Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 22:20

[img]
[ img ]
[/img]

Hallo allemaal .
Ik ben Astrid en heb vier prachtige arabiertjes..
Klara is mijn oudje ze is 29 jaar en net een kat met meerdere levens.haar eerste leven is ze endurance paard geweest, haar tweede leven was in een manege waar ze een kootblessure opgelopen heeft de eigenaar kon zolang niet op genezing wachten en Klara werd verkocht voor 400 euro aan een slachter.
maar de slachter die haar gekocht had heeft haar Inplaats van te slachten op de wei gezet.na een jaar of meer werd ze doorverkocht aan mij.
Nu zijn we zoveel jaar verder en mijn oudste staat als liefste pleegmama van amirah en nu als oma van Branko gewoon lekker te genieten van haar oude dag.
HELAAS mag een paard anno2017 niet meer van haar oude dag genieten.
De eerste keer dat hier twee politieagenten voor de deur stonden samen met iemand van dierenwelzijn heb ik ze binnen gelaten mijn verbazing was groot. Ik heb ze alles laten zien de stallen het eten dat ze kregen alles. Deze dame wist zelf niet eens wat voordrooghooi was en waarom ik Klara ander hooi gaf als de andere paarden. Ik moest uitleggen dat ze dat voor haar longen kreeg en zoiets komt je dan vertellen wat je moet doen nadat ze de avond voordien een cursus gehad van een professor van Gent.
Mijn dierenarts was niet goed enz enz enz... het was hartje winter en ze trok haar neus op en vroeg waarom ze met hun hoeven in de modder stonden.( in de winter mogen ze thuis op de winterwei ( zo noemen we het) dit is 24 are en in december is daar geen spriet gras meer te vinden, ik wil dat ze iedere dag uit de stal buiten hun benen kunnen strekken dus om 11.00 gaan ze buiten tot een uur of 18.00. En ja dan staan ze in dz modder al kunnen ze ook op een iets hoger gelegen stukje gaan staan. Uiteindelijk na veel zagen is ze weggegaan en moest ik bewijzen gaan leveren dat ze gezond waren. Ineens van al mijn dieren weet dat ik toen vijf honden had. Twee papegaaien een heel stel vissen ( grapje) de dierenarts is dan gekomen en heeft iedereen meteen maar eens doorgelicht kosten 165 euromaat goed voor mijn dieren alles.
Nou ja zes maanden later is ze terug daar.... weeral klacht over Klara.. weeral twee man politie erbij. Hetzelfde verhaal maar nu in de zomer met een wei vol gras, ik moest hooi bijplaatsen en bijvoeren. Ik moest precies doen wat ze zei of anders ineens ging het ook over mijn andere paarden die vond ze ook te mager ze zag ribben. Nou ja .... de dierenarts zei dat ze zelfs te din waren en of ze wel iets kent van Arabieren.. mijn zwarte stond bijna op ontploffen Hahahaha en als je dan van de zijkant kijkt Kun je wel een paar ribben heel lichtjes zien.. Klara is een andere zaak die hierbij en voer ik maar er kolt geen gram aan, desondanks is ze gezond ze is gewoon oud. Oud is geen excuus om een paard mager te laten zijn zei mevrouw van dierenwelzijn nog 7 kilo bijvoer en volle bak hooi en een volle wei iedere dag olie bij het voer alles wat je wil. Toen begon ze te zeiken dat ik een schep pulp bijgaf om het voer vochtig te maken.. ja dan ben ke me kwijt ik was er een beetje klaar mee .. weer weg weer bewijzen geleverd 65 euro nu.
Twee maanden later weer dierenwelzijn deze keer met een politieagent .. mijn man stond aan de moord en toen ik ze zag zei ik tegen die polieagente " amai jullie hebben echt niks beters te doen He" ze moeten op iedere klacht afgaan zei ze .ik zeg ja dat kan ik begrijpen maar jullie kennen me jullie weten dag Klara gezond is dat ze goed verzorgt word en gewoon oud is. Deze keer zijn ze niet op het terrein gekomen. Toen ze wegwaren weer dierenarts laten komen en hoefsmid om meer bewijzen te leveren.. je zou van minder wanhopig worden . Twee weken daarna weer politie ... deze Keer hebben we echt aangegeven dat het genoeg was.. hij zei wat is er aan de hand jij jullie we hebben het verhaal dan gedaan en kregen als tip borden te plaatsen met overal melding dat het om een oud paard gaat want dankezij het mooie wandelpad langs ons huis( waar soms 400 man op de dag langs wandelen waren de klachten niet op te vangen.
ik was zo verdrietig de uitkomst is namelijk de volgende ze zetten me het mes op de keel en ik moet Klara voor de winter laten inslapen.. alleen omdat ze mager is ... ze is gezond ze is mijn grootste schat ik hou zielsveel van haar.ik zoek een oplossing wil nog een keer weg met haar misschien eens naar zee om goed afscheid te nemen en dan.... maar mijn hart laat het niet binnen. Heeft iemand een tip een oplossing iets ..



