Welsh cob hengst voor irish cob x welsh cob

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Soprano
Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Welsh cob hengst voor irish cob x welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-16 15:32

Hallo allemaal,

Ten eerste heb ik op korte termijn nog niet meteen dekplannen met mijn merrie. Maar wel voor ooit in de toekomst. Nu wil me alvast oriënteren om te bekijken welke dekhengsten er momenteel in Nederland en België zijn en hoe hun nakomelingen verder ontwikkelen. Ik ben namelijk nog niet zo thuis is de Welsh cob wereld :-)

Ik wil al heel lang gewoon 1x in mijn leven een veulentje fokken. Eentje voor mezelf wel te verstaan, niet voor verkoop. En aangezien het maar eenmalig is, wil ik het ook correct aanpakken en me genoeg verdiepen in alle keuze die er rondloopt ;-)

Over mijn merrie: Pastis is een 4,5 jarige dame. Ze komt van een Welsh cob fokkerij in België vandaan. Heel af en toe fokte deze ook met een tinker merrie en hun Welsh cob dekhengst. Dit wordt in Engeland ook regelmatig gedaan. Pastis haar Welsh cob vader is Tardebigge Easter Phoenix.

Ik was er al vrij snel uit dat ik wel meer richting Welsh cob wou gaan in plaats van een tinker dekhengst. Maar daarvoor wou ik dus jullie hulp inschakelen, welke hengst denken jullie dat goed bij mijn merrie past?

Ik ben een recreatieve ruiter die een allround paard wil. Ik rijd vooral dressuur (wil misschien ooit in de toekomst wel een dressuurproef kunnen uitrijden ;-) ) en verder vooral buitenritjes, dagtochten, grondwerk enz. Pastis is hierin ideaal. Ze heeft een fantastische 'werkdrive' en is goed voorwaarts maar is toch heerlijk cool in haar hoofd. Ze is een fantastisch paard om mee te werken maar het is wel absoluut geen knuffel paard. Daarvoor ben je bij haar aan het verkeerde adres. De koelheid en toch die wil om te werken is dus wel iets dat ik ook in een hengst wil terug vinden. Als het ook nog eens een knuffelaar is, is dat mooi meegenomen in de hoop dat hij dit doorgeeft ;-)

Qua gangen ben ik ook tevreden bij Pastis, toekomstige hengst mag hier ook zeker in bijdragen. Rug is wel moeilijk bij Welsh cobs natuurlijk. Pastis was nu al een nipt geval om een passend zadel voor te zoeken. Ze is ook nog iets overbouwd. Liefst een hengst die hierin kan compenseren.

Kleur maakt me eerlijk gezegd niet veel uit. Ik wil in eerste plaats een correct gebouwd paard. Ik ben per toeval al bij 2 hengsten uitgekomen met een speciaal kleurtje: Sublime Sponte en Taraco Fiasco. Maar dit is absoluut geen must.

Dus, de grote vraag: welke knappe Welsh cob hengst zien jullie wel matchen met mijn merrie?


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Emmy


Pocca_Locca
Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Welsh cob hengst voor irish cob x welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:41

Oooh, wat een leuk paard heb je!!! Driekleurig <3
Ik heb alleen geen verstand van Welsh Cob hengsten, misschien leuk om een paar foto's te plaatsen van eventuele kandidaten?!

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:20

Leuke bruin-bonte merrie.

Welke maat wil je naartoe?

Misschien een idee om de fokster te contacteren die Phoenix naar Belgie heeft gebracht. Dit weet zeer veel over Welsh Cobs en ponies en kan je ook aanraden welke hengsten bij het bloed van Phoenix past.
http://www.welshcobs-cappelstud.be/index.html

moor
Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Re: Welsh cob hengst voor irish cob x welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:52

Als je paard van mij was zou ik voor Sublime Sponte gaan!
Ik heb zelf 3 zonen van deze hengst gefokt en stuk voor stuk goede dieren met een GOUDEN karakter!
Kleurtje erbij is een extra!
Zeker omdat het toch om een kruising gaat is een kleurtje toch een mooie extra!

En bovendien is Sublime gewoon een goed dier ;-)
Maat type en beweging!
Maar wat ik weinig in de meeste cob hengsten zie, een topkarakter!!
Nuchter en gehoorzaam en zeer werkwillig!

TER DEKKING
Silver Valk Homozygoot bonte Irish Cob
Legend From The Heavenlysmile

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:44

moor schreef:
Als je paard van mij was zou ik voor Sublime Sponte gaan!
Ik heb zelf 3 zonen van deze hengst gefokt en stuk voor stuk goede dieren met een GOUDEN karakter!
Kleurtje erbij is een extra!
Zeker omdat het toch om een kruising gaat is een kleurtje toch een mooie extra!

En bovendien is Sublime gewoon een goed dier ;-)
Maat type en beweging!
Maar wat ik weinig in de meeste cob hengsten zie, een topkarakter!!
Nuchter en gehoorzaam en zeer werkwillig!


Sluit ik mij bij aan.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Soprano
Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-16 18:19

Wat leuk dat er zoveel positieve ervaringen met Sublilme Sponte zijn! Die houd ik zeker in mijn achterhoofd, hij staat ook in België wat ook net wat makkelijker maakt.

Ik was sowieso ook van plan om nog contact met de fokster van Pastis op te nemen, moest het daadwerkelijk zo ver zijn om Pastis te laten dekken.

Qua maat maakt niet super veel uit, veulen moet liefst niet kleiner dan 1.45m worden, moet zelf Pastis eigenlijk eens deftig meten hoe groot zij is.


petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welsh cob hengst voor irish cob x welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:53

EHK --> WPC


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers