was wel een beetje hectisch. Op buitenrit ben ik nog niet geweest omdat ze best heftig op dingen reageerd maar dat ligt wel in de planning voor binnenkort!!
Bij ons staan ze ook op een grote paardenhoeve waar nog gebouwd wordt dus ze leert er wel veel van :D
Maar ben super blij met der en het is in de omgang echt een super leuk en lief paard :o

Egano L2+12
Shadow Z2+8 - Yselina Z1+5 (eindstanden)
Cheyenne M (v.Bing) <3 Lavatera M (v. Benson) <3

daphneM
Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:01

Onze Iteke W is afgelopen zaterdag op de CK voorlopig kroon geworden.. *\o/* *\o/*

Elianna_
Berichten: 3801
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:06

Gefeliciteerd! :) Heeft ze zeker verdiend.
Ben je ook nog op stal geweest tijdens de CK? Ik heb je niet meer gezien geloof ik.

daphneM
Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:34

Elianna: dankje, Ja meerdere keren, er lopen er zo veel mensen van piet ;).
Mooie dag was het *\o/*

friesiszwart
Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 06:58

Gefeliciteerd en Iteke W

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

VrouwkjeS
Berichten: 82
Geregistreerd: 02-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:48

Al een tijdje niks meer gebeurt hier maar ook ik heb een nakomeling van Doaitsen 420.
Herken veel van haar in dit topic zowel positief als negatief.
ze is ontzettend eenkennig zodra m'n vader haar vast houd en ik even iets ga halen moet ze meteen meedraaien om te zien waar ik blijf en ook op stal moet je niet naar binnen komen als ze je niet kent want dan wil ze nog wel eens bijten. Ze is erg onhandig en is ook al 2 keer onderuit gegaan op de straat, ze probeert dan te steigeren (wat ze doet als ze bang is of ergens niet langs durft) maar glijd uit en ligt zo op straat. Verder vind ik het wel een heerlijk paard ze is ontzettend lief en doet hard haar best tijdens het rijden en kan ook erg mooi lopen en heel makkelijk galopperen voor een fries! onze eerste wedstrijd was niet zo'n succes erg veel spanning wat ik er niet goed uit kon rijden maar waarschijnlijk was dit haar eerste wedstrijd ooit dus ga gewoon door en kijken hoe het verder gaat.
Ze heeft trouwens ook een stekelharig kolletje (Toegestaan op papier) en de kroese fluffy manen. Gaat ook iedere week mee op buitenrit en dat doet ze opzich goed. wel erg schrikkerig maar dat zit gewoon in haar karakter. Hoe gaat het met die van jullie? :)
[ img ] [ img ]

ღRiding: The art of keeping a horse between you and the groundღ

patrick1994
Berichten: 1184
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Ergens verstopt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:32

De Doaitsen die ik rij was in het begin ook echt een kennig, ben nu dik jaar met haar bezig en is compleet ander paard geworden, de Doaitsen die ik hier in de buurt op wedstrijd heb mee gemaakt zijn allemaal wel enig zins iets gespannen, mijn Doaitsen gedraagt zich op concours steeds beter is volgens mij echt kwestie van gewenning

Egano L2+12
Shadow Z2+8 - Yselina Z1+5 (eindstanden)
Cheyenne M (v.Bing) <3 Lavatera M (v. Benson) <3

Ania
Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:33

Halfjaarschop!

Inmiddels ben ik ook trotse eigenaresse van een Doaitsen ruin. Deze is nog niet ingereden, maar ik voorzie geen problemen tot nu toe.

Ik vraag me af hoe het inmiddels met de Doaitsen uit dit topic gaat? Hebben jullie ze nog en hoe doen ze het?

LunaDeFries
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-11-13

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:32

Ik heb ook een Doaitsen, een 4-jarige merrie. Zie heel veel herkenningspunten met jullie Doaitsens. Ik heb haar nu een jaar. Ze is inmiddels super eenkennig, ze moet mij zien en daar verdraaid ze der nek voor. Ze is net 4 maandjes onder het zadel en dat doet ze super. Maar dat is wel een strijd geweest. Ze gaf zich niet zomaar over, liet zich gewoon vallen om de ruiter er weer af te krijgen en dat niet maar 1x ;). Nu ze de strijd heeft opgegeven, pakt ze alles super snel op en werkt graag. Gaat elke weekend op buitenrit en dat vindt ze helemaal geweldig, lekker in rengalop vindt ze het einde en dat voor een Fries :D. Ze is kijkerig en een beetje schrikkerig maar zal niks doen. En laten we eerlijk zijn, Doaitsenbloed of niet, een jong paard mag nog kijkerig en schokkerig zijn als er maar verbetering in zit.

Hoe zit het met jullie Doaitsens? Die van mij draagt haar hals erg hoog en loopt daardoor nog niet goed over de rug, dat vindt ze ook heel moeilijk. En hoe lossen jullie dat op? Ze loopt al behoorlijk ontspannen hoor en dan lekker aangeleund. Ze is een pittige Fries, vergeleken met de Friezen die ik tot nu toe gereden heb en ken. Ze heeft wel mega veel behang, vooral haar staart is echt abnormaal dik.

Ben net zoals Ania ook erg benieuwd hoe het nu met jullie Doaitsens is.

VrouwkjeS
Berichten: 82
Geregistreerd: 02-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:29

Beetje een late reactie :o
maar het gaat heel goed met mijn Doaitsen!
We rijden steeds meer wedstrijden en ze is een volkomen ander paard geworden veel rustiger en ik krijg haar veel meer gefocust op mij. :)
Het is leuk om te zien dat de karakters van de nakomelingen zo op elkaar lijken vind ik.
Binnenkort gaan we onderling L1 starten ben benieuwd hoe dat gaat.
Ze is nog steeds wel eenkennig en ik denk dat dat ook niet meer weg gaat maar dat vind ik niet zo erg.
Over het nageeflijk rijden ze loopt ook vaak met haar nek lekker erop zegmaar maar als ik even met d'r bezig ben en veel tempo wisselingen en figuren rijd zakt die vanzelf wel en ja ook gewoon veel met de mond spelen. Ik heb vooral moeite om het achterbeen er goed onder te zetten en te houden daar zijn we nu veel mee bezig, ze is gewoon nog niet sterk genoeg daarin maar dat komt nog wel.
Ik spring voor de afwisseling wel eens met haar (niet hoog) wat ze heel leuk vind en redelijk kan maar wederom het achterbeenprobleem (tilt niet genoeg op). Springen jullie wel eens met die van jullie en wat rijden jullie ondertussen?

ღRiding: The art of keeping a horse between you and the groundღ

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:55

Mijn dochter heeft Yfke en rijdt haar ook, ze is er een tijdje tussen uit geweest vanwege een zwangerschap en later een blessure van Yfke. Maar ze gaat nu heel goed, is inmiddels ook L1 startgerechtigd. Yfke is door de wedstrijden rijden ook veel rustiger geworden. Ze is inderdaad ook eenkennig, ze wordt onrustiger als mijn dochter uit de buurt is. Doaitsens richten zich volgens mij op één persoon. Yfke heeft ook al een laag hindernisje gesprongen, vrij springen doet ze ook wel.
Wedstrijd rijden vindt ze helemaal geweldig.

ErnaSietske
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:49

Wat leuk om dit allemaal te lezen! Ik heb een 9-jarige merrie van Doaitsen, een schat van een paard. Superbraaf zowel op de grond als onder het zadel en voor de kar. Ik kan er rustig alleen mee op stap naar het bos. Ze is buiten weleens wat schrikkerig en heeft de neigen om dan om te draaien en terug te rennen, maar zolang je bij haar minste aarzeling direct been geeft, loopt ze normaal door. Ik ben deze zomer met haar gestart in de endurance en dat deed ze super. Ook loopt ze regelmatig mee in optochten, we hebben zelfs verkleed als kerstvrouw rondgereden op een aantal kerstmarkten, in het donker, met brandende vuurkorven, klapperende zeilen van de marktkramen en overal herrie en muziek. Dan is ze iets drukker dan in het bos, maar nog altijd prima te te hanteren. Ze heeft een ongelofelijk lieve, brave en bijna menselijke uitstraling. We roepen altijd: 'alleen een fiets is braver dan Siets'. Eenkennig is ze wel wat. Als er iemand anders op haar rug zit, zie je aan haar oren en oogopslag dat ze zich ongemakkelijk voelt, ze houdt dan voortdurend oogcontact met mij en zolang ik ernaast loop is het goed. Blijf ik staan, dan blijft zij ook staan, of de ruiter nu been geeft of niet. Helaas is ze wel gevoelig voor kreupelheid en heeft ook al 2x koliek gehad. Vraagje: heeft iemand van jullie daar ook ervaring mee of zou dat toeval zijn?

Omdat man en dochter ook rijden, besloten we een paard erbij te kopen en kozen bewust voor een Doaitsen omdat we daar zulke fantastisch goede ervaringen mee hebben. Ditmaal een 6-jarige die nog maar pas onder het zadel was. In tegenstelling tot Sietske, blijkt deze merrie qua karakter een 'echte' Doaitsen te zijn. Alles wat in jullie topics staat, slaat op Caatje. Ze is eenkennig, paniekerig en kan zich moeilijk ontspannen.

Toen we haar net hadden was het een drama. Ze sloot zich totaal af, kon niet vaststaan bij het poetsen en stond dan voortdurend een beetje kramperig te dreigen met haar voorbeen.

Rijden was helemaal een drama; alleen maar schudden met het hoofd en proberen er vandoor te gaan. Het vreemdste was dat ze steeds een soort knik met haar hoofd maakte, alsof ze 'ja' knikte. Dus hebben we besloten voorlopig niet te rijden, maar helemaal vanaf nulpunt te beginnen met haar en haar te behandelen als een driejarige.

We zijn nu enkele weken bezig met grondwerken, iedere dag en heel consequent. Dat begint heel langzaam zijn vruchten af te werpen. Ze komt nu nieuwsgierig naar me toe in de wei en maakt heel duidelijk contact. Ze staat netjes stil met poetsen, ze loopt keurig achter me met een los halstertouw, stopt als ik stop en ze wacht bij het opendoen en sluiten van het hek van de bak en de wei net zolang tot ik zeg dat ze verder mag lopen. Ze loopt ook netjes mee als we in het bos wandelen, laat dan haar hals zakken en gaat zelfs af en toe briesen.

Vorige week ben ik begonnen met longeren, tot nu toe alleen in stap en draf. Dat doet ze ook redelijk goed, al vindt ze het aandraven nog wel spannend. Dat uit zich in een wat mildere versie van het 'ja-knikken' dan een paar weken geleden en af en toe een bokkesprongetje. Maar ze is wel geconcentreerd op mijn hulpen, dus dat is positief. Na verloop van tijd begint ze te likken en te kauwen en als ik haar na afloop in de wei zet, loopt ze niet weg, maar blijft staan en laat zich lekker knuffelen. Hoewel het langzaam gaat, zie ik wel vooruitgang. Wanneer ik begin met rijden, dat weet ik nog niet. Dat probeer ik pas als ze helemaal op mijn vertrouwt.

Nog een vraagje: herkennen jullie ook iets in dat 'ja-knikken'? Ik heb het aan de PA laten zien, maar die zag er niet iets zorgwekkends aan. Nu ik wat langer met haar bezig ben, valt het me op dat ze dat vooral doet als ze iets moeilijk vindt of niet direct snapt.

Indi_Vito
Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:59

Ik heb een sake (doaitsen) x tsjibbe nu 2,5 jaar,
3e premie op de veulen keuring volgend jaar ga ik ook met haar naar de keuring!
[ img ]
[ img ] (3 maanden geleden bij aankoop)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers