karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:30

En niet alle Welsh cobs zijn het zelfde. Dus niet allemaal zijn ze eenkennig met een weke rug. Dus met een beetje zoeken zul je vast een hengst vinden die jou past.

Ik maak soms paarden zadelmak. Alleen voor vrienden en puur hobby matig. Een maand of 6 geleden dan ik een kruisong Welsh cob. Ik heb het nooit zo gemakkelijk gehad. Zadel erop en 4 dagen later reden we in een 250ha paddock wat met schapen te spelen. Nu kende deze wel al longeren met zadel en ruim 4 jaar dus klaar om te gaan rijden.

Flux

Berichten: 2492
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:34

Leuk een Welsh Cob! Mijn hengst je is ook een kruising cob, hij wordt dit jaar twee. Weke rug vind ik hem niet hebben. Qua karakter is hij zeker lief en mensgericht, maar niet de makkelijkste. Hij heeft veel van zijn moeder: eigenzinnig, tikje arrogant maar een hart van goud :) Ben zeer benieuwd hoe hij verder uitgroeit! Hij is overigens niet snel onder de indruk van dingen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:44

Ik heb een welsh cob kruising en dat is ook geen makkelijke tante.
Allereerst wel ontzettend lief en zal nooit gemeen zijn of bewust eraf gooien.
Maar er zit echt een kop op en heeft snel spanning en is erg slim. Dus deze combinatie maakt rijden een grote uitdaging haha.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:18

Gemiddeld gesproken zijn het vaak pony's met een hoop lef en wat eigenzinnig, voordeel is dat ze daardoor niet snel onder de indruk of kijkerig/schrikkerig zijn, maar je kunt alsnog je handen vol hebben :D .
Flux wat een mooi dier. Doet me denken aan mijn sec C veulen wat helaas gestorven is ten gevolge van een ongeluk, qua looks maar ook qua karakterbeschrijving was hij al net zo met 4 maanden.

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:04

12 jaar een Welsh Cob gehad, van veulen tot 12 jarige. Het zijn paarden die hun baas hebben en liever niemand anders. Met onvoorwaardelijke liefde krijg je onvoorwaardelijk 100% inzet terug, geen suffe pony maar een paard in handzaam formaat die in principe alles kan als het MET GEDULD , echt waar geleerd en voorgedaan wordt, hou je van hem/haar krijg je het volledig terug, een weke rug is te vroeg en te hard. Een Wellsh Cob X New Forest is een combinatie die niet spettert want een Forest is meestal een fijn meegaande pony en een Cob wil nog wel eens wat meer duidelijkheid in je bedoeling zien, ik ben met de Forest opgegroeid en met de Cob verder gegaan, het was een flinke joyride maar ik ga met de Forester eindigen (64 jaar). Succes !! ps neem contact op met het WPCV in Nederland, die helpen jou verder, bel anders Herman de Jong op, dat is een veilig adres.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:35

Zoals je wel kunt lezen hebben ze een aantal dingen zoals pit en werklust gemeen, maar zijn er ook een hoop eigenschappen waarin Cobs verschillen :D .

Goed naar het karakter van de vaderlijn kijken dus :) .

Ik zou qua karakter niets anders meer willen dan mijn merrie.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30614
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:54

Voor mij niets anders dan een Cob. Maar ze hebben wel duidelijk karakter. Dat vind ik mooi. Maar moet je wel bewust van zijn.
Qua maat betwijfel ik of je in de Cobs moet zoeken. Ik verwacht niet dat je heel veel groter gaat dan 1.50m.

Weet niet of Machno Carwyn nog beschikbaar is via KI? Vond ik altijd bijzondere hengst.

Cynthia82

Berichten: 9301
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:00

Flux schreef:
Leuk een Welsh Cob! Mijn hengst je is ook een kruising cob, hij wordt dit jaar twee. Weke rug vind ik hem niet hebben. Qua karakter is hij zeker lief en mensgericht, maar niet de makkelijkste. Hij heeft veel van zijn moeder: eigenzinnig, tikje arrogant maar een hart van goud :) Ben zeer benieuwd hoe hij verder uitgroeit! Hij is overigens niet snel onder de indruk van dingen.

[ [url=m/MpNkyB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/z1GxQw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vri3y3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Noem je Fi nou arrogant? Hoe durf je! Hahaha!

Ik heb uit mijn Haflingermerrie drie nakomelingen van een Welsh Cob. TiSento was een hele lieve, rustige, makkelijke hengst/ruin.
Fiore is inderdaad druk, ongeduldig, eigenwijs, pittig, lompig en een tikje arrogant, maar superlief, mensgericht en een blij ei.
LaVie is weer net zo rustig en makkelijk en superbraaf als TiSento was.

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:13

Ik heb een Welsh Cob in paardmaat. :D Het is een schat en zeker niet eenkennig maar waar ik bij hem veel problemen mee heb gehad is spanning. Het is absoluut geen koele kikker. Ja in sommige situaties maar ik heb ook vaak genoeg m'n handen vol gehad aan hem omdat hij gewoon zo gespannen is soms.. Hij keert dan ook echt in zichzelf en dan dring ik niet meer tot hem door.

Ik geef les op een manege met veel Welsh Cobs en ik vind ze soms best onvoorspelbaar. De beginners zet ik liever op de andere rassen. Ik vind ze ook absoluut niet nuchter en bomproof.

Nu ben ik echt gek op mijn Cob en hij gaat ook echt nooit meer weg maar de volgende wordt waarschijnlijk geen Cob. Ik zou dan voor een paard gaan wat nuchterder en koeler in de kop is dan de meeste Welsh Cobs die ik ken.

Flux

Berichten: 2492
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:10

Cynthia82 schreef:
Noem je Fi nou arrogant? Hoe durf je! Hahaha!

Wat een lef heb ik :') Ik heb een prachtig kopietje van Fi lopen in hengstvorm _O-