Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:18

@Xantha, Thanks! En aww, dat is idd pech, hoe is het nu met het been?? Hopelijk is het alweer beter!

@Robijntjah, Ik denk inderdaad dat je het niet meteen kan zeggen "Ndl is beter" of "uit Spanje is beter", aangezien het afhangt van het paard, de stal, de situatie ... Wel fijn dat je aan Aurelia zo'n heerlijk betrouwbaar dier hebt! Veel beterschap met de spierpijn trouwens!!

@Castellon, Ik vind het in ieder geval leuk om te volgen :) Heb je al een update over de storm daar? Het was hier vanmiddag zelfs op het nieuws! Hoop dat alles goed is!

@Azmay, haha, leuke foto, ziet er een zeer happy paard uit :D

@Babeth, Foto's!! Vind het altijd leuk om al die prachtige paarden te zien! Wat fijn wel dat je ook een leuke Spanjaard onder je kont hebt nu :) Ze verschillend toch wel nog heel erg van elkaar qua karakter, want dat hete herken ik dus echt niet in de mijne :+

@keeyzie, WAAUWW, wat leuk!! Dat is echt een droom van mij om dat te kunnen met mijn eigen paard :D Ziet er echt geweldig leuk uit! En wat zie je zijn plezier van de foto's af spatten! Voor herhaling vatbaar, neem ik aan? :)

@Lante, Oh een Bates, dat is een merk dat ik ook eventueel overweeg! Alleen voor nu nog wat te duur ... met mijn groeiend en uitzettend geval hier .. En wat leuk!! Superveel succes alvast op jullie eerste wedstrijd dan :) Echt fijn dat jullie zo lekker op weg zijn!

Ik heb hier het beloofde beeldmateriaal van onze wandeling!
Voor nu zijn het twee korte instagram filmpjes, indien jullie meer willen zien heb ik ook een compilatiefilmpje gemaakt, maar dat moet ik dan even uploaden..




Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:53

Oeh, ziet er uit als een heerlijk ritje! Gezellig met zo’n groepje!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:24

Azmay, fijn dat het met de mandriana lukte! Die zadels ook altijd he...
Mel, wat fijn dat het nu zo goed gaat! Met Villa, die uit Spanje komt, is niets te vergelijken. Dat was echt een ongrept projectiel, stond meer op 2 benen dan op 4 benen en als je langs andere stallen liep ging hij vol in de achteruit om die stal deuren in elkaar te trimmen. Maar wat was hij lief. Je kon gewoon zijn stal uitmesten, terwijl hij in de stal stond, los. Deed geen vlieg kwaad. Hij had een hele grote mond, maar een klein hartje. En nu met andere paarden? Super lief, heel nieuwsgierig.
Met hem kan ik nu alles bijna, soms wordt zijn spanningsboog wat te hoog, maar dan houden we op. Hij is in Spanje nooit bereden geweest (bij mijn weten, hij was bijna 4 toen hij naar NL kwam).

Castellon, ja, op de foto zonder ruiter is het echt zo een hoog ding, ik snap je helemaal! En het rijdt ook fijn, vind ik. Niet een opgesloten gevoel, geeft steun waar nodig, maar niet op een vervelende manier. En ik hou echt niet van een gedwongen zit, haha.
Wat leuk, zo een feest mee maken! Lijkt me gaaf om te zien, zeker als die paarden zo rustig blijven met al die heisa om hun heen!
Hebben jullie de storm een beetje overleefd?

Jenara, dankjewel! Prima toch, zou ik ook doen, eerst iets wat wel goed past, maar nog verstelbaar is evt voor de 1e jaren, en dan maatwerk.
Wat een fijne mijlpalen! Een jaar bij je, en lekker op buitenrit geweest.

Xantha, he, wat vervelend! Hoe gaat het nu?

Babeth, welkom!

Keeyzie, dankjewel! Wat super dat jullie aan het crossen zijn geweest! Gave foto's en heel knap van je, ik zou het niet durven denk ik, haha.

Hier gaat het zijn gangetje, kan weinig doen met de paarden omdat het ook mede een blubber zooi is en best druk met van alles (zelf). Villa was wat ingevallen en hoestte erg, dus dan ga ik hem ook niet belasten. Gelukkig gaat het nu beter, nog een paar dagen aan de ventipulmin. Dan is het hopelijk over! Zit nu ook te kijken voor een hooistomer, alleen die echte zijn wel erg duur.. Hebben jullie tips misschien? Zelf maken ga ik niet doen, buiten dat ik er geen tijd voor hem vind ik het ook wel gemakkelijk als hij kant en klaar binnen komt, haha

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:53

@jenara, geweldige filmpjes, zo stoer van jullie!

@buitenzinnig, ja, feesten kunnen ze echt wel hier! Het gebeurt ook wel dat paarden die helemaal niks gewend zijn gewoon even voor een kar gepleurd worden en een rondje moeten doen, dat zijn minder leuke dingen om te zien, maar 'ons' dorp is eigenlijk met de meeste dingen wel relaxed gelukkig en de paarden die meededen waren wel wat gewend zo te zien.

Dank voor jullie vragen naar de storm! Het is erg heftig geweest, maar we hebben echt heel erg mazzel gehad. We hebben wel wat kleine schade zoals wat lekkages in huis, en verder gewoon onwijs veel modder (en de deken van Sol had het begeven). Maar het ging echt zo, zo hard.... zoveel water en wind!
Wij wonen op een bergje, beneden in de valleien stond echt alles blank.
Ik heb behoorlijk wat bekenden hier in de regio en noordelijker die echt in de problemen zijn geraakt; ingestorte gebouwen, afgesloten wegen, geen stroom meer.... Vreselijk.
Maar het waren echt wel heftige dagen en ik ben blij dat ze voorbij zijn. Vandaag weer een klein zonnetje!

l_vh
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:38

Ik meld mij ook weer even met een vraag, wellicht dat jullie nog tips hebben:

Ik rijd dus 2 dagen per week een 26-jarige Andalusische hengst die van de Spaanse rijschool komt, zoals sommigen al weten. Hij kent dan ook de gehele trukendoos op de minste aanwijzing. Nu heb ik dus af en toe last (als iemand anders in de dagen voordat ik rij trucjes gedaan heeft met hem) dat ie midden in draf stopt en levade doet, een pirouette gaat springen terwijl ik alleen de volte op wil, passage wanneer ik ga doorzitten en zo kan ik nog even doorgaan. Hoogstwaarschijnlijk geef ik hem dan een hulp waarvan ik niet weet dat dit voor hem een teken is om een kunstje te doen, maar ik vind het erg verwarrend, ook voor hem en ik heb er niks aan met rijden.

Daarom: heeft iemand tips om dit te kunnen voorkomen of erachter te komen wat precies de hulpen zijn waarop hij reageert met trucjes?

PS: het is namelijk best lastig afstijgen als ie steigert :')

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:01

@ castellon, vreselijk zo'n storm. Gelukkig is de schade beperkt gebleven

@ Azmay happy horse <3

@ Jenara, wat een heerlijk filmpje. Lekker pad zeg.

@ Keeyzie, gaaf zeg, zou ik niet durven hoor....

@ Robijntjah, grappig dat je paarden zo tegenovergesteld zijn, je hoeft je niet te vervelen :D
Gelukkig ben je blijven zitten!!

Luz haar beentje gaat weer goed, mooi dun gebleven.
Ik ben nog wel voorzichtiger geweest dan normaal, zondag ga ik haar rijden.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:41

@Lante, ja was echt supergezellig :) Hele fijne ervaring, denk dat Nara er ook wel echt van genoten heeft :)

@Buitenzinnig, ja dat is nu zo wel het plan :) heb nu zelfs 2 tweedehands thorowgood zadels die ik mag testen, dus die ga ik eens met mijn zadelpasser bekijken. En ja leuk hé :D echt genieten zo!
Hoe gaat het nu verder nog met Villa, is ze al terug helemaal beter? Ik heb helaas geen ervaring met bevochtigen van hooi, dus kan je daar niet mee verder helpen :/

@Castellon, ja hé :D ben echt zooo trots op haar! Blij om te horen dat alles ok is daar met jullie! Het is hier dus echt op het nieuws geweest dat de storm zo lelijk aan het huishouden was daar, goed dat het voorbij is nu! En keep the updates coming op insta :D heel leuk! Normaal komt er bij mij morgen ook iets nieuws op, heb even een yolo momentje gehad vorige week :p

l_vh, phew, dat is natuurlijk best lastig. Ik heb zo ooit een anglo-arabier gereden die zodanig veel oefeningen kende, dat ik er ook onbewust van alles mee reed dat niet de bedoeling was. Goed les nemen en je proberen héééééél bewust te worden van elk klein spiertje en beweginkje van je lichaam, maar met zo'n hoog opgeleid paard, zou ik zeker zelf lessen nemen om te leren hoe je daarmee omgaat.

@Xantha, Het is hier inderdaad wel een fijne omgeving om te gaan wandelen, nog best veel ruiterroutes :)
Hoe ging het rijden vandaag? :D


Ik heb nog eens les gehad vandaag! Ga ik vanaf nu proberen elke 2 weken te doen. Complimenten gekregen van mijn lesgeefster dat Nara zo heerlijk soepel loopt en heel goed buigzaam is, ze is zo licht te rijden in stap en zo makkelijk om te stellen. Vanwege onze problemen in de galop, zijn we gaan werken aan compactheid in stap, om er dus voor te zorgen dat ze beter gaat ondertreden, want daar zit dus duidelijk de issue, samen met nog onvoldoende kracht. We hebben haar wel iets te lang compact gereden, want toen ik moest gaan draven werd ze eventjes flink boos :p Maar daar zijn we rustig doorheen gereden, tot ze weer rustig en ontspannen liep. Die oefeningen zijn dus duidelijk nog heel erg moeilijk voor haar. We hebben een paar korte stukjes galop ook gedaan, en het is toch best vreemd hoe ze het zichzelf extra moeilijk maakt, ik geeft haar werkelijk vanvoor alle ruimte om te strekken, maar toch kruipt ze helemaal bol in elkaar als ik galop vraag. Ze wil wél, want ze reageert op de hulp en wil proberen aanspringen, maar dan vertraagt ze dus en kropt zich helemaal op, heb ook weer een paar van haar boze bokjes gekregen. Opnieuw toch even aangedrongen en doorgevraagd, van zodra ze een paar passen galoppeerde, goed en lange teugel stap. Hebben we zo op elke kan 3x herhaald en dan gedaan.

Ze is dus wel helemaal nagekeken door een ostheopaat, zadelpasser is geweest (moet wel een nieuw, maar ik mocht wel nog blijven rijden met het huidige), dus ze wordt echt gewoon boos als ze het moeilijk vindt. We gaan volgende keer haar wat mee vanop de grond voorwaarts drijven, zodat ik kan in verlichte zit rijden en haar rug wat ontlasten. Daarnaast ga ik blijven veel overgangen rijden, achterwaarts gaan en wat cavaletti training on ons grondwerk steken om die achterhand sterker te krijgen, want daar lijkt ons toch echt wel het probleem nog te zitten.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:37

@Jenara, dat doen ze snel, erachter kruipen als ze iets moeilijk vinden.
Dat is het waarschijnlijk ook met aan galopperen, dan kruipt ze erachter.
Misschien geef je haar te weinig steun wanneer je haar (Goed bedoeld) voor de ruimte geeft?


Nou ik lig een beetje in de kreukels
Ik ben gister onvrijwillig van Luz afgestapt   :o
Ze was al een beetje hieperdepiep en was al een keertje weg gesprongen.
Ik had haar lekker aan het werk gezet en had het idee dat de spanning een beetje af vloeide
Totdat er bij de bak 2 merries stonden te klooien en gillen.
Dat was de laatste druppel. :=
Ik zat net in galop, ze draaide in een sprong om en spurtte bokkend door de bak, dat ging op zich nog wel.
Tot ze zich nog een keer omdraaide, daar ging ik plat op mijn rug/linker bil.
Ik hoorde Luz weg galopperen. Ik ben even blijven liggen om te voelen of het goed ging.
Luz stond verschrikt op een paar meter afstand naar me te kijken. 
Stalgenootje wilde haar pakken maar dat wilde ze niet.
Ik ben opgestaan en heb haar gepakt, nog even een beetje rustig laten worden en door de bak gestapt aan de hand.
Pijn in mijn onderrug en linker bil, en binnenkant rechter dij. 
Gisteren lekker warm gehouden en vannacht redelijk geslapen.
Nu nog wel pijnlijk en stijf, en overal spierpijn en hoofdpijn. 
Wilde er eigenlijk vandaag even opstappen maar ik weet niet of dat lichamelijk lukt.

Tja ben ook net geen 20 meer natuurlijk  O:)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:39

Hahaha beterschap! Troost je, zo voelde ik me van de week dus al nadat ik er net niet was afgevallen _O-

Fijn dat het beter gaat Jenara! Leuke filmpjes ook!

Hier ook weer druk geweest met de PP, krijgen er hopelijk komend weekend een mooi stuk bij!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:12

@Xantha, ja, dat is echt wel haar go-to manier van protest. En ja inderdaad, met aangalopperen doet ze dat ook heel erg, de ene keer meer dan de andere en heel af en toe galoppeert ze wel gewoon goed.
En ja het is nog wat zoeken wat het precies is, maar dat zou misschien wel kunnen, als ik volgende keer rijd, zal ik eens proberen om haar toch wat meer steun vanvoor te bieden! De zadelpasser zei ook wel dat de kans groot is dat het zou kunnen gaan verbeteren met een nieuw zadel, aangezien ik dus onvoldoende ondersteuning kan bieden met het huidige. Ik ga dus in ieder geval nog niet echt doorwerken op die galop tot we een nieuw zadel hebben, gewoon af en toe eens aanspringen, paar pasjes en goed zo. En over 2 weken komt de zadelpasser dan om wat zadels te testen :)

Heel veel beterschap trouwens! Wat balen dat je bent gevallen :( Helaas hoort het er af en toe ook bij.
En ja, vallen en gewoon weer opstappen is niet meer evident als je geen kind meer bent, komt wat harder aan als je "wat ouder" bent :/

@Robijntjah, Dat ziet er mooi uit!! Als ik een paard was, zou ik daar wel gelukkig kunnen zijn! Ook heerlijk veel schaduw met die bomen voor de zomer! Gaat vast ook prachtig zijn in de lente!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:52

Castellon, gelukkig hebben jullie geen grote schade gehad!

Jenara, goed dat je blijft lessen! Het is toch een stok achter de deur en zeker met het opleiden van die jonge beesten is het zo fijn om iemand op de grond erbij te hebben. Ik heb er altijd super veel aan! Weet je zeker dat de boosheid niet door het zadel komt? Omdat je zegt dat je wel een nieuw zadel moet. Misschien reageert ze gewoon super gevoelig op haar zadel. Met verlichte zit moet je wel opletten dat ze niet teveel op de voorhand komt. En ik zal zeker wel iets van contact aannemen. Niet je teugel losgooien. Dat kan ook erg verwarrend zijn voor haar.

Xantha, oeps! Beterschap!

Robijntjah, heerlijk zo'n paddock paradise! Zijn je paardjes vast blij mee.

--
Ik ben blij met mijn 4 jarige jonkie! Afgelopen tijd niet veel kunnen doen. Hij had een bult op zijn been die ik niet vertrouwde maar bleek gelukkig niets ernstigs. Afgelopen week nog een paar keer gereden en toch maar besloten hem gister mee te nemen naar zijn eerste wedstrijd. Het was ook nog een selectiewedstrijd voor de kampioenschappen. := Wát een top paard! Het was enorm spannend voor hem, maar toch fijn te rijden. Het resulteerde in 193,5 punten met nog veel verbeterpunten. Zo benieuwd naar hoe hij het allemaal gaat doen!

Afbeelding
Afbeelding

l_vh
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-19

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:05

@Jenara, ik les inderdaad iedere week met ‘m en heb nu ook aangegeven hier meer op te willen letten, dus ik hoop dat er vooruitgang in komt! Dank voor je tips in ieder geval!

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:22

Hallo, ik ben geïnteresseerd geraakt in de Spaanse paarden daarom zoek ik wat informatie. Kunnen jullie me helpen?
PS. Ik wil het ras leren kennen. Wellicht kent er iemand een adres in de omgeving West-vlaanderen waarmee ik in aanraking kan komen met PRE's?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:30

Poeh, heb afgelopen weekend een harde landing gemaakt vanaf PRE op buitenrit..! We gingen even een stukje hard, dat gaat dan ook wel serieus hard. Lastig uitzitten met HD, maar ging steeds best mooi, tot we enge takken tegen kwamen. Ik uit balans, paard bang en daar lag ik. %)
Stuitje gekneusd en spierPijn, verder gaat het gelukkig goed. :7
Dus ik kan je de hand schudden Xantha! Hoe gaat het nu met jou?

Mooie punten MJ!

Het is soms een hele puzzel Jenara, om te ontdekken waar een probleem zit. Mooi dat je het nu waarschijnlijk gevonden hebt en ook tools hebt om er aan te werken dat de achterhand sterker wordt.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:33

@MightyJoe, Ja, ik heb om de zoveel tijd altijd wel eens een lesje genomen om te checken of ik nog goed bezig was, tot nu had ik met het meeste zelf voldoende ervaring, maar nu komen we op een punt waar ik zelf ook nog dingen te leren heb :) Vind het zelf wel fijn, terug lessen! En wie weet ja! Ik ben in ieder geval héél spaarzaam met rijden momenteel, vnl. grondwerk, longe, wat cavaletti enzo.
Zal volgende keer als ik rijd en een paar pasjes galop er wel op letten om haar misschien net wat meer steun te geven vanvoor! Het is een kwestie van wat zoeken!

En wauw, wat een prestatie zeg! Je bent vast heel erg trots! Ziet er op foto ook echt wel al heel fijn uit! Hij is ook wel heel erg mooi!

@l_vh, oh super, dan komt dat vast wel goed :) Het is inderdaad wel echt niet makkelijk om te rijden met een paard dat zo veel meer oefeningen kent dan jij :')

@Chanelle007, welkom hier :) Helaas ken ik in de omgeving hier of in W-Vl niet direct iets, ik heb de mijne via een particulier gekocht .. Hopelijk is er hier iemand anders die je kan verder helpen!

@Lante, ohnee, is het valseizoen ofzo :+ ? Vind het wel erg sneu voor je, ook veel beterschap gewenst!! Had je je paard wel snel weer bij je? Daar zou ik echt bang voor zijn buiten, dat die ervandoor gaat ...

En pfja :p altijd opnieuw zoeken! Vermoeiend soms, maar ook wel heel erg boeiend vind ik! Hopelijk ligt het nu inderdaad hieraan en kunnen we er zo aan werken.. Ze had in Mei vorig jaar ook veel moeite eerst met draf, op zowat dezelfde manier als nu met galop, dat verkorten, erachter kruipen, staartzwiepen en boos worden.. We hebben dat er ook wel uit gekregen :) (Nog eens herhalen, ze is volledig gecheckt door ostheo, dus is geen fysieke blokkage ;) )

Ik heb nog een beetje een bijzondere vraag voor jullie! Bij het uitzetten en groeien van die PRE's, hoe gaat dat met hun benen, blijven die eerder fijn? Of zetten die ook nog een stuk uit? Ik heb peeskappen gekocht en ik vind ze nu nét passen, maar als ze dus stevigere benen zou gaan krijgen, zou ik ze best inruilen voor een maat groter ..

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:49

Lante schreef:
Poeh, heb afgelopen weekend een harde landing gemaakt vanaf PRE op buitenrit..! We gingen even een stukje hard, dat gaat dan ook wel serieus hard. Lastig uitzitten met HD, maar ging steeds best mooi, tot we enge takken tegen kwamen. Ik uit balans, paard bang en daar lag ik. %)
Stuitje gekneusd en spierPijn, verder gaat het gelukkig goed. :7
Dus ik kan je de hand schudden Xantha! Hoe gaat het nu met jou


Au, stuitje is ook pijnlijk.
Kan lang duren.

Met mij gaat het weer iets beter, nog wel last van mijn onderrug.
Maandag naar de fysio, kan hij gelijk even kijken.
Vrijdag wil ik weer gaan rijden.

@Jenara lijkt mij niet dat haar benen nog echt dikker worden.

@ MightyJoe, ziet er goed uit.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:52

Het was een vliegweekend blijkbaar, ik lag er ook bijna naast :+

Onderbenen zitten geen spieren op die dikker worden dus dat zal wel mee vallen ;)

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:36

Oh nee, wat een vliegweekend in Nederland! Hopelijk iedereen oke. Hier was het beter weer ;)

Jenara, heb je de beschermers in rust gepast? Ik kan me voorstellen dat tijdens het werk de benen van een paard wel wat uitzetten, net als je eigen voeten zeg maar. Als het dan in rust net past kan dat net te strak zijn misschien.

Mighty Joe, wat top gedaan! En wat zat 'ie prachtig in de knotten zeg.

Robijn, ooooh, ik vind dat zo leuk, bos bij je PP! Staan ze er al in?

Hier gaat het superfijn!
Sol was erg afgevallen door de storm (en daarvoor al wat door de verhuizing hierheen en de koude periode), maar gelukkig begint er nu weer wat vullen op te komen. Blij mee.

Ik ben geïnspireerd geraakt door intrinzen en met Sol de afgelopen weken begonnen daarmee. Vooral de R+ (positieve bekrachtiging) manier bevalt hem enorm goed. Van de week dat ook voor het eerst onder het zadel toegepast en dat ging zo superfijn!

Afbeelding

Afbeelding

En Zafiro heeft de lente in zijn bol, is supervrolijk en stuitert regelmatig zo in het rond :D
Afbeelding

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:53

Hoi allemaal,

Even niet gereageerd en dan is er heel veel te lezen. Het is alleen te veel om op iedereen te reageren sorry

Ik zag de verschillende zadels, voor ons ook fijn om te zien, aangezien pres nog niet is ingereden. Veel ongelukjes vorig weekend, ik hoop dat iedereen zich weer wat beter voelt.

Pres is vrijdag naar zijn nieuwe stal verhuisd. Hij staat nu in de 24/7 uitloop. Hij doet het goed in de groep. Af en toe probeerd hij een andere positie in de rangorde te bemachtigen, maar over het algemeen is hij vrij rustig en staat te kroelen en soezen. Ondanks dat hij goed begint te aarden, hoor ik ook dingen die ik bij hem niet herken. Zo blijkt hij de eigenaresse af en toe bijna omver te lopen, terwijl hij altijd bij iedereen uit de ruimte bleef. Ook schijnt hij nu al 2x tegen haar gesteigerd te hebben tijdens het hooi voeren. Dit heeft hij nog niet eerder gedaan. Ze hebben onbeperkt hooi, dus honger heeft ie niet.

Nu dacht ik direct, hij heeft geen respect voor haar en haar ruimte. Hij heeft nu in de gaten dat hij ook voer krijgt als hij dit gedrag vertoond. Ik ga straks voeren en accepteer dit gedrag absoluut niet. De eigenaresse gaat kijken hoe ik voer, ze geeft zelf ook aan dat het mogelijk bij haar ligt. Herkend iemand dit gedrag?
Zoals ze hem beschrijft, is het voor mij een totaal ander paard, ik herken hem daar helemaal niet in.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:24

marion82 schreef:
Hoi allemaal,

Even niet gereageerd en dan is er heel veel te lezen. Het is alleen te veel om op iedereen te reageren sorry

Ik zag de verschillende zadels, voor ons ook fijn om te zien, aangezien pres nog niet is ingereden. Veel ongelukjes vorig weekend, ik hoop dat iedereen zich weer wat beter voelt.

Pres is vrijdag naar zijn nieuwe stal verhuisd. Hij staat nu in de 24/7 uitloop. Hij doet het goed in de groep. Af en toe probeerd hij een andere positie in de rangorde te bemachtigen, maar over het algemeen is hij vrij rustig en staat te kroelen en soezen. Ondanks dat hij goed begint te aarden, hoor ik ook dingen die ik bij hem niet herken. Zo blijkt hij de eigenaresse af en toe bijna omver te lopen, terwijl hij altijd bij iedereen uit de ruimte bleef. Ook schijnt hij nu al 2x tegen haar gesteigerd te hebben tijdens het hooi voeren. Dit heeft hij nog niet eerder gedaan. Ze hebben onbeperkt hooi, dus honger heeft ie niet.

Nu dacht ik direct, hij heeft geen respect voor haar en haar ruimte. Hij heeft nu in de gaten dat hij ook voer krijgt als hij dit gedrag vertoond. Ik ga straks voeren en accepteer dit gedrag absoluut niet. De eigenaresse gaat kijken hoe ik voer, ze geeft zelf ook aan dat het mogelijk bij haar ligt. Herkend iemand dit gedrag?
Zoals ze hem beschrijft, is het voor mij een totaal ander paard, ik herken hem daar helemaal niet in.


Ja dat herken ik wel! De eerste maanden dat Jenara hier op stal stond, kreeg ik van de vrouw van de eigenaar, van één van de dochters en een bijrijder ook wel eens te horen dat Jenara hen gewoon omver liep, probeerde te bijten en ook steigerde naar hen als ze op de weide kwamen. Bij mij heeft ze dat helemaal in het begin eens geprobeerd, maar was ook snel gedaan, bij de eigenaar zelf en zijn andere dochter, deed ze het ook nooit. Het verschil was inderdaad tussen mensen die sterk en zelfzeker waren en mensen die zich wat "terugtrokken" naar de paarden toe, dus het is een dominantieprobleempje. Ik vermoed dat ze dus inderdaad nog volop op zoek zijn naar hun plek in de kudde en dus t.o.v. alles en iedereen proberen kijken welke positie ze kunnen innemen.
Goed idee wel om met de eigenaresse mee te gaan! Laat haar ook eens voeren met jou erbij en kijk wat ze eventueel anders doet dan jij, ook hele kleine dingetjes qua lichaamstaal.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:12

Net als alles eens goed lijkt te gaan en het geluk eindelijk eens met me mee lijkt te werken. Chulo die het super goed doet, Mex die gelukkig is in Spanje.
Krijg ik vrijdag om 18.00 een bericht/filmpje uit Spanje dat Mex niet meer wil staan. Af en toe is hij nog bij bewustzijn. De hele dag niks aan de hand geweest en was alles nog normaal. (Mex is ong 2 jaar geleden terug gegaan naar Spanje ivm zijn astma. Hier in NL kon hij niks meer. Het ging daar weer super goed met hem en kon zelf weer bereden worden. Hij was weer paard)

DA gebeld, neurologisch uitval, hele slechte vitale functies. Ze hebben hem nog medicijnen gegeven maar dat mocht niet meer helpen

Mijn lieve knappe Mejicano
✨04/05/2008 - 01-02-2020✨

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:39

@dekensenzo
Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van je maatje. Dat is echt verschrikkelijk om mee te maken.

@jenara
Toch wel fijn dat er herkenning is.
Hij bleek haar tijdens het mest ruimen een keer te hebben willen aanvallen en gister met hem zijn voer geven bleek hij helemaal over de zeik te zijn. Ik heb hem net zelf gepakt en gevoerd en toen was hij super ontspannen. Ik zie ook duidelijk dat het een rangorde probleem is. Hij had aan 1 blik of 1 vinger van mij genoeg om opzij te gaan of überhaupt niet in de buurt te komen. Ze wilde heel graag een kloon van mij hebben, want ze zag nu ook een heel rustig en braaf paard, dat heel goed luistert. Zodra ik in de kudde stapte, was ik de baas. Zodra ik eruit ging en uit zijn zicht was, wilde hij dat zijn. Was ik in beeld, was hij relaxt en braaf tegen iedereen.
Ik heb haar mijn lichaamstaal laten zien en ook meegegeven dat ze echt heel duidelijk moet zijn en vooral consequent. Het zal wennen zijn aan elkaar, maar ze mag zijn gedrag tegenover haar niet accepteren. Het is haar hooi en haar voer, zij bepaald wanneer hij mag eten als ze gaat voeren.
Als het niet veranderd kan hij daar niet blijven. Ze runt ook een dagbesteding en die kinderen helpen mee met voeren en mesten. Het mag niet gevaarlijk zijn voor hun. Ze moet dus echt duidelijk zijn naar hem toe

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:00

@dekensenzo wat een naar bericht, sterkte

@Castellon, intrinzen?
Kan je daar wat meer over vertellen?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 07:55

Dekensenzo... vreselijk zeg. Heel veel sterkte. Mag ik vragen of je weet hoe het komt dat hij zo een neurologische uitval doet? Is daar een aanleiding voor? Lijkt me vreselijk om mee te maken. Als de vragen niet passen voor jou wegens je verdriet, maar ze dan maar passeren.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:05

Morgen moeten we pres helaas verhuizen, ik baal zo enorm. Dit is niet zijn schuld.
Toen ik daar ging kijken, was het eigenlijk de bedoeling dat hij overdag in de kudde zou staan en in de nacht op stal. Ze gaf toen aan, dat ze dit eigenlijk niet meer wilde en hem gewoon in de kudde 24/7 wilde hebben. Ik ben ermee akkoord gegaan, maar aangegeven dat hij dat niet gewend is. Het zou allemaal wel goed komen. Vrijdag bleek er niets aan de hand, het paard dat zaterdag zou vertrekken was de baas en hij mocht niet in de buurt komen bij hem. Hij kon eten op een andere plek en alles was rustig. Dat is wat ik de zaterdag te horen kreeg, toen ik langs ging. Toen ik zondag langs zou gaan, had ik gevraagd of ik zou mesten en voeren, zodat ze niet hoefde te gaan. Toen kreeg ik te horen van het aanvallen en steigeren en of ik wilde laten zien hoe ik voer. Bij aankomst bleek het niet om hooi te gaan, maar zijn eigen voer. Wat ze gedaan had, is hem opsluiten in de uitloop en daar zijn voer geven. Hij was dit niet gewend natuurlijk en werd daar vreselijk onrustig van. Hij is niet recht omhoog gekomen, maar heeft wel een hups gemaakt met zijn voorbenen. Ik snap zijn reactie, hij was in paniek en wilde niet opgesloten staan in een vreemde ruimte. Toen ik hem voerde, heb ik hem ook daarheen meegenomen, maar de deur open gelaten. Hem aan zijn halster en touw laten eten en toen buiten gezet, zonder problemen. Het 1x proberen aanvallen buiten, is in mijn ogen een rangorde probleem. Hij is zoekende naar zijn plek en kent ook haar niet. Ik denk dat hij bij haar ook de grens opzocht. Pas toen ik er zondag was, kreeg ik te horen dat hij in paniek gaat rennen als ze weg zijn. Ze blijkt elke avond gebeld te worden dat hij over de zeik is en iedereen in paniek laat meerennen. Ze wist niet wat ze moest doen. Uiteindelijk wilde ze toch wel de stal leegmaken en hem daar in de nacht in zetten. Hier werd hij duidelijk rustig van. Het punt is dat ze dat niet wil blijven doen. De stal wil ze als opslag gebruiken en niet als stal. Dus moeten we weg, want ze kan niets met hem in de uitloop.
Gister mocht ie er een paar uur uit achter een draadje, maar daar gaat ie doorheen. Hij wil ook in de kudde. Haar oplossing de andere binnen in de uitloop en hij alleen met en shet buiten. Dan na een paar uur hij op stal en de rest weer de vrije ruimte. Ik heb zelf niet de mogelijkheid hem eerder op te halen dan morgen, dus voor nu moet het maar zo. Ik baal zo enorm en zit boordevol stress. De rangorde maakte ik me niet zo druk om, maar het in paniek rennen wel. Hij kan nog niet wennen aan 24/7 buiten. Hij is het ook niet gewend, hij stond altijd binnen 23/7, dat wilde ik juist voor hem niet. Dan moet je last minut op zoek naar iets anders. Alles waar hij lang naar buiten kan, is verder weg. Geen probleem, maar ik moet dan ook zelf uitmesten. Dat gaat dan weer net niet, want ik kan niet elke dag er naar toe. Dan moet ik compromis sluiten en minder lang naar buiten, maar waar wel alles gedaan wordt of dichtbij zodat ik elke dag kan gaan. Hij komt dus dichtbij, maar niet meer naar de manege. Nu gaat hij elke ochtend in de kudde naar buiten en de rest op stal. Ik heb voor nu even geen andere mogelijkheid. Ik wil niet steeds met mijn paard verhuizen, ik wil hem op een lekker plekje hebben, waar hij paard kan zijn