Rocamor
Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:26

Ik weet niet of je ervoor openstaat, maar doe het beestje een (regen)deken op.

Ik heb ze wel slechter gezien.

Rockes <3

dresjoepie
Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:28

Jeetje wat een heftig verhaal Heb je paard inmiddels onder een deken staan? Door de kou verliezen ze nog meer gewicht om warm te blijven! Ben eigenlijk wel benieuwd naar een duidelijke foto van je oudje misschien kunnen we mee denken om weer wat voller te krijgen!

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:29

Borden met info hangen

En Ind miss een deken dan valt t minder op als ze mager is.

Helaas werken bij de dierenwelzijn niet te snuggeren mensen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:31

Die is wel schraal inderdaad en de winter moet nog komen... Wat voer je haar nu? Ik zou haar zeker goed onder de deken(s) zetten zodat ze zo min mogelijk energie hoeft te verspillen aan zich warm te houden. Bijkomend voordeel is dat voorbijgangers er minder van zien.

stefje
Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:33

Ik snap je verhaal niet goed. Heb je nou te horen gekregen dat je haar moet laten inslapen, of voel je dat zo door hun reacties? Als het paard ok is volgens jou en ook volgens je VA, dan zou ik haar niet laten inslapen. Een deken op van de winter lijkt mij persoonlijke wel een goed plan. Scheelt een hoop klachten van omstanders richting politie. En voor het paardje wellicht ook prettig, dan kan die de energie opnemen i.p.v. te gebruiken om zich warm te houden. Je kunt ook nog je VA een verklaring laten opstellen dat op die-en-die datum is geconstateerd dat het paard in orde is en die aan de betreffende partijen sturen. Met wat fotomateriaal erbij van die dag.
Laatst bijgewerkt door stefje op 15-09-17 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261
Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:33

ik zou er in de zomer een goede vliegendeken/eczeemdeken op doen, zeker als er hordes mensen langs de wei lopen,en in de winter een goede winterdeken.. :)

Rocamor
Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:34

Ik zou in dit geval zelfs een deken in de zomer doen. Zo'n gecombineerde regendeken met vliegendeken. Scheelt hoop ik een hoop gedram

Rockes <3

Mizora
Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:36

Paarden die zo mager zijn moeten sowieso zo veel mogelijk onder dek om energie te sparen. Verder ben ik heel nieuwsgierig wat het rantsoen is van dit paard en hoe ze dit over de dag heen verdeeld krijgt. Mijn ervaring is dat er vaak nog best wel wat te winnen valt. Wat je vertelt klinkt goed, laat ik daar duidelijk over zijn, maar toch is er vaak nog best wel wat speling. Ik ben voedingsdeskundige (voor hond en paard), dus ik kijk op een iets andere manier naar voeding dan de meeste mensen.

Edit: In welk land woon je trouwens?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:37

Deken op en DA laten komen om verklaring te schrijven dat ze enkel oud is, maar gewoon een paardwaardig leven heeft. Kan je volgende controleur overleggen, woord DA heeft iets meer gewicht.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:37

Neen contact op met een DA die wel verstand heeft!
Voor 29 jr valt dat niets tegen!!

[ img ] hier mijn oudje van ruim 26.. die is zeker niet te mager maar van veel oudjes is het bekend dat ze graatmager worden op leeftijd..daar kun je niet altijd wat aan doen! Deken en dagelijks slobber kan wel wat helpen!

7ofhearts
Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:39

Denk dat de politie en dierenbescherming geen poot heeft om op te staan als jij kan overleggen dat de dieren goed op het voer staan, je secuur bent met wormkuren, entingen, hoefsmid en tandarts en dat je een dierenarts hebt die voor je in kan staan.

Een eigenaar dwingen zijn dier in te laten slapen alleen omdat het wat ondergewicht heeft is in mijn ogen géén zaak.
Zorg dat je wel vriendelijk blijft meewerken aan een oplossing, en veeg argumenten en tips niet zo maar van tafel.
Deze lieden komen namelijk op voor het welzijn van een dier en aan jullie nu de taak om ze te overtuigen van jullie kennis en kunde met deze op leeftijd zijnd paardje.

Niet zeuren maar lééf!!

