Oudere arabiertjes

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-16 11:21

Goedemiddag allemaal,

Ik vraag me af op welke leeftijd jullie je arabiertje als ouder paard beschouwen en wat jullie alsnog met de oudere paarden doen.

Ik heb een 23 jarige ruin die absoluut niet wil weten dat hij wat ouder wordt maar wel wat mankementjes krijgt. Hij geeft t bijna niet aan maar ik merk het gelukkig wel aan hem.

Hij staat dagelijks op de wei en de nacht in stal, de overgangen van de seizoenen ga je merken aan hem dat hij wat terug valt en ook zijn bespiering wordt minder.

Hoe verzorgen jullie ze?


Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:25

Ik heb er eentje van 25 . Hij wil het zelf ook niet weten dat ie zo oud is. Hij vind dat ie zeker nog wel 6 is.
Zn tanden worden slechter dus in de winter slobber bij geven. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal met onbeperkt hooi /gras. In de winter wel onder dekens en bij veel regen ook. Afgelopen winter heeft hij het zwaar gehad. Maar zolang hij pijn vrij door de wei kan lopen mag hij zijn dagen hier slijten

BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-16 11:32

Rij je hem ook nog?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:54

Op het moment staat hij te niksen in de wei haha veel te druk met al m'n jonge paarden om hem beweging te geven maar dat vind hij niet zo erg

Michelle_S
Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:43

Onze Carita word dit jaar alweer 27! Nog altijd onwijs fit en iedere week nog onder het zadel, geniet volop van de buitenritjes ;) Sinds dit jaar heeft ze ook een leuk bijrijdvriendinnetje welke een bb wedstrijd met haar wil starten en wie weet start ik haar nog op een endurance wedstrijd, korte afstand. ;)

[ img ]
Fotootje van vorig jaar

In de winter staat ze onder dubbel dikke deken met hals, wel staat ze 24/7 buiten waarvan ik geloof dat dit haar zeker ten goede komt. Ze is altijd in beweging en blijft daardoor fit en word niet snel stijf. Helaas zijn haar tanden wel zo goed als op, ze leeft op bietenpulp/luzerne/muesli mix.. Maar dit gaat super, ze is nog niet eerder zo goed de winter uit gekomen ;)

Www.auras-sportarabians.com

Deborah2
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:55

Mijn ruintje van 21 staat al weer bijna 5 jaar met pensioen. Deels omdat hij wat kwaaltjes kreeg (kreupel e.d.), maar ook doordat ik gewoon te zwaar voor hem ben geworden.
Laatste jaar merk je echt wel dat hij ouder wordt. Hij wordt rustiger (was altijd een enorm heethoofd) en steeds grijzer :o
Ook inderdaad problemen met zijn tanden. Sinds vorig jaar gaat hij zonder tanden door het leven wegens EOTRH.
Hij staat zomers overdag op het land met z'n vriendjes en 's nachts op stal met uitloop paddock. In de winter op stal met uitloop. Grazen kan hij gelukkig nog steeds, ook zonder tanden! Ik voer hem wel bij met seniores priores.
Hij mag lekker van zijn oude dag genieten en hoeft niks meer en lijkt dat om helemaal prima te vinden.

bobo2000
Berichten: 361
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:57

Ik rij een merrie van 21 waarvan je goed kan merken dat ze ouder wordt ze is wel nog actief! Wordt rustiger en grijs haha

VanBekkum
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-05-15

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:08

Mijn Flame was 25 toen we hem kregen. En toch zagen mensen hem aan als een veulen als hij naast I-lawa stond in de wei. Het waren dan wel mensen die langs de Mcdrive reden (woonden naaste de Mc Donalds) en hem vergeleken met een Engelse volbloed. Dat wel.

Maar hij was ook gewoon ontzettend dartel. Sprong door de wei alsof hij een veulen was. En hij heeft zelfs mijn vader van zn rug gegooid als 29-jarige, omdat hij in een boze bui was. En mijn vader is maar 2 keer van een paard gevallen, een pas ingereden jonge Fries en dus mijn oude knol Flame.

Uiteindelijk hebben we hem moeten laten inslapen op 31-jarige leeftijd omdat hij blind was geworden aan 1 oog en aan zijn andere oog staar had. Hij stond toen nog maar net 1 1/2 jaar op een nieuwe stal en begon angstig te worden voor alles en iedereen, omdat hij het niet meer zag. Ik was de enige die nog bij hem kon komen en het was gewoon sneu voor hem.

We deden natuurlijk wel rustiger met hem. Maar pas vanaf dat hij staar begon te krijgen aan zn eerste oog, begon hij pas echt oud te worden. Natuurlijk waren zijn grijze haren een goede indicator, maar toen begon zijn gedrag pas te veranderen.

ilaan
Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:14

Mijne wordt in mei 20, maar die wil er ook niks van weten geloof ik :') lekker druk en altijd gemotiveerd.

Hebben net onze eerste endurance wedstrijd achter de rug waarbij netjes 3 winstpunten hebben behaald. Dus deze dame mag nog lekker blijven werken. Altijd oortjes erop en een gigantische drive om te werken, als ze een paar dagen stilstaat wordt ze stierlijk vervelend. Net een kleuter soms.

[ img ]

VanBekkum
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:25

ilaan schreef:
als ze een paar dagen stilstaat wordt ze stierlijk vervelend. Net een kleuter soms.

[ [url=m/AUht2o.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, ja dat klinkt bekend in de oren :D

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:39

Mijn merrie is voor de vierde keer vijf geworden vindt ze zelf. Ik laat haar ook maar in die waan ;) . Eigenljk is ze (bijna) 21. Ik moet haar wat meer voeren dan voorheen maar ze mist dan ook 4 kiezen. Verder rij ik nog steeds, ook wedstrijden (t/m klasse 2 endurance).

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

ilaan
Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:34

VanBekkum schreef:
ilaan schreef:
als ze een paar dagen stilstaat wordt ze stierlijk vervelend. Net een kleuter soms.

[ [url=m/AUht2o.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, ja dat klinkt bekend in de oren :D


Praat me er niet van, dan wil ze ineens niet meer draaien op de poetsplaats, zijn tuinslangen eng en meer van dit soort kinderachtige dingen :')

Het is wel een echte lieverd, al heeft die band tussen ons wel tijd nodig gehad :+

YMJArabians
Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:42


BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-16 10:37

Rij jij er nog mee Bonjoy? ze zien er goed uit.

Woogy
Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:48

Snap niet goed wat leeftijd met ras te maken heeft in dit geval.
Ieder paard is uniek, de enne is met 15 al echt op en klaar en de ander valt dood neer in het harnas met 35...

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-16 10:56

heeft ook niets met leeftijd te maken. Vraag is puur uit interesse.

sardientje
Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:19

ik heb een Arabier verzorgpony van 26 :P echt een lieverd <3 foto's komen nog!

Wieeeehaaaaa cowboy <<)

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:37

Ik meld mij ook. Pony is 21 jaar en nu met pensioen. Merk dat ze erg snel moe is , geen zin meer heeft en alles lastig begint te vinden. Ook is ze erg stijf en door de bochten soms onregelmatig.
Vaders kant is volbloed , moeder is halfbloed welsh met veel arabisch bloed. Maakt haar 75% arabier. Hoop dat dat ook telt :D

Ze heeft nog wel energie en geintjes! Vandaag ontsnapt en kon aarsig showen![ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

We voeren haar senioren muesli (kilo per dag) en verder ruwvoer

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

sardientje
Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:39

[ img ]
hierbij de meest recente foto <3

en dit was van de winter
[ img ]

Wieeeehaaaaa cowboy <<)

BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-16 11:14

Doe je nog wat werk met hem Sardientje?

sardientje
Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:33

ja, ik rij hemn 3 keer per week en wandel veel :o

Wieeeehaaaaa cowboy <<)

Anoeskalover
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:49

Ik heb geen ervaring met oudere paarden.
Ik heb een paard gehad van 17 jaar oud. Ze ging met pensioen, omdat ze iets aan haar benen had.
Paar maanden later( ze kon maar een paar maanden met pensioen staan) kon ze niet lopen.
Dit zag er zo zielig uit, dat we met veel pijn hebben besloten haar te laten inslapen.

Verder hebben we haar alleen in de wei gezet en heel soms eventjes afgespoeld. Ze vond een wandelingetje prima, zeker langs de weg.
Stuur anders een privébericht, dan kan ik heel veel tips geven.

Ik speel howrse en myhorsez. Jij ook?

Ik heet Anoeskalover123

BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 14:11

Hoe gaat het met jullie oude paardjes?

Hier nog steeds goed gelukkig, op een peesschede ontsteking in zijn achterbeen na. Hij toont hier weinig last van te hebben. Ik rij hem al lang niet meer maar we wandelen nog wel en hij gaat zelfs nog mee naar de Veluwe op vakantie waar we al zeker 15 jaar komen. Daar is hij zo blij en vindt het fantastisch in het bos. Hij wordt in juni 26 jaar maar als we daar zijn wandelen we dagelijks 4 a 5 km en moet ik hem echt met een kettinkje mee nemen want hij dribbelt alleen maar heel de weg in hoog tempo. Net weer terug met hem. In de winter eet hij wel graag priores er bij want hooi alleen wordt hij wat schraler. Ik heb hem liever wat voller...

eekhoornerik
Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:32

Ik meld me ook! Heb altijd arabieren gereden en ook gehad. Rij nu alweer 8 jaar een schat van een merrie die nu 20 is.

Vanaf dit voorjaar helaas blessure en het rijden is ingeruild door lange wandelingen samen (revalidatie). Ik leer haar nu nog beter kennen <3.

Soms denk ik "waarom nog al die moeite om haar weer op de rit te krijgen, ze is al best oud", maar als ik hier dan lees dat jullie nog endurance rijden met jullie oudjes geeft me dat weer moed om door te zetten :j.

Het liefst zou ik weer met haar de vele heuveltjes op galloperen hier op de Veluwe, daar genoten we samen erg van, maar het herstel heeft tijd nodig.

Foto vorig jaar genomen:
[ img ]

@Barbaras wat leuk dat hij nog mee gaat op vakantie. Waar ergens zitten jullie?
Dit jaar valt die van mij ook erg in door de winter. Ze heeft dat altijd wel gehad maar nu is het meer. Ze krijgt extra luzerne erbij en veel hooi.

Deborah2
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Oudere arabiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:02

Helaas, mijn oudje is er niet meer... ;( Vorige maand na heftige koliek aanval ingeslapen. Ik mis hem vreselijk. Heb nog 2 paarden op stal staan, maar met deze was de band zo sterk, dat ik hem nog elke dag mis.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers