B Welsh lengte&gewicht

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
MelissaKB
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-04-14

B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-15 23:20

(Ik heb geen idee of dit topic goed staat dus sorry als dat niet zo is :Y) )


Misschien zou ik in de toekomst (Binnen dit jaar nog als het lukt) een B welsh pony willen kopen. Het liefst zou ik een merrie willen van ongeveer 1.22-1.28cm en normaal tot breed qua lichaam en onbeleerd.

Maar mijn vraag is zou ik iemand van 1,72 en 60kg op deze pony kunnen zetten alleen voor het inrijden? Aangezien ik veel liever iemand er op zet die ik ook echt ken dan een geheel onbekende.

:D


Brainless
Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:23

Nee.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:24

Nope, ik kan zo zonder foto zeggen met 100 % zekerheid dat het niet gaat passen.

Memere
Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:24

Nee want die is te groot.

Ikzelf was (voor mijn operatie) 1m53 en was zelfs te groot voor een grote (struize) B pony terwijl ik zelf minder als 60kg ben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:29

De welsh sectie B loopt van 1.27 tot 1.36. Kleiner valt onder de sectie A. Die maatvoering gaat dus anders dan die van de knhs/sport.

Even los van het gewicht is 1.72 veel en veel te lang. Dat moet je met een onervaren dier niet willen, omdat die sowieso uit balans wordt gebracht door een ruiter.........laat staan zo'n lange.

Mioux
Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:30

Nee, niet alleen is 60 kg te zwaar voor zo'n klein ponytje, maar ook je lengte is veel te lang. Je wilt het paardje inrijden, maar zo leer niet veel goeds aan... Balans raakt hij dan elke keer uit, hoe ervaren je ook mocht zijn... nee ik zou er niet eens aan denken.

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:32

Buiten de lengte om is 60 kilo wel erg zwaar voor zo'n klein en vooral onervaren/ongetrainde pony.
Dus gaat hem niet worden als je het mij vraagt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:33

Al heel simpel : zadel dat op die rug past, passen jouw billen niet in. Tussen je kledingmaat en de lengte van je bovenbeen zal je een 17.5 inch zadel nodig hebben, terwijl zo'n pony niet meer dan een 14 of 15 inch kwijt kan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Steef159
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:36

Ik zou het niet doen. Het gewicht is al best zwaar voor zo een kleine pony en dan komt er nog het gewicht van het zadel bij. De pony heeft ook nog niet zoveel spieren als een pony die al doorgereden is. Op mijn eigen welsh Heb ik lang gereden maar vond 45 kg toch wel de max en qua lengte werd ik ook al te groot

Ik zou voor een kleinere ruiter gaan. Door de lengte is de pony misscien snel uit balans.

Trippel ~Ferry ~Loucka

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:03

voor inrijden met een beetje stevig portret qua pony moet dat toch wel kunnen. Alleen dan niet op 3 jarige leeftijd beginnen. En natuurlijk met mate en asap over op een kleinere ruiter.
Ik had een welsh van 1.35 (wel een flinkerd) en ik ben 1.75 en 63 kg. 17 inch zadel. Dat paste wel en die had echt geen last van mijn lengte, of gewicht. Maar die was wel eens waar enkel zadelmak maar wel al ruim volwassen.

MelissaKB
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-15 00:14

Toydoll schreef:
voor inrijden met een beetje stevig portret qua pony moet dat toch wel kunnen. Alleen dan niet op 3 jarige leeftijd beginnen. En natuurlijk met mate en asap over op een kleinere ruiter.
Ik had een welsh van 1.35 (wel een flinkerd) en ik ben 1.75 en 63 kg. 17 inch zadel. Dat paste wel en die had echt geen last van mijn lengte, of gewicht. Maar die was wel eens waar enkel zadelmak maar wel al ruim volwassen.


Als ik de pony heb ga ik eerst ook kijken hoe de pony is qua bouw en qua karakter. En als het dan nog maar net past zet ik die persoon en waarschijnlijk maar 1x op om te kijken of de pony er meteen vandoor gaat of gewoon rustig blijft. Als het echt niet zou passen heb ik gewoon pech en moet ik wat anders gaan bedenken.

(Maar stiekem hoop ik toch dat het past ook al is de kans minimaal )

:D

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:15

Toydoll schreef:
voor inrijden met een beetje stevig portret qua pony moet dat toch wel kunnen. Alleen dan niet op 3 jarige leeftijd beginnen. En natuurlijk met mate en asap over op een kleinere ruiter.
Ik had een welsh van 1.35 (wel een flinkerd) en ik ben 1.75 en 63 kg. 17 inch zadel. Dat paste wel en die had echt geen last van mijn lengte, of gewicht. Maar die was wel eens waar enkel zadelmak maar wel al ruim volwassen.


1.35 m is 13 cm groter dan 1.22. 13 cm klinkt weinig , maar er zit een wereld van verschil in.

Ongeacht brede van pony is het imo onmogelijk om op een diervriendelijk manier een klein welshje zadelmak te maken met de gewicht + lengte van desbetreffende ruiter. TS mijn advies naar jou : Koop een grotere pony of een paard of ga mennen met de b-pony.

MelissaKB
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-15 01:31

_Femkeeex schreef:
Toydoll schreef:
voor inrijden met een beetje stevig portret qua pony moet dat toch wel kunnen. Alleen dan niet op 3 jarige leeftijd beginnen. En natuurlijk met mate en asap over op een kleinere ruiter.
Ik had een welsh van 1.35 (wel een flinkerd) en ik ben 1.75 en 63 kg. 17 inch zadel. Dat paste wel en die had echt geen last van mijn lengte, of gewicht. Maar die was wel eens waar enkel zadelmak maar wel al ruim volwassen.


1.35 m is 13 cm groter dan 1.22. 13 cm klinkt weinig , maar er zit een wereld van verschil in.

Ongeacht brede van pony is het imo onmogelijk om op een diervriendelijk manier een klein welshje zadelmak te maken met de gewicht + lengte van desbetreffende ruiter. TS mijn advies naar jou : Koop een grotere pony of een paard of ga mennen met de b-pony.


Ik ben niet deze ruiter want ik zou mezelf al helemaal nooit op zoon pony zetten. En ik heb nu natuurlijk nog geen idee wat voor pony er later in de stal komt te staan. Als het echt niet past doe ik het ook niet, ik ben verstandig genoeg :j

:D

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:37

Ik had al wel door dat jij niet de ruiter was die hem eventueel zadelmak zou maken ;)

Denk goed na over je keuzes en veel succes met alles ! :D

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:24

_Femkeeex schreef:
Toydoll schreef:
voor inrijden met een beetje stevig portret qua pony moet dat toch wel kunnen. Alleen dan niet op 3 jarige leeftijd beginnen. En natuurlijk met mate en asap over op een kleinere ruiter.
Ik had een welsh van 1.35 (wel een flinkerd) en ik ben 1.75 en 63 kg. 17 inch zadel. Dat paste wel en die had echt geen last van mijn lengte, of gewicht. Maar die was wel eens waar enkel zadelmak maar wel al ruim volwassen.


1.35 m is 13 cm groter dan 1.22. 13 cm klinkt weinig , maar er zit een wereld van verschil in.

Maar met 1.28 is het nog maar een paar cm verschil, en daar komt bij dat ik gewoon op mijn C pony kon rijden zonder problemen. Maatje kleiner voor alleen maar even inrijden maken lijkt me daarom wel eens waar niet ideaal, maar ook weer niet zo'n wereld probleem als bokt er nu van maakt.

En die pony van 1.35 was zadelmak gemaakt door een man (vorige eigenaar) van 1.90 en 80 kg. En nee, het stond voor geen meter, maar last had ie er ook niet van.
Mijn eerste A pony (1.15) is (ook bij vorige eigenaar) ingereden door een vrouw van ik gok 55 kg en 1.60, wel een super dun meidke dus maar niet overdreven klein. En ook dat stond voor geen meter, maar ook hier had de pony nergens last van.

Ik zelf heb mijn A pony gewoon laten 'inrijden' (we zijn nog niet klaar) door een hele dunne/kleine 11 jarige, onder strenge begeleiding van mij. Ideaal is het niet (bedoel er zijn zoveel situaties dat je er liever zelf op kruipt) maar goed, dat kan nu eenmaal niet. Maar dat kan je dus ook altijd nog doen. Met goede voorbereiding (al beleerd voor de wagen, veel lange lijnen werk etc) kan het prima.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:29

@Toydoll : :wow:

Ik houd m´n mening maar voor me. :o

Mioux
Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:30

Wat femke zegt.... :j

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Aslien
Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:45

80 kg op een pony van 1.35 >;) ...
Vooral bij jonge paarden zonder nog enkele bespiering zou ik dat niet willen, de rug is dan erg kwetsbaar, je kunt wel zeggen dat ze daar geen last van hebben maar hoe weet je dat zo zeker?
TS, ik denk inderdaad ook dat de ruiter te groot/ zwaar is, maar ik geloof zeker dat je verstandig genoeg bent om een goede keus te maken!

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:50

Toen ik nog 80 woog ging ik ook niet op de 5 jarige onbespiede pony (1.48) van mijn dochter.
Om topic: ik zou n lichtere ruiter zoeken TS

MelissaKB
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-15 16:37

Toydoll schreef:
_Femkeeex schreef:

1.35 m is 13 cm groter dan 1.22. 13 cm klinkt weinig , maar er zit een wereld van verschil in.

Maar met 1.28 is het nog maar een paar cm verschil, en daar komt bij dat ik gewoon op mijn C pony kon rijden zonder problemen. Maatje kleiner voor alleen maar even inrijden maken lijkt me daarom wel eens waar niet ideaal, maar ook weer niet zo'n wereld probleem als bokt er nu van maakt.

En die pony van 1.35 was zadelmak gemaakt door een man (vorige eigenaar) van 1.90 en 80 kg. En nee, het stond voor geen meter, maar last had ie er ook niet van.
Mijn eerste A pony (1.15) is (ook bij vorige eigenaar) ingereden door een vrouw van ik gok 55 kg en 1.60, wel een super dun meidke dus maar niet overdreven klein. En ook dat stond voor geen meter, maar ook hier had de pony nergens last van.

Ik zelf heb mijn A pony gewoon laten 'inrijden' (we zijn nog niet klaar) door een hele dunne/kleine 11 jarige, onder strenge begeleiding van mij. Ideaal is het niet (bedoel er zijn zoveel situaties dat je er liever zelf op kruipt) maar goed, dat kan nu eenmaal niet. Maar dat kan je dus ook altijd nog doen. Met goede voorbereiding (al beleerd voor de wagen, veel lange lijnen werk etc) kan het prima.


Ik ben zelf 1.82 en 82 kilo en ik zou zelf nooit op een pony stappen die kleiner is dan 1.45. En de D & E pony's waar ik op rijd zijn voornamelijk fjorden, tinkers of haflingers. Maar normaal rijd ik gewoon op paardjes van 1.70 (Jammer genoeg ben ik een ponymens :Y) )

Maar ik zie wel vaker met zulke pony's dat er mannen opstappen van 1.85 en 75 kilo en zo ver ga ik dus echt niet. Dit heb ik zelfs 2x in het echt meegemaakt. Geen gezicht maar de pony lijkt er opzich geen last van te hebben (Zolang je dit niet vaker gaat doen).

:D

PeeWij
Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:57

Gloa schreef:
De welsh sectie B loopt van 1.27 tot 1.36. Kleiner valt onder de sectie A. Die maatvoering gaat dus anders dan die van de knhs/sport.

Even los van het gewicht is 1.72 veel en veel te lang. Dat moet je met een onervaren dier niet willen, omdat die sowieso uit balans wordt gebracht door een ruiter.........laat staan zo'n lange.

Gloa als je info verstrekt zorg dan dat je de juiste informatie geeft. Sectie A loopt tot 1.22 Sectie B vanaf 1.22m

ChiVet
Berichten: 113
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:04

MelissaKB schreef:
Toydoll schreef:
voor inrijden met een beetje stevig portret qua pony moet dat toch wel kunnen. Alleen dan niet op 3 jarige leeftijd beginnen. En natuurlijk met mate en asap over op een kleinere ruiter.
Ik had een welsh van 1.35 (wel een flinkerd) en ik ben 1.75 en 63 kg. 17 inch zadel. Dat paste wel en die had echt geen last van mijn lengte, of gewicht. Maar die was wel eens waar enkel zadelmak maar wel al ruim volwassen.


Als ik de pony heb ga ik eerst ook kijken hoe de pony is qua bouw en qua karakter. En als het dan nog maar net past zet ik die persoon en waarschijnlijk maar 1x op om te kijken of de pony er meteen vandoor gaat of gewoon rustig blijft. Als het echt niet zou passen heb ik gewoon pech en moet ik wat anders gaan bedenken.

(Maar stiekem hoop ik toch dat het past ook al is de kans minimaal )

Als je al zo aan het hopen bent, zo ik toch nog even doorzoeken naar een andere ruiter, van iets kleiner formaat, met gelijke vaardigheden/ervaring die wél zeker weten past. Scheelt straks mogelijk de teleurstelling en/of de dilemma's over het wel of niet past :j

Never lose sight of the essence

Cemlys
Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:39

Ik heb er een van 1.28 en daar kun je met 1.70 niet meer op, daar ga ik zelfs met mijn 1.65 niet meer op

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

rakmonanko11
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-05-15

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:41

Nee echt veels te groot echt veels te groot

Kimm4
Berichten: 790
Geregistreerd: 19-02-14

Re: B Welsh lengte&gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:03

60kg kan makkelijk, mijn verkochtte pony was net 3 jaar en 1,23. Werd door iemand ingereden van rond de 65/70kg. En die pony deed het super, nergens last van.

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers