Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:14

Ik raad ook Leandra aan. Is mijn instructrice en ze is zowel met je eigen lijf als die van het paard heel goed en werkt bijvoorbeeld ook aan dubbele longe etc.


_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:26

Klinkt goed Robijn, precies wat ik zoek dus.

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:52

Jep. heel kundig is ze.

Kan je mooi in mijn plaats gaan want ik lig er even uit :+

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:17

Hallo allemaal! Voor zij die nog weten wie ik ben :+ ik kom weer proberen mee te doen. Heb bokt een periode even helemaal genegeerd, moest eerst even rust in mijn hoofd vinden. Die is er nog niet helemaal, maar vooruit :+

Elevada is nog steeds slecht. Ze blijft kreupel, lijkt ook niks te verbeteren. Althans, laat ik het zo zeggen, ze wordt niet beter dan het punt waar ze nu is. Ik heb er nog steeds niet zo veel vertrouwen in :(
[ img ]

Lissy doet het wel echt heel erg goed! Ze is super leergierig en echt zo’n leuk paard om mee te werken! Ik hoop op snel beter weer (ik functioneer niet met dit weer := ) zodat we echt wat meer aan de slag kunnen. Laatst lekker wezen wandelen en dan is ze zo braaf!
[ img ]

Verder kan ik alleen maar mee gaan met dat Leandra geweldig is haha!

Jorinda
Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 20:36

Wat vervelend dat er geen vooruitgang in zit Maartje! Lijkt me super frustrerend. :(:) Dat van het weer kan ik me wel in vinden haha. Dus ik hoop met je mee!

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 20:46

Ik word er echt moedeloos van. Neem daarbij een ander paard dat een kieskeurige eter is en maar niet wil aankomen en het waarom-heb-ik-ook-al-weer-paarden vraagstuk speelt regelmatig door mijn hoofd

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 21:30

Welcome back Maartje :*

Hopelijk kun je weer een beetje meer rust in je hoofd vinden.

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 21:34

Hé Maartje, gezellig dat je er weer bent :D
Wat vervelend van Elevada zeg :knuffel:
Had je er wel al een DA bij gehaald? Ik ben het even vergeten :o
Kan me helemaal voorstellen dat je echt even flink baalt… er komen betere tijden aan, echt waar <3

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 21:37

Thx dames <3

Da is er bij geweest ja. We begonnen met een peesblessure, die eerst beter leek te worden en daarna onbegrijpelijk veel slechter. Foto’s toonden toen een botcyste. Ik heb besloten om eerst aan te kijken wat haar lichaam zelf doet, maar dat lijkt nog niet zo veel te zijn dus. Opereren zie ik niet zitten…

Twirrewyn
Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 21:53

Wat vervelend Maartje van Elevada! Snap dat je er dan wel moedeloos van wordt. Ik hoop dat er toch verbetering voor je komt met haar.

Dawn heeft vandaag behandeling gehad van de osteopaat omdat ik hem niet fijn onder het zadel vond lopen. Hij zat echt overal vast. Hals, schouders, rug en si gewricht. Arme Dawn voel me zo schuldig dat ik op de vorige stal de verkeerde mensen erbij heb gehad op aanraden door die rare stalhouder bijv een fysio die alleen dry needles deed maarja als zijn gewrichten vastzitten kan je wel een naaldje prikken in een spier maar dat lost natuurlijk niks op..kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Het is z'n harde les voor me geweest. Het is mijn eerste paard dus je gaat dan uit van de kennis van andere mensen. Helaas heeft dit bij mij verkeerd uit gepakt.
Gelukkig nu wel de juiste mensen gevonden. Hij heeft flink pijn gehad hiervan dus geen wonder dat hij zo chagrijnig was naast de slechte voerbeleid en weinig buiten op vorige stal. Puzzelstukjes komen op zijn plek.
Na de behandeling van de osteopaat zag ik ook ineens een andere Dawn. Minder happerig en veel vrolijker.
Mag hem nu ook even 4 weken niet rijden en hebben veel oefeningen meegekregen om op de grond te doen zodat zijn draagkracht en balans beter wordt.
Heb nu eindelijk het gevoel dat het het nu wel goed komt met hem. Fijnere stal en betere mensen die hem wel goed behandelen.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:50

@Tarzan, wat fijn dat je het toch nog een kans wil geven! Ik wens jullie echt al het beste toe en hopelijk komt de klik die jullie hebben ook onder het zadel nog helemaal goed :D

@Autumn, auww, klinkt als een pijnlijk voorval! Hopelijk snel genezen!

@Maartje_M, ahh wat een spijtig nieuws van Elevada! Wat vermoeiend ook voor jou mentaal, kan het me wel wat voorstellen. Wel superfijn dat Lissy het dan wel zo goed doet :) Veel succes nog met Elevada verder, hopelijk komt er toch eens iets uit dat je op z'n minst weet wat er precies mis is.

@Twirrewyn, aww, hoewel ik volledig begrijp hoe je je voelt, je moet het ook niet te veel bij jezelf leggen, zoals je zegt, het is je eerste eigen paard, je hebt alles gedaan met de beste intenties en gewoon brute pech gehad dat je verkeerde mensen hebt getroffen. Ik ben wel echt superblij voor jullie dat jullie nu zoveel fijner zitten, dat komt vast helemaal goed!!

Ik heb momenteel ook heel even het waarom-heb-ik-ook-al-weer-paarden vraagstuk. Jenara blijft niet zo aangenaam in de omgang. Nu, ik weet ook wel dat het wel normaal is dat het tijd vraagt, maar na al het gedoe al met de verhuis enzo ben ik echt mentaal even moe en ik voel dat ik er even niet zo goed mee om kan. Vandaag had ik ook de pech dat de hoefsmid net aan kwam op het moment dat Jenara haar weidegenootje nog weg was, dus haar bekapbeurt is nu uitgesteld, want ze was gewoon compleet onhandelbaar. Ze heeft me vandaag voor het eerst in 3 jaar gebeten. Als ze stress heeft, is het echt een monster. De motivatie zit echt even heel diep ook bij mij nu. Langs de ene kant heb ik zin om te zeggen van "pff, ik geef haar gewoon 2 weken vakantie", maar langs de andere kant denk ik ook dat het belangrijk is dat er terug routine komt voor haar en dat haar nu vakantie geven gewoon uitstel is van iets waar we gewoon door moeten. Ik weet het even niet en heb er eerlijk gezegd ook even geen zin in :'(

Jorinda
Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:17

Ben het eens met Jenara, Twirrewyn! Ik snap hoe je je voelt maar niet te hard zijn voor jezelf hoor. Vanaf hier kunnen jullie weer een stuk verder samen!

Lastig Jenara, maar als je zo duidelijk voelt dat je er de (mentale) ruimte/energie even niet voor hebt, dan denk ik dat het misschien helemaal niet zo erg is om haar twee weekjes vakantie te geven en het daarmee uit te stellen. Dan heb je er over twee weken misschien wel weer meer energie en geduld voor.

Neva schijnt in de kudde vervelend te zijn. Hooibakken claimen (ze hebben 4 grote bakken, van die IBC formaat, op 7 paarden). Ze jaagt andere paarden bij “haar” bak weg en wil daarbij ook wel haar benen gebruiken. Ze jaagt niet op (gelukkig). Staleigenaresse sprak me erop aan vandaag. Vind dat lastig, want ik zie persoonlijk niet meer dan (af en toe dan wel wat nukkig) merrie gedrag en inderdaad zeggen “dit is van mij”, maar ik vind haar er niet onredelijk in. Maar wat ik zie is natuurlijk ook maar een momentopname. Ik vind het altijd lastig als mensen aangeven dat ze (iets van) mijn dier niet zo leuk vinden, want ik kan er niks aan veranderen (en ik zie dus zelf ook niks extreems) en voel me daardoor heel bezwaard. Ze heeft duidelijk gezegd hoor dat Neva daarom niet weg hoeft en dat ze niet opjaagt, maar toch zit ik er vervolgens dan al de hele dag mee in mijn maag. “Wat moet ik ermee?” :7

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:12

Twirrewyn wat fijn dat je nu wel op een plek staat waar je in contact komt met de juiste mensen! En je hebt hem nu wel geholpen, vergeet dat niet hè! Bovendien ga je nu de signalen sneller herkennen dus het wordt alleen maar beter voor jullie :)

Julie wat vervelend zeg! Ik herken het wel een beetje, Elevada is net echte stress ook echt geen leuk paard en wilde in het verleden ook graag bijten dan. Ik heb het altijd met veel rust opgelost, en nu gaat het ook steeds beter als ze stress heeft. Moraal van het verhaal: er is licht aan het einde van de tunnel. Maar ik denk ook wel dat je nu beter in de routine kan zoeken dan in de rust. En zoek dan dingen die voor jullie beide fijn zijn om te doen. Al zou ik er wel bewust een paar keer grondwerk in plannen om weer terug naar de basis te gaan.

Lastig Jorinda! Elevada is wel eens op een stal weggestuurd omdat ze onhandelbaar zou zijn dus ik weet wel hoe machteloos je je dan voelt. Je kunt er helemaal niks mee.
Krijgen ze wel voldoende ruwvoer? Ze heeft geen reden om er voor de moeten ‘vechten’ omdat ze anders niet genoeg krijgt? En hoe lang staat ze al in deze kudde? Heeft ze wel echt een maatje?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:29

Fijn Twirre.

Vervelend julie.

Lastig Jorinda.

Even weinig inhoudelijks hier.
Lig al een week geblesseerd op de bank na een val van de trap.
Heel frustrerend.

Gisteren wel mijn nieuwe laarzen opgehaald met hulp van vrienden. Kan ik er iig naar kijken :+

[ img ]

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:38

Ik vind ze echt gaaf Jolijn!

Als ik weer mag gaan rijden, beloon ik mezelf ook met nieuwe laarzen :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:01

Wel een leuk vooruitzicht! Ik heb ook zwaar de neiging om te gaan emotie shoppen :')

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:25

Ja al vrees ik dat er dan eerst een zadel moet komen (want ik heb er nu geen :') ) en dat het budget dan weer op is

Jorinda
Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:35

Ja, ze hebben meer dan genoeg ruwvoer gelukkig! Maar ik weet niet of dat altijd zo is geweest. Ze staat sinds september in de kudde. Ze had een maatje, maar die is weer “terug” naar zijn andere maatje. Ze mag wel bij dat trio staan, maar echt kroelen doen ze niet echt. Ze is nu een beetje verloren wat maatjes betreft omdat ze op twee paarden na de andere vier altijd bij zich weg stuurt. :7 Die andere twee is dus eentje die haar nu wat links heeft laten liggen en eentje die hoogst in rang staat en Neva tolereert maar van een afstandje zeg maar.

Erg mooie laarzen!

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:14

@Jorinda, ah dat is inderdaad wel vervelend omdat je daar zelf inderdaad niet echt iets aan kunt doen! Misschien voelt ze zich inderdaad even wat minder in haar vel in de kudde omdat ze geen maatje heeft? Met tijd komt dat misschien wel weer goed!

@Maartje, ergens wel een geruststelling dat je het herkent en dat het altijd maar een fase is! Aangezien ik het trouwens moeilijk uit mijn hoofd kon zetten, heb ik inderdaad ook gekozen om toch maar voor routine te gaan, anders blijf ik er toch over piekeren, dan liever eraan werken :p

@Robijntjah, wat een prachtige laarzen!! Hopelijk snel beterschap dat je ze kan gebruiken ook :D

Even een update hier:

ik ben zondag terug geweest naar stal en dit keer heb ik Jenara samen met haar weidegenootje meegenomen naar de accomodatie, de eigenaresse had les, dus ik heb dan tegelijk in de andere piste gewerkt. Er is echter héél duidelijk iets aan het mislopen en ik heb ook denk ik achterhaald wat. Jenara begon weer allerlei dingen te proberen die ze deed toen ik haar pas had gekocht, zo'n 3 jaar geleden. Omdraaien aan de longe, steigeren uit protest als ik dat niet toe liet. Ze steigerde ook écht hoog, helemaal kaarsrecht, dat had ik zelfs nog nooit met haar meegemaakt. Na 10-15min was het wel gedaan en luisterde ze terug gewoon netjes.

Ik had die week toevallig een berichtje gekregen van mijn verzorgster dat haar laatste sessie met Jenara niet zo vlot was gegaan. Ik heb dan gevraagd wat er precies was gebeurd en toen werd er wel wat duidelijk.
Blijkbaar had ze dus diezelfde dingen geprobeerd, omdraaien en ze had bij mijn verzorgster dan ook 1x gesteigerd uit protest. Helaas is die vrouw niet zo ervaren en niet zo consequent, dat weet ik ook al langer, maar ze heeft dus in reactie gaan wandelen aan de hand om Jenara wat te kalmeren. M.a.w. ze heeft het gedrag niet gecorrigeerd gekregen en heeft Jenara dan beloond door te gaan doen wat zij het liefst doet (=wandelen). Toen begreep ik waarom ik die gedragingen zondag zich dan zo fel doorzette bij mij. Ik had al veel twijfels bij de verzorgster, van redelijk in het begin al (ze deed ook zo moeilijk over lessen) en dit is voor mij een beetje de druppel, ik heb 3 jaar geleden maanden werk gehad om dat omdraaien en steigeren eruit te krijgen, Jenara heeft dit ook nooit meer terug gedaan, tot vorige week dan... En ok, ze is momenteel even wat lastiger om mee te werken door spanning en stress, maar het is ook niet de eerste keer dat we verhuizen en ik weet dat ze net nu heel erg behoefte heeft aan duidelijkheid en leiding. Ik heb dan ook de verzorgster deze week stop gezet, ik wil echt niet riskeren dat het nog gevaarlijker wordt.

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:35

Lastig dat ze geen echt maatje heeft Jorinda. Misschien dat daar wel een deel van het probleem ligt. Misschien heeft ze het gevoel zich altijd te moeten verdedigen omdat niemand echt lief is?
Ik zie dat Julie ongeveer hetzelfde zegt :')

Je verzorgster klinkt inderdaad niet als een goede match. Vervelend! Maar denk een goede keuze om dat stop te zetten.

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:23

Wat lastig Jenara. Ik kan me heel goed voorstellen dat je de verzorger stop gezet heb. Ik denk een goede keuze. Spanjaarden kiezen hun mensen en dat zie je hierin ook maar :o Begreep de verzorger het ook?

Wat een prachtige laarzen Robijntjah <3
Ik hoop dat je ze snel kan gebruiken!

Fijn Twirrewyn dat je een goede masseur hebt gevonden. Best een zoektocht hoor, goede mensen bij je paard.
Ik had de masseur van mijn vorige paard bij Nero gehad onlangs voor de eerste keer. Ik was bij mijn merrie echt flabbergasted wat zij voor elkaar heeft gekregen terwijl ik bij Nero eigenlijk geen resultaat heb gezien.

Queijo
Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:24

Oei wat vervelend Jenara, eerst maar even zelf met haar bezig gaan. Wellicht daarna weer een andere verzorgster die de dingen hetzelfde aanpakt aan jou.

Met Oro ben ik het wandelen aan de hand aan het oefenen. Het is nog spannend, vooral als het drukker is buiten zoals afgelopen zondag.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Pura Raza Española / Oro ✨

Volg ons op instagram

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:32

Wat een knapperd! Ik ben je gaan volgen op insta :D

Ik probeer vrijdag weer met Lissy te gaan wandelen, kijken of we weer een stukje verder kunnen :D

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:04

@Jenara, ik merk het ook meteen als iemand mijn paard in handen heeft gehad die minder consequent is.

Spaansen zijn over het algemeen erg werkwillend maar wel binnen duidelijke kaders.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:13

Lekker wandelen op de meinweg.

Ik vind het lastig inschatten Jenara, ik vind niet dat je een paard beloont door iets te gaan doen wat hij leuk vind na het steigeren want die link legt je paard geen minuten lang :+


Ik ben gisteren weer bij een therapeut geweest en ik kan wat zitten jeeeeej!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wopkebrok en 5 bezoekers