Mijn eerste arabische volbloed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Mijn eerste arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 16:58

Sinds 20 juli (verjaardagskado) ben ik in het bezit van een arabische volbloed hengst. Het is een schimmelhengst. Afstamming: El Palatio x Malutka J (QR Marc). De bedoeling is om hem vooral in de sport uit te brengen en om voor het plezier eens een amateur show mee te doen. Hij is nu 5 maanden oud, uiteraard gaat hij de wei op als hij thuis is. Waar moet ik vooral op letten bij de verzorging en de huisvestiging ? Is het verstandig om hem bij de kudde te plaatsen (5 volwassen springpaarden en een ander hengstenveulen die nog bij de moeder staat) ? Vanaf welke leeftijd is het verstandig om aan shows mee te doen en hoe moet ik hem voorbereiden ? Vanaf welke leeftijd kan ik hem het best inrijden ?
Ps: Hij is babs ingeschreven

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:33

Gefeliciteerd met je verjaardag en je nieuwe aanwinst!

Weet je wat het leuke is van Arabieren? Het zijn net paarden ;) Wat goed is voor een paard in het algemeen, zal dus in grote lijnen ook goed zijn voor een Arabje. En ook binnen het ras is zoooo veel variatie: er zijn er bij die wat nerveuzig zijn en niet dik te krijgen, maar er zijn er ook bij die doodkalm zijn en al dik worden van lucht. Het is dus een kwestie van jouw paard leren kennen en uitvinden wat goed voor hem is, op allerlei gebied.

Wat voor sport wil je je op gaan toeleggen? D-shows zijn heel leuk om mee te beginnen: niet zo gejaagd als grotere shows en veel uitleg bij hoe het in z'n werk gaat, een mooie kennismaking dus. Er zijn allerlei trainers/voorbrengers die je om hulp kunt vragen, maar je kunt er ook voor kiezen om zelf aan de slag te gaan.

Inrijden zijn de meningen zoals zo vaak over verdeeld, dus ook daarbij geldt: doe wat jou goed lijkt, mits je goed in de gaten houdt dat paarden (dus ook Arabieren) niet voor hun derde jaar mogen worden belast ivm nog niet gesloten groeischijven. Maar aan de hand is er al zo veel voorbereiding mogelijk (en zelfs wedstrijdonderdelen!), dus genoeg uitdaging om je tot die tijd mee te vermaken.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Mijn eerste arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 07:53

De bedoeling is om de dressuur en (als hij goed genoeg springt) eventingsport in te gaan.
Zou het mogelijk zijn om hem bij de kudde te plaatsen ? Hij is hengst en er staat al een hengst en 2 ruinen (die denken dat ze hengst zijn) in de kudde.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Mijn eerste arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:16

Gefeliciteerd!! Arabieren zijn geweldig <3

Ik zou hem zeer zeker in een kudde zette, liefst met een leeftijdsgenootje er bij. Let even goed op of je knapperd wel een goede waterdichte vacht heeft. Mijn Arabier had dat niet en er zijn meer die dat niet hebben!
Zoals met elk jong paard... wees voorzichtig met vast zetten en trekken aan het hoofd! Mijn pony is daardoor kapot gegaan en heb ik moeten laten inslapen wegens ataxi.
Verder lekker genieten en levenservaring laten op doen. Persoonlijk vind ik Arabieren heel stabiel met karakter. Ze vinden iets eng of ze vinden het niet eng. Niet de ene dag niet eng en de volgende dag wel eng. Als ze heet worden zijn ze meestal goed bij je te houden. Ze kunnen wel gaan dribbelen etc maar ik vind ze wel te hanteren. Verder vind ik ze enorm leergierig! Slim dus :D
Ik zou me niet vastpinnen op een leeftijd om te gaan inrijden, net als bij andere paarden kijken naar de groei en de bouw. De ene is met 3 al behoorlijk volwassen, de andere met 5 pas.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Mijn eerste arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 09:40

In de kudde zou hij een leeftijdsgenootje hebben. Ben alleen bang dat de 2 ruinen niet zo vriendelijk gaan zijn. Leeftijdsgenootje staat ook nog bij de mama terwijl arabje net gespeend zal zijn. 20 sept komt hij en dan zou hij 6,5 maanden oud zijn

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Mijn eerste arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:06

Vaak valt het wel mee. Veulens zijn onderdanig. Is het mogelijk ze tijdelijk even apart maar wel naast elkaar te zetten?

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Mijn eerste arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 13:30

Als de weide nog niet gespoten is wel, dan kan ik de kudde op de aanpalende paddock zetten en de arab samen met de oudere draver appart