[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Absolem
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:12

Jinthe1 schreef:
Oh zo herkenbaar Absolem hahaha
Ging het wel goed?

De Markus van de 2e bezichtiging waar jij het laatst over had was vandaag op de herkeuring. Weer niet door.


Hij bouwde wat spanning op dribbelde en zette zijn hals er op. Maar gelukkig sprong hij niet opzij de sloot in. Kon hem redelijk bij me houden. Ik moet toch eens even een keertje of drie het dorp in met hem om hem helemaal verkeersmak te maken. Maar dat ga/kan ik niet alleen doen.

Zonde van die markus... Vond het een leuk ding.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:18

Ivey_power, spannend we horen het vast wel.

Ik heb vandaag voor de 2x een dubbele vlecht gemaakt en ik ben toch best trots op mijzelf
[ img ]

boemel
Berichten: 8331
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:35

Appaloosa9 schreef:
Ivey_power, spannend we horen het vast wel.

Ik heb vandaag voor de 2x een dubbele vlecht gemaakt en ik ben toch best trots op mijzelf
[ [url=m/oIQGaE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi! Doe ik je niet na!

M1+10

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:38

Een flinke domper hier.
Ik mocht weer longeren met Emma, dit ging goed. Longeren met zadel, liep ze ook goed. Dus er vandaag weer opgestapt, stappen gaat prima (ging altijd al goed) maar zodra ik wil draven gaat ze staken (steigeren, bokken en trappen naar mijn been) ik kan best been geven in stap maar zodra ze het idee heeft dat ze moet draven gaat ze in protest.
Heb ook geprobeerd om haar op mijn stem te laten draven, dat gaat 4 passen goed maar dan valt ze of terug in stap of gaat weer protesteren.

Mooi gevlochten hoor! Je hebt goed geoefend.


Absolem
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:25

Zonnebloem92 schreef:
Een flinke domper hier.
Ik mocht weer longeren met Emma, dit ging goed. Longeren met zadel, liep ze ook goed. Dus er vandaag weer opgestapt, stappen gaat prima (ging altijd al goed) maar zodra ik wil draven gaat ze staken (steigeren, bokken en trappen naar mijn been) ik kan best been geven in stap maar zodra ze het idee heeft dat ze moet draven gaat ze in protest.
Heb ook geprobeerd om haar op mijn stem te laten draven, dat gaat 4 passen goed maar dan valt ze of terug in stap of gaat weer protesteren.

Mooi gevlochten hoor! Je hebt goed geoefend.



Klinkt alsof ze last van haar maag heeft... Maar dat is gissen van mij...

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:38

Absolem schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Een flinke domper hier.
Ik mocht weer longeren met Emma, dit ging goed. Longeren met zadel, liep ze ook goed. Dus er vandaag weer opgestapt, stappen gaat prima (ging altijd al goed) maar zodra ik wil draven gaat ze staken (steigeren, bokken en trappen naar mijn been) ik kan best been geven in stap maar zodra ze het idee heeft dat ze moet draven gaat ze in protest.
Heb ook geprobeerd om haar op mijn stem te laten draven, dat gaat 4 passen goed maar dan valt ze of terug in stap of gaat weer protesteren.

Mooi gevlochten hoor! Je hebt goed geoefend.



Klinkt alsof ze last van haar maag heeft... Maar dat is gissen van mij...

Ik dacht ook even aan een maagzweer, maar dan zou ze toch ook last moeten hebben als ik bijvoorbeeld longeer met zadel?

Absolem
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:45

Zonnebloem92 schreef:
Absolem schreef:



Klinkt alsof ze last van haar maag heeft... Maar dat is gissen van mij...

Ik dacht ook even aan een maagzweer, maar dan zou ze toch ook last moeten hebben als ik bijvoorbeeld longeer met zadel?



Hoeft niet perse. Ze kan zich ook sterk houden tijdens het singelen. En dat het draven( wanneer ze zich niet kan sterk houden omdat ze moet presteren) teveel is.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Jinthe1
Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:47

Gelukkig goed afgelopen Absolem. Hij zal er wel aan wennen.

Hele mooie vlecht zie ik voorbij komen! Mijn merrie heeft te weinig manen om twee vlechten te leggen. Ik ben daardoor wel aldijd snel klaar met de manen :D

Zonnebloem, wat vervelend. Wellicht inderdaad last van haar maag maar als het al een paar keer achter elkaar zo gaat kan het ook een wisselwerking tussen jullie worden. Heb je al geprobeerd of ze het ook doet als iemand haar aan de longe houdt terwijl jij erop zit?

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:13

Appalosa: wat prachtig gelukt!!! Hoe pak je dat aan? Is het wel onderhands?

Zonnebloem, ach jakkes. Wat vervelend. Lastig om in te schatten, is het iets gedragsmatig, of toch juist pijn of ongemak. Vervelend als je dat niet weet! Wat zegt je gevoel? Al eens iemand anders in een heel anders omgeving op laten rijden?

Absolem, inmiddels al een rondje dorp geweest? Hoe ging dat?

Mijn Fries gaat steeds beter. (Van sport-stand in de bak naar recreatie-stand in het bos)
Voorop lopen is inmiddels redelijk “normaal” voor haar. Ze stapt zo ontzettend ruim en door haar lijf, heerlijk! Vandaag kwam uit het niets vanuit weiland een grote donkere hond aangerend. Dat werd haar teveel. Nog nooit zo snel was ze omgedraaid. 20 passen later had ik haar wel weer terug, maar de eerste 500 meter zat er wel heel veel vering in haar stap.

Absolem
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:35

SunnyHorse schreef:
Appalosa: wat prachtig gelukt!!! Hoe pak je dat aan? Is het wel onderhands?

Zonnebloem, ach jakkes. Wat vervelend. Lastig om in te schatten, is het iets gedragsmatig, of toch juist pijn of ongemak. Vervelend als je dat niet weet! Wat zegt je gevoel? Al eens iemand anders in een heel anders omgeving op laten rijden?

Absolem, inmiddels al een rondje dorp geweest? Hoe ging dat?

Mijn Fries gaat steeds beter. (Van sport-stand in de bak naar recreatie-stand in het bos)
Voorop lopen is inmiddels redelijk “normaal” voor haar. Ze stapt zo ontzettend ruim en door haar lijf, heerlijk! Vandaag kwam uit het niets vanuit weiland een grote donkere hond aangerend. Dat werd haar teveel. Nog nooit zo snel was ze omgedraaid. 20 passen later had ik haar wel weer terug, maar de eerste 500 meter zat er wel heel veel vering in haar stap.


Nee voorlopig span ik nog maar 1 x per week in. Pas na mijn bevalling ga ik twee keer per week inspannen. Dan is jelske ruim jarig geweest en heeft hij als ik terug kom na de kraamweek als het goed is zijn eerste ijzers er onder.

Dus volgende week zondag ga ik even kijken of mijn kennis zin heeft om een rondje dorp te doen. Doordeweeks is dat sowieso geen optie.



[ img ]

Mr kreeg een nieuwe vlecht. Voelde zich helemaal mishandeld omdat ie een fixe tik kreeg na dat ik zijn gemaai zat was.

Gelukkig staat hij nu met Ed buiten. Kan hij die gaan vervelen.

(witte boven zijn oog is zand en huidvet)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:25

Appaloosa9 schreef:
Ivey_power, spannend we horen het vast wel.

Ik heb vandaag voor de 2x een dubbele vlecht gemaakt en ik ben toch best trots op mijzelf
[ [url=m/oIQGaE.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooi gedaan!

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Nadia
Oppermuts
Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:37

Appaloosa9 schreef:
Ik heb vandaag voor de 2x een dubbele vlecht gemaakt en ik ben toch best trots op mijzelf
[ [url=m/oIQGaE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi, kan je uitleggen hoe je dat doet?
Puppy heeft best wat manen, ik wil het wel een keer proberen.

Toos Onderschriftloos :D

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:56

Voor diegene die zich af vroegen hoe ik Ali haar dubbele hengstenvlecht heb gemaakt.
Als eerste maak je een scheiding van de manen dus aan alle beide de kanten manen. De onderste vlecht moet langs de manen kam komen en de bovenste vlecht erop. Ik maak de onderste hengstenvlecht dus gewoon bovenhands en dan klap ik de andere manen terug en vlecht ik onderstaande onderhands. Ik blijf dus aan één kant vlechten.

Als jullie het lastig vinden om onder hands te vlechten zou je ook aan beide kanten een bovenhandse vlecht kunnen maken en de volledige vlecht terug kunnen klappen aan de zijde waar altijd alle manen zitten, maar zal iets minder netjes worden ben ik bang.

Onderhands is in het begin echt een dingetje maar ondertussen weet ik niet beter en moet ik meer nadenken als ik iets bovenhands moet vlechten :D

Nadia
Oppermuts
Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:04

Oké ik snap em. Nu nog even stil staan oefenen met de puppy.
Als ik ga vlechten, dan doe ik dat als hij staat te eten. Dan is de kans het grootst dat hij z'n hoofd recht houdt. Anders staat hij steeds aan me te snuffelen wat ik aan het doen en laat hij zien dat hij heel goed een giraf na kan doen :')

Toos Onderschriftloos :D

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:10

Thanks appalosa, ik ga ook een poging doen van de week. Denk trouwens dat ze niet zo’n dikke bos heeft als die van jou, en dus zo mooi dik wordt, maar we gaan zien of het wat lijkt.

Getty_Maan
Berichten: 2586
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:48

A.s. Zaterdag ga ik mijn veulen verhuizen, ze komt bij een vriendin op stal te staan.

Met het verhuizen gaat haar merrie mee op de trailer, gelukkig is het maar hooguit 15 minuutjes rijden. Maar vindt het wel spannend :\ :):)

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

Jinthe1
Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:49

Laat je het veulen los staan Gett? Wij zetten de merrie altijd vast en dan het veulen los. Nog nooit fout gegaan en we rijden heel wat af met de merries en veulens. Dat doen we bewust en soms zijn er weken dat ze zo drie keer per week mee heen en weer gaan naar de kliniek in de tijd van insemineren. Zal wellicht ook afhankelijk zijn van het soort trailer en je neemt het veulen los van de moeder mee begrijp ik?

Getty_Maan
Berichten: 2586
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:43

Jinthe1 schreef:
Laat je het veulen los staan Gett? Wij zetten de merrie altijd vast en dan het veulen los. Nog nooit fout gegaan en we rijden heel wat af met de merries en veulens. Dat doen we bewust en soms zijn er weken dat ze zo drie keer per week mee heen en weer gaan naar de kliniek in de tijd van insemineren. Zal wellicht ook afhankelijk zijn van het soort trailer en je neemt het veulen los van de moeder mee begrijp ik?


Veulen is van juni en is al een poos bij de moeder weg.

Deze merrie die mee gaat, is gemakkelijker te laden dan de moeder en rustiger.

Helaas dus nog niet eerder mee op trailer geweest.

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

Absolem
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:20

Ik heb een nieuwe singel besteld. Ik merkte schuurplekken bij zijn oksels. En hij reageerde al zuur steeds bij het aansingelen. Nu krijgt het ie het schoftje wat bij het tuig hoort (maat groter) en een nieuwe zachte singel. Hopelijk kunnen we dan verlopig weer even tegen aan.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Jinthe1
Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:29

Fijn als het paard makkelijk te laden is Gett. Hopelijk loopt het veulen er makkelijk acbteraan.

Absolem, straks geen schuurplekker meer hopelijk!

DaniHorse01
Berichten: 13
Geregistreerd: 27-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:53

Appaloosa9 schreef:
Ivey_power, spannend we horen het vast wel.

Ik heb vandaag voor de 2x een dubbele vlecht gemaakt en ik ben toch best trots op mijzelf
[ [url=m/oIQGaE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow super mooi

Klasiena
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:20

Mag ik in dit topic ook een "gezocht" onderwerp plaatsen? Zo niet, dan hoor ik het wel..

Ik zoek een hele brave (onder het zadel en in de omgang) Fries.
Gezond, moet (klinisch en röntgenologisch) gekeurd zijn of kunnen worden.
Leeftijd 4-10 jaar
stokmaat tot +/- 1,65

Wie heeft/weet er een leuk paard (te) staan? Graag aanbieden met vraagprijs via pb.

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:53

Ik heb even een vraagje: lakken/spuiten jullie de Hoeven van je Fries ook zwart voor wedstrijd/keuring? En waarmee dan?

Janinevv
Berichten: 13228
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:43

Is dat geen olie ?

Iemand een idee welke stal evt voor “normale” prijzen veulens / jaarlingen te koop heeft staan met stamboek papier?

En echt een nette stal die voor hun paarden staan.

[o]

Absolem
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:39

Sammiex2000 schreef:
Ik heb even een vraagje: lakken/spuiten jullie de Hoeven van je Fries ook zwart voor wedstrijd/keuring? En waarmee dan?


Het gebeurd vaak genoeg maar het is verboden. En als ze je betrappen kun je zwaaien naar je premie want die pakken ze van je af.

Dit is vorig jaar een bokker overkomen die haar merrie naar de keuring wilde hebben. Die mocht zich even komen verantwoorden en heeft op haar kop gekregen van het stamboek.

Oftewel niet aan beginnen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 21 bezoekers