Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 16:25

kwita schreef:
Ts ik vind het dapper dat je nu nog steeds reageert, wil je na een poosje ons laten weten hoe het is afgelopen? Omdat ik echt interesse hebt in jou en je paard.




Dat vind ik heel lief van je .. doe ik

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:31

elenaMM77 schreef:
Ik heb zelf een kruising arabier (papa vol)... als die eenmaal mager wordt, is er ook bijna geen voeren aan om m weer op gewicht te krijgen.. Kon van de winter wel janken werkelijk.. gingen letterlijk 2 75% volle emmers slobber doorheen en 2x 2 kg muesli met daily plus met olie.. daarboven op nog zo'n 20 kg ruwvoer en dat voor een pony van een kleine 400 kg die zeker 450 moet wegen (en dan is ie slank om te zien)..

Wat bleek de ellende te zijn.. Te bewegelijk op de weide.. Ik wilde hem lekker 24/7 op de wei hebben.. In dekens met inloopstal, waarin vlas lag en droge weide met gras.. Maar het wilde gewoon echt niet..

Eind oktober heb ik gekozen om het op te geven.. En heb ik hem een binnenstal gegeven.. Nog steeds met al het voer.. en voor de nacht een prop en propvol hooinet (zo'n 12 kg).

het heeft tot februari geduurd tot hij eindelijk weer een beetje normaal eruit zag.. en tot aan juni voor mensen zeiden 'he, hij heeft een buikje'.. dat buikje is z'n reserve voor de opkomende winter.. want een gure wind erover en meneer verliest gewoon kilo's... Inmiddels staat hij op twee volle scheppen meusli met daily plus en komt de slobber pas weer terug in oktober..

En dan heb ik het over een paard van maar net 13 jaar.



Zoals ik jouw verhaal lees, heb je een actief oudje.. die niet of nauwelijks in de dekens staat met met bloed erin.

Ik zou persoonlijk zorgen voor een plek waar hij snachts verplicht op rust staat in een box.. met veel voer tot z'n beschikking. Dan staat hij warm, droog, eten en minder verbranding.. En dan nog zal het je vele vele maanden kosten om zo'n oudje weer op gewicht te krijgen.. maar met dit gewicht krijg je grote problemen komende winter.

gras is niet heilig.. zeker niet in het najaar en winter. complexe voerschema's ben ik niet heel bekend mee.. was ook niet nodig hier aldus de dierenarts.. (is nooit zover gekomen dat de dierenarts m echt te mager vond, maar wel erg slank, te slank voor de opkomende winter)



Dat kan, ik heb ook een jonge paard gekend, een draver van 5 jaar oud en die was mager ondanks kilo's hoogwaardige voer en zijn eigen volle zussen worden al te dik van niets (stond ook op zelfde stal en ik verzorgde ze allemaal) maar hij.........komt ook omdat hij teveel zich druk maakte op het land, in de paddock en op stal, het is een zenuwenlijer haha.

De eigenaars vonden het niet zo heel leuk dat ie er zo uitzag ondanks het goede voer en grote hoeveelheden, want die waren beetje bang dat anderen er wat van gaat vinden en mogelijk rare dingen gingen denken............

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:39

Mizora, dankjewel voor dit goede advies voor TS! TS, ik hoop dat je voldoende tijd krijgt van de dierenwelzijn om orde op zaken te stellen en alles op de rails te krijgen. Ik gun het je van harte dat je dit dier nog een paar mooie en fijne jaren kunt bezorgen! Heel veel succes!

Clau1981

Berichten: 309
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: ZH

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:05

Mizora: je bent een engel!!! Super tof dat je deze moeite wil nemen voor iemand die je niet kent.

TS: succes. Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:16

Hier hadden wij ook een oudje van 30 was ook te mager maar voerde van alles bij maar kwam niet aan.
Helaas door dat die zo mager was gingen we niet meer naar buiten om te wandelen ja heel af en toe met een dekentje op. En op de wei voor het huis stond ie ook niet meer dus omdat mensen en toeristen dan hem konden zien. Hij stond veel met een deken ieder geval op maar met 20 graden stond ie wel zonder omdat het te warm was.
Hij is wel op 31 jarige leeftijd ingeslapen

Deze foto's vallen nog mee omdat ik niet veel foto's maakte van zijn zeikant.
Afbeelding
Afbeelding

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:02

Ragdollcat schreef:
elenaMM77 schreef:
Ik heb zelf een kruising arabier (papa vol)... als die eenmaal mager wordt, is er ook bijna geen voeren aan om m weer op gewicht te krijgen.. Kon van de winter wel janken werkelijk.. gingen letterlijk 2 75% volle emmers slobber doorheen en 2x 2 kg muesli met daily plus met olie.. daarboven op nog zo'n 20 kg ruwvoer en dat voor een pony van een kleine 400 kg die zeker 450 moet wegen (en dan is ie slank om te zien)..

Wat bleek de ellende te zijn.. Te bewegelijk op de weide.. Ik wilde hem lekker 24/7 op de wei hebben.. In dekens met inloopstal, waarin vlas lag en droge weide met gras.. Maar het wilde gewoon echt niet..

Eind oktober heb ik gekozen om het op te geven.. En heb ik hem een binnenstal gegeven.. Nog steeds met al het voer.. en voor de nacht een prop en propvol hooinet (zo'n 12 kg).

het heeft tot februari geduurd tot hij eindelijk weer een beetje normaal eruit zag.. en tot aan juni voor mensen zeiden 'he, hij heeft een buikje'.. dat buikje is z'n reserve voor de opkomende winter.. want een gure wind erover en meneer verliest gewoon kilo's... Inmiddels staat hij op twee volle scheppen meusli met daily plus en komt de slobber pas weer terug in oktober..

En dan heb ik het over een paard van maar net 13 jaar.



Zoals ik jouw verhaal lees, heb je een actief oudje.. die niet of nauwelijks in de dekens staat met met bloed erin.

Ik zou persoonlijk zorgen voor een plek waar hij snachts verplicht op rust staat in een box.. met veel voer tot z'n beschikking. Dan staat hij warm, droog, eten en minder verbranding.. En dan nog zal het je vele vele maanden kosten om zo'n oudje weer op gewicht te krijgen.. maar met dit gewicht krijg je grote problemen komende winter.

gras is niet heilig.. zeker niet in het najaar en winter. complexe voerschema's ben ik niet heel bekend mee.. was ook niet nodig hier aldus de dierenarts.. (is nooit zover gekomen dat de dierenarts m echt te mager vond, maar wel erg slank, te slank voor de opkomende winter)



Dat kan, ik heb ook een jonge paard gekend, een draver van 5 jaar oud en die was mager ondanks kilo's hoogwaardige voer en zijn eigen volle zussen worden al te dik van niets (stond ook op zelfde stal en ik verzorgde ze allemaal) maar hij.........komt ook omdat hij teveel zich druk maakte op het land, in de paddock en op stal, het is een zenuwenlijer haha.

De eigenaars vonden het niet zo heel leuk dat ie er zo uitzag ondanks het goede voer en grote hoeveelheden, want die waren beetje bang dat anderen er wat van gaat vinden en mogelijk rare dingen gingen denken............



idd precies dat.. ik had alles laten checken just to be sure.. Het is mijn eerste pony en dan ga je toch denken dat je misschien zelf ergens fout zit of iets over het hoofd ziet. bloed getrokken, tanden alles nagekeken, mest controle.. niets aan de hand.. idd, puur te druk..

