wat betekent (IR) achter de naam

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
juval
Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-19 12:09

Hoi,

Ik heb mijn welsh veulen laten registreren bij het WPCV. Nu heb ik het paspoort onlangs terug gekregen en zie dat er achter haar naam (IR) staat. Wat houdt dat in?

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:17

Heeft het misschien met identificatie en registratie formulier te maken?
http://www.wpcv.nl/media/files/ir-25-ned.pdf

Of misschien omdat je veulen een kruising tussen sectie a en sectie b is?
Wat voor sectie staat in het paspoort?

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

juval
Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-19 20:49

sectie B

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Kimm4
Berichten: 791
Geregistreerd: 19-02-14

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:02

Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat dat international register(ed) betekende.
Anders even de WPCV mailen of bellen?

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)

juval
Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 08:43

dat klinkt wel aannemelijk Kimm4.
bij mijn andere welsh staat dat niet, maar die is geregistreerd bij de NWPCS

Ik zal er even een mail over sturen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:31

De vermelding "IR" heeft samen met de melding "IA" inderdaad een aparte betekenis.

Het stamboek is een "gesloten" stamboek. Dat betekent dat er alleen in het hoofdregister kan worden geregistreerd als er aan alle voorwaarden is voldaan. Een van de 'pure bred' voorwaarden is dat beide ouderdieren in het 'pure bred' register staan. Op het moment dat niet alle ouderdieren van een veulen in het betreffende "pure bred" register staan, maar deze ouderdieren wel bij een ander Welsh stamboek geregistreerd staan, dan kan dit dier worden ingeschreven in het International Registered register.

Mocht later je willen fokken met jouw veulen, dan kan het best wel waardevol zijn om te achterhalen waardoor jouw pony is ingeschreven in het IR register. De nakomelingen kunnen namelijk niet worden ingeschreven in het WPCV/WPCS hoofdregisters. Uiteraard wel in het IR.

In a true dialogue, both sides are willing to change

juval
Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-19 19:04

oke, duidelijk. Had ik dan dus toch beter in het NWPCS kunnen registreren? Ik vind het nogal verwarrend dat er 2 stamboeken zijn eerlijk gezegd. Ik dacht het stamboek van de vader te moeten volgen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:05

NWPCS is het hoofdstamboek, daar kun je ook predikaten halen etc.
WPCV is net wat anders, maar als je verder niet naar keuringen wil etc ook prima. Zij hebben ook wel shows, maar naast de ''premium'' dingen valt er niet echt iets te behalen qua predikaten

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:09

Nynkster schreef:
NWPCS is het hoofdstamboek, daar kun je ook predikaten halen etc.
WPCV is net wat anders, maar als je verder niet naar keuringen wil etc ook prima. Zij hebben ook wel shows, maar naast de ''premium'' dingen valt er niet echt iets te behalen qua predikaten


Onjuist.

WPCV organiseert shows. Net een keuring alleen dan met Engelse juryleden die keuren zonder voorinformatie over pony/ eigenaar. Voor mij heel waardevol omdat partijdigheid dan zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Predicaten kun je bij het WPCV ook halen. Is zelfs een speciale 'predicaten- commissie' voor.

Verder heb ik grote vraagtekens bij je zijn; "NWPCS is het hoofdstamboek"...

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:29

Misschien had ik het dan anders moeten verwoorden. Heb nog nooit een keur merrie bij de wpcv de ibop zien lopen om kroon te worden.

En tsja, over hoofdstamboek kun je op verschillende manieren opvatten. Ik vind een stamboek waar hengsten dmv keuring goedgekeurd worden toch net iets anders dan waar je zonder zien van paard een deklicentie afgeeft.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:42

Nynkster schreef:
Misschien had ik het dan anders moeten verwoorden. Heb nog nooit een keur merrie bij de wpcv de ibop zien lopen om kroon te worden.

En tsja, over hoofdstamboek kun je op verschillende manieren opvatten. Ik vind een stamboek waar hengsten dmv keuring goedgekeurd worden toch net iets anders dan waar je zonder zien van paard een deklicentie afgeeft.


Wederom onjuistheden.

Zonder zien van pony licentie afgeven is niet helemaal waar. De hengst moet klinisch goedgekeurd/ gezien zijn door een dierenarts. Vervolgens gaat het WPCV ervan uit dat fokkers zelf in staat zijn om te bepalen of een hengst geschikt is voor de dekdienst kwa vaderdier. Wanneer een hengst niet 'fokt' zal hij niet gebruikt worden en eruit vallen. Ik hecht aan die zienswijze veel waarde. Ze volgen veel meer het moederstamboek daarin. WPCS heeft ook geen hengstenkeuring is het daarmee een minder stamboek dan NWPCS waar een paar 'wijze' heren bepalen of een hengst goed genoeg is? Veel teleurstelling en basisboekhengsten die op die manier dus toch wel dekken als gevolg...

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:36

Ja gezien en klinisch onderzoeken. Denk je echt dat een dierenarts gaat zeggen van “ik zou hier niet mee fokken”? Die nemen lekker geld aan wat je ervoor betaalt en dan heb je je deklicentie. Er zijn genoeg mensen die fokken met dieren “want hij is zo lief”.

Dat het je type niet is wat ze op de HK goedkeuren is prima, dat is het van mij ook niet. Maar dan is er wel meer controle dan iedereen die zomaar maar z’n hengst een licentie kan geven

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:50

@Nynkster; wanneer heb jij voor het laatst een licentie aangevraagd bij een hengst?

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:03

Ik heb ernaar geïnformeerd.
Maar dat lijkt me verder niet relevant. Zijn genoeg hengsten met deklicentie waarvan je denkt : wie fokt daar nou mee. Maar daar zul je het wederom niet mee eens zijn denk ik ;)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:13

Nynkster schreef:
Ik heb ernaar geïnformeerd.


8-)

Mij kostte het meer dan wanneer ik gewoon naar een hengstenboer was gegaan...
Daarom denk ik dat het wel mee valt met de hengsten die een licentie hebben omdat ze zo lief zijn...

Ik begrijp dat je wat geïrriteerd raakt, maar ik vind dat je best wat over het WPCV mag zeggen, maar dan moet het wel juist zijn wat je beweert. Mensen die hier meelezen krijgen anders een verkeerd beeld van de vereniging. En dat vind ik zonde.

juval
Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-19 12:43

oei, het was niet mijn bedoeling hier een discussie over te laten ontstaan... hoewel best interessant om mee te lezen.

Ik heb mijn veulentje niet gefokt met als doel er de keuringen mee te gaan winnen. Ik wilde een leuke kinderpony fokken, en ik hoop dat ze dat gaat worden.
Vader en moeder hebben zich qua karakter en bewerkbaarheid al prima bewezen, dus daar maak ik me verder ook geen zorgen over.

Of ik ooit met het veulen verder wil gaan fokken weet ik nog niet, beestje is net een half jaar oud. We zien wel wat de toekomst brengt.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Re: wat betekent (IR) achter de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:34

Dat is toch helemaal prima **\O/**
Het paspoort zegt weinig over het karakter en het plezier dat je er van kan hebben. Met het aanvragen van het paspoort heb je voldaan aan je wettelijke verplichtingen. Wat nu het 'betere' stamboek is, is misschien een eigen topic waardig.

Het is ook best verwarrend al die stamboeken, het levert ook wel weer mooie verhalen op.

In a true dialogue, both sides are willing to change


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers