Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:03

Lumkea schreef:
Ik heb het hele gamma van de 'conventionele merken geprobeerd.. Massimo was de enige optie volgens de zadelpasser. Bates was hier een regelrechte ramp helaas. Ik zou ook graag voor een Sella gaan! Zo mooie zadels en volledig aanpasbaar dus lijkt mij ideaal! Maar ik weet niet of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Ze is wel heeel breed natuurlijk..


Bij ons op stal heeft hij nu bij 2 paarden zadels aangemeten en echt super. Je mag alles proberen en hij kijkt wat je paard nodig heeft en stelt voor hem en jou dus een model samen. Boommaat is dus geen probleem. Veel verschillende modellen ook.
Ik heb zoveel frotwerk gezien van andere merken zoals Custom etc, hier heb ik wel vertrouwen in, dus ben erg benieuwd. Hij komt ook gewoon vrijblijvend kijken volgens mij wat hij voor je kan betekenen.


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:22

@ Calipsolover, dat korte en krabbelige wordt er nu al een hele tijd met succes uitgefokt en meer ruimte in het voorbeen kijkt nu bijna elke fokker wel na. Vergeet niet dat Spanjaarden hun paarden wel ‘kort’ rijden en vanuit daar krijg je hectiek. Als je zelf een paard zadelmak maakt zie je niks van die hectiek terug. Dat ze een andere manier van bewegen hebben klopt wel maar ze hebben juist vaak heel veel schoudervrijheid.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:46

Ja dat is het zeker, heb vorig jaar echt met medelijden naar de Rijschool in Jerez gekeken. Jonge talentvolle paarden met kin op de borst de passage in. Niks vriendelijks aan.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:27

CalipsoLover schreef:
Ben ik het ook 100% mee eens. Maar merk dat 9/10 PRE's die ik tegen kom die te koop staan op die manier gereden zijn. Jammer.


Ja klopt, dat is ook heel zonde. Ze zijn ook zo kapot gereden terwijl ze eigenlijk juist zo werkwillig en vergevingsgezind zijn. Zelf 1 opleiden en je hebt er de fijnste paarden aan. Die van mij is van bijna al zijn problemen af en hij had er nogal wat. Gewoon geduld training consequent en veel liefde en er kan nu bij wijze van al een kind op. Hij loopt zo graag voor je.
Allerfijnste ras ooit, en ik heb er best wat gehad Haha :')

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:23

Wat was ie schraal Jolien :(:) hij ziet er nu heel gaaf uit!
Azmay, is ze wel braaf met rijden? Ze is nog niet zo lang ohz toch?


Maar des te mooier is het te zien hoe ze opbloeien toch Jolien?
Marques begon ook zo:

[ img ]

Vandaag eerste les van Noor Tanger gehad, erg leuk en leerzaam! Hij deed het super, zo kort ohz en dan al mee daarheen.

[ img ]


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:00

Fijn Jenara! Had jij nu al ook al een ander zadel?

Die van mij staakte ook wat met aandraven en voorwaarts gaan maar dat lag echt aan het zadel.
Vandaag is Sella geweest en die kon bevestigen dat mijn zadel hem niet fijn paste ondanks op het oog er niet veel mis mee leek te zijn. Met zijn zadels was het gedrag veel minder/weg. Heb echt een heel mooi bruin zadel samen laten stellen, Nu 7/8 weken wachten maar ik heb een fijn leenzadel gekregen. Ben dat geklooi zo beu met zadels, hoop echt vanaf nu daar klaar mee te zijn.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:29

Wat voor zadel is dat Fluffyfox? Nog nooit van gehoord! Er is ook zo ontzettend veel keus!

@Jenara, is ze misschien al qua vet wat aangekomen op de rug? Dat doet de ligging ook al wat veranderen. In mijn ogen zijn Pre’s geweldig in het aangeven van problemen.

Mijn vorige zadel lag optisch ook echt niet slecht maar man man wat een verschil vanmorgen met rijden. Leek wel een ander paard. Voorwaarts, wakker en 15 min langer gereden dan normaal omdat hij bleef lopen. Alle problemen in 1x weg. En dit met een leenzadel.. Kan nu al helemaal niet wachten op mijn eigen zadel. Bizar..

Voert er hier iemand trouwens Vitalbix Active? En zoja reageert je paard er goed op?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:30

Jenara, heb je geen stalgenootjes met verstand van zadels? Die even kan mee kijken?
Zadels worden al gauw te krap als ze wat meer vlees op de rug krijgen. Dat kun je dan ook weer niet corrigeren met bontje of pad als je zadel te krap is. Wordt ie alleen maar krapper. Als ie wat te ruim is wel. Heb je geen foto’s voor ons? Een nieuw zadel is Indd een flinke investering, maar gelukkig kunnen een hoop merken je zadel wel flink aanpassen als je paard groeit.

@Fluffyfox, klinkt wel fijn, vooral als ze je zadel nog kunnen aanpassen!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:15

@Fluffyfox, 24/7 vond ik ook altijd fijn. Zo stonden ze bij ons thuis ook. Maar marq heeft echt zijn rust nodig, die bleef in de wei maar lopen en lopen. Nu staat ie bij een vriendin aan huis in een heerlijke ruime buitenstal langs zijn vriendje. Hele dag op de wei en dan Savonds binnen. Nu heeft ie rust, stal is ook echt ‘zijn’ plek en hij wil liever ook niet dat vreemden erin lopen. Die kijkt ie ook echt boos aan Haha.

@Jenara, fijn dat het al beter ging!

@Natacha, wat een leuke kruising! Van welk ras heeft hij het karakter? Hij is al mooi zwaar voor zijn leeftijd.

@Michtyjoe, ik ken dat merk niet, komen ze dat dan gewoon aanmeten thuis? Ziet er wel comfortabel uit!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:01

Gaaf Tessjazz! Is je Guapo al verkocht?
Fijn dat het goed gaat Jenara! Veel km maken en dan komt het wel goed toch?

Met Marq gaat t even wat minder, dat mijn vorige zadel niet helemaal goed lag wist ik wel en heb ik zoveel mogelijk gecorrigeerd met een pad maar blijkbaar toch nog pijnlijk bij de schoft geweest. Hij wilde eigenlijk niet echt meer voorwaarts maar nu wil hij helemaal niet meer, bokte ook echt op mijn been. Dus 3 dagen pijnstilling en vrijdag komt de fysio, tot die tijd maar rust. Echt zielig. Hopelijk is er niet meer aan de hand. Ons gevoelige menneke..

[ img ]

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:13

Je mag gewoon een startkaart aanvragen als ie niet op jou naam staat.

@Horseware: wat een knapperd!! Lijkt wel op die van mij :D Komt ie uit Spanje?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:31

@Jenara, Als ze jou als leider ziet krijg je ze overal langs. Aan de hand al bepalen waar ze moet lopen (achter jou) als jij stilstaat, zij ook meteen. Zo ga je ook de bak door. Altijd zorgen dat die focus op jou blijft, ook ohz.
Wordt vooral daar niet gefrustreerd, dat zorgt dat ze juist spanning daar blijft houden. Ik zou toch wat meer grondwerk doen, simpele oefeningen die haar vertrouwen geven over haar eigen lichaam. Als ze dat hebben dan leren ze zichzelf heel snel te herpakken als ze iets spannends zien. Ga vooral ook gewoon in die hoek werken, dus niet laten zien, maar oefeningen in die hoek met de focus op jou. Bijv: bij ons hadden ze grote viltpakken in de hoek gezet, dat is ineens iets groots en engs. Normaal doe ik altijd al wat grondwerk voordat ik opstap. Achterwaarts, zijwaarts om mij heen met het binnenbeen goed onderzetten. Nu deed ik dat in de hoek bij het viltpak. Na 3 minuten keek ie al niet meer naar het pak, omdat ik gewoon zijn normale werk van hem vraag waar focus vereist wordt. Dan is zijn spanning weg. (Ik denk aan de hand van je filmpje trouwens wel dat je zadel niet goed is, ook niet voor jou, want je zit helemaal achterop de lepel waardoor er extra druk bij haar lendenen komt, dat is bij merries toch al een gevoelig plekje.)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:30

Ok, wilde je niet aanvallen. Het is moeilijk tips geven zonder filmpjes.

@Robijntjah, hoe gaat de verhuizing? Zijn je paarden al over verhuisd?
@Horseware, Spam maar gauw meer foto’s! Hij lijkt heel gaaf!

Ik ben wederom uitgereden, mijn pechvogel valt van de ene rare blessure in de andere. Osteopaat kon vandaag niks vinden, zaterdag komt de fysiotherapeut. En maandag uitgebreide bloedtest ook voor Lyme, hij blijft te sloom en te apathisch. Heel raar.
Soms gaan dagen super en dan ineens een week weer niks. Ben het wel beu hoor, 10 maanden in de medische molen maar het is voor iedereen een raadsel..

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:29

WoW Azmay die is nou is echt oprecht uitgezwaard! Echt heel mooi dier.
Mocht je een keer een goede fysio willen dan raad ik Sarah Vermeerbergen aan. Die is zaterdag bij Marq geweest en is echt heel erg goed. Ook Dry Needling etc.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:52

Aranel schreef:
Hoi!

Ik kom even binnenvallen als dat mag, ik heb een topic geopend binnen dit subforum en werd naar dit topic verwezen.

Even gekopieerd en geplakt

--- Weet iemand een fijn adres waar ik eens een les kan nemen op een PRE om te kijken of het ras bij mij past?

Ik heb veel rij ervaring maar ben geen held met hete paarden, heb eigen paarden gehad en in de wedstrijdsport gereden maar ben momenteel paardloos.

Liefst in omgeving Zwolle, maar wil er ook wel een stukje voor rijden :) ---

Ik hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen.


Mijn paard staat in Helmond dat is een beetje ver weg denk ik. Anders mocht je die best proberen, die is alles behalve een heethoofd.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik echt geen enkel heethoofd als Pre heb gehad. Wel gevoelig en soms wat apart, maar geen drammerige stampers. Maar dat wilde ik zelf ook echt niet hebben.
Er staan er vast wel enkele in de buurt die je kunt proberen. Ik zou alleen niet op al die handelstallen gaan rijden.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:47

Klopt Robijntjah, zie dat wij vaker in dezelfde dorpen zijn geweest Haha.
Ik woon zelf ik Best, maar Marq staat in Helmond bij een vriendin.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:46

Aranel schreef:
Wie zou ik eventueel wat filmpjes door mogen sturen via Facebook Messenger van een paard wat ik gezien heb? :)


Stuur maar hoor

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:23

Ik heb trouwens nog een heel fijn kort dressuurzadel te koop met aanpasbare boom en verstelbare dikke kniewrongen. Ideaal voor Pre’s. Maar ik heb een bruine Sella aan laten meten dus deze is overbodig. 17,5 inch en nu wijd.

[ img ]

Leuk topic Robijntjuh!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 06:06

Oei balen escada! Maar bij wel valk waarvan 1 schimmel ouder bijv, ook al is het schimmel met crème gen zul je Indd moet testen. Jorina Aerents doet dat bijv wel bij alle veulen die kleur zouden moeten blijven. Die heeft trouwens ook mooie valk veulens mocht je verder gaan zoeken.
Echt heel erg jammer!

@Naranja1: Marq heeft altijd vlechten eigenlijk ivm de lengte, anders staat hij erop met grazen.

Mi_Chimanga, als je me een PB stuurt met meer info over wat je precies zoekt kan ik je wat stallen/fokkers doorsturen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:45

Rainer, dat is vaak een bekken probleem. Een goede fysio kan dat verhelpen. Mijn paard is door Sara Vermeerbergen behandeld want die galoppeerde ook niet meer links aan, na 1 behandeling was het al veel beter. Springt nu gewoon goed aan.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:23

Mijn ervaring is dat ze wel ronder en zwaarder worden als ze hengst blijven, maar als ruin? Dat valt wel mee, ik vind het voor het plaatje net niet mooi maar als hij alles is wat je zoekt zou ik hem ook niet laten staan.
Hij word wel gespierder etc en nog wat cm erbij maar tis niet dat daar volgend jaar een knoeperd van een Pre staat. De mijne is welgeteld 1,5 cm gegroeid afgelopen jaar (5)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:55

Ja tuurlijk groeien ze nog wel, maar het is niet zo dat er over een paar jaar een ander paard staat. Hoevaak staan ze wel niet te koop dat ze toch niet zo zwaar en groot zijn geworden als gehoopt. Deze is niet net als de mijne trouwens heel barok. Dat zie je als 3 jarige wel of ze echt een knoest gaan worden. Het skelet is zoals het is.
Zonde om hem te kopen als hij dadelijk niet uitzwaard en je dat wel had verwacht. Hoe groot is hij eigenlijk?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:04

Ja dat kan zeker, maar het is echt geen garantie. Dadelijk zeggen wij allemaal dat hij nog 10 cm groeit en dubbel zo breed wordt terwijl dat helemaal niet zeker is. Misschien kan je ook foto’s van de ouders bekijken als ze die hebben? De mijne heeft bijv zowel geen zware vader als moeder. Dus ik heb weinig hoop op barokke groei :D :(:)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:22

Cortado is zo knap <3

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:38

Yevrah schreef:
@MightyJoe zo zat ik ook.. Helemaal geen kennis van deze wereld. Ik vond die proeven ook best pittig, daar is hij nog niet aan toe momenteel. :D En voor de keuring alleen ga ik het niet doen. Wie weet in de toekomst.

Ik weet ook niet of ik die van mij apto laat keuren. Ik heb begrepen dat het vooral duur is.. Heb niet de intentie om hem als dekhengst in te zetten. Puur voor de sport! Zijn er wel sport predikaten te behalen binnen het stamboek?


Ja op de site van Ancce kun je lezen over wat er te behalen valt. Best uitgebreid verhaal namelijk. APTO keuring stelt weinig voor maar altijd handig om wel te doen vind ik. Mocht je hem ooit willen verkopen als hengst en hij is APTO is dat mooi meegenomen en interessant voor fokkers. Alles bij het Pre stamboek is duur. APTO keuring zelf moet je eigenaren of fokkersnummer hebben en je daarna nog inschrijven voor de keuring. Dat kost wel wat. Maar zo’n nummer houd je wel voor altijd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Donnatella en 33 bezoekers