En wat anderen zeiden maalde ik allang niet meer om.. ze keken over mijn schouder nauwlettend mee hoe snel z'n voer slonk en wat ie allemaal kreeg en begonnen na een maandje dan de anderen te informeren die mij wilde vertellen dat ik mijn pony meer moest voeren.. hij kreeg met z'n 1.53 meer voer dan wie dan ook en evenveel ruwvoer als de paarden van 1.80m (en dan nog niet eens een hooibuik laten zien he :') )..

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:52

Ik heb niet alle tussenliggende pagina's gelezen, maar met wat jij voert zou ze aan moeten komen inderdaad.

Ik vond de cushing test een goede tip, mijn surrogaat paardje bleek het ook te hebben, wrs heeft hij het al jaren voor die test toen al gehad, maar die pillen hebben toen enorm geholpen wat betreft het aankomen en het van de wintervacht af komen. Hij had geen hele typische cushing vacht (krullerig) maar verhaarde enorm langzaam. Mocht ze cushing hebben dan zou ik zeker het topic hierover volgen, ik heb daar toen ook waardevolle tips uitgehaald!

En een regendeken is ook in de zomer een must bij oude paarden als het steeds zulk slecht weer is, maar die tip had je al ter hart genomen las ik.

Hoop dat ze weer aan gaat komen zodat ze voller de winter in kan.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:54

Mizora: wow, wat lief !
Ts: ook ik ben benieuwd, hoe het verder gaat met jou en je paard , ik hoop zo, dat je goede resultaten krijgt n.a.v. onderzoek en het voeren !

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:34

Supergoed advies van Mizora, daar kun je mee verder.
Goed dat je haar naar huis haalt, op de foto's zie ik een inderdaad mager paard maar het is geen paard wat niet meer leven wil of kan. Inslapen hoeft echt nog niet, je hebt nu meerdere handvaten om eerst nog wat te proberen voor haar.
Herstel heeft tijd nodig en met goede zorg is veel mogelijk, succes!

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 13:57

Is er nu verschil te zien ik geloof van wel of is het inbeelding?
Afbeelding

Afbeelding

De deken is alleen af omdat het warm is en ik haar wil laten genieten van de zon op haar velletje...

Ik volg de adviezen op van mizora
Voedingsadvies.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:58

Ik vind dat ze er beter uit ziet!

Anoniem

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:00

Ik vind ook dat ze er beter uitziet! Goed zo!

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:02

Vind ik ook! <3

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:11

Ze ziet er super uit. Je zou niet zeggen dat ze al zo oud is. Lekker genieten van je paard en zeker niet laten inslapen.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:14

Ga zo door!

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:22

Dat ziet er stukken beter uit! Ga zo door!

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:10

Wat fijn om haar zo te zien ts! ze ziet er al veel beter uit inderdaad, en fijn dat ze ook zo lekker in het zonnetje mag genieten. Hartverwarmend topic dit +:)+

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:16

Zo, ze is zeker wel opgeknapt.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:21

Zou ik deze foto en de voorfoto mogen gebruiken voor mijn facebookpagina?

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:24

Waaw! Mizora wat een super uitgebreid schema! Dikke complimenten voor jou _/-\o_

Ts: wat goed dat je toch doorzet en al het goede advies opvolgd :j
Ik moet zeggen dat ik echt wel al wat verschil zie hoor! +:)+

Hopelijk blijf je opdates plaatsen, vind het erg interessant om te volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:24

Mizora schreef:
Zou ik deze foto en de voorfoto mogen gebruiken voor mijn facebookpagina?



Mag ik dan je facebookpagina volgen? Want ik hou wel van goed doordachte, onderbouwde info over voeren.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:25


Gini
Berichten: 17896
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:26

Dat is al een hele verbetering, wauw!! +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:18

Wauw, wat een verschil al! Heel goed.


Weet je al meer over de cushing?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:37

@ts: wat een naar begin van dit topic, maar wat fijn dat ze er nu zoveel beter bij staat. Ik zie duidelijk verschil!
Lekker dat ze nu even in haar blootje vd zon kan genieten.
Goed bezig TS, ga zo door!