Welsh A africhten en klaarmaken voor zadel!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaximeEratos

Berichten: 179
Geregistreerd: 06-03-16
Woonplaats: Kampenhout

Welsh A africhten en klaarmaken voor zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 17:48

Beste Welshliefhebbers,
Ik heb een Welsh pony staan. Hij is niet altijd van mij geweest, maar van een vriendin die de weide huurde.
Eindelijk heb ik hem dan gekocht. Het is een lief ruintje van 3 jaar oud ( morgen 4 :D )!
Maar ik zou hem nu wel echt wat tammer willen maken, hij is echt wel een tamme pony en een heel lief karakter!
Ik bedoel dan aan halster mak, voetjes geven, zadel leren kennen.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Zeker met een welsh dan.
Alvast bedankt! /3

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:59

Gewoon goed naar je pony kijken. Alles stapje voor stapje. Zodra je met een oefening ontspanning hebt even wat wat doen wat hij leuk of fijn vind als beloning.

MaximeEratos

Berichten: 179
Geregistreerd: 06-03-16
Woonplaats: Kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 18:02

tjessa schreef:
Gewoon goed naar je pony kijken. Alles stapje voor stapje. Zodra je met een oefening ontspanning hebt even wat wat doen wat hij leuk of fijn vind als beloning.

Even knuffelen dan bevoorbeeld?

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Re: Welsh A africhten en klaarmaken voor zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:31

Ja lekker even kriebelen of gewoon rustig even een rondje stappen.

Monnette
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Welsh A africhten en klaarmaken voor zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:32

Longeren? oefeningetjes doen, zowel aan de hand als vrijheidsdressuur? Evt daarna met de lange teugel? Als je dit allemaal doet wordt hij vanzelf mak en gehoorzaam, dan is de rest ook een stuk makkelijker denk ik.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:31

Ik vond zelf commando's leren als ik met het Welshje wat ik verzorgde aan het halster aan het lopen/rennen was altijd wel erg leuk. Het was erg handig toen ik hem ging longeren, omdat hij al aardig goed wist wat stap & draf & halt betekenden. (Galop iets minder, omdat hij dat wel lekker snel kon en ik dat niet bijster lang vol kon houden. Meneer had vrij lange benen.) Vrijheidsdressuur kan ook erg leuk en leerzaam zijn voor jullie beiden, en voor zover ik weet helpen zowel het meerennen als oefeningetjes mee om je band met je pony/paard te versterken. = profit! :D

Edit: over rekening houden gesproken, ik was even vergeten rekening te houden met alles wat je geschreven had.. :o
Waar ik persoonlijk erg op moest letten waren dingen als eenden in de sloot. Hij moest in het begin heel erg wennen aan dat soort dingen, omdat Welshjes naar mijn ervaring een beetje extra heet zijn voor dingen waar pony's en paarden vaak van schrikken. Er zit volgens mij wat Arabierenbloed in Welshjes, dus het is qua gedrag enigszins vergelijkbaar.