Autumnn
Berichten: 8027
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:42

Als ik naar je andere topic kijk snap ik wat ze bedoelen met mager. Je ziet haar ribben en dat hoort niet. Kan je haar niet meer voeren? Geen idee hoeveel precies je voert maar als je 1 kg per dag geeft dat opvoeren naar 2? En idd deken op doen! Verder kunnen ze je volgens mij niet dwingen om je paard in te laten slapen als je DA kunt bewijzen dat hij verder gezond is. Sterkte! Vervelende situatie

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Berichten: 27960
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:45

Ik kan me haast niet voorstellen dat dat de letterlijke boodschap is die ze je hebben gegeven, maar ik snap wel dat je je hier niet prettig onder voelt, en idd, ik heb ze ook nog wel s anders gezien. Maar ook als ze verder gezond is, is het aan jou om te ontdekken hoe je haar het beste op gewicht kunt brengen én houden. Want ik ben het in zoverre met de mevrouw eens dat ook oudere paarden op gewicht kunnen blijven.

Kan ze wel voldoende voedingsstoffen uit haar voer halen? Tanden recentelijk nog nagekeken? Oude gebitten en de bijbehorende gebreken daaraan kunnen ervoor zorgen dat je wel van alles erin propt maar dat ze er niet voldoende uit kunnen halen. Andere optie is nog Seniores Priores, van Subli, speciaal voor oudere dieren.

Succes hoor, en laat je niet kisten!

Edit: ik zie nu de foto's in je andere topic en dat is nog wel een ander gezicht dan de foto hier. Daar moet je echt achteraan om uit te vinden hoe je haar voller krijgt, want met zo'n lichaamsconditie de winter in zou idd nog wel 's lastig kunnen worden.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

stefje
Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:46

Hier ook een 30-jarige, een wakkere aap, maar door de leeftijd wordt de bovenlijn wat hoekiger, spieren wat minder (ook door niet meer echt trainen) en zie je iets meer ribben. Mijn VA zegt 'ziet er top uit voor d'r leeftijd, hoef je niets aan te doen'. Ik ben onlangs overgestapt naar Seniores Priores om haar toch nog iets 'ronder' te krijgen. Elke dag wat olie over het eten wil ook helpen.

CathyTBP
Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:49

Een oud paard weer dikker voeren is niet zo makkelijk als het lijkt. Als oude paarden eenmaal mager zijn krijg je ze bijna niet meer dik... Maar dit betekent natuurlijk niet dat ze er last van hebben of zielig zijn. Maar ik geef je wel het advies om je paard een deken op te doen, dan zien wandelaars minder van haar en daarnaast is het voor het paard zelf ook fijn. En voor in de zomer zou je een bordje bij het weiland kunnen hangen met informatie dat ze enkel oud is maar nog kern gezond!

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Mizora
Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:54

Ik heb het andere topic gezien en je paard heeft een bcs-score van 1.5-2 op de henneke-schaal (1-9: https://en.wikipedia.org/wiki/Henneke_h ... ing_system ), dat is echt heel mager, en eigenlijk nooit nodig.

Ik wil je echt graag helpen met je voer, want ik denk dat ze echt nog wel kan herstellen. Maar van zo mager zijn heeft een paard ook zelf last, zelfs als ze het niet tonen.

Het verschil tussen deze twee foto's is 3 maanden, en dan toont het paard op de bovenste foto nog niet zo mager als dat ze was door haar probleemvacht. Moeder was een engels volbloed, vader stond ook hoog in het bloed en het was een stresskip die voor de tweede keer in haar leven verhuisd was met flink pijn van de artrose. Het paard is haar hele leven mager geweest, maar de laatste 6 maanden voordat ik haar aanschafte was ze heel hard afgevallen. Met 20 jaar niet zo oud als de jouwe, maar zowel haar moeder als haar zus waren op die leeftijd ook op en ingeslapen, dus het zat wel in haar bloed.
[ img ]
[ img ]

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:03

De dekentip is een goede! In de zomer lekker een vliegendekentje, nu een regendeken en als het wat kouder wordt een lekkere winterdeken. Dan kost het op temperatuur houden minder energie en het valt voor passanten veel minder op dat ze mager is.

Wellicht kun je nog iets met de voertips die je hier krijgt. En verder lijkt het me dat als de DA tegen de politie verklaard dat je pony gezond is, dat ze je niets kunnen maken. Jouw DA zal haar dan in moeten slapen en het lijkt mij dat hij het daar om deze reden ook niet mee eens zal zijn.

Veldbloem
Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:03

Het klinkt alsof je in België woont, ik weet niet hoe de wet daar precies is mbt dierenwelzijn. Maar ik kan je wel begrijpen dat je een gezond, maar oud paard niet wilt laten inslapen omdat ze mager is.
Hier in Groningen heeft iemand idd wel eens een bord in de wei gezet met een mededeling dat het paard oud en mager is, maar gezond en goed verzorgd. Misschien helpt dat bij jou ook. Sterkte iig!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:10

Wat bij mijn oudje helpt is met dit weer al een regendeken opleggen.ze verliezen enorm veel energie door kou en regen.
En van eten krijgt ze seniorenmengel, Compact gras, luzerne, pulp, soja schroot en olie en rijst zemelen. Dat laatste werkt enorm goed.

Mijn merrie is 27,5 jaar en heeft de ziekte van cushing. Die bovenlijn vol krijgen bij oude paarden is enorm moeilijk.

Deze foto was van de zomer. Toen had ze even een dipje met de overgang van de seasonal rise
[ img ]

En deze is in de winter getrokken.


[ img ]

Anoniem

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:43

Volgens mij kunnen ze inslapen niet verplichten.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:03

Ik denk dat de dierenbescherming gewoon wil dat je eindelijk goed gaat voeren en er een deken op gooit.
Want ze hebben gelijk met hun oordeel, zo overleeft ze de winter echt niet.
En nog mag je wel opschieten voordat de ergste kou komt.
Ofwel heel veel kilo's seniorenslobber, een deken op en mogelijk de koude nachten op stal met onbeperkt ruwvoer.
En met echt koud ook echt dikkere dekens als met fris weer, alles om te zorgen dat ze maar warm blijft en zo min mogelijk energie verbruikt.

Je paard is 29, die heeft meer nodig als alleen voordroog of hooi, maar volgens mij hebben ze op die winterweide toch geen voer las ik.
Dan staat een paard wat keihard zijn voer nodig heeft dus veel te lang zonder eten, en dan vind je het gek dat de dierenbescherming telkens op de stoep staat?
Ga nou eens zorgen dat ze 24/7 ruwvoer heeft, een deken op heeft en goed Seniores priores voeren 2x daags.
Een paard mag 1 kg droog per 100 kilo, ik zou alleen overleggen met de dierenarts hoe snel je dat nu op mag voeren.
Want 1 kilo droge slobber is met het water erbij 4-5 liter totaal.
Als je 2x daags 2 kg droog voert is dat al twee volle 10 liter emmers, het zet flink aan dus ik kan me voorstellen dat het ietsje voorzichtiger moet allemaal.

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:06

Misschien is het inderdaad beter om een deken op te leggen. Ik heb zelf meerdere oudere paarden gehad maar ze altijd zo hard gevoerd dat ze geen kans hadden om mager te worden en heb ook wel paarden hier gehad die van mager op oudere leeftijd toch weer naar acceptabel gingen. Laat je eens goed voorlichten over voer , denk dat er nog heel veel winst te behalen is om je oudje weer redelijk op gewicht te krijgen.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:09

Mensen die denken dat dit meevalt, klik haar andere topic eens aan.
Dat paard is graatmager en ik hou ook wel van slank.
Ik denk dat de dierenbescherming gewoon wil dat je eindelijk goed gaat voeren en er een deken op gooit, maar jij dat telkens niet doet.
Ja dan is het een keer klaar, ze weten denk ik niet hoe ze het je wel duidelijk krijgen dat je beter moet voeren, en dus is het nu verplicht inslapen.
Want ze hebben gelijk met hun oordeel, zo overleeft ze de winter echt niet.
En nog mag je wel opschieten voordat de ergste kou komt.
Ofwel heel veel kilo's seniorenslobber, een deken op en mogelijk de koude nachten op stal met onbeperkt ruwvoer.
En met echt koud ook echt dikkere dekens als met fris weer, alles om te zorgen dat ze maar warm blijft en zo min mogelijk energie verbruikt.

Je paard is 29, die heeft meer nodig als alleen voordroog of hooi, maar volgens mij hebben ze op die winterweide toch geen voer las ik.
Dan staat een paard wat keihard zijn voer nodig heeft dus veel te lang zonder eten, en dan vind je het gek dat de dierenbescherming telkens op de stoep staat?
Ga nou eens zorgen dat ze 24/7 ruwvoer heeft, een deken op heeft en goed Seniores priores voeren 2x daags.
Een paard mag 1 kg droog per 100 kilo, ik zou alleen overleggen met de dierenarts hoe snel je dat nu op mag voeren.
Want 1 kilo droge slobber is met het water erbij 4-5 liter totaal.
Als je 2x daags 2 kg droog voert is dat al twee volle 10 liter emmers, het zet flink aan dus ik kan me voorstellen dat het ietsje voorzichtiger moet allemaal.

Echt je gaat mij niet vertellen dat als je dit doet dat ze je dan nog verplichten haar in te laten slapen, hier is zoveel winst te behalen in simpele dingen.
Doe dat dan ook ts, dan heb je mogelijk nog jaren plezier van haar en het zal je verbazen hoe ze opknappen van onbeperkt ruwvoer en seniorenslobber


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers