Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:46

Los van wat ze waard is of wat je ervoor in gedachten hebt,zou ik,als het mijn pony zou zijn,vooral op zoek gaan naar een plekje bij iemand met al een hb paard of pony.
Lijkt me de ideale plek,als ze dan dient als kinderpony of gezelschapspony,dat zou me dan minder uitmaken.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:46

SweetVanille schreef:
Welke kanteling?


Dat weet je pas als je hem op de foto hebt gehad.

Ik vind het wel heel goed dat je het verhaal erbij vertelt. Het lastige is dat je koopjesjagers wil vermijden die als je je even omdraait de pony alweer op internet hebben zonder verhaal erbij.
Ik vind het lastig zoiets hoor. Je moet wel heel goed weten waar hij terecht komt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:48

Dat is inderdaad de "miserie" met dergelijke pony's. Enerzijds zijn ze zeker niet de volle pot waard, eerder naar de slachtprijs, maar als die op dit moment wel gewoon goed loopt heb je altijd het risico dat ze hem komen halen voor een prikje en voor 1500 terug te koop aanbieden. En dan kan je als verkoper simpelweg niks.
Paard verleasen is dan misschien een veiligere optie als je de toekomst van het paard nog wat in de hand wil houden.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:51

Heb niet alles gelezen Maar mijn ervaring, zowel van mezelf als van een aantal mensen die ik ken, is dat hb Bijna altijd toch terug komt. Ik heb veel hb-paarden gekend en er zelf ook meermalen mee te maken gehad bij eigen paarden, en ik ken er maar eentje die uiteindelijk jaren stabiel bleef. (maar die werd hb door cortison-injecties). Kan een jaar wegblijven, of twee jaar of zelfs langer maar komt meestal toch weer terug. Ik heb geen verstand van prijzen van andere rassen dan die ik heb, dus daar kan ik niets over zeggen. Alleen dat ik zelf uit emotionele overwegingen nooit meer een gevoelig paard zou kopen. Er is geen kanteling, dat is natuurlijk fijn. Heb je de röntgenfoto's nog als bewijs?

Jennifuur

Berichten: 3162
Geregistreerd: 13-08-08

Re: Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:51

500 euro.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:57

SweetVanille schreef:
Toch apart dat sommige mensen 500 zeggen en sommige 1500. Oftewel, ik ben nog niks wijzer, behalve dat ieder een ander bedrag voor een dergelijke pony over heeft.

De ene ziet de lichte HB HEEL zwaar, de ander kan er WEL mee omgaan, het verschilt heel erg per persoon zie ik.

Ik ga eerst kijken of er überhaupt interesse voor haar is, en met de geïnteresseerden in overleg over de aankoopprijs. Alles wordt eerlijk verteld en overlegd.



Bedankt allen voor de reacties.


Prijsvraag voor bij je advertentie: notk. Dat zou ik bij je advertentie zetten. Je hebt tenslotte maar 1 iemand nodig die haar zou willen hebben. Mijn ervaring is dat het helemaal niks uitmaakt of je er een prijs bij zet. De meest en eerst gestelde vraag is toch wat je ervoor wilt vangen. En als je er een prijs bij zet, wordt er toch eerst zwaar onderboden. Linksom of rechtsom, houd het simpel. Prijs: Nader overeen te komen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:01

SweetVanille schreef:
Toch apart dat sommige mensen 500 zeggen en sommige 1500. Oftewel, ik ben nog niks wijzer, behalve dat ieder een ander bedrag voor een dergelijke pony over heeft.



Ik heb een Gelderse voorlopig Keur merrie.
Gezond.

De ene geeft er geen cent voor en de ander zal er zeer diep voor in de buidel tasten.

Ik zou er dus niks wijzer van worden als ik de vraag hier op bokt zou stellen.

Meer speciefiek jouw vraag beandwoordend...

Ik zou er geen cent voor geven. Zoals gezegt, HB is echt niet zomaar iets. Dat is contstant oppassen met voer en beweging. Als je pech hebt dan eet de pony zand en kan je de pony niet in de paddock kwijt. Als je pech hebt is de HB onderdeel van het metaboolsyndroom, etc, etc.

Ik zou als verkoper al heel erg blij zijn als ik er een huisje voor zou kunnen vinden als ik hem zelf niet zou kunnen aanhouden.

En ja,...je kan ook veel geluk hebben en mankeert de pony nooit meer iets.

Maar ik zou het niet opzoeken.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:09

Ik vind het wel vreemd dat deze pony al op zo'n jonge leeftijd hoefbevangen is geweest.Omdat het naar mijn ervaring vooral voorkomt bij oudere veel te dikke paarden.Het is wel een ernstige ziekte omdat ze er gevoelig voor blijven en je dus steeds moet blijven opletten.Wel goed overigens dat je het er dan bij gaat zeggen bij verkoop. Want meestal zwijgt een verkoper over het medische verleden van een paard.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:14

anjali schreef:
Ik vind het wel vreemd dat deze pony al op zo'n jonge leeftijd hoefbevangen is geweest.Omdat het naar mijn ervaring vooral voorkomt bij oudere veel te dikke paarden.Het is wel een ernstige ziekte omdat ze er gevoelig voor blijven en je dus steeds moet blijven opletten.Wel goed overigens dat je het er dan bij gaat zeggen bij verkoop. Want meestal zwijgt een verkoper over het medische verleden van een paard.

Mijn ervaring is helaas anders.
Weet zelfs van een jaarling die bevangen is geweest.
Je ziet het wel veel bij (te dikke) koudbloeden en oa kleinere welshjes.
Maar vaak is de oorzaak dan insulineresistentie; maar ook bij andere rassen komt HB voor.
Dan is het niet alleen te veel voer/suikers, maar bv ook merries die aan de nageboorte blijven staan, of paarden die langere tijd pijnstilling hebben gehad of paarden die door bv ziekte te snel afvallen.
Of door ernstige overbelasting enz.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:14

anjali schreef:
Ik vind het wel vreemd dat deze pony al op zo'n jonge leeftijd hoefbevangen is geweest.Omdat het naar mijn ervaring vooral voorkomt bij oudere veel te dikke paarden.Het is wel een ernstige ziekte omdat ze er gevoelig voor blijven en je dus steeds moet blijven opletten.Wel goed overigens dat je het er dan bij gaat zeggen bij verkoop. Want meestal zwijgt een verkoper over het medische verleden van een paard.


Precies, dat laatste. Met als gevolg dat de nieuwe eigenaar het paard gewoon op gras zet.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:27

Als de pony eens HB is geweest mag je het niet goed gezond gaan noemen.
Want dat is ie niet, hoeven en benen zijn heel belangrijk bij deze diersoort.

Geen hoeven = geen paard.......


Het is ontzettend oppassen met de pony's die HB is geweest.

Nee, ik zou het niet willen kopen, of als men het toch wilt kopen, de slachtprijs.
(ook niet wegdoen trouwens als ik het zelf in bezit had, dat is niet eerlijk tegenover nieuwe eigenaar)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:34

Ik vind dat je evenveel mag vragen als een vergelijkbare pony bij een handelaar. Die gaan immers niet zeggen (of zelf niet weten) wat er aan de hand is. Jij bent wel zo eerlijk om het te vertellen, de koper is dan gewaarschuwd en kan vanaf het eerste moment voorzichtig zijn. Wanneer er geschikte kopers opdagen kan je op dat moment nog van je prijs afdoen. Als je deze pony verkoopt voor slachtprijs riskeer je dat er mensen op af komen die hem een week later voor het dubbele te koop aanbieden zonder over de HB te praten.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:46

Sclimpre schreef:
Ik vind dat je evenveel mag vragen als een vergelijkbare pony bij een handelaar. Die gaan immers niet zeggen (of zelf niet weten) wat er aan de hand is. Jij bent wel zo eerlijk om het te vertellen, de koper is dan gewaarschuwd en kan vanaf het eerste moment voorzichtig zijn. Wanneer er geschikte kopers opdagen kan je op dat moment nog van je prijs afdoen. Als je deze pony verkoopt voor slachtprijs riskeer je dat er mensen op af komen die hem een week later voor het dubbele te koop aanbieden zonder over de HB te praten.



Dat is waarom ik zelf nooit zou wegdoen als het ging om een dier wat in mijn bezit is en wat mankeert.

Of ik neem zelf de verantwoording in de wetenschap dat het nooit in de verkeerde handen valt, maar dan moet het wel eerlijk zijn naar het dier toe, want van mij hoeft ie niet naar de slacht of ingeslapen worden als ie nog geniet en pijnvrij kan leven en je er genoeg leuke dingen mee kan doen, maar wegdoen........nooit!

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:48

Je kunt t vragen, maar neem maar van mij aan dat je dat er dan niet voor krijgt.
Dat is dus ook precies de reden dat een handelaar dat er dan niet bij vertelt.
het is een rotsituatie hoor. Je geeft natuurlijk om zo'n beestje en wil dat het hem goed gaat. Dat kan dan natuurlijk het beste met het verhaal erbij .
TS ik wens je veel wijsheid.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:02

SweetVanille schreef:
KarinLF schreef:
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf



Bedankt voor je nuttige reactie........ :n :evaw:



Ok, dit was dus niet het antwoord dat je wilde horen, prima!

Maar om een ander , tegen kosten ook nog, op te zadelen met een pony die HB is (geweest) vind ik op zijn zachts gezegd niet heel netjes en dan ook nog een 5sterren huisje willen.

Geef dat dier dan weg en vertel het hele verhaal erbij en de eventuele kosten die er aan verbonden zijn in de toekomst!

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:23

Lastig je weet niet welke pony je verkoopt naar welke situatie......
en wat de kennis van de nieuwe eigenaar is. Dan gaat het alleen over verstandige keus voor de toekomst voor het dier ... En nog geeneens over geld...... Hang er geen prijskaartje aan maar kijk welke mensen op je advertentie reageren. Dan heb je natuurlijk nog steeds geen antwoord op je vraag hoeveel je kan vragen, het is wat de juiste persoon met de goede condities voor dit dier wil geven.....

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:41

SweetVanille schreef:
DatBenIkNou schreef:
Ik kende ook een paard dat bevangen is geraakt, terwijl ze niet op het gras stond. Na heel veel pijn en moeite is dier ingeslapen. Ik zou max 500€/750€ zeggen, maar heel eerlijk gezegd zou ik het niet aandurven om zo'n pony te kopen.



Niet aandurven..? Er is een goede oplossing gevonden waardoor de pony al een jaar nergens meer last van heeft. Niks pijn en moeite, ze draaft en galoppeert vrolijk rond... Niet iedere HB pony is hetzelfde..
Klinkt alsof bovenstaande pony ook ergens anders last van had, en deze pony is kerngezond verder.

Nee hoor, was een daarvoor gewoon gezond sportpaard. Jouw reactie zegt wel iets over de kennis die je wat betreft hb hebt, eerlijk gezegd. Nee, ik zou het nooit aandurven, omdat de pony vandaag vrolijk kan rondhuppelen en morgen nauwelijks meer kan lopen van de pijn. Het is en blijft levenslang een verhoogd risico.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:06

Stel dat iemand een dergelijke pony zou verkopen zonder erbij te vermelden dat hij ooit hoefbevangen is geweest,en bij de nieuwe eigenaar komt dit tevoorschijn? Geldt dat dan als een verzwegen of verborgen gebrek waardoor de verkoper hem moet terugnemen?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:12

Pandora2 schreef:
Om te antwoorden op je vraag : de slachtprijs. Misschien een beetje bot gesteld misschien :+
Een pony die ooit HB geweest is, is niet gezond. Daar is metabolisch het één en ander scheef. Anders worden ze niet hoefbevangen.

En geloof mij, het leven wordt nooit meer onbezorgd met een ex-hb'er. Zelfs van teveel hooi / te rijk hooi / teveel zetmeel in het voer kan die bevangenheid zo weer de kop opsteken.

Dus als deze pony echt is wat je wil, dan dus de slachtprijs bieden.



Dit dus

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:36

SweetVanille schreef:
Klopt, en ik wil haar zo eerlijk mogelijk verkopen (Tot nu toe vraag ik alleen nog info, en staat de pony niet te koop), dus denk zeker niet alleen aan het geld. Ik zoek een gulden middenweg tussen een heel goed huis en een reeele prijs. Daarom mijn reacties op mijn inziens nutteloze antwoorden, zoals slachtprijs. Omdat deze pony alleen weg gaat naar HEEL goed huis wat gecontroleerd gaat worden


Wat is er in jouw ogen dan '' nutteloos '' aan een antwoord als de slachtprijs? Moet er dan een getal staan ? Een heel goed huis heeft niks met de slachtprijs of andere prijs te maken. En controleren van het nieuwe huis is 1 zaak, maar eens verkocht is gewoon verkocht.

Ik begrijp dat het, omdat het om je eigen pony gaat, het moeilijk is te lezen dat die pony eigenlijk niet gezond is en dus ook niet veel marktwaarde heeft. Maar spijtig genoeg is dat gewoon realiteit, ongeacht de emotionele waarde van zo'n diertje.

In elk geval zou ik mijn ex-hb'er nooit verkopen. De dag dat ze in de weg loopt, mag ze hemelen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:39

anjali schreef:
Stel dat iemand een dergelijke pony zou verkopen zonder erbij te vermelden dat hij ooit hoefbevangen is geweest,en bij de nieuwe eigenaar komt dit tevoorschijn? Geldt dat dan als een verzwegen of verborgen gebrek waardoor de verkoper hem moet terugnemen?

Ja. Je bent verplicht dit te melden.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Prijsvermindering hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:59

Ken meerdere paarden die goed hoefbevangen zijn geweest , nadien correcter gevoerd zijn geworden ,nooit meer last hebben gehad en hoog in de sport hebben gelopen. Hoeft totaal geen probleem te zijn. Een ernstige koliek kan al bevangenheid veroorzaken bijv. De waarde verminderd er wel door maar er zijn zeker mensen die er niet zo'n groot probleem in zien. Het gaat om het complete plaatje, hoe staat de pony er bij, hoe zien de hoeven er nu uit enz enz.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:27

SweetVanille schreef:
kiki1976 schreef:
Zelf zou ik er niet snel eentje kopen die HB is geweest, maar misschien ook wel omdat ik regelmatig heb gezien dat ze toch weer bevangen stonden ondanks aangepast dieet.

Maar even dat terzijde.
Mocht ik bv het diertje goed kennen en weet hoe die nu is, en echt een super pony voor mijn kinderen. Dan zou ik er misschien over na willen denken.
Maar wat voor mij wel belangrijk zou wezen, hoe ziet het er op de foto uit? In welke gradatie zit de kanteling?



Welke kanteling?




Nogmaals, helaas reageert het grotendeel van jullie niet op mijn vraag, aan deze reacties heb ik dus ook niks, bespaar je dan alsjeblieft de moeite om te typen.

Zijn er recente foto's van de hoek die het tegendeel bewijzen?
Want dat zou voor mij uitmaken wat er wel of niet van de prijs af moet.

Maar blijkbaar wil je dit soort vragen niet horen, zeg je dit ook tegen iemand die interesse heeft en dit vaagt?

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:43

Rizette schreef:
Ken meerdere paarden die goed hoefbevangen zijn geweest , nadien correcter gevoerd zijn geworden ,nooit meer last hebben gehad en hoog in de sport hebben gelopen. Hoeft totaal geen probleem te zijn. Een ernstige koliek kan al bevangenheid veroorzaken bijv. De waarde verminderd er wel door maar er zijn zeker mensen die er niet zo'n groot probleem in zien. Het gaat om het complete plaatje, hoe staat de pony er bij, hoe zien de hoeven er nu uit enz enz.


Correcter gevoerd... Ik ken er maar één waarbij dat de oplossing was. Het merendeel van de bevangen paarden die ik ken, heb gekend, wordt uitermate strak gemanaged. En dan nog gaat het soms mis..

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:00

SweetVanille schreef:
Nogmaals. Ik ga eerst kijken of er überhaupt interesse voor haar is, en met de geïnteresseerden in overleg over de aankoopprijs. Alles wordt eerlijk verteld en overlegd.



Bedankt allen voor de reacties.

Ik zal niet meer reageren, dit omdat het niet meer over het topic gaat, maar meer een discussie wordt over diverse reacties. Dan kan ik mijn tijd beter besteden.

Fijne dag!

Er zal voor een brave kinderpony zeker wel interesse zijn, maar wat jij zoekt is een competente en ervaren eigenaar die pony ook nog eens aan het werk kan houden. Probleem 1 daarbij is dat pony niet betuigd is en dus door kind gereden moet worden. Kindje dat dus emotionele band opbouwd met pony die morgen ingeslapen kan moeten worden omdat de HB terug is... Niet iets waar een ouder voor kiest.

Vast wel dat er iemand zal willen kopen, incl. de agressie/dreigen rechtzaak en op social media afbranden als pony dus, want het is vast niet zo erg (of spul kost teveel) HB staat, want gras is gratis en dat hoort paard te eten.

Je zoekt een speld in een hooiberg en of je die gevonden hebt kan je pas achteraf zeggen als het te laat is.