Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:02

Robijntjah, ziet er leuk uit! nog wat ongeruste blikken hier en daar wel :p

Ik heb Jenara afgelopen weekend voor het eerst laten kennismaken met een groot plastic zeil,
dat ging zo:



maar wel bang van pistespoken :+


Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:44

Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat met alle jonkies :D
We zijn met veel bezig met beleren precies!!

ZoeyDercks, leuk dat het je paard zo goed bevalt! En woah, wat kijk ik daar naar uit om zo te kunnen gaan wandelen in het bos!

Jolien, wat een prachtige plek daar! ziet er heerlijk uit, zo lekker spelen in de bak :) Jenara is inderdaad (meestal) super nuchter, juist met momenten en vooral naar andere paarden toe is het een nerveus blazertje die dan echt op springen staat :p Ze kan zo omslaan!

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:27

Maartje_M schreef:
Wat leuk dat iedereen zo goed gaat.

Hier even rust want mijn hoofd wil even niet helemaal door gedoe op mijn werk. En nu is mijn bak te nat en ik heb zaterdag les dus dat wordt nog wat :+


gedoe op het werk is nooit leuk :/ bij mij ook even rust, maar doctor's orders deze week :'(
zit thuis met sinusitis .. mag niet sporten :(

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:51

Ben uiteindelijk dinsdag 1 dagje thuis geweest en daarna weer aan het werk,
nog steeds niet echt fit, maar toch al geen barstende hoofdpijn en snotkop meer :p

Vandaag ook terug naar Jenara geraakt, ondanks de vermoeidheid (ik moet altijd halfuur met de fiets, dus vraagt wel wat doorzettingsvermogen als je je rot voelt, gelukkig rij ik elektrisch ;) )
Beetje grondwerk gedaan, niet te veel, was zelf moe en wat deed ze alles toch weer superflink.
Heb wel de indruk dat ze het wat saai begint te vinden en ik ben zelf ook wat inspiratieloos momenteel.
Heb zo veel zin om het rijden weer te gaan oppakken! Nog even en dan kan ik zadel en hoofdstel weer gebruiken!

Hebben jullie dat ook af en toe, zo'n inspiratiedip?

@fluffyfox, ik verbaas me er soms ook wel over als ik sommige mensen zo bezig hoor, zeker in de politiek ook vandaag ... ze hebben me maandag praktisch naar huis gestuurd, maarja, niet werken is niet verdienen bij mij, dus als ik kan, ga ik werken. Heb nu gelukkig sinds 2 weken ook een nieuwe job die ik echt supergraag doe, heel verschil met mijn werkplek hiervoor. Maar mensen klagen meer publiekelijk toch heb ik de indruk ...
Beter wat meer buiten zijn en zo genieten als je paard op de foto :p

@Robijntjah, ohnee wat een pech! En ja begrijp ik, als er zo wat te veel onverwachte tegenslagen achter elkaar komen ... je kan je wel een beetje voorzien, maar spaarpotjes zijn niet oneindig diep :( Ik zit te wachten op mijn loon van April, want mijn spaarpotje was door omstandigheden ook wat leeggehaald, beetje lastig dat het er nog steeds niet is :( Veel succes wel en hopelijk is alles idd snel geregeld!

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 12:07

Dat is supergoed nieuws Zsazsa!
En ja ik volg zijn berichten op facebook van Tristan Tucker :)
om de cursus echt aan te schaffen heb ik momenteel even de middelen niet voor.

Vandaag heb ik in ieder geval eindelijk mijn zadel al terug :D en vanaf volgende week mag het hoofdstel ook terug aan. Heb vandaag toch ook al maar even bitloos met zadel er terug op gezeten, maar wat hebben we nog veel werk voor de boeg ..

Ze blijft echt vervelend in die ene hoek, ze wilt er met moeite is, versnelt als ze er voorbij is en als ik dan met haar er veel werk betert het wel, maar als ik er dan op zat, kreeg ik haar zelf niet in draf er voorbij. Ze gaat heel flink in draf als ik het vraag, maar van zodra we richting hoek gaan, kruipt ze in elkaar. Heb dan even aan mijn longeur gevraagd om wat te helpen en dan ging het wel.

Dus de eerstkomende keren zullen nog aan de longe zijn, zodat ik hulp heb om voorwaarts te gaan.
Ik denk van daarna eventueel te proberen samen met éen van de andere paarden te rijden en haar daar achteraan te zetten in draf, deden ze bij mijn lesgeefster ook bij één van de jonkies om er wat tempo in te krijgen. Wat denken jullie?

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:45

keeyzie schreef:
Jenara: Achter een meer ervaren paard lopen wil vaak goed helpen. Daarnaast zou ik blijven werken aan de longe om het uiteindelijk ook zelfstandig op te kunnen lossen. Heb je al geprobeerd om haar echt in die hoek te zetten? Dus de confrontatie aan te gaan. Als ze dat systeem snappen kun je ze heel snel laten relaxen op enge dingen. Hugo weet bijvoorbeeld dat we enge dingen altijd samen even gaan onderzoeken. Wanneer hij nu iets eng vind loopt hij er meteen heel dapper op af.


Ja zeker! Ik ga maar 1-2x per week erop, de rest blijft grondwerk en longeren en wandelen :) nu ik heb haar al heel veel meegenomen tot in de hoek, dan is er weinig aan de hand .. en nervositeit daar betert echt enorm, tot ik erop zit, dan is ze weer helemaal onzeker, ook al heb ik daarvoor samen met haar 20x in de hoek gestaan en is ze er 20x langs gelopen. Ik oefende al wat op zelf suuuperontspannen zitten als ik er voorbij ga, wat helpt in stap, maar in draf duikelt ze in elkaar en stopt ze. Dusja, langzaam opbouwen, maar nog veel werk aan!

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:29

Hier gelukkig nog geen problemen met zadels, heb van de zadelpasser een supermooi oud occasie-zadel kunnen kopen :) Ligt heel goed nu en zo'n mooi zadel <3
Wou zo graag sparen om ooit een bruin dressuurzadel te kunnen kopen, kwam hij dus aan met een prachtig oud bruin dressuurzadel, dat dan ook nog eens meteen vrij goed lag. Hij heeft er kniewrongen in gezet voor mij en nog wat aangepast aan Jenara, dus nu zit ik er lekker stevig in en ligt het voor haar prima :) nu nog juist mooi bruin hoofdstel voor mijn verjaardag en dan is mijn set al compleet (voor nu :p)

Vandaag eindelijk voor het eerst nog eens in volle ornaat kunnen rijden (zadel en bit) en wat reageert ze toch echt pakken beter met bit op sturingen, moet er bijna niet aankomen dan. Wat me wel opvalt is dat ze nog steeds best heftig reageert bij het optuigen, ook al is ze dus nu 2x volledig gechecked door de tandarts ...
Vraag me af of het door het bitje zou komen, ik gebruik nu een dubbel gebroken kneveltrens, maar denk dat die mss wat te "los" in haar mond ligt, ze kauwt er nogal druk op, maar niet op een ontspannen manier. Dus denk dat ik eens een ongebroken bitje ga proberen en zie hoe ze daarop reageert.

Vandaag trouwens aan de longe gestapt en gedraafd, deed ze heel flink :)
en daarna nog een eindje los gestapt in de piste, de hoek was nog aarzelend en onzeker, maar dat 2x achter één van de andere paarden aan ging dat ook al weer wat beter :)
We komen er wel!

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:32

MightyJoe, helaas een beetje ver voor mij!

Gisteren toch wel een beetje een "doorbraakje" gehad met Jenara :D
Voor het eerst een paar passen samen gegaloppeerd aan de longe!!! En wat was ze flink,
ze heeft voor zo'n jong paard ook echt al een hele fijne, rustige galop, niet zo rushend als wat ik
gewoon ben van jonge paarden.

Heb daarna nog wat los rondgestapt door de piste, ook nog een paar rondjes achter Joy aan (één vd andere paarden) voor de enge hoek :p Die vandaag terug extra eng was, want de paardenvrachtwagen die daar staat had het trapje uitgeklapt :') Toen we daar langs gingen naar de piste, sprong Jenara zowat bijna bovenop me van het schrikken. Helaas 1x als we achter Joy voorbij de enge hoek gingen, schrok Jenara toch en vloog ze in galop half de piste over, helaas heb ik op dat moment toch nog de reflex van ze bij mij proberen te houden met de teugels, zodra ik voelde dat ik stevig zat en haar van voor weer loste, kwam ze wel netjes terug :) Wel wat spanning dan uiteraard, maar toch nog 1x voorbij de hoek gegaan achter Joy aan (niet echt ontspannen, maar wel in stap dit keer :p) ben ik dan gestopt. Maar ben toch wel heel blij met het resultaat!

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:17

Ik ben op korte tijd toch al wel op meer issues gestoten dan bij warmbloeden (heb vnl ervaring met BWP’s), maar dat ligt aan Jenara karakter en onze prille band denk ik, ze laat zich niet zomaar vertellen wat ze moet doen, maar op zich is ze wel doodbraaf, gewoon koppig :p

Nu wil ze niet draven onder het zadel op mijn commando. Zodra iemand met de longeerzweep aankomt gaat ze netjes vooruit, aan de longe zonder ruiter draaft ze ook prima.. maarja, daar werken we wel weer doorheen ;)
Ze blijft toch een grotere uitdaging dan de jonge warmbloeden die ik zadelmak heb gemaakt of ingereden. Maar voel me in zekere zin wel veilig op haar en als ze wil, reageert ze echt supergevoelig op hulpen al..

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:07

Gaat goed hier met iedereen!!

Zsazsa, Marques is ook al zo licht voor zijn jonge leeftijd! Mooi dier is het toch, en fijn dat het zo goed gaat nu!

Jolien, Dat is wel een enorme verandering, zo'n mager dingetje dat hij was, maakt me erg benieuwd naar Jenara haar ontwikkeling! Wat je zegt over dat karakter herken ik ook wel, Jenara kan vreselijk protesteren en zich druk maken, maar ze doet nooit "gemeen" of werkelijk iets om je eraf te krijgen of je te raken ofzo.

Harvey, ook zo'n mooi paard! En dat ziet er wel super uit voor zo'n 5e keer rijden!

Neile, aww, wat balen als er zo telkens iets is, zeker als je dan al alle voorzorgsmaatregelen probeert te nemen! Kan begrijpen dat je even flink vloekt :p Maar ze worden er niet minder lief door .. ;)

Lumkea, helemaal in het begin heeft Jenara ook een paar keer gesteigerd, maar dan begreep ik haar echt nog niet. Het is nu al veel beter, we zijn er nog niet, maar ik heb het gevoel dat er wel een wederzijds respect is ontstaan en sindsdien blijft ze braaf, ook al is ze vreselijk koppig :p Maar mijn lesgeefster zei het ook al, dametje met heel wat karakter hier ook inderdaad :+

Ik heb Jenara haar manen geknipt vorige week :+ ze werden wat dunnetjes op de uiteinden en knoopten makkelijk en het was er erg warm onder, dus ik vond het wel een mooi moment. Vroeg me al een tijdje af hoe ze met een korte coupe zou staan. Het is de allereerste keer in mijn leven dat ik dit doe, dus vind het resultaat best aanvaardbaar :p

Voor:

[ img ]

Na:

[ img ]

Ik probeer dit weekend nog betere foto's te maken of nog eens te filmen :)
We hebben deze week een keer flink door de piste gedraafd, met wat hulp van een longeerzweeppersoon in het midden, maar ze liep mooi door en de hoek gaat steeds beter :) Ze is er nog 1x echt geschrokken, maakte een draai van 90° en hield het dan alweer voor bekeken :p

Denken jullie trouwens dat het kan dat ze niet wil draven zonder "hulp" omdat ze het nog moeilijk vindt qua evenwicht en balans? Dat gevoel heb ik wat, dat ze het liever niet doet omdat het nog moeilijk is.
Daarom nu net veel rechte stukken vooruit draven zodat ze haar balans en evenwicht leert vinden.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:53

fluffyfox schreef:
Ik merkte dit ook met Ami. Van de week voor het eerst stukje gedraafd. (2x 10 meter oid) Dat gaat een beetje in slomo nu. Maar hij snapt de vraag. Raakt er niet van in paniek en we doen het helemaal met zijn 2en en dat is wel machtig stoer!!
Ik hoop er zondag weer een keer op te kunnen en wie weet dan echt wel halve bak oid.
We gaan het zien


Wooh, klinkt geweldig!! Heb je nog er nog op gezeten zondag? :D
Ik heb zondag ook nog eens gereden en we maken echt wel vooruitgang :)
Vanwege dat protest bij het aandraven hebben we daar wat op gewerkt, ik vroeg draf, ging ze in protest
of luisterde ze niet, dan kwam mijn vriendin wat helpen met de longeerzweep en dan ging ze uiteraard wel flink :) En dit net zo lang herhaald tot de zweep niet meer nodig was :)
Morgen weer terug en benieuwd of ze het onthouden heeft :p

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:28

_Zsazsa_ schreef:
Fijn Jenara! Had jij nu al ook al een ander zadel?

Die van mij staakte ook wat met aandraven en voorwaarts gaan maar dat lag echt aan het zadel.
Vandaag is Sella geweest en die kon bevestigen dat mijn zadel hem niet fijn paste ondanks op het oog er niet veel mis mee leek te zijn. Met zijn zadels was het gedrag veel minder/weg. Heb echt een heel mooi bruin zadel samen laten stellen, Nu 7/8 weken wachten maar ik heb een fijn leenzadel gekregen. Ben dat geklooi zo beu met zadels, hoop echt vanaf nu daar klaar mee te zijn.


Ja hoor, ik heb een zadel van de zadelpasser kunnen overnemen dat hij dan meteen helemaal heeft aangepast.
Nu bedenk ik me wel dat ze zonder zadel wel zonder probleem aandraafde en met mijn vorige zadel ook ...
Ga het toch nog eens bekijken! Misschien als test ook nog eens eventjes zonder zadel kijken wat ze doet.
Ik hoop wel echt dat het niet aan het zadel ligt, heb het net 2 weken terug na het het lang kwijt geweest te zijn.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:25

Ja ze is zeker aangekomen, ik vind ook dat ze wel volop aan het veranderen is. Nu is het natuurlijk geen lolletje om dan elke 2 maanden dat zadel te moeten laten aanpassen, dus hoe zou ik dat kunnen oplossen? Als ze volgroeid is wil ik gerust de investering maken in een zadel op maat, maar dat lijkt me nu zo gek als ze nog volop verandert en ik heb er ook niet echt het budget voor..


Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:34

@Fluffyfox, thanks voor de tip! Ga ik zeker eens naar kijken :)

@Zsazsa, mijn stalgenoten nog minder dan ik, mijn lesgeefster heeft me wel eens een snelcursus gegeven en het lijkt echt wel ok te liggen. En ja dat aanpassen ... mijn zadel is net 2 weken terug van de zadelpasser, financieel wel echt niet grappig als het elke 3-4 weken terug moet, eender welk zadel het is dan, zeker als ik het dan telkens een week of 2 kwijt ben, kan ik ook weer niet verder ...
Als ik volgende keer ga, zal ik wat foto's nemen, heb sinds ik het zadel terug heb geen foto's meer genomen.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:16

@MightyJoe, wat een knapperd !!

@Keeyzie, ja nu mag het weer wat groeien, maar als ik het kort toch mooier vind, gaan ze weer af :p
Jenara is trouwens ook wel wat dikker van het vele verse gras :p die mag wat meer aan het werk!

@Natascha, lief snoetje! en wat een geweldige veulen-foto :p En yay nog iemand die een jonkie aan het beleren is, met hoeveel zitten we hier nu?

Wat zadel betreft, heb vandaag weer gereden en het probleem was eigenlijk zo goed als weg, nog een beetje traag op gang de eerste keer, maar daarna draafde Jenara iedere keer flink aan als ik het vroeg :)
Dus ik denk dat het toch eerder luiheid was en proberen niet te moeten werken, dan een probleem met het zadel. We maken in ieder geval echt goede vooruitgang :)
Ik heb ook de indruk dat onze verstandhouding en band echt beter wordt, ik begin te weten waar ze graag gekriebeld wordt enzo :) En hoe ik haar moet motiveren. En wat is ze toch braaf <3 heerlijk ding.
Ik hoop snel nog eens wat foto's/filmpjes te kunnen maken, maar deze week was een beetje hectisch op het werk, dus niet veel en zeker niet lang kunnen gaan.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:16

MightyJoe schreef:
Fijn dat Jenara nu weer fijn was! Ben je zelf ook anders gaan rijden? Misschien dat je nu duidelijker overkwam?

Fluffyfox, dat klinkt als een heerlijke stalling! Ik heb mijn Andalusier aan huis staan. Die staat overdag in de wei met een andere 3 jarige en in de nacht op stal met slowfeeder. Cortado is 2 jaar en die loopt 24/7 buiten. Die komt na deze zomer ook aan huis.


Nee hoor, gewoon hetzelfde als anders :p Nu ze kan wel echt behoorlijk koppig zijn heb ik al gemerkt, maar eens ze dan door heeft dat luisteren toch makkelijker gaat dan niet luisteren, is ze altijd wel flink. Het lijkt wel dat ik haar eerst moet "uitleggen waarom ik iets vraag", voor ze dan zoiets heeft van "ja ok, eigenlijk is dat best ok", maar ik moet haar niet zomaar iets vragen. Wat echt extreem grappig is, mijn moeder ging krom van het lachen toen ik dat vertelde om ik als kind éxact hetzelfde was :+

En wauw, fluffyfox, klink inderdaad als een heerlijke stalling! Ik heb het geluk gehad dat er bij kennissen die hun paarden thuis hielden een plekje vrij kwam, één van hun paarden is verkocht en ze hadden daardoor een stal vrij :) Dus Jenara staat overdag met 3 andere paarden op de weide en 's nachts op stal. Als het echt stormweer is, blijven ze ook binnen omdat ze niet echt schuilmogelijkheid hebben op de weide . Onze piste is niet veel soeps, in de winter te nat en in de zomer te stoffig, maarja, ik hoef dan ook niet veel te betalen wat ook weer fijn is :)

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:51

Woehoew! eventjes mijn geluk delen :D Vandaag nog eens les gehad met Jenara en wauuwww, wat maken we plots vooruitgang! Zo flink dat ze is en zo heerlijk gevoelig, ik hoef dingen soms nog maar te denken en ze doet het al <3 Heerlijk paardje is het toch! Heb al wat lastige momenten gehad omdat ze zo anders is dan wat ik gewoon ben, maar als het dan goed gaat, is ze ook wel 100x leuker dan alle paarden die ik al gekend heb :p

Ik vergeet echt altijd foto's en filmpjes te maken, ga er volgende echt eens aan proberen denken!

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:45

Wat een prachtdier weer TessJazz!!

keeyzie, dat is eigenlijk één van de redenen waarom ik niet zo'n zin heb om dressuurwedstrijden te starten ooit, is zo subjectief ergens en zo pietje precies, je moet maar net je dag niet hebben en byebye kansen.
Maar wel fijn dat je al M1 bent geraakt! Veel succes ermee verder :D
Dan korter gaan lopen bij spanning herken ik wel enorm!

fluffyfox, oh heerlijk, ik moet wel degelijk glasspray gebruiken om Nara zo zacht te krijgen :p
En ja, dat lange teugelen, heb het ook een paar x gedaan, de eerste keer ging prima, nu vindt Nara het snel saai :p nu maar longeren met kaptoom dan.

En TADAAA, eindelijk nog eens iemand beeldmateriaal laten maken :D
3 weken geleden terug begonnen met rijden sinds de wolfstanden en zadeldingen etc.
2 weken geleden kreeg ik haar zelf nog niet op draf en sprong ze nog weg aan 1 kant van de piste.
Dus ik kan wel van flink wat vooruitgang spreken!
Er is wel nog steeds veel werk aan, maar we komen er wel :D


Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:34

Zal straks op iedereen nog reageren, maar wou alvast deze foto van zaterdag al eens delen :D is uiteraard maar een momentopname, maar gaat zeker de goede richting uit!!

[ img ]

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:06

MightyJoe schreef:
Ziet er goed uit! :D

Zit het zadel voor jou wel lekker? Of heb je nou je beugels enorm kort?

Harvey1, Cortado komt bij een particulier vandaan. :j Ook een bokker.
Arthis @ [KS-ITP] Cortado in actie


Mijn beugels zitten inderdaad kort :) Is een dressuurzadel, maar had in het begin het gevoel dat
ik beter wat korter zat, voelde wat steviger aan aangezien Jenara nog wat naar alle kanten zwalpte.
Dit is enorm aan het beteren, dus denk dat ik ze volgende keer inderdaad terug wat langer zet :)

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:58

Ok, nu even de tijd nemen om te antwoorden :)

@Fluffyfox, Ziet er ook echt goed uit!!! Hij komt met momenten echt al wel wat naar beneden :)
Komt helemaal goed ook :D! Ook leuk te lezen dat het de volgende keer alweer nog beter ging!
Jenara was afgelopen zaterdag wat gespannener dan anders, de hoek was ook weer vreselijk eng,
maar eind goed al goed, de foto die ik eerder postte is wel het bewijs dat het best ok ging :)

@MightyJoe, Ja leuk é, iedereen wat op hetzelfde niveau :p
En wauw, wat een prachtpaard zeg <3 zo'n mooie kleur! En voor 2jaar oud, ook al mooi gebouwd!
Niet zo'n schriel scharminkel als sommige anderen (Nara in het begin een beetje :p)

@Robijntjah, ja Jenara krijgt een hele week vakantie, niet alleen vanwege de hitte bij mij, maar ook vanwege grote deadline op het werk ... Met de hitte hoef ik me gelukkig niet schuldig te voelen als ik niet echt tot bij haar geraak deze week. Als het dan toch eens zou lukken, geef ik haar nog wel eens een douche :)
Leuke foto trouwens, happy horses!

@Escada, wat een cutie ook!! Zo'n knap ding <3 Hopelijk gaat alles goed, dan zie ik heel graag nog véééél foto's voorbij komen.

Hier nog een paar foto's van afgelopen zaterdag :)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:18

Horseware schreef:
fluffyfox schreef:
Wauw horseware
Wat een plaatje!
Is hij al ingereden of doe je mee met ons inrij clubje


Hij is zadelmak maar kent verder niets. Dus echt zadelmak maken hoeft niet meer, maar ik begin wel bij 0 qua training. Ik heb net mn eerste les met hem gehad van Monique de Rijk


Heuj, welkom bij ons inrij clubje :D!

Bij mij vandaag wat minder, één van de enige aangename avonden deze week hier, dus had graag gereden.
Maar uiteindelijk is er niets van in huis gekomen ... we waren terug bij af wat betreft "de enge hoek" v_V
Dus alleen maar grond/longe werk gedaan uiteindelijk om te proberen dat probleem weer te verhelpen.
Heb vanalles geprobeerd, geduldige rustige aanpak; met haar naar de hoek gaan kijken, zelf gezucht, gebriest, grasjes geplukt en aan haar gegeven, de kordate aanpak; aan de longe en richting hoek sturen en iedere keer opnieuw haar erin sturen, de leidinggevende aanpak; zelf voor haar in beide richtingen langs de hoek gelopen en haar laten volgen, de er-is-toch-niets-aanpak; net veel wisselende oefeningen gedaan, zodat haar aandacht bij mij moest blijven ipv bij de hoek ...

Echt niets hielp ... de hoek blééf eng en ik weet écht niet wat ze er nu weer gezien heeft dat hem nu weer eng maakt. Toen ik haar eenmaal een paar keer wat rustiger (ontspannen kan ik het niet noemen) langs de hoek kreeg aan de longe en ze 1x zonder voorbij te stormen in bangheid er met me langs liep, ben ik gestopt.
Daarna nog net alle mogelijke enge dingen langs die kant rond de piste gaan besnuffelen, maar ik merkte
toch echt niets waar ze echt bang van was ... Ben s benieuwd wat het de volgende keer geeft.

Wel een beetje balen dat we weer helemaal terug bij grondwerk in die stomme hoek zijn, ben de hoek inmiddelijks nogal beu :p
Jullie nog ideeën?

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:31

fluffyfox schreef:
Het gaat niet om de hoek.
(Stom zinnetje he)
Iets daar triggert bepaald gedrag. Daar geef jij waarschijnlijk bewust of onbewust een bepaalde reactie op en dan gaat meestal een balletje rollen.

Wat is haar reactie. Is die altijd hetzelfde. Of wisselt dat nog?
(Rennen/staken/opblazen/afsluiten/?)
Kan ze nog buigen op die momenten?
Kan je nog connectie behouden of ben je echt alles kwijt?

Lastig punt hoor, heb wel wat ideeën.
Maar wel lastig zonder beeld ervan.


Dat is het gekke net, het was volledig weg, ik dacht dat ik het opgelost had en nu begint ze weer van voor af aan. Dus ik zou niet weten wat ik er precies doe dat bij haar een reactie uitlokt, aangezien ze het een week geleden helemaal niet deed.

Haar reactie is altijd vertragen richting hoek (of willen omkeren, het ene moment is het "enger" dan het andere) , langs de hoek er enorm naar kijken, dus aandacht weg van mij en dan weer versnellen eens ze er voorbij is. Wanneer ze de hoek achter zich heeft, is het hoofd hoog, oren naar achter en ongerust kijken. Het ene moment is het gewoon wat sneller gaan stappen, het andere schiet ze echt even weg en alle mogelijke gradaties ertussen, maar dat varieert dus. Het is ook niet erger in het begin, of op het einde, het wisselt continu.
Buigen op die momenten lukt niet, dan is haar aandacht volledig weg en de connectie ook. Eens ze dan op de andere kant van de cirkel is, weg van de hoek, is ze wel terug bij mij en let ze netjes op en buigt ze wel.

Ik zou in ieder geval echt niet weten wat ik doe, ik vraag gewoon exact hetzelfde aan beide kanten van de cirkel. Dus alle tips welkom :D

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:03

MightyJoe schreef:
Die van mij deed dat ook toen hij thuis kwam. Ik zet hem gelijk paar passen achterwaarts als hij zo doet, geen zin in dat bange gedoe. Voor hem is het ook heel duidelijk! Daarna loopt hij er zo langs.


Ook al geprobeerd, daar wordt ze heel druk en zo mogelijk nog meer bang van :(


KellyR schreef:
Ik ben nog steeds voorstander van het "vermijden".
Waarom frustraties bij jullie beide opbouwen en met een slecht gevoel in de training staan als het ook anders kan?
Ga aan de andere kant van de bak staan. Zorg dat het daar eerst weer goed is.
En ga vanuit daar met rust langzaam naar die hoek toe werken.

Lukt het vandaag niet helemaal? Laat het dan bij het maximaal haalbare.

Ofwel, stel je doelen bij.


Aan de andere kant van de bak is er geen enkel probleem, daar doet ze alles prima, ik zou het gewoon echt niet leuk vinden als ik telkens maar 3/4 of 1/2 van onze piste kan gebruiken die al vrij klein is. Ik wil gerust de tijd en het geduld nemen om haar te tonen dat er niets is in die hoek.
Ik heb gisteren dan ook mijn doel bijgesteld van rijden naar gewoon rustig zijn in de hoek en zien dat hij niet eng is.

@Lante, het gaat over aan de longe, en vind het best belangrijk dat haar aandacht bij mij is en niet bij iets anders. Eventjes iets gezien hebben kan altijd, maar elke keer helemaal krom naar buiten lopen
afsnijden draagt nergens iets aan bij..

@Lukasje, dat is best lastig aan de longe om haar meteen stil te zetten.. en ook wst jij voorstelt heb ik al geprobeerd, om er rustig naartoe te werken, ook dat helpt niet, ze bleef hardnekkig dramatisch doen.


Dat maakt het net zo frustrerend, alle mogelijke methodes die ik ken om ermee om te gaan blijken niet te werken en ik vraag me oprecht af wat ze nu in hemelsnaam gezien heeft.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:36

Azmay schreef:
Kan juist de frustratie niet (deel van) het probleem zijn?


Maar hoe dan? Ik frustreer me niet terwijl ik met haar werk, het is achteraf pas dat ik probeer te achterhalen wat het probleem nu eigenlijk is. Tijdens het werk met haar, probeer ik gewoon rustig allerlei dingen uit om te zien wat er werkt en wat niet en blijf ik geduldig vragen, even wat anders doen als het echt niet gaat, dan voorzichtig nog eens proberen op een andere manier etc. Als mijn frustratie (deel van) het probleem zou zijn, waarom gaat het dan een maand wel prima en nu weer niet meer, ik heb me echt niet lopen irriteren aan die hoek de laatste maand ?


_Zsazsa_ schreef:
@Jenara, Als ze jou als leider ziet krijg je ze overal langs. Aan de hand al bepalen waar ze moet lopen (achter jou) als jij stilstaat, zij ook meteen. Zo ga je ook de bak door. Altijd zorgen dat die focus op jou blijft, ook ohz.
Wordt vooral daar niet gefrustreerd, dat zorgt dat ze juist spanning daar blijft houden. Ik zou toch wat meer grondwerk doen, simpele oefeningen die haar vertrouwen geven over haar eigen lichaam. Als ze dat hebben dan leren ze zichzelf heel snel te herpakken als ze iets spannends zien. Ga vooral ook gewoon in die hoek werken, dus niet laten zien, maar oefeningen in die hoek met de focus op jou. Bijv: bij ons hadden ze grote viltpakken in de hoek gezet, dat is ineens iets groots en engs. Normaal doe ik altijd al wat grondwerk voordat ik opstap. Achterwaarts, zijwaarts om mij heen met het binnenbeen goed onderzetten. Nu deed ik dat in de hoek bij het viltpak. Na 3 minuten keek ie al niet meer naar het pak, omdat ik gewoon zijn normale werk van hem vraag waar focus vereist wordt. Dan is zijn spanning weg. (Ik denk aan de hand van je filmpje trouwens wel dat je zadel niet goed is, ook niet voor jou, want je zit helemaal achterop de lepel waardoor er extra druk bij haar lendenen komt, dat is bij merries toch al een gevoelig plekje.)


Vooral bedankt voor je tips, maar ik doe echt heel veel grondwerk met haar, ze kent al haar oefeningen super en voert ze ook allemaal netjes met haar aandacht op mij uit, mijn lesgeefster zei onlangs ook dat je ziet dat ze er echt plezier in heeft. (Die les was nog maar een kleine 2 weken geleden, dan was er dus totaal geen spanning/angst/probleem met die hoek) En zoals ik in mijn bericht al zei, ook de methode van gewoon werken in die hoek heb ik geprobeerd, het betert niets, ze blijft er even erg naar kijken, hoeveel moeilijkere grondwerk-oefeningen ik ook van haar vraag (achterwaarts, zijwaarts weg, zijwaarts naar mij toe, draaien, van richting veranderen, ...) Als ik haar bv. vraag om mij heen te draaien met haar achterste richting de hoek, springt ze van stress bijna bovenop me, terwijl ze dat op eender welke andere plaats van de piste nooit doet. Haar oefeningen geven in die hoek, creëert alleen maar meer druk, of zo lijkt het toch. In alles wat ik met haar doe, heeft ze netjes respect en volgt ze mij, ze stopt als ik stop, draaft als ik begin te lopen, ik kan haar schouder wegzetten, naar me toe halen, alles super. Maar op nét die plaats is ze zodanig met iets anders bezig dat ik haar compleet kwijtraak en ik krijg haar aandacht tot dusver niet terug bij mij, tot we weg zijn uit de hoek, daarna gaat alles weer vanzelf. Dus ik sta echt open voor tips of tricks die ik nog niet geprobeerd heb of nog niet aan gedacht heb, maar "jouw frustratie is het probleem" of "meer grondwerk doen", heb ik echt niets aan.

Wat het zadel betreft, mijn lesgeefster vond het prima liggen (kent zelf ook best wel wat van zadels), het is me aangeraden door de zadelpasser als verbetering op mijn vorige zadel en ook nog volledig aangepast (nog maar net 3-4 weken geleden), het aandraaf probleem is ook volledig weg, dus tenzij iedereen in mijn omgeving hier me voorliegt, gaat het zadel toch blijven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker